Урок з всесвітньої історії для 9-го класу на тему «Велика Британія наприкінці ХІХ - на початку ХХ ст.»

Про матеріал

Тема. Велика Британія наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття

Мета:охарактеризувати процес становлення і розвитку Великої Британії; парламентські реформи та «вікторіанську добу» Британської імперії, проаналізувати діяльність королеви Вікторії, В. Гладстона, Б. Дізраелі; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, навички роботи з історичною картою, вміння висловлювати власні судження; виховувати зацікавленість до вивчення теми.

Перегляд файлу

 

 

 

 

Конспект уроку

з всесвітньої історії

для 9-го класу

на тему

«Велика Британія наприкінці ХІХ - н» початку ХХ ст.»

 

 

 

 

 

Підготувала

учитель історії та правознавства

Конмунального закладу

«Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів

Зміївської районної ради

Харківської області»

Вистороп Т. В.

 

 

 

2018

 

 

Тема. Велика Британія наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття

Мета:охарактеризувати процес становлення і розвитку Великої Британії; парламентські реформи та «вікторіанську добу» Британської імперії, проаналізувати діяльність королеви Вікторії, В. Гладстона, Б. Дізраелі; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, навички роботи з історичною картою, вміння висловлювати власні судження; виховувати зацікавленість до вивчення теми.

Обладнання: підручник   «Всесвітня історія : підруч. для 9 класу загальноосвіт. навч. закладів : С. В. Дячков, С. Д. Литовченко. – Харків : Вид-во «Ранок», 2017. – 192 с. : іл.», історичні карти, ілюстрації.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Кросворд.
  1. На території якої країни «Німецький банк» у 1903 р. отримав дозвіл будувати залізницю? (Туреччина)
  2. Представницький орган, що складався із представників урядів усіх союзних держав. (Бундесрат)
  3. Посада, яку обіймав О. Бісмарк. (Канцлер)
  4. Програма О. Бісмарка про «боротьбу за культуру». (Культуркапф)
  5. Яким увійшов в історію Німеччини о. Бісмарк? (Залізним)
  6. Представницький орган влади у Німеччині, депутатів якого обирали терміном на 5 років. (Рейхстаг)
  7. Який рух, на думку О. Бісмарка становив найбільшу загрозу для стабільності об’єднаної німецької держави та суспільства? (Робітничий)
  8. Яку назву мав план А. Шліффена? («Бліцкриг»)

E:\Работа\Підготовка до уроків історії\9 клас\Всесвітня\Велика Британія\Рисунок2.pngУ виділених клітинках – «чартисти».

  1. Бесіда за запитаннями.
  • Охарактеризуйте державний устрій Німецької імперії після 1871 р.
  • Яку роль у формуванні нової держави відіграв О. Бісмарк?
  • Охарактеризуйте внутрішню політика О. Бісмарка 1871 – 1890 рр.
  • Визначте головні напрямки та зміст зовнішньої політики О. Бісмарка.
  • Визначте роль Англії в розгромі Наполеона?
  • Якими були підсумки Віденського конгресу 1815 р. для Великої Британії? (За Англією закріплювалися захоплені французьку колонії)
  • У чому полягала перша парламентська реформа в Англії? Охарактеризуйте сутність чартизму?
  • Чому Британію вважають «майстернею світу»?
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  2. Вивчення нового матеріалу.
  1. Робота з текстом підручника (с. 104 – 105)
  1. Вибіркове читання.
  • Зачитайте всі речення, у яких зустрічаються:
  • назви країн;
  • цифри;
  • дати.
  • Продовжіть речення:
  • Країна впевнено… (тримала лідерство в промисловому виробництві й на фінансових ринках, у світовій торгівлі і судноплавстві).
  • Економічне процвітання… (й могутність помітно покращили якість життя більшості англійців: виростали зарплати, збільшилася тривалість життя, скоротився рівень злочинності).
  • Це проявилося… (насамперед в уповільненні темпів зростання британської економіки).
  • Погіршення економічного становища… (призвело до збільшення числа безробітних, реального зменшення заробітної плати).
  • Тому в останній третині… (століття Велика Британія відкрито не втручалася в європейські конфлікти).
  • Знайдіть та зачитайте початок речення за його закінченням:
  • … в міжнародних торгівельних операціях.
  • … становище у світовій економіці та політиці.
  • … ринками збуту готової продукції.
  • … занепокоєння правлячих кіл.
  • … «блискучої ізоляції».
  • … жорстоких зовнішньополітичних заходів.
  1. Бесіда за запитаннями.
  • Яким було становище Британії у середині ХІХ століття?
  • Що призвело до погіршення її становища?
  • В чому це проявлялось?
  • Як позначилася Кримська війна на Великій Британії?
  • Що називають політикою «блискучої ізоляції»?
  1. Робота з таблицею.
  • Розгляньте таблицю та проаналізуйте досягнення та проблеми політичних сил Великої Британії наприкінці ХІХ ст..

E:\Работа\Підготовка до уроків історії\9 клас\Всесвітня\Велика Британія\Рисунок1.png

Гомруль – суспільно-політичний рух ірландців за самоврядування та відновлення ірландського парламенту.

  1.  Розповідь учителя.

Велика Британія була найбільшою колоніальною імперією у світі. Про неї говорили, що «в її кодонах ніколи не заходить сонце».

Як ви розумієте ці слова?

Володіння такими багатствами позначалося на розвитку економіки, політики, культури та всіх сторонах життя британського суспільства. На межі століть колоніальна політика Великої Британії мала кілька особливостей. Змінився статус так званих «білих», переселенських колоній. До них належали Канада, Австралія, Південна Африка, Нова Зеландія. Ці країни відзначалися сприятливим кліматом та не чисельністю населення. Згодом ці країни стали ядром колоніальної імперії. У другій половині ХІХ – на початку ХХ століття ці території отримали право самоврядування та власні конституції. Їх стали називати домініонами. Населення домініону визнавало верховну владу англійського монарха, інтереси якого в країні представляв генерал-губернатор.

До інших колоній політика метрополії залишалася агресивною та загарбницькою. Зміцнилася тенденція до розширення колоніальних володінь. Доводилося багато воювати. Так Велика Британія вела війни в Азії, Африці та Індії. 

Особливою жорстокістю відрізнялися англо-бурські війни. Бури, або африканери – біле, переважно фермерське населення Південної Африки. Вони заснували тут свої держави – республіку Трансвааль та Оранжеву вільну державу.

  1. Робота з текстом підручника (с. 107).
  • Опрацюйте текст підручника та дайте відповіді на запитання.
  • Чим закінчилася перша англо-бурська війна?
  • Назвіть її хронологічні межі. (1880 – 1881)
  • Що приваблювало Велику Британію в Трансваалі? (золото та алмази)
  • Назвіть хронологічні межі другої війни? (1899 – 1902)
  • Яка подія сталася у 1896 р.? (держави африканерів уклали військовий союз)
  • Чим закінчилася друга англо-бурська війна? (У Пд. Африці установилася необмежена влада Англії).
  1. Аналіз карикатури (с. 107 підручника)
  2. Розповідь учителя.

«Едвардіанська епоха» - правління Едуарда VII, сина королеви Вікторії. В цей період було повернуто блиск англійській монархії, змінилося життя двору. Але внутрішня та зовнішня політика залишилися незмінними.

У внутрішньополітичному життя Англії найважливішою подією стало поява Лейбористської партії, яка у 1900 стали впливовою політичною силою країни.

Особлива роль у суспільно-політичному житті країни відводилася політичним лідерам. Серед лібералів у цей час стали відомі Герберт Асквіт (1852 – 1928) та Девід Ллойд Джордж (1863 – 1945).

Герберт Асквіт

Девід Ллойд Джордж

  • Встановлено пенсії для робітників, які досягли 70-річного віку.
  • Введено 8-годинний робочий день для шахтарів.
  • 1909 р. Представив бюджет, який передбачав зростання військових та соціальних витрат і збільшення прибуткового податку.

На початку ХХ ст. без революцій та повстань в Англії було проведено найважливішу парламентську реформу. Через зростання німецької військово-економічної могутності та політичного впливу, Англія відмовилася від політики «блискучої ізоляції» та активно приєднувалася до створення військово-політичних союзів із метою підготовки до можливої війни.

На початку ХХ століття Англія залишалася однією з найбільших і найбагатших капіталістичних держав світу. 

  1. Узагальнення та систематизація знань учнів.
  1. Виправте помилку.
  • Із Кримської війни Велика Британія вийшла однією із переможених. (Переможниць)
  • В останній третині ХІХ ст. Велика Британія активно втручалася в європейські конфлікти. (відкрито не втручалася)
  • У середині ХІХ століття свої позиції зміцнила консервативна партія. (ліберальна)
  • Протягом 1868 – 1874 рр. ліберальну партію очолював Б. Дізраелі. (В. Гладстон)
  • Виборча реформа 1884 – 1885 рр. була проведена консервативною партією. (Ліберальною)
  • Консерватори у 1900 р. стали впливовою політичною силою. (Лейбористи)
  1. Робота з картою (с. 85 підручника)
  • Покажіть на карті:
  • Африканський «золотий берег»;
  • Суецький канал, яким керував англійський уряд;
  • Територію англо-бурських війн;
  • Острів Кіпр, що був приєднаний до англійської колоніальної імперії;
  • Англійські колонії: Східний Судан, Кенія, Уганда, Нігерія, частина Сомалі.
  1. Підсумки уроку.
  2. Домашнє завдання.
  1. Опрацювати § 20 підручника.
  2. Опрацювати завдання в кінці параграфа.
docx
Додано
25 лютого 2018
Переглядів
19376
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку