Урок з трудового навчання з теми "Регіональні особливості українських писанок. "

Про матеріал

Мета даного уроку: Створити умови для формування в учнів понять про регіональні особливості українських писанок; розвивати естетично – сенсорні сфери особистості; виховувати повагу до традицій і звичаїв народу.

Перегляд файлу

Тема: Регіональні особливості українських писанок.

Мета: Створити умови для формування в учнів понять про регіональні особливості українських писанок; розвивати естетично – сенсорні сфери особистості; виховувати повагу до традицій і звичаїв народу.

Хід занять

  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань
  1. Серед народу живуть перекази, що з яйця почався світ. У давнину яйце  було символом життя, символом зародження. В оповіданнях мовилося: «З однієї половинки шкарлупи утворилася земля, з другої – небо, з жовтка – сонце, з білка – місяць, а з інших решток зорі»
  2. Вправа «Мої очікування»

У вас на робочих столах лежать кольорові зірки. Напишіть свої очікування на сьогоднішній урок, виразивши їх трьома словами.

 

  1. Вивчення нового матеріалу.
  • Найбільші писанки світу.

ВЕГРЕВIЛЬ (Канада)

  У серцi канадської провiнцiї Альберта, краю українських поселенцiв, у мiстечку Вегревiль, стоїть перший у свiтi пам’ятник писанцi. За iронiєю долi, встановили його на честь 100-рiччя Королiвської кiнної полiцiї Канади, яка дещо упереджено ставилася до українцiв…Пам’ятник дуже цiкавий. 9-метрове яйце обертається на штоку, вказуючи напрямок вiтру. Важко повiрити, але тримаються цi фiгури

на алюмiнiєвих шпицях!

 

 ПЕКIН (Китай)

            Величезне дзеркальне яйце, наполовину занурене в озеро… Фантасмагоричне враження доповнює вхiд до примiщення, що теж пролягає пiд водою. «Шкаралупка» театру облицьована 20 тисячами панелей, встановлених вручну, причому кожне четверте дзеркало — унiкальне й має «близнюка» з протилежного боку споруди. Всерединi «яйце» теж вражає нереальними формами.

 

ЛОНДОН (Великобританiя)

   Нова споруда Сiтi-Холу стала черговим контрастом мiж старовинними спорудами Лондона та його архiтектурними обновками. Депутати столичної мерiї тепер засiдають у «милому яєчку», як прозвали його городяни. «Писанка» здалеку здається кришталевою, але насправдi — звiсно, металево-скляна. Унiкальнiсть проекту полягає ще й у його енергозберiгальностi, комфортностi для людей та безпечностi для природного довкiлля.

 

 

КОЛОМИЯ (Україна)

  Оця будiвля зображує писанку без жодних обмовок, i то найбiльшу в свiтi. А ще вона є найпершим i єдиним музеєм на планетi, присвяченим мальованому великодньому яйцю. Сама експозицiя створена на основi колекцiй Коломийського музею народного мистецтва. Зараз у нiй понад 12 тисяч писанок з усiх-усюд, у тому числi з екзотичних країн. Серед них є вироби iз зображеннями й автографами Президентiв України та iнших знаменитостей. Примiщення музею повнiстю виготовлене з кольорового скла, а загальна площа утвореного таким чином вiтражу — понад 600 квадратних метрiв.

 

 

 

  • Регіональні особливості писанки.

Робота групами. Коло «Венна»

Крок 1. Учасники в парі заповнюють тільки ті частини кіл, що показують відмінності аналізованих явищ і понять.

 Крок 2. Учасники об’єднуються в малі групи по 4 особі, порівнюють та доповнюють свої діаграми.

 Крок 3. В малій групі складається список характеристик, котрі, на їхній погляд є спільними для двох аналізованих явищ.

Завдання:

1 група. На півночі полюбляють геометричні орнаменти зелених, червоних та жовтих кольорів. На писанках найчастіше зображують геометричні орнаменти. З візерунків тут найчастіше зустрічаються зірочки, трикутники та курячі лапки, а ще квіти. Зазвичай малюнки тут крупні.

 

2 група. На західній Україні раніше надавали перевагу жовтогарячим барвам. Однак сьогодні гама доповнилась блакитними, червоними, рожевими та фіолетовими кольорами. Темні тони символізують  святу землю: червоні – життя та силу, здоров’я і любов; білий колір – це чистота та праведне життя; жовтий – колір достатку та сонця, що захищає від темних сил; зелений – це весна. У розписі використовують як геометричні фігури так і рослинні та тваринні мотиви: дубові листочки, колоски, пташки, баранці, коники. Малюнки дуже ніжні, мініатюрні та тоненькі. Кожен символ має своє значення: хрест є символ Бога; трикутник символізує чоловіка та жінку у сім’ї; драбинка розповідає про людину, яка прагне до вищого.

 

3 група. Писанки південної України характеризуються яскравими та контрастними барвами і великим малюнком з малою кількістю деталей. Розповсюджені тут геометричні мотиви, поєднані з деякими рослинними символами. Є писанки зі знаками води – хвилястими та паралельними лініями.

 

4 група. Писанки східної частини України зазвичай мають крупний чіткий малюнок. Для фону використовують чорний або темні тони червоних і зелених кольорів. Самі орнаменти зображують білу та жовту барви. Основні символи: тюльпани, дубові листочки, зірки – тобто присутнє поєднання рослинних та солярних мотивів.

 

 

Захист творчих робіт. Очікуванні результати.

 

 

  1. Практична робота.

Виготовлення писанки в техніці витинанка.

  • Повторюємо правила безпеки

Правила користування ножицями

1) Ножиці – це небезпечний інструмент. Поводитись з ним треба обережно.

2) На робочому місці поклади ножиці так, щоб вони не виходили за край парти.

3) Не тримай ножиці вістрями догори.

4) Не ріж на ходу. Під час різання не вставай з місця.

5) Передавай ножиці закритими і кільцями вперед.

6) Під час роботи з ножицями притримуй матеріал лівою рукою так, щоб він не потрапляв на лінію різання.

Правила користування клеєм

1) Клей треба наносити пензликом від середини до країв.

2) При потраплянні клею на одяг його слід негайно змити водою.

3) Для притискання елементів аплікації і витирання рук треба користуватися матер’яною серветкою.

4) Закінчивши роботу, клей потрібно щільно закрити, пензлик і посуд помити.

 

  • Послідовність виготовлення витинанки:

1. Склади аркуш паперу навпіл.

2. Домалюй половину яйця до лінії згину.

3. Вибери та познач половину симетричного візерунка.

4. Виріж витинанку. Розгорни.

5. Наклей витинанку на кольоровий картон або папір.

 

 

 

  1. Підсумок уроку.

Рефлексія (усвідомлення набутих знань, виконаної роботи)

1. Що нового ви дізналися на уроці?

2. Що сподобалося?

 

  1. Заключна частина:

 

Виставлення оцінок за роботу на уроці.

 

Використанні джерела: - http://lovelylife.in.ua

  • http://intour.com.ua
docx
Додано
27 серпня 2018
Переглядів
834
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку