Даний урок містить різні форми та методи роботи, а також багато інтерактивних вправ та завдань,відповіді на які учні самостійно фіксують в картці оцінювання, потім підраховують свій бал та переводять його в оцінку.
Даний урок дозволяє активізувати пізнавальну діяльність учнів, розвивати їх логічне мислення, пам'ять, формувати здібності приймати швидкі розумні рішення та підвищувати інтерес до вивчення фізики.
Урок в 7 класі з теми: «Повторення та узагальнення розділу
«Механічна робота та енергія»
Епіграф : Найвищим благом є знання:
Його не відібрати,
Воно неоціненне,
Воно ніколи не зникне.
Давньоіндійський афоризм.
Мета уроку:
навчальна – узагальнити і повторити матеріал розділу;
розвиваюча – розвивати логічне мислення, пам’ять, уважність, активність, комунікативні вміння та навички, самостійність, уміння швидко приймати рішення;
виховна – виховувати інтерес до предмета, відповідальність за доручену справу.
Обладнання:
Учитель: На сьогоднішньому уроці ми узагальнимо знання з вивченого розділу.
(В зошитах запишіть тему уроку)
Нагадую, що працювати ми будемо з картками оцінювання, які ви заповнюєте самостійно.
Картка оцінювання
Прізвище учня __________________________________________________
Клас __________________
Види навчальної діяльності учнів |
Загальна кількість балів |
Оцінка |
||||||
Домашнє завдання |
Інтерактивні вправи |
Визначення, закони, формули |
Самостійна робота |
Тести |
Розв’язання задач |
Доповнення |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Кількість балів |
1-2 |
3-4 |
5-6 |
7-8 |
9-10 |
11-12 |
13-14 |
15-16 |
17-18 |
19-20 |
21-22 |
23-24 |
Оцінка |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Які ж основні поняття, величини та фізичні процеси ми вивчили, нам допоможуть пригадати два відеосюжети (1. Потенціальна енергія деформованої пружини;
2. Сила тертя та кінетична енергія)
(Перегляд 2 хвилини)
Оцінювання: за кожну правильну відповідь – 2 бали
(Енергія, що зумовлена взаємодією тіл або частин одного тіла)
(В системі тіл, які взаємодіють лише силами пружності і тяжіння повна механічна енергія не змінюється).
Закон справджується при умові відсутності тертя, бо якщо тертя є, то
повна механічна енергія з часом зменшується, тобто перетворюється в інші види енергії (нагрівання тіл).
Зверніть увагу на сторінку 236 малюнок 36.6-клин не тільки дає виграш в силі, але і змінює напрямок діючої сили.
Який ще простий механізм використовують для зміни напрямку діючої сили? (Нерухомий блок)
ККД= · 100%)
І. Перевірка домашнього завдання (сторінка 242 підручника «Фізика-7» Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., 2015 рік)
Оцінювання: Якщо задача розв’язана вірно - 2 бали, якщо помилка – 1 бал.
За пояснення ще 2 бали
№6
h =12м А=mgh
m = 8 кг А= 8 кг·12 м·10 Н/кг=960Дж
А=?
Відповідь: Щоб витягти відро з водою з колодязя, треба виконати роботу 960 Дж.
№7
t = 4хв = 240с N= ;
А = 12кДж =
12000 Дж N= = 50 Вт
N=?
Відповідь: потужність двигуна 50 Вт.
№8
Р = 24·103Н А=Р·h;
А = 360·103Дж h=; h==15м.
h =?
Відповідь: вантаж було піднято на висоту 15м.
№9
N = 100 Вт N = ;
А = 2·103 Дж t = ; t = = 20с
t =?
Відповідь: двигун виконає роботу за 20 с.
№10
ʋ = 18 км/год = = 5м/с N = Fon· ʋ; N= = = F·V; F = Fon
N = 150 · 103 Вт
Fоn = ? Fon= ; Fon = = 30 Н
Відповідь: сила опору води 30 Н.
ІІ. Інтерактивна вправа на екрані інтерактивної дошки «Вилучи зайве»
(2 бали)
Завдання: Знайти закономірність і виключити зайве слово із запропонованих
1 ) Блок, клин, гвинт, математичний маятник (математичний маятник, бо решта – прості механізми)
2) ККД; Ек; важіль, Еп (важіль, бо решта – фізичні величини)
3) Важіль, похила площина, нерухомий блок, клин (нерухомий блок, бо решта дають вигране в силі)
4) Плече, сила, нога, потужність ( нога, бо решта – фізичні величини).
Архімед, Джоуль, Мечников, Ньютон (Мечников, решта фізики)
5) кВт х год, Дж, Вт х с, метр ( метр, бо решта – одиниці роботи)
6) Потенціальна, затрачена, повна, механічна (потенціальна, решта – робота).
ІІІ. Інтерактивна вправа «Встановіть відповідність»
1 варіант
А.Встановіть відповідність «Перетворення енергії –
фізичний процес»
1. М’яч котиться підлогою спортивної зали зі сталою швидкістю; 2. Літак розганяється по злітній смузі; 3. Тятиву лука розтягують; 4. Камінь падає вниз.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
А. Потенціальна енергія тіла зменшується, а кінетична збільшується; Б. Кінетична енергія тіла збільшується, а потенціальна рівна нулю; В. Потенціальна енергія тіла рівна нулю, а кінетична не змінюється; Г. Кінетична енергія тіла рівна нулю; Д. Потенціальна енергія тіла збільшується.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
В. Встановіть відповідність «Назва закону або формули –
математичний вираз»
1. Формула ККД механізмів; 2. Формула потенціальної енергії тіла, піднятого над Землею; 3. Формула кінетичної енергії тіла; 4. Формула потенціальної енергії пружнодеформованого тіла.
А. Б. В. η = Г. mgh Д.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
2варіант
С. Встановіть відповідність «Назва закону або формули –
математичний вираз»
1. Формула механічної роботи; 2. Формула потенціальної енергії тіла, піднятого над Землею; 3. Формула закону збереження повної механічної енергії; 4. Формула потужності.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
D. Встановіть відповідність «Перетворення енергії –
фізичний процес»
1. Перетворення кінетичної енергії тіла в потенціальну; 2. Кінетична енергія тіла не змінюється, потенціальна рівна нулю; 3. Повна механічна енергія тіла рівна нулю; 4. Перетворення потенціальної енергії в кінетичну.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
А. Куля котиться по землі зі сталою швидкістю; Б. Камінь падає з гори; В. Тіло рухається вгору; Г. М’яч лежить на підлозі; Д. Тіло нагрівають.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
Вчитель надає учням роздатковий матеріал - завдання на встановлення відповідності, які виконуються в зошитах. За кожну правильну відповідь –
1 бал. Час виконання 3‑5 хв.
ІV. Взаємоперевірка вправи «Встановіть відповідність»
Після виконання завдання на екрані з’являються правильні відповіді, учні міняються зошитами із сусідом, проводять взаємоперевірку та виставляють бали в картку оцінювання сусіда.
V. Розв’язування задачі ЗНО 2009, № 2 ( на екрані)
Задача: Брусок тягнуть угору похилою площиною. Рух бруска є рівномірним. Визначте ККД цієї площини, якщо її довжина 0,5 м, а висота – 0,2 м. Результати зважування брусків подано на фото, яке розміщено праворуч, g = 10м/с2. (працює учень високого рівня знань)
Дано: = const l=0,5 м h=0,2 м g=10м/с2 m=100 г = 0,1 кг Fтяги = 0,5 Н |
η = Aкор= mgh Aкор= Fтягиl Aкор= 60 кДж η = [η] = = = % |
η- ? |
η = = = = 80 %
|
Відповідь: ККД площини η =80 %
VІ) Інтерактивна гра «Ромашка».(За кожну правильну відповідь - 4 бали). (Завдання – на екрані інтерактивної дошки: учень відкриває будь-яку пелюстку ромашки, з’являється питання)
5. Чи змінюється кінетична енергія автомобіля, коли він стоїть біля будинку.
(Ні)
6. Пружинний пістолет заряджений кулькою і стріляє угору. Які перетворення
енергії відбуваються при цьому? ( Еn стиснутої пружини перетворюється в Ек кульки)
VІІ) Домашнє завдання: сторінка 243 № 16 підручника «Фізика-7» Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., 2015 рік)
Вчитель: Порахуйте свої бали і поділіть їх на 2 = оцінка учня
VІІІ) Інтерактивна вправа «Коло ідей».
Вчитель: Підведемо підсумки «Коло ідей»
Вчитель: Дякую за урок!
(Якщо залишається час, можна розгадати кросворд)
Кросворд
І заявив без паніки
Правило оце для нас
Як назвав в механіці? ЗОЛОТЕ
ЕНЕРГІЯ
1
|
|
|
|
|
||||||
2 |
|
|
|
|
|
|||||
3 |
|
|
|
|
|
|
||||
|
4 |
|
|
|
||||||
5 |
|
|
|
|
|
|
||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Яке слово зашифровано?
(Відповідь: КОРИСНА)
Список використаних джерел:
1. Атаманчук П.С., Кух А.М. Оптимізація управління навчально-пізнавальною діяльністю учнів з фізики на основі використання персональних ЕОМ //Збірник наукових праць КПДПІ. Серія фізико-математична: КПДПІ, 1995 – Вип. 2 – с. 264–269.
2. Бабинюк О. Технології, методики навчання і виховання [Електронний ресурс] / Бабинюк Олександра. Режимдоступу: http://www.ippo.if.ua/index.php/2012-10-23-11-51-07/82-uncategorised/735...
3. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології / І. М. Дичківська. – К.: Академвидав, 2004. – с. 218
4. Закон збереження енергії [Електронний ресурс]. - Режим доступу :
https://www.youtube.com/watch?v=V-g8S4eI_gc (Дата звернення 06.03.2018)
5. ЗНО онлайн 2017 року з фізики [Електронний ресурс]. - Режим доступу : https://zno.osvita.ua/physics/252/ (Дата звернення 06.03.2018)
6. Зовнішнє незалежне оцінювання 2009 року з фізики [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://www.parta.com.ua/ext_testing/answer/2009/physics_2009_answer/ (Дата звернення 06.03.2018)
7. Національна доктрина розвитку освіти на 2012-2021 роки [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.kharkivosvita.net.ua/files/Rozv_osviti.pdf
8. Пометун О.І. Сучасний урок. Інтерактивні теорії навчання / О.І. Пометун,
Л.В. Пироженко. – К., 2004 – с.192
9. Соловйова О.Ю. Використання комп’ютерних технологій в курсі фізики. //Фізика в школах України. – Основа, 2009, №3, – с. 20
1