Урок з української літератури для дітей з ООП ( вади слуху) 10 клас

Про матеріал

Рецензія до уроку з української літератури



Даний урок з української літератури для учнів 10-го класу, розроблений для здобувачів освіти з ООП ( вади слуху) .

Урок розширює пізнавальні можливості учнів з вивчення розділу «Усна народна творчість», а саме «Родинно-побутові пісні» та формує ключові навчальні компетенції учнів : комунікативні, соціальні, полікультурні, здатність до творчості, інформаційні.

Урок формує навички учнів щодо самостійного визначення у літературному творі художніх засобів та образів-символів, з'ясовує їхню роль у народній пісні.

Виховує інтерес до вивчення літературної спадщини українського народу, популяризує українську пісню та культуру українців загалом.

Перегляд файлу

Рецензія до уроку з української літератури

Даний урок з української літератури для учнів 10-го класу, розроблений для здобувачів освіти з ООП ( вади слуху) .

Урок розширює пізнавальні можливості учнів з вивчення розділу «Усна народна творчість», а саме «Родинно-побутові пісні» та формує ключові навчальні компетенції учнів : комунікативні, соціальні, полікультурні, здатність до творчості, інформаційні.

Урок формує навички учнів щодо самостійного визначення у літературному творі художніх засобів та образів-символів, з’ясовує їхню роль у народній пісні.

Виховує інтерес  до вивчення літературної спадщини українського народу, популяризує українську пісню та культуру українців загалом.

 

Урок з української літератури для дітей з ООП ( вади слуху)

                                               10 клас

 

Тема: «Родинно-побутові пісні. Ознаки народного твору в пісні «Місяць на небі, зіроньки сяють». Символи та художні засоби в літературному творі».

Мета: продовжувати роботу над вивченням розділу « Усна народна творчість».  Вчити учнів виразному читанню пісні, поширюючи при цьому їх словниковий запас.

Розвивати вміння визначати роль народних символів та художніх засобів у пісні. Вчити здобувачів освіти визначати провідний мотив пісні та самостійно створювати тематичний фанфік до неї. Розвивати комунікативну, соціальну, полікультурну, інформаційну компетентності, здатність працювати творчо.

Виховувати зацікавленість до вивчення усної народної творчості, вміння популяризувати народні надбання та визначати їх актуальність у сьогоднішніх реаліях.

Обладнання: підручник, « Українська література 9 клас», О. Авраменко с.8, презентація до теми уроку, репродукція картини «Місяць на небі, зіроньки сяют …»

Тип уроку: комбінований

ХІД УРОКУ

І. Фонетична зарядка

Звук «М»  ( відкрита позиція)

а) прочитайте склади:

   ма-мо-му;

   ме-ми-мо;

   му-ма-мі;

б) прочитайте слова:

    мова, марно, предмет, місяць;

в) прочитайте речення:

    «Місяць на небі, зіроньки сяють…» ( народна пісня) .

 

ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчального процесу

  •                  Який розділ ми з вами почали вивчати?
  •                  Як ще називають усну народну творчість?
  •                  Які фольклорні жанри ми відносим до усної народної творчості?

 

 

( Тестове завдання « Ознаки народних творів»)

         -      Назвіть основні ознаки народних творів :

  1. Письмова форма творення й побутування;
  2. Традиційність;
  3. Колективність;
  4. Варіантність;
  5. Анонімність.
  •                  Прочитайте приказки та прислів’я про усну народну творчість ( слайд презентації ).
  •                  Як ви розумієте прочитане?
  •                  Чи можете ви уявити своє життя без народної пісні
  •                  Знайомлячись з народним фольклором українців, ми з вами одночасно вивчаємо своє минула та бачимо майбутнє, оскільки історія циклічна.

 

Тому пісня – це українська святиня для кожного з нас. Без неї ми не уявляємо ні щасливих, ні складних моментів у нашому житті,  тому й заглиблюємось у її вивчення все більше й більше.

  •                  Які українські пісні вам відомі?

 

ІІІ. Мозковий штурм

  •                  Чим цікава для вас усна народна творчість?
  •                  Чи можемо ми сказати, що у фольклорі відображений національний характер, світогляд, менталітет, праця, побут і мрії українців?

ІV. Перевірка домашнього завдання

  •                  Яку тему ми вивчали на минулому уроці ?
  •                  Який провідний мотив пісні « Цвіте терен, цвіте терен»?
  •                  Виберіть відповідні сюжетні малюнки та аргументуйте свої відповіді ( робота з презентацією).
  •                  Чи наявні в пісні пестливі слова?
  •                  Виберіть вірні відповіді із запропонованих:

а) вечороньки;            

б) зозуленька;

в) нічки;

г) кріселечко;

д) голубонька;

е) віконця

є) миленький

 

- Яка роль пестливих слів в даній поезії?

- Знайдіть і прочитайте ті рядки пісні, які розчулюють слухача,(виконавця), викликають співчуття до нещасної дівчини.

 ( Відповіді учнів ). 

 На відміну від української народної пісні « Цвіте терен, цвіте терен», провідний мотив якої – нерозділене кохання, українська народна пісня «Місяць на небі, зіроньки сяють» має інший провідний мотив – це торжество кохання попри тимчасову розлуку молодої пари.

 

V. Робота з підручником

1. Прочитайте виразно пісню «Місяць на небі, зіроньки сяють»  вголос. Зверніть увагу на значення слів «вкоротили», «зводить».

2. Словникова робота.

 - Знайдіть в інтернеті та з’ясуйте значення слів  «вкоротили», «зводить». (Самостійне виконання завдання учнями, звіт про виконану роботу).

3. Визначення народних символів у пісні «Місяць на небі, зіроньки сяють».

- Пісня починається романтичним пейзажем, у якому наявні народні символи. Спробуйте їх зараз відшукати у тексті пісні самостійно. ( Самостійна робота)

- Давайте перевіримо виконане.

Народні символи : місяць, зоря, човен.

 

VI.  Метод «Прес»

  •                  Установіть відповідність між словами-символами пісні та їхніми значеннями:
  1.              Місяць                                         а) символ життєвої дороги
  2.              Зоря                                             б) хлопець - козак
  3.              Човен                                           в) дівчина - красуня

( Звіт учнів : взаємоперевірка учнями виконаного завдання ).

 

VIІ. Визначення провідного мотиву пісні

  •                  Як ви думаєте, яким буде провідний мотив пісні : торжество кохання чи певні переживання, зрада між закоханими?
  •                  Які рядки пісні свідчать про це? Знайдіть та прочитайте їх.
  •                  Що ви відчули, знайомлячись із змістом цього народного твору?

 

VIІІ. Визначення художніх засобів

  •                  Спробуйте визначити які художні засоби використані у пісні. Пригадайте і назвіть вивчені вами раніше художні засоби літературних творів.
  •                  Чи є у творі порівняння?
  •                  Чи використовуються  у пісні повтори? Визначте їхню роль.
  •                  Чи є у пісні риторичні запитання й звертання?
  •                  Чи можете уявити цю пісню без даних художніх засобів. Якою б вона була на вашу думку?

 

ІХ. Створення фанфіку

  •                  Створіть схематичний кольоровий фанфік до прочитаної пісні, дотримуючись провідної тематики.
  •                  Які кольори переважатимуть у вашому фанфіку?
  •                  Яким чином ви відобразите у фанфіку найважливіше ( мотив пісні ) ?

( Створення учнівських  фанфіків )

  •                  Чи співпадають ваші фанфіки із репродукцією картини «Місяць на небі…»?

 

Х. Рефлексія

- Опрацьовуючи зміст української народної пісні «Місяць на небі, зіроньки сяють», чи можемо ми з вами сказати, що вона:

1. Має всі ознаки народного твору? Які саме? Назвіть їх.

2. Актуальна і нині? Чому саме?

 

ХІ. Підсумок уроку

  •                  Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?
  •                  Що було важко зрозуміти?
  •                  Що далося у вивченні твору легко?
  •                  Чи сподобалась вам пісня?
  •                  Які ще українські народні пісні зі схожою тематикою ви

знаєте?

 

ХІI. Рефлексія

-Тобто, вивчаючи усну народну творчість, ми збагачуємось багажем безцінних історичних знань, умінь, традицій, надбаними попердніми поколіннями нашого народу, та передаємо здобуті знання і досвід нашим нащадкам, зберігаючи та примножуючи традиції українців.

ХІIІ. Домашнє завдання та оцінювання учнів

  •                  Вчитися виразно читати пісню, виконати тестові завдання №1, 2 на с. 12 підручника.

( Оцінювання учнів)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Щур Алла
Додано
28 грудня 2022
Переглядів
258
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку