Довідкова література. Словники, довідники, енциклопедії
Мета уроку: Дати учням поняття про довідкову літературу, розкрити її значення в житті людини. Навчити користуватися словниками, довідниками, енциклопедіями. Допомогти дітям проникнути у світ нового і цікавого, прищепити любов до читання довідкової літератури.
«Не бійтесь заглядати у словник, це пишний сад, а не сумне провалля.»
М.Т. Рильський
Перебіг уроку
От бачите, як високо цінував книгу, і зокрема словник, видатний український поет. А хто ще може пригадати чи то вірш, чи то загадку або прислів’я про книгу, щоб показати, як людство завжди високо цінувало наше духовне багатство – книги. І, мабуть, надаремно.(Відповіді)
На сьогоднішньому бібліотечному уроці ми повинні ознайомитися з довідковою літературою, а це і є не що інше, як словники, довідники, енциклопедії. Вияснимо їх значення: чи потрібні вони нам взагалі; навчимося ними користуватися. З довідковою літературою ви вже частково знайомі: переглядали кольорові дитячі енциклопедії, виконували домашні завдання, користуючись словником тощо. Читаючи книгу, газету, журнал, слухаючи радіо чи дивлячись телевізор, спілкуючись із друзями чи дорослими, ви, напевне, зустрічали цілі вирази або окремі слова, значення яких вам незрозумілі. І, звичайно, виникає потреба вияснити їх значення.
До яких книг звернутися в таких випадках, де знайти відповідь?
Звичайно, можна запитати батьків, учителів чи бібліотекарів. Але куди корисніше і цікавіше знайти потрібну інформацію самому.
Найточніше і найкраще пояснення на поставлене запитання дадуть вам довідкові видання, які є в кожній бібліотеці. Що це за видання? Довідкові видання – це видання, які допомагають нам про щось довідатися, уточнити якесь поняття, перекласти слово з однієї мови на іншу. До них належать словники, довідники з різних галузей знань та енциклопедії.
Словники бувають різні:
До словника ми –звертаємося, коли нам треба вияснити значення того чи іншого слова. Широких відомостей словники не дають. У нашій країні словники «незрозумілих слів» з’явилися ще в часи Київської Русі, в ХІІ ст. Спочатку всі відомості розміщувались без будь-якої послідовності , а вже з ХVІ ст. слова стали розташовувати за алфавітом (азбукою), їх почали називати «азбуковними».
Потрібно запам’ятати, що основна структура всіх словників спільна. Слова розташовуються в алфавітному порядку. Щоб відшукати незрозуміле слово, знаходять сторінку з літерою, з якої починається розшукуване слово, а за літерою вже знаходять і потрібне слово , читаючи відповідне пояснення (Приклади)
Коли вам потрібні детальніші і водночас стислі, порівняно з книгою, відомості, то словника вже не достатньо. Звертаємося до довідника. Довідники бувають із різних галузей знань (Наведення прикладів)
Потрібний матеріал у довідниках знаходять за змістом, за алфавітом (Приклади)
Найбільший за обсягом інформації є довідкове видання, яке зветься енциклопедією. Це систематизоване (за алфавітом або за темами) зведення знань.
Слово «енциклопедія» в перекладі з грецької означає «коло знань». Перші книги енциклопедичного характеру з’явилися у Стародавньому Китаї ще в ХІІ-Х ст. до н.е.
Нині є дуже багато літератури енциклопедичного характеру. За своїм характером одні енциклопедії містять відомості з різних галузей знань – універсальні (Літературна енциклопедія України, Енциклопедія українознавства).
Треба мати на увазі,що всі слова, терміни, статті в енциклопедіях розташовані в суворому алфавітному порядку. В кожному слові, яке є назвою статті, поставлено наголос. Таким чином, навіть незнайоме слово ви зможете прочитати правильно. В біографічних статтях після прізвища, імені та по батькові стоять дати народження і смерті. Крім того, в енциклопедіях є карти, таблиці, схеми, діаграми. .для економії місця слова, що вживаються часто, даються скорочено. Так як усі слова (статті) в енциклопедіях розміщені за алфавітом, то на одній сторінці може йтись про найрізноманітніші речі, явища і предмети. (Приклади)
Дуже часто наприкінці статті дається список літератури, або бібліографія. Він дає можливість детальніше ознайомитися з тими відомостями, що вас цікавлять.
Отже, прочитаємо табличку, пояснимо її.(показую таблицю)
У багатьох із вас вдома є різні довідкові видання. Хто хоче ознайомити нас із ними??????
Ви всі уважно слухали, гарно відповідали, трохи стомилися. Давайте для невеличкого відпочинку проведемо мовну вікторину.
Відповівши правильно на всі запитання, отримаємо слово, яке має дуже велике значення в житті людини протягом усіх віків і поколінь і яке пов’язане з темою нашого уроку.
Однорідна трав’яниста рослина, олійна, з високим грубим стеблом і великою жовтою квіткою. Називається ще «квітка сонця», «повернутий до сонця», «друг сонця».(Соняшник)
Одинадцятий місяць календарного року, третій місяць осені (Листопад)
Багаторічна болотяна трава з довгими гострими листками (Очерет, осока)
Польова трав’яниста рослина із синіми квітками, що росте переважно серед озимих культур (Волошка)
Городні плоди і зелень, що вживаються як їжа (Овочі)
А зараз , як підсумок вивченого матеріалу, проведемо гру «Подорож до тематичного словника школяра»
Правила гри: Хто перший знайде значення слова?
Підсумок. Запитання для повторення.
1