Метою уроку є ознайомлення учнів з поняттям «рід іменників», «чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід», розрізняти і групувати іменники за родами.
Урок з української мови
Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній. Поділ іменників на групи.
3 клас
Розробила: вчитель початкових класів
Вівсянської ЗОШ І-ІІ ст.
Мазурик Галина Львівна
Тернопіль 2018
Тема: Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній. Поділ іменників на групи.
Мета: ознайомити учнів з поняттям «рід іменників», «чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід», вчити розрізняти і групувати іменники за родами; розвивати усне мовлення учнів, спостережливість, увагу, інтерес до вивчення мови, уміння співпрацювати, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати культуру усного та писемного мовлення.
Обладнання: картки для роботи в парах, роздатковий матеріал для індивідуальної роботи, картинки із зображенням предметів,сигнальні картки,підручник для 3 кл. «Українська мова» М. Д. Захарійчук.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Емоційно-психологічна підготовка.
- Діти, давайте скажемо слова захоплення сьогоднішній днині, друзям, життю:
«Ой, як чудово світить сонечко!»
«Ах, який я радий тебе бачити!»
«Доброго ранку,люба наша вчителько!»
«Ми так чекали сьогоднішнього дня, уроку, зустрічі з вами і друзями!»
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Вправа «Світлофор»
ІІI. Актуалізація опорних знань.
1. Повторення вивченого про іменник.
Розкажи про іменник за схемою.
означає предмет
відповідає на питання
хто? що?
друг,лелека,художник м′яч, дощик, ворота
команда, місто,родина Дніпро, Львів, Вівся,
Тарас Шевченко
3. Гра «Точно і швидко. Хто або що?» (робота в групі). Самоперевірка.
Людина, буква, груша, учень, комар, газета, сльоза, земля, ягня, град, дівчинка, соловей, книжка, конвалія.
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
1. Робота з підручником . Вправа 266 (письмово).
2. Ознайомлення з правилом «Рід іменників».
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Конкурс «Попелюшка». Вправа 268.
- Ви знаєте казку про Попелюшку, яка хотіла потрапити на бал, але повинна була перебрати насіння. Давайте й ми спробуємо відокремити, але не насіння, а слова. За дві хвилини ви повинні впоратись із цим завданням.
(Чий він?) (Він мій)
(Чия вона?) (Вона моя)
(Чиє воно?) (Воно моє)
2. Каліграфічна хвилинка.
К к Х х ко хо ка ха ки хи ку ху кв хв
Гра «Лікарі».Робота із словниковими словами.
Прочитайте слова. Серед них є «хворі» (написані з помилками). «Вилікуйте» їх (виправте помилки). Запишіть.
(Художник,катруся,київ,кукуруза,пиріх,колектив,фудбол,хвилина,презедент, деректор)
- Назвіть слова, які ви записали з великої літери.
3. Фізкультхвилинка на визначення роду іменників. Будьте пильні. (На картинках - зображення предметів. Якщо це іменник жіночого роду – встають дівчатка, якщо чоловічого – хлопчики, а якщо середнього – діти плескають в долоні.)
4. Коментоване письмо. Вправа 267.
Прочитайте текст. Перекажіть.
- Що таке рінгтон?
- Спочатку виписуємо слова, які належать до чоловічого роду, а тоді слова, які належать до жіночого роду.
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Самостійна робота (робота з картками).
2. Розвиток зв’язного мовлення. Учні працюють за варіантами.
Розгадай ребус і визнач рід іменників. Склади з ними речення і запиши.
VІ. Підсумок уроку
1. Робота з таблицею
2. Інтерактивна вправа «Кубування».
Посміхніться!
- Іринко! Якого роду слово « парта»?
- Якщо Василькова-чоловічого, якщо Марійчина - жіночого.
- Якого роду слово яйце?- запитала учителька учня.
- Ніякого,- відповів той.
- Чому?
- Бо не знаємо, хто з нього вилупиться: півень чи курочка…
VІІ. Домашнє завдання. С. 111, виконати вправу 269.