Мета: продовжити ознайомлення учнів із українськими казкарями, а саме Іваном Франком і його казкою «Лисичка та Журавель»; формувати навички свідомого читання; розвивати зв’язне мовлення, уміння висловлювати свої думки, розширювати словниковий запас учнів, увагу, фантазію; виховувати позитивне ставлення до літературних творців, бажання читати; учити бути гостинними та вихованими.
Очікувані результати: учні вміють висловлювати свою думку на задану тему, ввічливі з однокласниками та вчителями.
Обладнання: підручник, презентація «Іван Франко «Лисичка і Журавель»», картки для самостійної роботи.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
1. Ранкова зустріч
(Діти стають у коло, беруться за руки).
- Подивіться мені в очі. Погляньте один на одного, посміхніться. Для того, щоб справитися із завданнями цього уроку, будемо працювати старанно, слухати уважно.
Тож завдання нині на уроці такі:
Не просто слухати, а чути .
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати .
Дружно й плідно працювати .
Будемо гарно читати.
Діти по колу називають казкового героя.
2.Дидактична гра «Чарівний кошичок».
( Діти вгадують що лежить у кошику. Мяка іграшка лисичка.)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1) Сидів він на віконечку, як маленьке сонечко.
Від діда з бабусею утік, побіг у ліс і раптом зник.(Колобок)
2) Знесла яєчко золоте, зраділи дуже дід і баба. Ви, діти, знаєте її – та це ж … (Курочка ряба)
3) Я бичок-третячок, смоляний в мене бочок. Із соломи дід зробив. Бік
смолою засмолив(Солом’яний бичок)
4) Так вже тісно їм усім – ось-ось-ось порветься дім. Що за дім такий лежить – і ворушиться, й дрижить?(Рукавичка)
Лис малий і більший лис
По гриби ходили в ліс.
Заздрить білка в лісі лису –
Лис лисички ніс із лісу.
Край узлісся на осичці –
Листя шелестіло,
Лисенятам і лисичці –
Стежинку золотило.
Чистомовка від журавля (Слайд 5)
Жа-жа-жа – широка межа
Жу-жу-жу – я туди біжу.
Жі-жі-жі – журавель на межі.
Же-же-же – журавель жабу стереже.
Жи-жи-жи – журавлю допоможи.
Жи-жи-жи – жабку подержи.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
2. Тренувальні вправи для розвитку навичок читання. Гра «Шифрувальник» (Слайд 8)
еЦ векийли нийраг тпах. Він ганадує лекуле. В гоньо гідов яши і дзьоб. р'яПі у ражувля ірес. Хіств, часнати говило і яши — рнічо. рилаК кіизачуються чормини напір'їми.
3. Робота над загадками (Слайд 9)
- Про іншого героя казки давайте відгадаємо загадку:
Прийшла кума із довгим віником
На бесіду із нашим півником,
Схопила півня на обід
Та й замела мітлою слід (Лисиця).
4. Бесіда
ІІІ. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу
с. 68)
а) Словникова робота. Тлумачення незрозумілих слів і виразів (Слайд 13)
Призволяйся — пригощайся;
облизня спіймавши — залишитися ні з чим;
подружилися — можна сказати так: потоваришували, заприятелювали;
почастую- нагодую;
не погордуй - спробуй;
пісним голосом – тоненьким, сумним.
б) Слухання аудіо запису казки ; (Слайд11)
- Про кого та що саме розповідається в казці?
в) Тестування;( на листочках)
Тест - гра «Чи уважно ти читав»
1. Цей твір є ...
а) оповіданням; б) казкою.
2. Хто перший запросив приятеля у гості?
а) Лисичка; б) Журавель.
3. На що сподівався кожен із гостей?
а) Що прийде у гості й гарно поговорить.
б) Що прийде у гості й гарно поїсть.
4. Чи підійде до казки такий заголовок: "Яке частування, таке й дякування"?
а) Так; б) ні.
5. Від чого народ застерігає у цій казці?
а) Від скупості; б) від лінощів.
6. Яка головна думка твору?
а) Роби комусь так, як хочеш, щоб робили тобі;
б) комусь можеш робити як-небудь, аби тобі робили добре.
Відповіді: 1) б; 2) а; 3) б; 4) а; 5) а; 6) а.
г) Читання казки «ланцюжком»;
- Якими по відношенню один до одного були Лисиця та Журавель? (Негостинними).
д) Аналіз змісту прочитаного, вибіркове читання;
— Прочитайте, як Лисичка частувала Журавля.
— Як Журавель віддячив Лисичці? Прочитайте.
— Чому Лисичка зареклася дружити з Журавлем? (Тому що Журавель до неї був не гостинним).
Фізкультхвилинка
Учні виконують танок під пісню «Я лисичка, я сестричка»
е) Читання казки в особах;
- З якою інтонацією потрібно читати слова Лисички та Журавля?(Улесливою).
є)Характеристика головних героїв казки. Гра «Лото».Робота в групах.(слайд 15)
лицемірна, улеслива, хитра, злопам’ятна - Лисиця
добрий, вихований, гостинний - Журавель
ж) Гра «Розвідники»
- Порахуйте скільки разів у казці зустрічається слово «Лисичка», «Журавель».
4. Поділ казки на логічно-завершені частини. Стислий переказ кожної частини
а) Порівняння казки І. Франка і народної
б) Робота в парах. Гра «Склади прислів’я »
Приказки до казки
• Наварив каші, тепер їж.
• Їж сама, мила, коли таке зварила.
* Як посолиш, так і їстимеш.
• Сама собі зварила, сама і поїм.
• Уміла варити та не вміла подавати.
• Зварив кашу, то не жалій масла.
• Зварив кашу, так і їж.
• Із ними каші не звариш
5. Гра «Чарівний клубочок»
(Діти ставлять одне одному взаємні запитання до казки)
6. Інсценізація казки «Лисичка і Журавель»
IV. Підсумок уроку.
Гра « Відкритий мікрофон»
Додаток 1
Тест - гра «Чи уважно ти читав»
1. Цей твір є ...
а) оповіданням; б) казкою.
2. Хто перший запросив приятеля у гості?
а) Лисичка; б) Журавель.
3. На що сподівався кожен із гостей?
а) Що прийде у гості й гарно поговорить.
б) Що прийде у гості й гарно поїсть.
4. Чи підійде до казки такий заголовок: "Яке частування, таке й дякування"?
а) Так; б) ні.
5. Від чого народ застерігає у цій казці?
а) Від скупості; б) від лінощів.
6. Яка головна думка твору?
а) Роби комусь так, як хочеш, щоб робили тобі;
б) комусь можеш робити як-небудь, аби тобі робили добре.
Додаток 2
Наварив каші, |
так і їстимеш.
|
• Їж сама, мила, |
сама і поїм.
|
Як посолиш, |
то не жалій масла.
|
Сама собі зварила, |
коли таке зварила.
|
Уміла варити |
так і їж. |
Зварив кашу, |
тепер і їж. |
З ними каші |
та не вміла подавати.
|
|
|