Урок з української мови "Однозначні та багатозначні слова"

Про матеріал
Ознайомлення із однозначними та багатозначгими словами, робота з тлумачним словником.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Урок української мови та читання

 

3 клас

 

Слово.   Однозначні і багатозначні слова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета:

- формувати предметні і ключові компетентності;

 - збагачувати словниковий запас учнів;

- розвивати навички письма та співпраці під час роботи у парах, групах;

- допомогти зрозуміти і дослідити значення слів  «однозначність і багатозначність»;

-  мотивувати учнів до навчально-пізнавальної діяльності;

- вчити висловлювати власне ставлення до змісту записаної інформації, дотримуючись норм спілкування;

- виховувати пізнавальний інтерес.

Очікувані результати навчання:

-         аналізує значення слів з урахуванням контексту, перевіряє власне розуміння значення слова за словником [ 4МОВ4.1]

-         читає прості тексти, висловлює своє ставлення до тексту

-         [4 МОВ 1.5 ] ;

-         аналізує значення слів з урахуванням контексту [4 МОВ 4 .1]

-       пише рукописними буквами розбірливо в темпі [4 МОВ 3 .1]

-       спостерігає за мовними одиницями та явищами, розуміє деякі закономірності співвідношення звуків та букв  [2 МОВ 4.1]

-       бере участь у простих мовних іграх, експериментуючи зі звуками, словами [ 4МОВ 4.2]

 

  1. Мотиваційне налаштування на урок.

Ось і продзвенів дзвінок, нас покликав на урок.

Урок української мови і читання.

Сьогодні у нас незвичайний урок,

У країну мови зробимо ще один крок.

        Урок хочу розпочати із слів Ірини Вільде ( українська письменниця, яка завжди виступала на захист рідної мови) , але всі слова розсипані.  Спробуймо відтворити вислів.

Слова – це кольорові камінці. Мало їх назбирати, а треба ще навчитися з них узори викладати.

  1. Емоційно -психологічне налаштування на урок.

-         Який колір із лего відповідає вашому настрою зараз?

 

  1. Організація в групи ( відповідно до кольору 3 групи)

Завдання: знайти відповідну звукову модель до слів.

І група- ведмідь, вовк, їжак, лисиця

ІІ група – середа, п’ятниця, неділя, вівторок

ІІІ група – лікар, вчитель, художник, актор

-         Зачитайте двоскладові слова;  слова, у яких букв більше, ніж звуків; слова із наголошеним другим складом.

-         Як одним словом можна їх назвати?

Оцінювання роботи групи

 

  1. Оголошення теми уроку.

-         Продовжуємо сьогодні говорити про таємниці слова. Всі слова, що ви щойно назвали мають своє значення. І не просто значення, а лексичне значення. Більшість слів української мови мають лексичне значення, тобто щось означають. Лексичного значення не мають слова помічники (у, над, під, через, а…). Один з розділів мови - лексикологія.

 

  1. Робота з тлумачним словником

Буває, що слово відоме давно,

А знає не кожен, що значить воно.

І тут у пригоді стає визначник

Скарбів наших мовних – тлумачний словник.

                                                         ( І.Білоус)

Демонстрація тлумачних словників

-         Знайдіть у словнику пояснення слова лексикологія, а може хтось знайде у інтернетресурсі?

 

  1. Ознайомлення з поняттям «однозначні слова»

-         Слова можуть мати одне значення це, наприклад, назви місяців, тварин і рослин, дні тижня, транспорт, назви професій. Такі слова називаються однозначними.

Гра «Просій через сито»

Калина, дуб, ліщина, шипшина.

Львів, Тернопіль, Україна, Броди.

Огірок, морква, груша, картопля, перець.

Однозначним є і слова , що є назвою пори року зараз. ( малюнок дівчина-осінь)

 

  1. Робота  в парах.

Завдання: скласти слова – анаграми, які підходять до опису осені.

 

  1. Годі вже нам працювати, час прийшов відпочивати.

 

  1. Ознайомлення з поняттям «багатозначні слова».

-         Але цікаво є ще те, що в нашій мові є слова, які можуть мати 2 і більше значень. Такі слова називаються багатозначними. Про них розповість відео.

(перегляд відео «багатозначні слова»)

-         Які слова запам’ятали? А, може ще хтось наведе приклади.

-          

  1.  Читання для себе. ( читання дитячої літератури під спокійну музику на килимках)

-         Продемонструйте  пальчиками руки свої враження від прочитаного.

-         Хто зустрів однозначне, багатозначне слово?

-         Знайдіть найдовше слово.

 

  1.  Технологія «Займи позицію»

( учні витягають слова із кошика і займають позицію відповідно «однозначні, багатозначні,  невпевнений »)

 

  1.  Хвилинка партнерства ( записуємо і пояснюємо зміни с.26 вправа 2 робочий зошит)

 

  1.  Дихальні вправи

 

 

 

  1.  Гра « Лексичне джерело»

Завдання: відгадати загадки про овочі і фрукти.( малюнки)

-         Той, хто їсть його, той знає –
Всіх мікробів він вбиває.
Овоч цей корисний дуже,
Та від нього сліз калюжа.
(Цибуля)

-         З мене листя обдирають,
Мене квасять, в борщ кидають,
В пирогах мене печуть
І в салат мене січуть!
(Капуста)

-         Соковите, червоненьке,
Круглобоке, солоденьке.
(Яблуко)

-         Борщ із нього варить ненька,
В нього шкурочка тоненька,
Солодкуватий він на смак,
Фіолетовий _ _ _ _ _.
(Буряк)

-         Помаранчева і гарна,
У землі сиджу не марно:
Соковита, солоденька,
Вже я стала чималенька.
Собою пригощу дитину.
Хай корисну з’їсть _ _ _ _ _ _ _ _.
(Морквину)

-         У землі вона зростає
І брунатний колір має.
Її смажать і печуть,
Її варять і товчуть.
Овоч цей всі люблять дуже,
Як же він зоветься, друже?
(Картопля)

-         Без рук, без ніг,
А в'ється, як батіг. 
(Квасоля)

-         Зелений чуб, червоний бік,

-         Смачний із нього чавлять сік.

-         Ґадзині варять з ним борщі,

-         Росте в городі на кущі.

-         (помідор)

 

Записати слова у алфавітному порядку.

-         Які страви можна приготувати із цих овочів і фруктів?

-         Що означає слово «борщ»?. Прочитайте у підручнику с.52.

 

  1.  Створюємо рекламу ( прорекламувати один з овочів, фруктів)

 

  1. Рефлексія.

-         На такій смачній хвилинці добігає до завершення наш урок.

-         Якими новими словами збагатили своє мовлення?

-         Якщо слово має одне значення, то воно……

-         Якщо слово має декілька значень, то воно…..

 

  1.  Самооцінювання

 

  1.  Письмо для себе . Записати рецепт приготування борщу.

Дякую усім за урок. Вітамінна перерва.

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 жовтня 2023
Переглядів
819
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку