Урок з теми "Запилення і запліднення"

Про матеріал

Конспект складений у вигляді зручної таблиці, де розписаний кожний етап уроку. Багато інтерактивних форм роботи з використанням діяльнісного підходу і розв'язанням проблемних запитань..

Перегляд файлу

Тема:  Запилення і запліднення.

Мета: сформувати поняття про запилення і запліднення, визначити їхнє біологічне значення, встановити ознаки рослин, що запилюються вітром, комахами, птахами  і самозапилення.; розвинути пам'ять, спостережливість, вміння аналізувати і робити висновки, продовжити формування  соціальної і комунікативної компетенції;сформувати науковий підхід у дослідженні довкілля і відповідальність за результат власної праці.

Тип уроку::комбінований

Обладнання: Комп’ютерна техніка,  роздатковий матеріал.

Етап

уроку

Методи і прийоми

Зміст завдання

Зміст діяльності учнів

Очікуванні результати

І. Організаційний момент

 

Ви почули? Дзвоник був!

Ніхто нічого не забув?

Встали всі рівненько,

Підрівнялися гарненько.

Подивились навкруги, Привітаймось – добрий день!

 

Перевіряють свої робочі місця.

Налаштування на урок

ІІ. Перевірка домашнього завданняя

Фронтальне опитування.

Змагання між рядами

Що таке суцвіття? Яке його біологічне значення?

До дошки від кожного ряду виходять по одному учню. Один учень з класу витягує назву трьох суцвіть, схему яких треба намалювати. Учні  його малюють.  Робота виконується у темпі. Після виконання завдання учні наводять приклади рослин з такими суцвіттями. Команда допомагає своєму учню , виправляє його помилки.

(Подібний вид роботи може повторитись ще раз)

 

Відповідають на питання

 

Три учня  працюють біля дошки, інші спостерігають, перевіряють і виправляють помилки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Формування предметної  і соціальної компетентності, розвиток пам’яті, уваги.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Демонстрація відео фрагмента

«Запилення квітів»

 

Переглянути відео фрагмент і дати відповідь на питання;

  • Навіщо бджоли літають над квітами?

Вчитель ставить. задачі уроку

Спостерігають  за бджолами і пропанують відповіді

Розвиток уваги,

Вміння спостерігати.

ІV. Вивчення нового матеріалу

«Шифрування»

Робота у парах.

 

 

 

 

Демонстрація слайда.

Бесіда.

 

 

 

 

 

Робота з текстовим матеріалом, які знаходяться на кожній парті (Додаток 1)

 

Робота за рядами

 

 

 

 

 

«Поміркуйте!»

 

 

 

 

 

 

«Шифрування»

Робота у парах.

 

 

 

 

Демонстрація відео фрагмента «Подвійне запліднення рослин»

(вчитель озвучує відео фрагмент українською мовою)

Робота з підручником стор. 151.

 

Робота у парах.

  • Складіть визначення і дізнайтеся, що таке запилення: «Це,  пилку, на приймочку, переніс, маточки, з тичинки. запилення»
  • Визначте, на якому малюнку зображено самозапилення, а на якому перехресне запилення? Чому?
  • Як пилок з однієї квітки потрапляє на іншу?
  • Прочитайте характеристику рослин, що запилюються вітром, комахами, птахами і кажанами.
  • Оберіть з наданих на слайді фотографій квіток, які запиляються за допомогою комах (1 ряд), вітру (2 ряд) , птахів і кажанів (3 ряд)
  • Подумайте, як квіти пристосовані до самозапилення?
  • Яке запилення більш прогресивне: перехресне або самозапилення? Чому?
  • Розшифруйте визначення і дізнайтеся, що таке запліднення: «Клітин, статевих, це, чоловічої, та, жіночої, запліднення,злиття.
  • Уважно перегляньте відеофрагмент і зверніть увагу га послідовність процесів, що відбуваються.

 

  • Уважно прочитайте текст підручника стор. 151
  • Скласти правильну послідовність речень у тексті, який запропонований на слайді.

1.Пилок потрапляє на приймочку маточки.

2.Зародковий мішок складається з сьома клітин, серед них є центральна клітина і яйцеклітина.

3. Внаслідок запліднення яйцеклітини утворюється зигота. 

4 У результаті з насінного зачатка утворюється насінина.

      9. Зародок розвивається з зиготи і отримує з ендосперму поживні речовини.

      8. Пилкове зерно проростає у пилкову трубочку.

     7. Один  спермій зливається з яйцеклітиною, а другий з центральною клітиною.

    6. Запліднена центральна клітина ділиться і утворює ендосперм.

    5. Спермії рухаються по пилковій трубці і потрапляють у зародковий мішок насінного зачатка.

    10.  Подвійне запліднення відкрив С. Г. Навашин.

-  Зачитаємо складений текст і перевірмо його.

 

Учні працюють у парах, складають визначення.

 

 

 

 

Відповідають на поставлені питання.

 

 

 

 

 

Читають текст.

 

 

 

 

Аналізують надані матеріали, активно працюють.

 

 

 

Активно відповідають на питання.

 

 

 

 

 

Учні працюють у парах, складають визначення.

 

 

 

 

Уважно дивляться відео фрагмент,  читають текст підручника, у парах складають правильну послідовність речень у тексті.

Роблять самоперевірку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розвиток пізнавального інтересу, уваги.

 

 

 

Розвиток розумової діяльності.

 

 

 

 

Розвиток пам’яті.

 

 

 

Формування предметної компетенції, розвиток уваги, пам’яті.

 

Розвиток розумової діяльності.

 

 

 

 

Розвиток пізнавального інтересу, уваги, соціальної компетентності.

 

Розвиток предметної, інтелектуальної компетентності.

V. Закріплення

«Журналістські питання»

«Взаємоопитування»

  • Скласти  питання за вивченою темою (алгоритм складання питань на розміщено слайді)

Пари бажаючих учнів задають питання одне одному.

Складають питання, задають їх одне одному.

Виховання відповідальності за власну працю, формування комунікативної і соціальної компетенції.

VІ. Підведення підсумків.

 

Визначається найрозумніший ряд, нагороджується переходящим кубком, виставляються оцінки.

 

Виховання відповідальності за власну працю, формування ситуації успіху.

VІ. Домашнє завдання.

Опрацювати § 33, скласти питання

для С. Г. Навашина.

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=6ux3qRHLBqY   - відео запилення

https://www.youtube.com/watch?v=X2pzQVct7fE –в ідео запліднення

Додаток 1.

Рослини, що запилюються вітром.

Квітки вітрозапильних рослин зазвичай не мають яскраво забарвленої оцвітини, немає у них і запаху. До вітрозапильних належать такі рослини, як береза, дуб, вільха, ліщина, кропива, хміль, жито, пирій та багато інших. У таких рослин квітки дрібні, з невеликою оцвітиною або голі, завжди зібрані в суцвіття. Пилку утворюється дуже багато, він сухий, гладенький, дрібний і легкий. Тому такий пилок добре розлітається навіть від легкого подиху вітру і може переноситися на значні відстані.

Приймочки маточок квіток вітрозапильних рослин широкі або довгі, далеко висунені з квіток. Часто на них розташовані волоски, які допомагають краще вловлювати пилкові зерна. Буває, що особливі залозисті клітини приймочок виділяють клейку рідину, до якої і прилипає пилок. Багато вітрозапильних дерев квітнуть напровесні, до появи (ліщина) або водночас із появою (береза) листя. Усе це полегшує запилення . До вітрозапильних належить близько 20 % усіх видів квіткових рослин.

 

Рослини, що запилюються комахами.

Більшість перехреснозапильних видів квіткових рослин (понад 80 %) запилюють комахи. Їхні квітки зазвичай великі, якщо ж вони дрібні, то зібрані у суцвіття. Вони мають яскраво забарвлену оцвітину; виробляють порівняно великі клейкі або з різноманітними виростами пилкові зерна, що сприяє прикріпленню їх до тіла комах .
Завдяки запаху, який виробляє квітка, комаха-запилювач знаходить потрібну їй рослину на великій відстані. А наблизившись до неї, комахи знаходять квітку за забарвленням. Деякі види комах здатні розпізнати запах однієї-єдиної квітки на відстані декількох кілометрів. Квітки більшості рослин найпахучіші саме під час льоту тих комах, які їх запилюють. Наприклад, петунію, жимолость, тютюн запилюють нічні метелики, тому вдень їхні квітки пахнуть значно слабше, ніж уночі. Квітки рослин, які запилюють денні комахи, перестають пахнути із заходом сонця (наприклад, конюшина, яблуня, вишня, абрикос). У рослин, які запилюють нічні комахи, вони зазвичай мають біле забарвлення, краще помітне вночі. Удень квітки таких рослин можуть закриватися, уночі - відкриватись.

 Мухи мають тонкий нюх, проте їх приваблюють виключно запахи розкладу органічних речовин. Тому мухи запилюють квітки, що мають неприємний для людини запах. До таких рослин належить, наприклад, рафлезія .

Рослини, що запилюються птахами і кажанами.

Запилення птахами властиве тропічним рослинам. Рослини запилюються дрібними птахами (колібрі, медососами ). Квітки цих рослин мають багато нектару й яскраве забарвлення . Птахи, не сідають  на квітку, а  висмоктують нектар, тримаючись на крилах у повітрі, при цьому клейкий пилок пристає до їхньої голови. Перелітаючи з квітки на квітку, птахи переносять його.

Квіти, що запилюються  кажанами   розкриваються лише з настанням сутінків і відрізняються яскравістю забарвлення – зазвичай, вони зеленувато-жовті, коричневі чи фіолетові. Запах таким квіток дуже специфічний, часто неприємний нам, але, напевно, привабливий для кажанів. Квіти  зазвичай великі, з міцним околоцветником і обладнані «посадочними майданчиками» для свої запилювачів.  Такими майданчиками  можуть виступати товсті квітконіжки або гілочки, що прилягають до квіток.

Найбільше таких рослин, у тропіках Азії, Америки і навіть Австралії. Це банани, агави, боабабы.

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
20 липня 2018
Переглядів
1291
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку