Урок з теми "Павукоподібні: будова, спосіб життя"

Про матеріал
Матеріал дозволить учнів ознайомити з особливостями будови, способом життя павукоподібних, в ігровій формі порівняти з ракоподібними, інтерактивні вправи допоможуть розвинути логічне мислення та творчу активність учнів
Перегляд файлу

7 клас. Біологія

Тема: Павукоподібні: Будова, спосіб життя

Мета: формування предметних компетентностей: ознайомлення учнів з будовою павукоподібних, їх способом життя; розвивати навички порівняння; з’ясувати ознаки пристосованості павукоподібних до середовища і способу життя; висловлювати ціннісне ставлення до павукоподібних та власного життя;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: виконувати необхідні завдання, контролювати й оцінювати свої результати; уміння висловлювати свої судження;

комунікативної: володіти позитивними навичками спілкування;

формування екологічної компетентності: усвідомлення необхідності охорони природи, дотримання правил поведінки на природі;

інформаційної: уміти здобувати необхідну інформацію з різних джерел;

соціально-громадянської: усвідомлювати морально-етичні цінності, що допомагають бачити й розуміти красу природи, гармонійно і щасливо жити в ній;

загальнокультурної: дотримуватися правил поведінки під час дистанційної форми навчання.

Тип уроку: комбінований.

Ресурси: https://ua.mozaweb.com/uk/; https://jamboard.google.com/; http://rebus1.com/ua; https://learningapps.org/1736186.  

Методи і прийоми: інтерактивна вправа «Розгадай кросворд», прийом «Зроби свій вибір», демонстрація мультимедійної презентації.

Обладнання: комп’ютер, зошит робочий, малюнки, фотографії представників класу Павукоподібні, презентація на тему «Загальна характеристика Павукоподібних»

Перебіг уроку

І. Організація класу.

Привітання.

Налаштування класу на роботу.

Мандруючи лабіринтами біологічних знань, ми протягом останніх уроків дізналися багато таємниць про життя тварин. І ви, напевно, переконалися, щоби багато знати, потрібно багато працювати. Сьогодні вам необхідно продемонструвати свої знання з дисципліни, бути уважними, старанними, активними. Епіграфом уроку я вибрала слова Генрі Форда, які повинні надихнути вас на творчу і плідну працю:

Зібратися разом – це початок.

Триматися разом – це прогрес

Працювати разом – це успіх.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

На минулому уроці ми розглядали тему Ракоподібні та їх різноманітність.

Хочу нагадати вам про етику використання інформаційних технологій, академічну доброчесність та її складові.

  1. Пригадаємо будову річкового рака. Перейдемо на дошку за покликанням https://jamboard.google.com/
  2. Вправа «У світі ракоподібних»
  3. З наведеного переліку виберіть представників ракоподібних:

Мокриця, рак річковий, каракурт, колорадський жук, кліщ коморний, павук-хрестовик, креветка, дафнія, циклоп, богомол, цвіркун, омар, водяний віслюк.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Прийом «Мозковий штурм»

1. Які особливості пристосування до середовища життя рака річкового?

2. Чому ракоподібні не можуть мешкати на посушливих ділянках суходолу?

3. Яка роль ракоподібних у природі та житті людини?

Мотивація навчальної діяльності.

Відгадайте ребус.

 

Ще однією групою членистоногих, яка відіграє важливу роль у природі та житті людини є павукоподібні.

Слово вчителя

Уривок з книги Діани Амфт Як полюбити павучка / текст Діани Амфт, ілюстрації Мартіни Матос / [пер. з нім. Володимира Чайковського]. – Київ: Час майстрів, 2013.

Кажуть, що колись давно один маленький павучок врятував від загибелі Святе сімейство. Марія, Йосип та маленький Ісус тікали від лихого царя Ірода із Віфлеєма до Назарета. Вночі вони йшли, а вдень переховувалися від Іродових вояків. Та одного разу вояки ледь не схопили їх. Почувши позаду себе тупіт коней, Марія, Йосип і немовля заховалися у лісовій печері. Як тільки вони зайшли до печери, маленький павучок відразу сплів павутинку і закрив нею вхід до печери. Іродові солдати побачили біля дороги печеру, хотіли до неї заходити, але тоненьке павутиння переконало їх у тому, що в печері нікого бути не може. Тому вояки знову сіли на коней і швиденько поїхали далі, щоби даремно не витрачати часу та зловити втікачів… Цю легенду розказувала мама нам із сестрою, коли ми були ще дітьми. «Тому павуки – особливі істоти, – завершувала вона свою розповідь. – Якщо павучок з’явиться удома, треба його просто винести на вулицю і ні в якому разі не вбивати». Мабуть, завдяки маминій розповіді ми ніколи не боялися і не відчували огиди до павучків. Про те, що павуків можна боятися, я дізналася аж у дорослому віці.

Сьогодні на уроці ми познайомимося з представниками класу павукоподібні, вивчимо особливості будови, з’ясуємо середовище життя цих тварин; дізнаємося роль павуків у природі та житті людини.

Повідомлення теми уроку: Павукоподібні: будова, спосіб життя.

VI. Вивчення нового матеріалу:

Цікаві факти про павуків

На уроці я використовую презентацію вчителя біології Чичковської Тетяни Григорівни.

Павуки живуть по всьому світу. Тільки в холоді Антарктики вони не живуть. Це пов’язано з дуже низькими температурами. Там зустрічаються тільки краби-павуки, які не відносяться до павукоподібних.

Павуки корисні. Лише одна така істота вбиває в рік близько двох тисяч шкідливих комах, які потрапляють в його мережі. Можна сказати, що вони вносять значний внесок у боротьбу з шкідливими комахами. В основному павуки харчуються мухами і комарами.

У світі є тільки один павук – вегетаріанець — це Багіра Кіплінга, що мешкає в Латинській Америці. Цей павук вживає в їжу листя рослин, особливо любить акацію. Іноді він може з’їдати личинок мурах, але це трапляється вкрай рідко.

Павутина має властивість перефарбовувати чорне волосся на руде назавжди. Якщо павутина потрапить у розчин хлориду натрію, вона утворює суміш, під час взаємодії з якою чорні пігменти тварин і людини перетворюються на руді пігменти (феомеланіни).

 Гіганти і карлики

Найбільший павук на Землі – був виявлений в квітні 1965 року в Венесуелі. Це була самка гігантського павука-птахоїда з розмахом лап 28 см.

Найменший представник класу був знайдений в Західному Самоа на висоті 600 метрів над рівнем моря в січні 1965 року. Його розмір становив 0,43 мм. Це приблизно розмір крапки, що поставили друкованим шрифтом.

Наука про павукоподібних називається арахнологією

Розповідь

─ Поміркуйте, де мешкають павуки?

Сучасні павукоподібні представлені наземними формами.

Основні особливості організації, що забезпечили пристосування павукоподібних до життя на суходолі:

         поділ тіла та кінцівок на сегменти

         наявність зовнішнього скелету

         ротовий апарат утворений видозміненими кінцівками

Зовнішня будова павуків

         Головогруди                             Черевце

Ногощупальця (педипальпи)                  

4 пари ходильних ніг

         4 пари простих очей                      

         Хеліцери

                                                          Павутинні бородавки

Поміркуйте, яка функція павутинних бородавок?

Павутина — секрет павутинних залоз, який незабаром після виділення застигає у формі ниток. За хімічною природою являє собою білок, близький за складом до шовку комах. Павутину здатні виділяти представники ряду груп павукоподібних (павуки, псевдоскорпіони, деякі кліщі) і губоногі багатоніжки. https://ua.mozaweb.com/uk/

Які функції павутини?

Варіанти використання павутини виявляються досить різноманітні, але найпоширеніше застосування її - для побудови яйцевих коконів, сперматофорів, ловчих мереж і укриттів на час линьки або несприятливих умов, побудова ловчих мереж, які залежно від будови здатні повністю знерухомити здобич ускладнити її пересування або тільки просигналізувати про її появу. Пійману здобич павуки також часто загортають у павутиння. 

Як харчуються павуки?

Павуки є хижаками. 

Цим тваринам характерне позакишкове травлення.

Упіймавши здобич (наприклад, комаху) за допомогою павутини, павук вбиває її отрутою і впорскує у неї травні соки. Після деякого часу (зазвичай кількох годин) павук висмоктує перетравлений поживний розчин, що утворився.

Травна система:

  1. Складається з передньої, середньої і задньої кишки.
  2. Починається ротовим отвором, який переходить у глотку із сильними м’язами. У глотку відкриваються протоки травних залоз (печінки і слинних залоз). Глотка переходить у кишечник з численними сліпими відростками, які збільшують його поверхню і сприяють кращому всмоктуванню поживних речовин.
  3. Травлення позакишкове. Павук вводить травні соки у тіло жертви. Коли її внутрішні органи перетравляться до напіврідкого стану, він висмоктує їх.

Фізкультхвилинка

Виконання «Гімнастики для очей».

Дихальна система:

  1. Органи дихання павукоподібних – легені і трахеї.
  2. Легені відкриваються назовні на нижньому боці черевця. Вони нагадують заглиблені всередину тіла зябра.
  3. Трахеї – це заповнені повітрям трубочки, що пронизують усе тіло та підходять до всіх внутрішніх органів, де відбувається газообмін.

Кровоносна система:

  1. Не замкненого типу.
  2. Серце розташоване на спинному боці черевця. Від нього відходять судини.

Видільна система

Складається з кількох пар замкнених між собою трубочок – мальпігієвих судин, які розміщені у порожнині тіла. Вони є виростами кишки з яких продукти життєдіяльності потрапляють у кишечник.

Нервова система та органи чуття:

  1. Складається з головного мозку, що утворився внаслідок злиття гангліїв і черевного нервового ланцюжка, ганглії якого зливаютьсяі утворюють підглоткову нервову масу.
  2. На головогрудях розташовані парні прості очі, зазвичай їх 8.
  3. Органами дотику слугують педипальпи та щетинки на тілі.

─ Чи відчувають павуки смак їжі?

Смакові відчуття у павука у роті відсутні. Павук відчуває чи їстівна його здобич за допомогою хімічно чутливих волосків, розташованих на ногах.

Статева система

  1. Павуки роздільностатеві тварини, характерне явище статевого диморфізму. Самці дрібніші, черевце менше від головогрудей, а у самок навпаки – черевце значно більше головогрудей і має яйцеподібну форму.
  2. У самок представлена яєчниками і яйцепроводом.
  3. У самців – сім’янником і сім’япроводом.
  4. Яйця самки відкладають до заздалегідь виготовленого з павутини кокона. Навесні з нього виходять маленькі павучки, схожі на дорослих особин.

Поведінка

Зазвичай самець менший за самку, і часто після спаровування поїдається нею. Запліднення внутрішнє. Розвиток прямий. Яйця відкладаються у кокон, зроблений з павутини. Багато видів піклуються про потомство — охороняють кокон, доглядають за павуками, що вийшли із яєць. 

V. Закріплення знань.

Вправа «Рак чи павук». Порівняйте будову Павукоподібних і Ракоподібних

https://learningapps.org/1736186

Рефлексія

Сьогодні на уроці я дізнався…..

Хочу більше дізнатись про….

Домашнє завдання.

Опрацювати пар. 15. Підібрати цікаву інформацію про різних представників класу Павукоподібні та виконайте завдання: Самостійна робота з малюнком с.68, заповніть таблицю.

 

 

 

 

                                                                               

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, 7 клас, Розробки уроків
Інкл
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
23 жовтня 2023
Переглядів
328
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку