Урок з теми "Внутрішня та зовнішня політика Володимира Великого"

Про матеріал
Урок з історії України з теми "Внутрішня та зовнішня політика Володимира Великого" для учнів 7 класу. Форма уроку - гра, під час якої учні є будівничими Київської держави, опрацьовуючи різні джерела в ігровій формі досліджують політику князя.
Перегляд файлу

Тема: Внутрішня і зовнішня політика Володимира Великого 

Мета:  надати характеристику князя Володимира як політика; проаналізувати зовнішню і внутрішню політику України-Русі; показати причини  релігійної реформи: розвивати історичне мислення; 

формувати вміння   аналізувати історичні факти і події за історичними джерелами, оцінювати їх значення, вміння працювати з картами;

виховувати патріотичні почуття, свідомість, шанобливе ставлення до історичного минулого, гордість за свій народ. 

Тип уроку: засвоєння нових знань. 

Обладнання: підручник;

ілюстрації до теми (додаток);

атлас «Історія України. 7 клас» 

Поняття: «дитинець» , «десятина», «культ», «християнство». 

Хід уроку

І. Організаційний момент 

Повідомлення теми та мети уроку. 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань 

Гра «Вгадай князя за описом»:

1. Усе життя провів в походах,

На битву, як на свято, йшов,

Та на Дніпровських на порогах

Свою геройську смерть знайшов.

Хан з його черепа зробив

І золотом прикрасив чашу.

Якого князя хан розбив? Чекаю відповідь я вашу!

2. Жона. Вдова. Княгиня. Мати...

Яку ти мужність осягла?!

Як високо змогла піднятись

І влади велич вознесла!

Тобі вдалось зміцнить державу,

Намітить християнству путь,

Творить земні славетні справи,

Цього не вправі ми забуть.

3.  Він був грозою Царгорода,

Прибив свій щит там на врата

І вигідну уклав угоду —

Йшла дань на руські всі міста.

Але пророцтво волхви склали,

Що від коня свого померти мусить.

Сміявся він князь,

Бо він не знав, що з черепа змія укусить.

Відповіді: 1 Святослав; 2 княгиня Ольга; 3 Олег Віщий. 

III. Вивчення нового матеріалу 

Учитель. Сьогодні ми з вами будемо будівельниками. Але будувати ми будемо не будинки, а щось набагато більш важливе – а саме, державу. Державу під назвою  Русь-Україна.

Як ви знаєте, для будівлі найважливіше – це речовина, яка її скріплює, наприклад для будинку це – цемент. Якщо побудувати будинок, просто поклавши цеглини одна на одну, то такий будинок розвіє перший сильний вітерець і він впаде. А якщо додати цемент між окремими цеглинками, то такий будинок простоїть багато років. Коли ми будуємо державу, то у нас також повинен бути такий цемент. А що ним може стати – це ми дізнаємося в ході сьогоднішнього уроку.

Подивимось на карту.

Ми бачимо, що Русь на ті часи складається ніби з окремих клаптиків – цеглинок, а з усіх боків вона оточена дикими племенами половців, печенігів, норманів та іншими. Русичів на цій велетенській території мало – майже всі вона зайнята слов’янськими (словенськими) племенами – дреговичами, в’ятичами та іншими.

Постановка проблемного питання.

Учитель: Як же поєднати всіх слов’ян в єдине ціле?

Очікувані відповіді: завоювати; ввести єдину мову; ввести єдину релігію.

Учитель: Ми з вами повинні знайти відповідь на це питання, прочитавши історичні відомості на сторінках нашого підручника.

Для цього ми розділимося на три  команди.

Перший ряд спробує довести, що об’єднати слов’ян може військова сила.

Другий ряд спробує довести, що об’єднати слов’ян може адміністративна реформа.

Третій ряд спробує довести, що об’єднати слов’ян може єдина релігія.

Спробуємо знайти підтвердження своїх пропозицій на сторінках  нашого підручника (8 хвилин).

Презентація «доказів» кожної команди,

Варіанти відповідей:

1 команда: військова сила.

 Підкорив радимичів та в’ятичів

 Приєднав хорватів

 988 р. здійснив похід на Херсонес

Володимир

 Приєднав решта слов’янських народів

 985 р. здійснив похід на волзьких болгар

 Захопив і приєднав польські землі.

 

2 команда:  адміністративна реформа.

 Реформа

 Зміст

 Адміністративна 

 Всю країну було поділено на вісім округів, округи — на волості, на чолі яких було поставлено довірених   осіб або синів Володимира

 Військова 

 Військо Володимира утворювало з найманців, які мали право володіти земельною власністю

 Оборонна 

 Було проведене широке будівництво фортець, укріплень навколо Києва, які стали опорними пунктами в боротьбі з печенігами

 Містобудівна 

 Будувалася велика кількість нових міст по берегах   основних річок країни

 Судова 

 Володимир прагнув розмежувати єпископський та   градський суди

 Фінансова 

 Князь Володимир карбував власні гроші

 

3 команда:  єдина релігія.

Володимир почав свою діяльність із створення єдиного пантеону богів:

Робота з літописом:

"Нача къняжити Володимер в Кыеве един.

И постави кумиры на хълме въне двора теремьнаго:

Перуна древяна, а главу его сьребряну, а yс злат,

и Хърса,

и Дажьбога,

и Стрибога,

и Семарьгла,

и Макошь.

И жьряху им, наричюще я богы и привожаху сыны своя и дъщери

и жьряху бесом и осквьрняху землю требами своими".

(Повесть временных лет. Пг., 1916, с. 95.)

Робота з літературним джерелом: 

Біля княжої палати

Зеленіє княжий сад,

Попід липами густими

Стали ідоли у ряд.

Ідол Волоса, Перуна,

Ось Сворожич, там — Стрибог,

А за ними найщедріший – Дажбог.

Це говорить про той факт, що із самого початку Володимир вважав найкращим об’єднувачем землі Руської релігію.

 Але, оскільки у кожного із десятків племен союзу, який він створив, були свої боги, які керували тією ж стороною людського життя, що й боги Володимирівського пантеону. Тому ніхто приймати нових богів на хотів.  Спроба змінити багатьох богів  іншими багатьма богами провалилася, а потреба об’єднання Русі залишалася невирішеною. Саме з цієї причини Володимир вирішив змінити релігію на таку, якої раніше не було у жодного із слов’янських племен – щоб нікому не було образливо.

Легенда говорить про те, що, дізнавшись про потребу Русі в новій загальній релігії, до Володимира прийшли іудеї, мусульмани, священики римської та візантійської християнських церков.  Тоді спитав поради Володимир у народу, і вирішили русичі послати десять мужів у подорож до країн, які ці релігії сповідували. Після їх повернення було прийнято рішення, що найбільше подобається слов’янам візантійська християнська церква.

Також, у 988 році, згідно літописів, Володимир осліп, зір повернувся до нього відразу після хрещення (11 травня 988 року).  Цей факт став вирішальним, і Володимир хрестив Русь.

Початок хрещення був покладений у місті Києві, про що говорить багато літописів.

«І було видіти радість велику на небі і на землі, що стільки душ спасається, а диявол тужить... Люди ж, охрестившись, йшли у доми свої. А Володимир радий бувший, що пізнав він Бога сам і люди його, і глянувши на небо, сказав: «Боже великий, що створив небо і землю, поглянь на нові люди свої! Дай же їм, Господи, узнати тебе, істинного Бога, яко то узнати землі християнські, і утверді в них віру правдиву і незмінну...» (Уривок з Літопису Руського).

Учитель:

Отже, яким саме був той матеріал, той цемент, яким скріпив Київську Русь князь Володимир?

Очікувана відповідь: Релігія; всі наведені фактори відіграли свою роль у формуванні держави, але найпотужнішим було введення християнства на Русі.

IV. Домашнє завдання 

1. Опрацювати матеріал § 7, с. 46- 54 читати. 

 


docx
Додано
9 листопада 2021
Переглядів
566
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку