Тема. Періодичний закон й Періодична система хімічних елементів
Д. І. Менделєєва.
Мета: розглянути структуру Періодичної системи, сформувати поняття про періоди і групи; систематизувати знання учнів про періодичність змін властивостей хімічних елементів в Періодичній системі; сформувати вміння використовувати періодичну систему для пошуку інформації про хімічні елементи та їх властивості; виховувати точність, увагу, інтерес до предмету.
Обладнання: періодична система Д. І. Менделєєва (короткоперіодичний та довгоперіодичний варіанти), презентація Power Point.
Базові поняття і терміни: Періодична система, Періодичний закон, порядковий номер, періодичність, період, група, підгрупа.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи навчання: пояснювально-ілюстративні – бесіда, розповідь; практичні – розв’язування вправ; репродуктивні; частково-пошукові, ігрові.
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
«Мозковий штурм»
- Що вивчає хімія?
- З чого складаються всі речовини?
- Що називають хімічним елементом?
- Скільки хімічних елементів вам відомо?
- Які існували перші спроби класифікації хімічних елементів?
- Чи були вони досконалими? Чому?
- Яка класифікація хімічних елементів була найдосконалішою?
ІІІ. Об’ява теми та повідомлення мети уроку
Оголошення теми, мети уроку (слайд 1)
IV. Мотивація навчальної діяльності
Епіграф уроку (слайд 2)
Природа має лише один секрет:
чи тут, чи там, у космосу глибинах.
Все: від малих піщинок до планет –
із елементів складене єдиних.
С. Щипачов
“Читаючи Менделєєва”
V. Вивчення нового матеріалу
1. Відкриття Періодичного закону і ПСХЕ
Коротка біографія Менделєєва (слайд 3)
Розповідь учня
А зараз ми поринемо у ті часи, де відбувалося відкриття Періодичної системи та Періодичного закону Д. І. Менделєєва
(слайд 4).
Бесіда.
Розповідь учителя (слайди 5, 6, 7).
Якщо записати символи елементів кожного періоду в окремий рядок так, щоб природні сімейства хімічних елементів утворили вертикальні стовпчики, то одержимо довгу форму ПС. Існує ще коротка форма ПС.
- З чим у вас асоціюється Періодична система? (З багатоповерховим будинком).
- В кожній комірці розташований елемент. Яку ще інформацію ми можемо здобути про цей елемент?
2. Періоди.
Розповідь учителя.
Період – це горизонтальний ряд хімічних елементів, що починається лужним елементом , а закінчується інертним.
Періоди (7 періодів)
Малі Великі
Малий період складається з одного ряду хімічних елементів, великий з двох рядів хімічних елементів.
3. Групи. Головні та побічні підгрупи.
Розповідь учителя.
Група – вертикальний ряд хімічних елементів, який містить подібні за властивостями елементи (8 груп).
Розрізняють головну (складається з елементів малих і великих періодів) і побічну підгрупу ( складається з елементів лише великих періодів).
Групи (8 груп)
Головні підгрупи Побічні підгрупи
Учні паралельно з розповіддю складають схему «Будова ПСХЕ»
4. Властивості елементів у підгрупах.
Бесіда
Робота з таблицею.
Закономірність зміни властивостей хімічних елементів (слайд 8)
Властивості |
Закономірності зміни у головних підгрупах |
Закономірності зміни у періодах |
Металічні |
Посилюються ↓ |
Посилюються ← |
Неметалічні |
Посилюються ↑ |
Посилюються → |
Вища валентність за Оксигеном |
Постійна |
Збільшується → |
VI. Узагальнення та систематизація знань
Бесіда за періодичною системою:
Завдання.
Знайди відповідності між термінами і означеннями (взаємоперевірка)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Із запропонованих складів необхідно скласти назви хімічних елементів
НІТРО
|
ФУР |
ГЕН |
КУП
|
СУЛЬ |
РУМ |
Одновалентний метал масою 17г спалили в кисні об’ємом 1,12л (н.у.). Назви метал, який було спалено.
VІI. Домашнє завдання (слайд 11)
1) § 21 – опрацювати, тести № 2 – 9 (письмово) с.117, 118;
2) творче завдання: скласти кросворди, тестові запитання, ребуси, питання
вікторини за темою «ПСХЕ, хімічні елементи»
VIІІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
- Чи досягли ми поставленої мети?
- що нового ви узнали на уроці?
- чи сподобався вам урок?
Позитив – подякуйте собі за плідну працю .