Урок з української мови "Казка "Лисичка і Журавель"І.Я.Франка""2 клас

Про матеріал
ПРОПОНУЮ КОЛЕГАМ АВТОРСЬКУ РОЗРОБКУ УРОКУ,У ЯКІЙ ПОДАНО ІНТЕРАКТИВНІ ФОРМИ РОБОТИ НАД КАЗКОЮ,ЦІКАВІ ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ, З ВИКОРИСТАННЯМ ІНТЕРАКТИВНИХ КОМП'ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ,КРЕАТИВНА РАНКОВА ЗУСТРІЧ "ЧАРІВНИЙ КОШИЧОК".ДО КОНСПЕКТУ ДОДАЮ ПРЕЗЕНТАЦІЮ " ЖИТТЄВИЙ І ТВОРЧИЙ ШЛЯХ І.Я.ФРАНКА"
Перегляд файлу

Мета: продовжити  ознайомлення учнів із українськими казкарями, а саме Іваном Франком і його казкою «Лисичка та Журавель»; формувати навички свідомого читання; розвивати зв’язне мовлення, уміння висловлювати свої думки, розширювати словниковий запас учнів, увагу, фантазію; виховувати позитивне ставлення до літературних творців, бажання читати; учити бути гостинними та вихованими.

Очікувані результати: учні вміють висловлювати свою думку на задану тему, ввічливі з однокласниками та вчителями.

Обладнання: підручник, презентація «Іван Франко «Лисичка і Журавель»», картки для самостійної роботи.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організація класу до уроку

1.  Ранкова зустріч

(Діти стають у коло, беруться за руки).

- Подивіться мені в очі. Погляньте один на одного, посміхніться. Для того, щоб  справитися із завданнями цього уроку, будемо працювати старанно, слухати уважно.

Тож завдання нині на уроці такі:

Не просто слухати, а чути .

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати .

Дружно й плідно працювати .

Будемо гарно читати.

Діти  по колу називають казкового героя.

2.Дидактична гра «Чарівний кошичок».

( Діти вгадують що лежить у кошику. Мяка іграшка лисичка.)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Гра «Впізнай казку» (Слайд 2,3)

1) Сидів він на віконечку, як маленьке сонечко.

    Від діда з бабусею утік, побіг у ліс і раптом зник.(Колобок)

2) Знесла яєчко золоте, зраділи дуже дід і баба. Ви, діти, знаєте її – та це ж … (Курочка ряба)

3) Я бичок-третячок, смоляний в мене  бочок. Із соломи дід зробив. Бік

смолою засмолив(Солом’яний бичок)

4) Так вже тісно їм усім – ось-ось-ось порветься дім. Що за дім такий лежить – і ворушиться, й дрижить?(Рукавичка)

 

 

 

  1. Мовна розминка(Слайд 4)
  •    А зараз пропоную розбудити ваші язички, щоб вони правильно, чітко, із дотриманням усіх норм читали протягом уроку. Для цього давайте попрацюємо зі скоромовками. Погляньте на екран. Спочатку прочитайте скоромовку у повільному темпі разом зі мною. А тепер давайте прочитаємо її швидше.

Лис малий і більший лис

По гриби ходили в ліс.

Заздрить білка в лісі лису –

Лис лисички ніс із лісу.

  •    Над наступною скоромовкою працюємо самостійно. Спочатку мовчки прочитайте її , а потім розкажіть уголос з найбільшою швидкістю.

Край узлісся на осичці –

Листя шелестіло,

Лисенятам і лисичці –

Стежинку золотило.

Чистомовка від журавля (Слайд 5)

Жа-жа-жа – широка межа

Жу-жу-жу – я туди біжу.

Жі-жі-жі – журавель на межі.

Же-же-же – журавель жабу стереже.

Жи-жи-жи – журавлю допоможи.

Жи-жи-жи – жабку подержи.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Бесіда вчителя (Слайд 6, 7)
  •    Про яких тварин ми вивчили скоромовку і чистомовку? (Про журавля і лисичку).
  •    Які ви знаєте казки, героями яких є ці тварини? («Лисичка та сірий вовк», «Лисичка-сестричка», «Пан Коцький» тощо).
  •    Країна казок безмежно велика. Сьогодні ми продовжимо нашу подорож й ознайомимося з твором видатного українського письменника  І. Франка - його казкою. Про кого казка, хто є її головними героями,ви вже мабуть здогадалися.         

2.  Тренувальні вправи для розвитку навичок читання. Гра «Шифрувальник» (Слайд 8)

  •    А щоб більше дізнатися про одного з героїв казки,  розшифруйте текст.

 

еЦ векийли нийраг тпах. Він ганадує лекуле. В гоньо гідов яши і дзьоб. р'яПі у ражувля ірес. Хіств, часнати говило і яши — рнічо. рилаК кіизачуються чормини напір'їми.

 

  •    Як називається цей птах? (Журавель).
  •    Скажіть, будь ласка, перед вами текст опис, міркування  чи  розповідь? (Опис).
  •    Як в народі називають журавлів? (Веселики). 

3. Робота над загадками (Слайд 9)

- Про іншого героя казки давайте відгадаємо загадку:

 

Прийшла кума із довгим віником

На бесіду із нашим півником,

 Схопила півня на обід

Та й замела мітлою слід (Лисиця).

 

4. Бесіда

  •    Чи відома вам народна казка з такою назвою?
  •    Про що в ній  розповідається?
  •    Стисло перекажіть зміст казки.
  •    Сьогодні ми порівняємо народну  й авторську казки.

 

ІІІ. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу

  1. Знайомство з автором .Перегляд відео «Життєвий і творчий шлях І.Франка».(Слайд 10, 11, 12)
  •    Але перед тим, як читати казку, ми познайомимося із самим автором.
  1. Опрацювання статті «Іван Франко» (самостійне читання статті

с. 68)

  •    Як називають Івана Франка? (Великим Каменярем).
  •    Які твори для дітей він писав? (Казки та  оповідання).
  •    Які збірки він створив для дітей? («Коли ще звірі говорили», «Малий Мирон).
  •    Казки яких народів були основою для казок  Франка? (Українські, угорські, румунські).
  1. Опрацювання казки Івана Франка "Лисичка і Журавель»

     а) Словникова робота. Тлумачення незрозумілих слів і виразів (Слайд 13)

Призволяйся — пригощайся;

облизня спіймавши — залишитися ні з чим;

подружилися — можна сказати так: потоваришували, заприятелювали;

почастую- нагодую;

не погордуй  - спробуй;

 пісним голосом – тоненьким, сумним.

     б) Слухання аудіо запису  казки ; (Слайд11)

- Про кого та що саме розповідається в казці?

  в) Тестування;( на листочках)

Тест  -   гра «Чи уважно ти читав»                                                         

1.  Цей твір є ...                                                                                   

а) оповіданням;               б) казкою.                                       

2.  Хто перший запросив приятеля у гості?                                      

 а) Лисичка;                        б) Журавель.                                                                                                                                         

3.  На що сподівався кожен із гостей?

а)  Що прийде у гості й гарно поговорить.

б)  Що прийде у гості й гарно поїсть.

4.  Чи підійде до казки такий заголовок: "Яке частування, таке й дякування"?

а) Так;                             б) ні.

5.  Від чого народ застерігає у цій казці?

а) Від скупості;                б) від лінощів.

6.  Яка головна думка твору?

а)  Роби комусь так, як хочеш, щоб робили тобі;

б)  комусь можеш робити як-небудь, аби тобі робили добре.

Відповіді: 1) б; 2) а; 3) б; 4) а; 5) а; 6) а.

г) Читання казки «ланцюжком»;

- Якими по відношенню один до одного були Лисиця та Журавель? (Негостинними).

д) Аналіз змісту прочитаного, вибіркове читання;

  Прочитайте, як Лисичка частувала Журавля.

  Як Журавель віддячив Лисичці? Прочитайте.

  Чому Лисичка зареклася дружити з Журавлем? (Тому що Журавель до неї був не гостинним).

Фізкультхвилинка

Учні   виконують     танок    під    пісню «Я лисичка, я сестричка»

 

е) Читання    казки в особах;

- З   якою     інтонацією     потрібно    читати слова  Лисички та  Журавля?(Улесливою).

є)Характеристика головних героїв казки. Гра «Лото».Робота в групах.(слайд 15)

лицемірна, улеслива, хитра, злопам’ятна  - Лисиця

добрий, вихований, гостинний  -  Журавель

ж) Гра «Розвідники»

- Порахуйте    скільки     разів у казці     зустрічається слово «Лисичка», «Журавель».

4. Поділ  казки на логічно-завершені частини. Стислий переказ кож­ної частини

а) Порівняння казки І. Франка і народної

  •    Чи знайома була вам ця казка? Коли ви її читали?
  •    Порівняйте українську народну казку "Лисичка і Журавель" і казку з такою ж назвою І. Франка.
  •    Чим вони подібні, а чим — відрізняються? Які ви  знаєте приказки до цієї казки?

б) Робота в парах. Гра «Склади   прислів’я »

Приказки до казки

• Наварив каші, тепер їж.

• Їж сама, мила, коли таке зварила.

* Як посолиш, так і їстимеш.

• Сама собі зварила, сама і поїм.

• Уміла варити та не вміла подавати.

• Зварив кашу, то не жалій масла.

• Зварив кашу, так і їж.   

• Із ними каші не звариш

5.  Гра «Чарівний клубочок»

(Діти ставлять одне одному взаємні запитання до казки)

6. Інсценізація казки «Лисичка і Журавель»

IV.  Підсумок   уроку.

Гра « Відкритий мікрофон»

  •    Яку казку ми прочитали? («Казку І.Франка «Лисичка та Журавель»)
  •    Про що в ній розповідається? (Як частували один одного Лисичка та Журавель).
  •    Опишіть Лисицю (Лицемірна, улеслива, хитра, злопам’ятна) .
  •    Що ви можете сказати про Журавля?( Вихований, уміє віддячити).
  •    Чому він так учинив з Лисицею? Чи правий він?(Як кажуть у народі: «Що посієш, те й пожнеш»).
  •    Чого навчає нас казка? (Казка навчає бути гостинними та не хитрувати).
  •    Яким має бути справжній друг? (Добрим, щирим, гостинним).
  •    Яку пораду ви надали б Лисиці? (Ставитися до гостей з повагою та не хитрувати).
  •    Яке прислів’я  вам на тему гостинності найбільше сподобалося?(«Яке пригощання, таке й частування).
  •    Тож сподіваюся, що, прочитавши казку «Лисичка та Журавель» І.Франка,ви будете радо, гостинно приймати друзів у вашій оселі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Тест  -   гра «Чи уважно ти читав»                                                         

1.  Цей твір є ...                                                                                   

а) оповіданням;               б) казкою.                                       

 

2.  Хто перший запросив приятеля у гості?                                      

 а) Лисичка;                        б) Журавель.                                                                                                                                         

 

3.  На що сподівався кожен із гостей?

а)  Що прийде у гості й гарно поговорить.

б)  Що прийде у гості й гарно поїсть.

 

4.  Чи підійде до казки такий заголовок: "Яке частування, таке й дякування"?

а) Так;                             б) ні.

5.  Від чого народ застерігає у цій казці?

а) Від скупості;                б) від лінощів.

6.  Яка головна думка твору?

а)  Роби комусь так, як хочеш, щоб робили тобі;

б)  комусь можеш робити як-небудь, аби тобі робили добре.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

 

 

Наварив каші,

так і їстимеш.

 

 

• Їж сама, мила,

 сама і поїм.

 

 

Як посолиш,

то не жалій масла.

 

 

Сама собі зварила,

коли таке зварила.

 

 

Уміла варити

так і їж.   

 

Зварив кашу,

тепер і їж.

 

З ними каші

та не вміла подавати.

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
23 лютого 2023
Переглядів
924
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку