Урок української мови та читання
3 клас
Слово. Однозначні і багатозначні слова.
Мета:
- формувати предметні і ключові компетентності;
- збагачувати словниковий запас учнів;
- розвивати навички письма та співпраці під час роботи у парах, групах;
- допомогти зрозуміти і дослідити значення слів «однозначність і багатозначність»;
- мотивувати учнів до навчально-пізнавальної діяльності;
- вчити висловлювати власне ставлення до змісту записаної інформації, дотримуючись норм спілкування;
- виховувати пізнавальний інтерес.
Очікувані результати навчання:
- аналізує значення слів з урахуванням контексту, перевіряє власне розуміння значення слова за словником [ 4МОВ4.1]
- читає прості тексти, висловлює своє ставлення до тексту
- [4 МОВ 1.5 ] ;
- аналізує значення слів з урахуванням контексту [4 МОВ 4 .1]
- пише рукописними буквами розбірливо в темпі [4 МОВ 3 .1]
- спостерігає за мовними одиницями та явищами, розуміє деякі закономірності співвідношення звуків та букв [2 МОВ 4.1]
- бере участь у простих мовних іграх, експериментуючи зі звуками, словами [ 4МОВ 4.2]
Ось і продзвенів дзвінок, нас покликав на урок.
Урок української мови і читання.
Сьогодні у нас незвичайний урок,
У країну мови зробимо ще один крок.
Урок хочу розпочати із слів Ірини Вільде ( українська письменниця, яка завжди виступала на захист рідної мови) , але всі слова розсипані. Спробуймо відтворити вислів.
Слова – це кольорові камінці. Мало їх назбирати, а треба ще навчитися з них узори викладати.
- Який колір із лего відповідає вашому настрою зараз?
Завдання: знайти відповідну звукову модель до слів.
І група- ведмідь, вовк, їжак, лисиця
ІІ група – середа, п’ятниця, неділя, вівторок
ІІІ група – лікар, вчитель, художник, актор
- Зачитайте двоскладові слова; слова, у яких букв більше, ніж звуків; слова із наголошеним другим складом.
- Як одним словом можна їх назвати?
Оцінювання роботи групи
- Продовжуємо сьогодні говорити про таємниці слова. Всі слова, що ви щойно назвали мають своє значення. І не просто значення, а лексичне значення. Більшість слів української мови мають лексичне значення, тобто щось означають. Лексичного значення не мають слова помічники (у, над, під, через, а…). Один з розділів мови - лексикологія.
Буває, що слово відоме давно,
А знає не кожен, що значить воно.
І тут у пригоді стає визначник
Скарбів наших мовних – тлумачний словник.
( І.Білоус)
Демонстрація тлумачних словників
- Знайдіть у словнику пояснення слова лексикологія, а може хтось знайде у інтернетресурсі?
- Слова можуть мати одне значення це, наприклад, назви місяців, тварин і рослин, дні тижня, транспорт, назви професій. Такі слова називаються однозначними.
Гра «Просій через сито»
Калина, дуб, ліщина, шипшина.
Львів, Тернопіль, Україна, Броди.
Огірок, морква, груша, картопля, перець.
Однозначним є і слова , що є назвою пори року зараз. ( малюнок дівчина-осінь)
Завдання: скласти слова – анаграми, які підходять до опису осені.
- Але цікаво є ще те, що в нашій мові є слова, які можуть мати 2 і більше значень. Такі слова називаються багатозначними. Про них розповість відео.
(перегляд відео «багатозначні слова»)
- Які слова запам’ятали? А, може ще хтось наведе приклади.
-
- Продемонструйте пальчиками руки свої враження від прочитаного.
- Хто зустрів однозначне, багатозначне слово?
- Знайдіть найдовше слово.
( учні витягають слова із кошика і займають позицію відповідно «однозначні, багатозначні, невпевнений »)
Завдання: відгадати загадки про овочі і фрукти.( малюнки)
- Той, хто їсть його, той знає –
Всіх мікробів він вбиває.
Овоч цей корисний дуже,
Та від нього сліз калюжа.
(Цибуля)
- З мене листя обдирають,
Мене квасять, в борщ кидають,
В пирогах мене печуть
І в салат мене січуть!
(Капуста)
- Соковите, червоненьке,
Круглобоке, солоденьке.
(Яблуко)
- Борщ із нього варить ненька,
В нього шкурочка тоненька,
Солодкуватий він на смак,
Фіолетовий _ _ _ _ _.
(Буряк)
- Помаранчева і гарна,
У землі сиджу не марно:
Соковита, солоденька,
Вже я стала чималенька.
Собою пригощу дитину.
Хай корисну з’їсть _ _ _ _ _ _ _ _.
(Морквину)
- У землі вона зростає
І брунатний колір має.
Її смажать і печуть,
Її варять і товчуть.
Овоч цей всі люблять дуже,
Як же він зоветься, друже?
(Картопля)
- Без рук, без ніг,
А в'ється, як батіг.
(Квасоля)
- Зелений чуб, червоний бік,
- Смачний із нього чавлять сік.
- Ґадзині варять з ним борщі,
- Росте в городі на кущі.
- (помідор)
Записати слова у алфавітному порядку.
- Які страви можна приготувати із цих овочів і фруктів?
- Що означає слово «борщ»?. Прочитайте у підручнику с.52.
- На такій смачній хвилинці добігає до завершення наш урок.
- Якими новими словами збагатили своє мовлення?
- Якщо слово має одне значення, то воно……
- Якщо слово має декілька значень, то воно…..
Дякую усім за урок. Вітамінна перерва.