Тема: Апостроф.
Мета: удосконалювати навички написання слів, з апострофом, збагачувати словниковий запас, сприяти гармонійному розвитку всіх видів мовленнєвої діяльності; розвивати навички самостійної роботи. Прищеплювати інтерес до вивчення рідної мови, розкрити іі багатств, виховувати повагу до сім`ї.
Обладнання: опорні моделі, предметні малюнки, таблиця «Апостроф», ребус, індивідуальні картки, гра «Чарівні кола».
Хід уроку:
1). Складіть девіз нашого уроку
Щоб треба працювати
мати успіх добре
- Наш урок присвячений маленькому, але дуже важливому громадянину країни Граматика. Хто він відгадайте!
Я такий же, як знак розділовий,
І відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі.
Спробуй лиш написати «ім`я» -
Зразу стану потрібним і я. (Апостроф).
- Сьогдні на уроці ми продовжимо вчитися писати слова з апострофом, перекладати слова з російської мови на українську, робити висновки, виводити правила. Отже, будьте уважні!
1). Перевірка засвоєння правила про правопис апострофа
Картка 1. Записати букви після яких і перед якими пишеться апостроф
Після букв, запам’ятайте
Бе, Пе, Ве, Еф, Ем, та Ер –
Всі апостроф проставляйте
Між Я, Ю, Є, Ї тепер.
2). Перевірка домашнього завдання Впр. 131(2)
- Прочитайте зашифроване слово.
- Які слова чи словосполучення спадають вам на думку, коли ви чуєте слово сім’я?
Дружина
Мати Затишок
Дім Бабуся
Тато Сестра
Смачні обіди Любов
Діти Батьківщина
3). Зробити висновок
- На що вказує апостроф в слові?
4). Зробити звуковий аналіз слова
сім’я – 4б., 5зв.
5). Індивідуальна робота
6). Згадайте прислів’я і прикмети про сім’ю. (запис речення з коментуванням)
Яка сім’я, такі і діти.
Ввв
В’ється в’юном (значення слова в’юн)
Двох слів до купи не зв’яже.
1). Запис на дошці. Поставити де потрібно апостроф (самостійно).
Сузіря, мряка, пірїна, буря, свято, вязати, мясо, пять, девять.
2). – Як переносяться слова з апострофом?
(Правило)
Поділити слова на склади для переносу.
Фізпауза
3). Гра «Чарівні кола». Робота в парах. (Впр.134 с.52)
- Прочитати слова, які записали.
4). – Добре ви попрацювали,
А тепер всі перекладачами стали.
(Переклад з рос. мови Впр.135 с.52)
- Скласти речення зі словосполученням зелена м’ята.
( Допомога: Де? Що робила? Яка? Що?)
5). Письмо з пам’яті (Впр.132 с.52)
Прочитайте скоромовку. Зверніть увагу на написання виділених слів.
а) Лексична робота.
- Що означає розминає м’язи?
- Якими словами можна замінити цей вираз?
(Робити зарядку, займатися гімнастикою)
б) Зверніть увагу, які назви дерев зустрічаються в тексті? (в’язи, ясені)
Ясен - словникове слово. Дерево родини оливкових з перистим листям і міцною деревиною.
в) Запис скоромовки.
В’яз - ? – Знайти малюнок.
Сполучення: молодий, стрункий, високий, старий, товстий, розлогий …ясен.
Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів. (Т.Г. Шевченко)
6). Повідомлення вчителя.
- Є в укр. мові слова, де не треба писати апостроф,
Не вдягайте колір тьмяний,
Як на свято ідете!
Пийте, діти, сік морквяний,
Не забудьте і про те,
Що апострофа немає
Ще у деяких словах.
Ці слова хай кожен знає:
Мавпячий, бюро і цвях!
Записати слова-винятки:
Тьмяний, свято, морквяний, мавпячий, бюро, цвях.
VIII. Домашнє завдання.
с.53 Впр.136 ( I- «8», II- «12»)
- Оберіть завдання, оцінивши свої сили.