Урок з української мови "Складне речення"

Про матеріал

На основі диференційних методів, розроблено урок для успішного засвоєння складного матеріалу учнями. В ході роботи учні формують навички визначення простих та складних речень, утворення складних речень та схем для них, складання речень за схемами.

Перегляд файлу

 

УРОК   8

 

ТЕМА. Складне  речення.

 

МЕТА. Познайомити учнів зі складними реченнями, їх ознаками. Вчити їх розрізняти та будувати з декількох простих. Розвивати писемні та мовленнєві навички. Збагачувати словниковий запас. Активізувати пізнавальну діяльність учнів. Виховувати культуру мовлення, шанобливе ставлення до хліба.

 

ТИП   УРОКУ: комбінований.

 

ЛЕКСИКА: чорнобривці, складне речення, крає, озимина, жнива.

 

 

 

                                       ПЕРЕБІГ            УРОКУ

 

 

ОРГАНІЗАЦІЯ    КЛАСУ

 

АКТУАЛІЗАЦІЯ   ЗНАНЬ   УЧНІВ

 

  1. Поширення  речень. Робота в групах.

 

а) Поширення речень за допомогою однорідних членів речення. (завдання на окремих аркушах) 

 

На клумбі зацвіли              чорнобривці,                  …,                …,                .

 

У                    лісах,                …,                  зеленіли трави .

 

Рясним цвітом вкрилися                вишні,                …,                 .

 

У шафі лежали               книги,               …,                  .

 

 

б) Поширення цих речень, додаючи до однорідних членів залежні слова.

 

  1. Робота за малюнком підручника сторінка 44.Робота в групах.

 

а) Визначення широкої та вузької теми ,головної думки, підбір заголовків.

б) Складання словника до теми «Зимівля пташок».

в) Запис словникових слів – назв птахів. Інструкція: «Користуйся словничком!».

г)  Складання розповідних та спонукальних речень за сюжетом малюнка.

д) Постановка питань за змістом  малюнків однією командою іншій по колу.

е) Складання і запис речення з однорідними членами, що мають при собі залежні слова. Визначити основу речення

 

МОТИВАЦІЯ   НАВЧАЛЬНОЇ   ДІЯЛЬНОСТІ

 

  • Об’єднайте ці два речення в одне.

 

          Пташки весело дзьобали зерна.  Хлопчики раділи.

 

  • Чого не вистачає? (Сполучника.)
  • Виберіть сполучник, з тих, що записані на дошці ( і, а, але, й, бо) , і доповніть утворене речення.
  • Знайдіть основи в цьому реченні. Скільки  їх?

 

ОГОЛОШЕННЯ   ТЕМИ   УРОКУ

 

  • Це речення , що ми склали, називається складним.
  • Сьогодні ми з ними познайомимося докладно.

 

ОПРАЦЮВАННЯ   НОВОГО   МАТЕРІАЛУ

 

  1. Коментована фронтальна робота над текстом вправи 91.

 

а) Аналіз змісту тексту: визначення типу тексту, мети, теми тексту , підбір заголовка.

б) Усне визначення основи в кожному реченні.

в) Знаходження речення з однорідними членами. Встановлення зв’язку слів у реченні.

г) Запис речення з двома граматичними основами, виділення їх.

 

  1. Фронтальна робота над текстом вправи 92.

 

а) Аналіз речення. Визначення основ.

 

  • Визначте першу основу. Прочитайте перше просте речення.
  • Визначте другу основу. Прочитайте друге просте речення.
  • Що утворили ці два простих речення? (Складне речення).

 

        б) Коментований запис речення.

 

  1. Знайомство з правилом у підручнику.

 

 

ЗАКРІПЛЕННЯ   ЗНАНЬ,  ВИРОБЛЕННЯ   УМІНЬ  І  НАВИЧОК

 

          1.Утворення складних речень з двох простих. За матеріалами вправи 94.

              Об’єднання кожної групи речень за допомогою сполучників і, коли, але, бо.

              Колективна робота.

 

                  а) Усне об’єднання.

                  б) Коментований запис, пояснення знаків, визначення основ речень..

 

   2.Диференційна робота.

 

 

1 гр.       самостійне виконання вправи 93.

 

2 і 3 гр.   коментована робота під керівництвом вчителя.

Запис речень, визначення основ, розстановка розділових знаків.

          Ластівка день починає, а соловей кінчає.

 

          Орел мухи не ловить, а слон за мишею не ганяється.

 

          Осінь збирає, а весна з’їдає

 

  1. Диференційна робота.

 

1 гр.       самостійна робота на індивідуальних аркушах: а) розстановка розділових знаків.

 

                                   Зерно сіється у полі (,)

                                   Кропить дощ його доволі.

                                   Як весняне сонце грає (,)

                                   Із кільця стебло зростає.

                                   Вступить літо у права (,)

                                   Починаються жнива.

                                   Ну, а пекар наш умілий

                                   Хліб пече, як сонце, білий (,)

                                   І хазяйка залюбки

                                   Крає хліб той на скибки.

 

  • Для зручності, підкресли основу. 

 

                  б) ЕСЕ « Ставлення українців до хліба», « Чому потрібно шанувати хліб?» (за вибором)

 

2 гр.        – Розстав коми в реченнях, користуючись інструкцією:

 

                  а) прочитай;

                  б) підкресли основу;

                  в) якщо в реченні два, три, … основи, постав між ними кому.

 

                                        Повсюди ще біліє сніг (,)

                                        І спить озимина (,)

                                        Та вже з гори струмок побіг (,)

                                         До нас прийшла весна!

 .

            г) ЕСЕ «Чому важливо споживати хліб?»

 

 

   3гр.         коментована робота біля дошки.

 

                                        Грає сонце промінцями,

                                        Білий сніг стає струмками.

                                        І , співаючи , струмки

                                        Шлях знаходять до ріки.

 

                                        Річка ширшою стає.

                                        В річці сонце виграє,

                                        Біля сонця риболов

                                        Тягне срібний свій улов.

 

ПІДСУМОК   УРОКУ

 

 

  • З якими реченнями познайомилися?
  • Скільки основ має складне речення?
  • Якими сполучниками можуть поєднуватись частини складного речення?
  • Що було цікавим? Що викликало складності?

 

ДОМАШНЄ   ЗАВДАННЯ

 

  • Спробуйте вдома самостійно в тексті вправи відшукати складні речення , позначити основу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Зигар Елена
Додано
8 жовтня 2018
Переглядів
3316
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку