Українська мова
2 клас
Тема. Слова, протилежні за значенням
Мета: розширювати знання учнів про слова, протилежні за значенням (антоніми);
формувати вміння добирати антоніми, використовувати їх в усному і писемному мовленні; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати пам'ять, мовлення
Формувати групу компетентностей:
-Компетентність спілкування державною мовою для прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу, розуміння україномовних текстів різних жанрів;
-Загальнокультурну компетентність для дотримання норм української літературної мови та мовленнєвого етикету.
-Інформаційну компетентність шляхом роботи з підручником та різними джерелами інформації;
- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом формування каліграфічних навичок.
Очікувані результати:
Взаємодіємо письмово
Учень/учениця:
-записує окремі слова та речення, дотримуючись опрацьованих правил щодо оформлення речення на письмі, а також слів, які пишуться так, як вимовляються [2 МОВ 3-3.1-4]
- використовує доречно поширені графічні зображення смайлів [2 МОВ 3-3.2-2]
Досліджуємо мовлення
-знаходить у висловленні і пояснює роль синонімів, антонімів, багатозначних слів, споріднених слів [2 МОВ 5-4.1-4];
- знаходить у текстах виражальні засоби мови і пояснює їхню роль [2 МОВ 5-4.1-5];
Взаємодіємо усно
- розпізнає емоції співрозмовника і пояснює власну реакцію на них [2 МОВ 1-1.7-1];
- уживає відповідну до ситуації спілкування лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо) [2 МОВ 1-1.7-2];
- поповнює власний словниковий запас [2 МОВ 1-1.7-3]
Зміст уроку
І. Етап орієнтації.
- Друзі, посміхніться один одному, побажайте успіхів.
ІІ. Етап цілепокладання. Мотивація діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні побуваємо в гостях у слів з протилежними за значенням, дізнаємося як вони називаються та будемо вчитися використовувати їх у мовленні.
ІІІ. Етап цілереалізації
Взаємодіємо усно .
Вправа «Продовжіть речення»
- Таких слів у нашій мові багато і виникли вони дуже давно. Люди спостерігали за предметами з різних сторін.
- Літо – це тепла пора, а зима…
- У житті є радість, а є …, є добро і …
- Запам’ятайте! Пари слів, що мають протилежне значення, називаються антонімами.
Взаємодіємо письмово.
1. Каліграфічна хвилинка
На чорній землі білий хліб родить.
- Знайдіть і підкресліть антоніми.
2. Робота в парах
- Знайдіть антоніми і з`єднайте їх парами.
Сумний стояти
День радісний
Бігати ніч
Фізкультхвилинка «Зроби навпаки»
(Учні виконують рухи, протилежні до тих, які називає вчитель.)
3. Робота з підручником
1) Гра «Знайди пару смайлику».
Завдання 2 у підручнику на с. 80
- Розподіліть і запишіть смайлики парами.
2) Самостійний добір слова з протилежним значенням.
Завдання 3 у підручнику на с. 80
- Розгляньте малюнки у підручнику. Доберіть слова, протилежні за значенням. Складіть з ними речення.
3) Робота з хмарою слів. Робота в парах.
- Запишіть антоніми до слів.
4) Читаємо і обговорюємо прислів’я. Робота в парах.
- Слова з протилежним значенням часто народ використовував у прислів’ях.
- Випишіть слова, протилежні за значенням.
Літо запасає, а зима з’їдає.
Хто влітку працює, взимку не голодує.
5) Гра «Порівняй сніговиків»
- Чи однакові сніговики, чи чимось відрізняються?
- Давайте опишемо та порівняємо їх. (низький-високий, веселий – сумний)
- Які це слова?
- Для чого в мові потрібні слова з протилежним значенням?
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
- Що дізналися на уроці?
- Які слова називаються антонімами?