Урок з української мови у 4 класі "Мовний аукціон"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови в 4 класі "Мовний аукціон" за підручником М.Вашуленка (підсумок з тем "Іменник" та "Прикметник")
Перегляд файлу

 

Тема. Узагальнення і закріпленя вивченого матеріалу про прикметник.

Цілі. Узагальнити знання про іменник і прикметник. Розвивати вміння розрізняти частини мови за їхніми лексичними і граматичними значеннями. Збагачувати і розширувати словниковий запас учнів. Розвивати творче мислення, активізувати думку дітей. Виховувати творчий інтерес до навчання, почуття колективізму.

Обладнання: імітований гонг, назви лотів, надписи іншомовних слів, маленькі жетончики і великі жетони, порядкові номери учасників торгів.

 

Хід уроку

І. Організація класу.

 Вчитель.

  І знову кличе дзвоник в клас –

  Знання нові чекають нас.

  Який девіз, діти у нас?

 Діти.

  Ми дуже любим рідну мову,

  Її мелодію чудову.

 Вчитель.

  Тож починаємо урок.

  Нехай знання ідуть нам впрок.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

 Вчитель.

 У нас сьогодні незвичайний урок. Урок-аукціон. Слово «аукціон» іншомовного походження. Воно означає продаж товарів, майна з публічного торгу покупцеві, який запропонував найвищу ціну. Тобто, хто більше грошей заплатив, той і забрав товар. А у нас замість грошей будуть ваші знання з вивчених тем.

Усі покупці отримують порядковий номер. Ви також сьогодні отримали свій порядковий номер. Відповідати можна тільки після того, як ви підняли свою картку, а я назвала ваш номер.

Товар, що виставляється на продаж на аукціоні називається «лотом». Після закінчення торгів звучить гонг (продемонструвати, доручити Миколі).

  Той, хто більше, краще знає,

  Нагороду получає.

 

ІІІ. Гра «Очікування»

  • Діти, чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Відповіді учнів)
  • Перевіримо, чи справдяться ваші очікування на кінець уроку.

 

ІV. Оголошення теми уроку.

  •          На аукціоні – незвичайний товар! Це частини мови, які ми у 3-му класі вже вивчили: іменники та прикметники. Цей так званий «товар» ви можете «купити» в обмін на знання, що стосуються безпосередньо даної частини мови.
  •          За кожну правильну відповідь ви отримуєте маленький жетончик. Хто останнім назве свою «ціну», тобто правило, отримує великий жетон і право на покупку, тобто, на гарну оцінку.

V. Узагальнення вивченого про іменник.

1. Фронтальне опитування. Теоретичні знання про іменник.

  •           На аукцоні перший лот – іменник. Початкова ціна – 1 бал. Хто «заплатить» більше?

(За правильну відповідь – маленький жетончик, останньому – великий із надписом «Іменник – частина мови»)

(Самостійна частина мови;

Відповідає на питання Хто? Що?;

Означає назви предметів;

Має постійну категорію – рід;

............................... – загальну чи власну назву;

.................................назву істот чи неістот;

Змінюється за числами;

...................за запитаннями;

В реченні буває і головним, і другорядним членом речення;

В іменників ж.р. закінчення –а, -я;

................. ч.р. – нульове;

..................... с.р. –о, -е.)

  •           І так, перший лот отримує ..... . (Гонг)

 

 2. Диктант словникових слів.

 - Зараз я читатиму вам загадки, відгадками до яких будуть словникові слова. Всього їх буде лише 3. За правильну відгадку ви отримуєте маленький жетончик. А купити ці слова зможуть усі, хто напише слово без помилок. Будьте уважними! І так, лот №2.

   

   Красивий, щедрий рідний край,

   І мова наша – солов’їна.

   Люби, шануй, оберігай

   Усе, що зветься...  (Україна)

(За відповідь – маленький жетончик, за безпомилковий запис – великий. Гонг.

Один з тих, хто купив слово, записує його на дошці.)

 

Лот №3.

 

   По полю бродить, зерно молотить, жне,

   Косить – хліба не просить.  (Комбайн)

Лот №4.

 

   Я стою на ходу, а спинюся – упаду.  (Велосипед)

 

 3. Синтаксична роль іменника.

 - Наступний лот №7 – «Іменник у реченні». Його купить той, хто першим складе і запише речення із словами з нашого диктанту і правильно підкреслить головні члени речення. Решта отримують маленькі жетончики, або взагалі залишаються без них.

(Діти піднімають руку. Вчитель перевіряє. Лот продається. Гонг.)

VІ. Фізкультхвилинка.

  Раз! Два! Всі присіли,

  Потім вгору підлетіли.

  Три! Чотири! Нахилились,

  Із струмочка гарно вмились.

  П’ять! Шість! Всі веселі

  Крутимось на каруселі.

  Сім! Вісім! В поїзд сіли.

  Ніжками затупотіли.

  Дев’ять! Десять! Відпочили

  І за парти дружно сіли.

 

VІІ. Узагальнення вивченого про прикметник.

  1. Фронтальне опитування. Теоретичні знання про прикметник.

- На аукціоні лот №5 – прикметник. Початкова ціна – 1 бал. Хто «заплатить» більше?

(За правильну відповідь – маленький жетончик, останньому – великий із надписом «Прикметник – частина мови»)

(Самостійна частина мови;

Відповідає на питання Який? Яка? Яке? Які?;

Означає ознаки предметів;

Не має постійних категорій;

Змінюється за числами;

..................... в однині за родами;

...................за запитаннями;

В реченні частіше буває другорядним членом речення;

Завжди залежить від іменника;

У прикметників ч.р. закінчення –ий, -ій;

Ж.р. - -а, -я;

С.р. - -е – є;

У множині -і.)

 

  1. Вибіркове списування із граматичним завданням.
  • А зараз лот №6 – «Зв’язок прикметника з іменником». Дівчата працюватимуть із реченням про бджілку, а хлопці – із реченням про воду.

(На дошці – надпис:

Мала бджола, та й та працює.

Під лежачий камінь вода не тече.)

  • Вам потрібно виписати прикметники разом із іменниками, від яких вони залежать і визначити рід. Хто першим напише правильно, той і купить товар. Решті за правильні відповіді – маленькі жетончики.
  1. Пряме і переносне значення слів.
  • Той, хто хоче придбати лот №7, має назвати якомога більше  прикметників до іменника. За прикметники у прямому значенні ви отримуєте маленький жетончик, а великий жетон отримає той, хто останнім назве прикметник у переносому значенні.
  • Наприклад, якщо весна тепла, рання, пізня, холодна, дощова, сонячна, то ви отримуєте маленький жетончик. А якщо весна буде лагідною, усміхненою, то ви купуєте цей лот. Зрозуміло? І так, лот №7
    •           Букет (який?) гарний, прекрасний, червоний, оригінальний, милий;

  ніжний, чарівний, і т.д.

Лот №8.

  • Вогонь (який?) гарячий, пекучий, великий,

нещадний, жорстокий, і т.д.

Лот №9.

  • Україна (яка?) рідна, красива, велика,

щаслива, дзвінкоголоса і т.д.

 

VІІІ. Підбиття підсумків. Оцінювання.

 Вчитель.

  • І так, ми з вами розіграли і викупили дев’ять лотів. А чим ми ще займалися на уроці? (Повторювали частини мови)
  • І що ж ви запам’ятали? (Відповіді учнів)
  • Настав час підбити підсумки. Порахуйте, скільки у вас великих лотів? (Діти називають.)
  • На справжніх торгах ім’я покупця може залишитися таємницею. Думаю, ми з вами розсекретимо ці дані і виставимо оцінки кожному.
  • Яку оцінку ми поставимо найактивнішому покупцеві? А наступному? Чому?
  • В кого немає великих лотів, порахуйте маленькі. Давайте оцінимо роботу цих покупців.

 

ІХ. Рефлексія.

 Вчитель.

  • Чи було вам цікаво на уроці?
  • Що найбільше сподобалось?
  • Що нового ви сьогодні узнали?
  • Чи є нам ще над чим працювати?

 

Х. Д\З. Під час канікул повторюйте правила і читайте більше книжок.

 Подяка за роботу. Побажання успіхів.

 

 

doc
Додано
6 жовтня 2020
Переглядів
662
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку