Тема: Українська хата: походження та умови проживання в ній.
Мета: розкрити давню історію та символіку людського житла як сімейного вогнища; ознайомити з назвами та функціональним значенням архаїчних елементів інтер’єру української хати; виховувати гідне ставлення до історії рідної держави, її традицій та обрядів.
Обладнання: ілюстрація інтер’єру української хати; картки – сніжинки; картки зі словами; лялька «Домовик»; мішечок Домовика..
1. Організація класу.
1. 1. Створення сприятливого психологічного комфорту. (Ілюстрація інтер’єру української хати )
- Подивіться на малюнок. Яке виникає бажання у людини, що довгий час провела на вулиці?
- Чому нам хочеться потрапити у житло?
2. Вивчення нового матеріалу.
2. 1. Оголошення теми, мети уроку.
- Для того, щоб дізнатися тему нашого уроку, ми повинні розгадати кросворд.
- На сьогоднішньому уроці ми будемо говорити про інтер’єр української хати, в якій жили наші предки.
- Для чого нам потрібна ця інформація?
2. 2. Ознайомлення із декором фасадів українських хат.
Перегляд відеоролику «Українська хата»
2. 3. Ознайомлення із назвами елементів інтер’єру української хати та з повір’ями стосовно них.
Лежанка – місце, пристосоване для лежання.
Тісто, з якого випікали паски, ставили на ніч на лежанку.
Піч була головною річчю в хаті, її розмальовували візерунками. Вважалося, що ворожа сила задивиться на цей розпис і забуде про своє лихе діло. Коли не було церков, люди молилися коло печі.
Коли в печі випікали хліб, то не можна було підмітати та
лежати на печі. Це неповага до хліба.
Домовик – добрий дух сім’ї. Він живе за піччю.
Якщо до домовика ставитися добре, він допомагає всій
родині, якщо ображають – приносить нещастя.
Сво́лок — головна балка під стелею в старій українській хаті. Сволок виготовляли з товстого стовбура дуба або липи, який мав прямокутну або квадратну форму. На ньому робили надписи і малювали орнаменти.
На сволоку писали дату побудови хати та рік народження
її господаря.
Поріг – символ початку і закінчення хати. Під порогом оселяються душі родичів, які охороняють хату.
Через поріг ніколи нічого не давай, бо сам просити будеш.
Покуть – священне місце в хаті. Тут перебувають хатні боги. Прикрашене воно рушниками.
Коли хтось заходив до хати, він повинен був зняти
шапку і перехреститися на покуть.
В скрині зберігали одяг, коштовності, прикраси. Скриня належала жінці. Чим більша й красивіша скриня, тим багатша наречена.
Дівчина не дозволяла чужим дивитися у скриню, бо
то була її таємниця.
Мисник – дерев’яна полиця для зберігання посуду.
Якщо на миснику багато гарного посуду, то господарів
вважали багатими.
2.4. Ознайомлення із звичаями українського народу.
Тести ( картки в мішечку Домовичка)
1. Найпоширеніша огорожа хати:
А) паркан; Б) тин.
2. Споруда для великої рогатої худоби:
А) хлів; Б) стайня.
3. Не можна будувати хату там, де була
А) інша хата; Б) церква.
4. Дах зазвичай накривали:
А) соломою; Б) гілками.
5. Перед новосіллям пускали в порожній дім:
А) собаку; Б) кішку.
3. Первинне закріплення матеріалу.
Складання речень зі слів, що розташовані в довільному порядку (робота в парах)
1. Не свисти у хаті, бо когось висвещиш.
2. Зазвичай у хаті було три вікна.
3. Як сниться піч – печаль буде.
4. Стіл першим заносять до хати.
5. З хлібом обов’язково заходили в нову хату.
6. В понеділок не починали будівництво хати.
7. Хату починали будувати навесні.
8. Не можна вимітати сміття до порога, а тільки до печі.
4. Підсумок уроку.
- Як наші пращури називали елементи власного інтер’єру?
- Чому наші предки так дбали про затишок у своїй оселі?
- Що, на думку наших предків, не можна було робити ні в якому разі?