Інтегрований урок (фізика, алгебра) в 7 класі "Графічне зображення рівномірного руху"

Про матеріал

Інтегрований урок (фізика, алгебра) для 7 класу з теми "Графічне зображення рівномірного руху". За програмою з алгебри учні 7 класу тему «Графіки лінійних функцій» вивчають в ІІ семестрі, а за програмою з фізики тема «Графічне зображення руху» вивчається в жовтні. (З цією проблемою стикалися всі вчителі фізики). Учитель математики на прохання колеги-фізика поміняла місцями теми «Функція» та «Лінійні рівняння», що не змінило основних завдань вивчення курсу алгебри в 7 класі, але дало можливість перед вивченням теми з фізики, дати учням необхідні знання про графіки лінійних функцій. Ці знання, які активізує на уроці вчитель математики, сприяють кращому розумінню та засвоєнню учнями теми з фізики.

Перегляд файлу

Проблема інтеграції фізики і математики є надзвичайно важливою, адже математична підготовка школярів певною мірою впливає на рівень знань із фізики. Існує думка, що міжпредметний зв'язок „фізика-математика” ґрунтується на основі загальних фізико-математичних понять (функція, відношення, змінна, величина, залежність, вектор, геометричні перетворення тощо). Зокрема, математичні моделі ефективно „працюють” при розв’язуванні фізичних задач, без яких не може бути реалізоване надійне засвоєння й розуміння фізики. Саме тому інтеграція фізики і математики сприяє кращому засвоєнню і розумінню учнями обох предметів. Поданий інтегрований урок (фізика + математика)  рекомендовано для використання на уроці фізики в 7 класі за темою «Графічне зображення руху». За програмою з алгебри учні 7 класу тему «Графіки лінійних функцій» вивчають в ІІ семестрі, а за програмою з фізики тема «Графічне зображення руху» вивчається в жовтні. (З цією проблемою стикалися всі вчителі фізики). Учитель математики на прохання колеги-фізика поміняла місцями теми «Функція» та «Лінійні рівняння», що не змінило основних завдань вивчення курсу алгебри в 7 класі, але дало можливість перед вивченням теми з фізики, дати учням необхідні знання про графіки лінійних функцій. Ці знання, які активізує на уроці вчитель математики, сприяють кращому розумінню та засвоєнню учнями теми з фізики.

 

 

 

Урок в 7-А класі

 

Тема: " Графічне зображення рівномірного руху"

 

Мета: Навчальна. Ввести поняття прямолінійного рівномірного руху; використовувати знання, отримані на уроках математики, для побудови графіків рівномірного руху ,для визначення за графіками пройденого тілом шляху, швидкості, часу руху; домогтися розуміння функціональної залежності між величинами.

Розвиваюча. Розвивати навички читання графіків, логічне мислення, вміння аналізувати, порівнювати, працювати з інформацією; шукати звязки між предметами, застосовувати отримані знання на практиці.

 Виховна. Виховувати культуру оформлення розв’язків до графічних задач та культуру мовлення; виховувати творчу особистість учнів.

 

Тип уроку: вивчення нових знаньІНТЕГРОВАНИЙ УРОК (фізика і математика)

 

Обладнання: інструкції до уроку, диференційовані на три рівні, мультимедійна установка.

 

Хід уроку

  1. Організаційний етап

 

  1. Мотивація

 

     3. Актуалізація знань

Вчитель фізики.

І. «Глибоке занурення в фізику» - фронтальне опитування:

1 питання – 0,5 бал.

1.Що називається механічним рухом?

2. Що називається траєкторією?

3. На які види поділяють механічний рух за формою траєкторії?

4. Що називається шляхом?

5.В яких одиницях вимірюється шлях в системі СІ?

6.Яка фізична величина є характеристикою механічного руху?

7. В яких одиницях в системі СІ вимірюють швидкість?

8. Формула для обчислення швидкості?

9.Формула для обчислення шляху?

10. Який рух називають прямолінійний рівномірний?

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Вправа  9 (2,5). Відповіді: 2 зав. – 960 м., 5 зав. - третій рухався швидше, найбільшу відстань подолав другий, найдовше рухався другий.

Вчитель: Діти, ви знаєте, задачі в фізиці можна розвязувати двома способами. Той, яким ви розвязували вдома і ми в класі називають аналітичний спосіб. А є ще й другий – графічний. Не всі фізичні задачі можна вирішити цим способом, але деякі мають лише один спосіб вирішення – графічний. Та мабуть зрозуміло, для того, щоб користуватися цим способом нам спочатку треба навчитися описувати фізичні процеси за допомогою графіків. І почнемо ми з графіків рівномірного руху.

Отже, тема уроку «Графічне зображення рівномірного руху».

 

 

Як завжди хочу звернутися до ваших знань: які слова, терміни вам знайомі?

Дійсно, ви вивчали графіки на уроках математики.

Тому цей урок ми проведемо разом з вчителем математики. Я переконана вона нам дуже допоможе навчитися будувати і читати графіки рівномірного руху.

Та перед тим, як надати слово вчителю математики, хочу зачитати вам слова великого вченого

Галілео Галілея: «Якщо хтось досягне успіху у пізнанні природи і природа заговорить з ним, то заговорить вона мовою математики».

 

 

Вчитель математики.  Дійсно, важко переоцінити роль математики у вивченні інших предметів, у розвитку інших наук. А між фізикою і математикою існує тісний зв'язок. Математичні моделі широко використовуються під час розв’язання фізичних задач. І сьогодні ви самі в цьому переконаєтеся. Тож давайте згадаємо:

Слайд 3   

Слайд 4 

 Слайд 5    

Слайд 6  

Слайд 7  

Я надіюсь, що згаданий нами матеріал скоротить час на вивчення нової теми з фізики та полегшить її розуміння.

 

Вчитель фізики. Отже, починаємо. Щоб збільшити ККД нашого уроку, пропоную вам користуватися інструкціями до уроку.

Прочитаємо завдання № 1:

Сучасний український літак АН – 158, рухаючись рівномірно, подолав 400 км за 30 хв. Побудуйте графік залежності шляху, що подолав літак, від часу – графік шляху.

Дайте відповідь на питання, що потрібно знати, щоб побудувати графік?

(Рівняння руху). А для того, щоб його записати, що треба знайти? (Швидкість).

Отже, розв’язуємо задачу: знаходимо швидкість руху, записуємо рівняння руху, визначаємо координати 2-х точок, будуємо графік шляху.

 

t, год     0      1

 

L, км    0     400

 

Робимо висновок № 1. Читаємо його на стор. 69.

Питання:  чи можу я за графіком визначити, який шлях пролетить літак за 2 год.

А зараз згадаємо літо… Ми – пливемо…. А назустріч – чемпіон по плаванню серед тварин – кальмар. Він здійснює реактивний рух, тому розвинув швидкість 200 км/год. Давайте на цій же координатній площині побудуємо графік шляху кальмара.

 

t, год     0      2

 

L, км    0     400

 

 

Робимо висновок № 2. Стор. 69 (4).

Слайд на екрані – графік шляху тіла (для груп А, В).

Група С виконує завдання на 72 стор. впр.10 рис.2 – яке тіло рухається з найбільшою швидкістю?

Питання:

1.  Як рухалось тіло?

2. Який шлях воно подолало за перші 10 с?

3. Якою була швидкість на кожній ділянці?

 

Отже, що  ми можемо дізнатися за графіками шляху:

1. Характер руху

2. Визначати шлях за будь-який час.

3. Визначати швидкість.

4. Порівнювати швидкості різних тіл.

А зараз ми знову повернемося до першої задачі. Наше наступне завдання побудувати графік швидкості рівномірного руху. Вже по аналогії ми запишемо рівняння. Яким воно буде. V=800 км/год, V=200 км/год. Чи є в кого пропозиції. Заслухати учнів.

 

Побудувати V(t).

 

Подивіться задачу № 6.38.

Який можна зробити висновок. Що можна дізнатися за графіком швидкості?

1. Характер руху.

2.Порівнювати швидкості різних тіл.

3. Знаходити шлях.

І останнє завдання. № 6.36. Підказка – уважно роздивитися масштаб.

Вчитель фізики. Чи можна сказати, що ми виконали завдання уроку? А от про вчителя математики забули. Надаємо їй слово.

Вчитель математики: демонструє на слайдах та розповідає, в яких галузях нашого життя людина використовує графіки та графічну інформацію.

З графіками ми зустрічаємося не тільки на уроках у школі (слайд 1). Якщо придивитися, то можна побачити, що вони оточують нас і у повсякденному житті: в природі – веселка, береги річки, дороги, гори, траєкторія польоту комети мають форму графіків функцій (слайд 2),  в будівництві – це залізничні колії, лінії електропередач, сходи, мости, американські гірки (слайд 3)

У медицині (слайд 4) лікарі за допомогою графіків описують роботу серця та головного мозку.

У статистиці їх використовують для наочного відображення динаміки процесів та явищ (слайд 5).

Синоптики будують графіки для спостережень та прогнозування змін у природі (слайд 6).

Графіки використовують також у мистецтві (слайд 7).

Нотний стан складається із графіків функцій.

За допомогою графіків можна малювати картини. Так, ілюстрації до роману Пушкіна «Євгеній Онєгін» виконані художником Миколою Васильовичем Кузьміним за допомогою графиків різних функцій.

Будуючи за точками графіки функцій у координатній площині, ми також можемо створювати різні цікаві зображення (слайд 8, слайд 9).

 

Вчитель фізики: Оцініть свою корисну дію на уроці по 7-ми бальній шкалі, та визначте загальний бал за урок, додавши бали за теоретичну розминку.

 

Підсумок уроку.

Домашнє завдання – переписати з інструкцій.
                                                      ІНСТРУКЦІЯ                                       

до уроку за темою:

«Графічне зображення рівномірного руху».

 

І. Питання: знаєш відповідь – 0,5 бал.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

Всього ___________

 

ІІ. Задача: Сучасний український літак АН – 158, рухаючись рівномірно, подолав 400 км за 30 хв. Побудуйте графік залежності шляху, що подолав літак, від часу (графік шляху) – l(t).

 

ІІІ. Завдання: «Чемпіон з плавання» серед тварин  кальмар розвинув швидкість 200 км/год. Побудувати графік залежності шляху від часу.

Підказка:  щоб побудувати графік залежності шляху від часу, спочатку треба записати рівняння залежності шляху від часу.

 

ІУ. Завдання:

Питання до графіка руху тіла:

1. Як рухалось тіло?

2. Який шлях воно подолало за перші 10 с?

3. Якою була швидкість на кожній ділянці?

 

ЩО МОЖНА ДІЗНАТИСЯ ЗА ГРАФІКОМ ШЛЯХУ?

 

У. Завдання: за умовою задачі будуємо графіки швидкості літака та кальмара.

Підказка: якщо швидкість з часом не змінюється, то яке буде рівняння швидкості?

 

УІ. Завдання: розвяжемо (усно) задачу № 6.38

 

ЩО МОЖНА ДІЗНАТИСЯ ЗА ГРАФІКАМИ ШВИДКОСТІ?

 

Корисна дія на уроці (0-7б.) _________ + бали за питання ______ = _______

 

Домашнє завдання: параграф 10, № 6.37, 6.41, впр.10(4) *

ІНСТРУКЦІЯ

до уроку за темою:

«Графічне зображення рівномірного руху».

 

І. Питання: знаєш відповідь – 0,5 бал.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

Всього ___________

 

ІІ. Задача: Сучасний український літак АН – 158, рухаючись рівномірно, подолав 400 км за 30 хв. Побудуйте графік залежності шляху, що подолав літак, від часу (графік шляху) – l(t).

 

ІІІ. Завдання: «Чемпіон з плавання» серед тварин  кальмар розвинув швидкість 200 км/год. Побудувати графік залежності шляху від часу.

Підказка:  щоб побудувати графік залежності шляху від часу, спочатку треба записати рівняння залежності шляху від часу:   l=v·t

Складіть табличку (як в попередній задачі) для знаходження координат двох точок, але одна з яких буде  – (0; 0).

ІV. Завдання:

Питання до графіка руху тіла:

1. Як рухалось тіло?

2. Який шлях воно подолало за перші 10 с?

3. Якою була швидкість на кожній ділянці?

ЩО МОЖНА ДІЗНАТИСЯ ЗА ГРАФІКОМ ШЛЯХУ?

Підказка: ст.69 2 частина - 4)

V. Завдання: за умовою задачі будуємо графіки швидкості літака та кальмара.

Підказка: якщо швидкість з часом не змінюється, то яке буде рівняння швидкості?

 

VІ. Завдання: розвяжемо (усно) задачу № 6.38

ЩО МОЖНА ДІЗНАТИСЯ ЗА ГРАФІКАМИ ШВИДКОСТІ?

Підказка: ст..71 «Підбиваємо підсумки».

 

Корисна дія на уроці (0-7б.) _________ + бали за питання ______ = _______

 

Домашнє завдання: параграф 10, № 6.37, 6.41.

ІНСТРУКЦІЯ

до уроку за темою:

«Графічне зображення рівномірного руху».

 

І. Питання: знаєш відповідь – 0,5 бал.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

Всього ___________

 

ІІ. Задача: Сучасний український літак АН – 158, рухаючись рівномірно, подолав 400 км за 30 хв. Побудуйте графік залежності шляху, що подолав літак, від часу (графік шляху) – l(t).

 

ІІІ. Завдання: «Чемпіон з плавання» серед тварин  кальмар розвинув швидкість 200 км/год. Побудувати графік залежності шляху від часу.

Підказка:  щоб побудувати графік залежності шляху від часу, спочатку треба записати рівняння залежності шляху від часу:   l=v·t

Складіть табличку (як в попередній задачі) для знаходження координат двох точок,  одна з яких буде  – (0; 0).

ІV. Завдання: на стор. 72 підручника розгляньте малюнок 2. Запишіть в зошит – яке з 3-х тіл рухається з більшою швидкістю. Підказка: стор. 69 - рис. 10.4.

 

ЩО МОЖНА ДІЗНАТИСЯ ЗА ГРАФІКОМ ШЛЯХУ?

Підказка: ст.69 2 частина - 4)

V. Завдання: за умовою задачі будуємо графіки швидкості літака та кальмара.

Підказка: якщо швидкість з часом не змінюється, то яке буде рівняння швидкості буде наступне: v = 200.

 

VІ. Завдання: розвяжемо (усно) задачу № 6.38

ЩО МОЖНА ДІЗНАТИСЯ ЗА ГРАФІКАМИ ШВИДКОСТІ?

Підказка: ст.71 «Підбиваємо підсумки» - прочитати все!

 

Корисна дія на уроці (0-7б.) _________ + бали за питання ______ = _______

 

Домашнє завдання: параграф 10, № 6.37, 6.41.

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бондар Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
5 листопада 2018
Переглядів
1492
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку