Урок з теми: "Узагальнення з теми " Періодичний закон. Періодична система Д.І. Менделєєва"

Про матеріал
Мета даного уроку: систематизувати знання учнів про періодичний закон і періодичну систему в світлі теорії будови атома, стимулювати пізнавальну діяльність учнів, навчити швидко і чітко висловлювати свої думки, логічно їх викладати, робити висновки, розвивати інтерес до предмету через ігрову форму контролю
Перегляд файлу

Девіз: Найвища людська радість – всемогутня радість пізнання.

 

Тема: Угазальненя з теми «Періодичний закон.  Періодична система Д.І.Менделеєва.»

 

Мета – систематизувати знання учнів про періодичний закон і періодичну систему в світлі теореї будови атома:

  • стимулювати пізнавальну діяльність учнів:
  • закріпити вміння встановлювати причинно – наслідкові звя’зки між будовою атомів та властивостями елементів;
  • формувати навички у складанні схеми будови електронних оболонок атомів;
  • навчити швидко і чітко висловлювати свої думки, логічно їх викладати, робити  висновки;
  • розвивати інтерес до предмета через ігрову форму контролю.

 

Тип уроку: інтелектуальна гра.

 

Форми роботи: фронтальна бесіда, індивідуальна, групова, дидактична гра.

 

Обладнання: періодична система Д.І.Менделеєва, його портрет, стінгазети, виставка учнівських рефератів, аркуші рефлексії

 

 

 

 

 

  

 

 

Хід уроку.

  1. Психологічний настрій.

Вправа «Муха»

 

  •          А наш настрій буде багато в чому залежити від вправи, що називається «Муха». На дощці є прикріплений шматочок кольорового паперу, який трохи відрізняється за відтінком від фону дошки. Учні повинні очима (з місця) знайти його. Той, хто знайшов, піднімає руку. Розмовляти під час виконання вправи забороняється. Робота закінчується тоді, коли всі знаходять «Муху».

 

  1.          Знайомство з аркушем рефлексії.

 

II. Повідомлення теми, мети, завдань уроку та мотивації навчальнох діяльності.

 

III. Узагальнення та систематизація знань.

 

 Інтелактуальна гра проводиться у вигляді змагання між трьома командами по 7 учнів восьмого класу. Спочатку нам треба ближче познайомитися з командами.

 1 гейм – конкурс емблем. Капітани команд демонструють свої емблеми та пояснюють, що вони означають та чому команда обрала сааме таку емблему.

 2 гейм – конкурс стінних газет. Представники кожної команди демонструють свою газету та стисло викладають її змість.

 3 гейм – подорож періодичною системою. Кожна команда може відповісти на 5 запитань з таких секторів.

Сектор 1. Періодична система і географія.

Уважним будь, гав не лови і швидко руку підніми. А хто кричить, мов сам не свій, про прич і думати не смій

  1. Які хімічні елементи названо на честь материків?  (Європій, Америцій)
  2. Назва якого хімічного елементу співзвучна з назвою півострова? (Скандій)
  3. Який металічний елемент першої групи названо на честь великої країни Європи? (Францій)
  4. Який хімічний елемент названо на честь штату США? (Каліфорній)
  5. Який хімічний елемент названо на честь острова Кіпр? (Купрум)

 

Сектор 2. Періодична система і видатні вчені.

 

  1. Який хімічний елемент названо на честь автора періодичної системи і періодичного закону? (Менделеєвій)
  2. Який хімічний елемент із групи актиноїдів названо на честь відомого шведського вченого, за заповітом якого щорічно проводиться нагородження науковців за премією за найбільші досягнення в різних галузях науки? (Нобелій)
  3. Який хімічний елемент названо на честь російського вченого, винахідника атомної бомби? (Курчотовій)
  4. Який хімічний елемент названо на честь відомого вченого математика, автора теорії ймовірності? (Ейнштейна)
  5. Назва якого хімічного елемента третьої групи співзвучна з прізвищем датського вченого, який створив теорію будови атома? (Бор)

 

Сектор 3. Періодична система і біологія.

 

  1. Нестача якого хімічного елемента в організмі людини викликає карієс зубів? (Флуор)
  2. Наявність якого хімічного елемента зумовлює зелене забарвлення рослин? (Хлор)
  3. Який хімічний елемент входить до складу крові і зумовлює її червоне забарвлення? (Ферум)
  4. Який хімічний елемент накопичують у собі морські водорості? (Йод)
  5. Який хімічний елемент називають «Елементом життя та думки»? (Фосфор)

 

Сектор 4. Хімічні елементи та українська мова.

 

  1. Замініть останню літеру у назві хімічного елемента і одержіть назву гірської системи, що розділяє Європу і Азію? (Уран – Урал)
  2. Відкиньте першу літеру в назві радіоактивного хімічного елементу і одержіть досить поширене чоловіче ім’я? (Кюрій – Юрій)
  3. Замініть першу літеру в назві хімічного елементу і одержіть назву протоки між Європою і Азією? (Фосфор – Босфор)
  4. Відкиньте перший склад у назві радіоактивного елемента і одержіть назву найбільшої річки росії, шо впадає в Каспійське море? (Радон – Дон)
  5. Замініть першу літеру у назві хімічного елемента та одержіть назву надмірно зволоженої місцевості? (Золото – болото)

 

Хвилинка дозвілля

 

Хімічна розминка – хімічна показуха.

 

Кожній команді протягом однієї хвилини показують предмет, або речовину, пов’язану з хімією. Ці предмети бачить тільки один учасник, який за допомогою жестів та міміки пояснює їх назву іншим членам команди, які повинні відгадати відповідь. (2 бали)

 

Гейм IV – Бліц – турнір.

 

 З кожної команди виходять по одному учаснику і розв’язують розрахункові задачі біля дошки.

Протягом цього часу інші учасники гри відповідають на «Запитання з хімічного стакана»

У хімічному стакані

Є для всіх вас запитання

Кожен буде витягати

Чітку відповідь давати.

  1. Протони – це…
  2. Нейтрони – це…
  3. Тип атомів з однаковим протонним числом.
  4. Частинки, які крім протонів входять до складу ядер атомів.
  5. Найактивніший метал. (Літій)
  6. Найактивніший неметал. (Фтор)
  7. Кількість електронних шарів відповідає номеру…
  8. Кількість електронів на зовнішньому енергетичному рівні відповідає номеру…
  9. Форма р-орбіталі?
  10.               Кількість елементів, що входять до третього періоду?
  11.               Назвати елемент за електронною формулою 1s2s3p.
  12.               Найвища валентність хлору?
  13.               Форма s-орбіталі?
  14.               Чому чисельно найближено рівний заряд ядра атома?
  15.               Період – це…
  16.               Визначте кількість протонів, нейтронів у ядрі Купрума?

 

Гейм V – ти мені, я – тобі.

Команди здають одна одній по два запитання.

 

Гейм VI – Темна конячка

 

За властивостями вгадайте –

З хімічної таблиці елемент я свій візьму –

Я його вам не назву!!!

 

Прослухавши зашифрований текст, кожна команда повинна відгадати назву хімічного елемента. Якщо учні відповідають відразу, команда одержує 3 бали. Якщо не знають відповіді – можуть скористатися підказками. За кожну підказку знімається 1 бал. Запитання для підказки: «це металічний елемент», «він знаходиться в такому – то періоді».

Відповіді на ці підказки можуть бути тільки: «Так» чи «Ні».

 

Текст 1. Цей елемент займає 2 місце за поширенням у земній корі. У чистому вигляді він дуже твердий. Його оксид також дуже поширений у природі й має різні модифікації. Назва цього елемента співзвчна з назвою острова в Середземному морі. (Силіцій)

 

Текст 2. Цей елемент займає третє місце за поширенням у земній корі. Коли у 1889р. Менделєєв був у Лондоні, йому на знак подяки за видатні заслуги місцеві подарували терези, одна шалька яких булла зроблена із золота, а інша – з цього елемента, тому що в XIXст. Його вартість прирівнювалась до вартості золота. Що це за елемент? (Алюміній)

 

IV. Підсумок уроку.

 

V. Заключне слово вчителяю:

 

Молодці!!! Ви здобули найголовніший скарб – ЗНАННЯ!

Відома істина буття,

Що рідна школа – то як рідна мати:

ЇЇ урок – на все життя.

 

VI – Домашнє завдання.

 

doc
Додано
6 квітня 2023
Переглядів
402
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку