Тема: Японія
Мета уроку:
Основні терміни та поняття: японське "економічне диво", патерналізм.
Основні дати: 1947- прийнято Конституцію, 1956- вступ до ООН, 1950-1970-рр. - "економічне диво", 1951- Сан- Франциський мирний договір
Очікуванні результати: після уроку учні зможуть
- визначати причини та наслідки японського "економічного дива";
- характеризувати сучасне положення Японії;
- розкривати та показувати по карті напрямки зовнішньополітичного курсу Японії;
- розповідати про традиції та звичаї японського народу.
Тип уроку: комбінований урок.
План уроку:
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Перевірка присутності учнів та готовності їх до уроку.
ІІ. Опитування домашнього завдання
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Евристична бесіда.
1. До якого військово - політичного блоку увійшла Японія в Першій світовій війні?
2. До якого військово - політичного блоку увійшла Японія в Другій світовій війні?
3. Яка подія відбулася 7 грудня 1941 року що стосувалася і Японії і США?
4. Що Вам відомо про події 6 та 9 серпня 1945 року?
5. Коли Японія підписала Акт про Капітуляцію?
ІV. Повідомлення теми, плану, мети уроку (мету визначають учні разом з вчителем).
V. Вивчення нового матеріалу.
Повоєнне реформування Японії.
У ч и т е л ь. Оскільки Японія була країною-агресором і зазнала поразки у Другій світовій війні, то її територія була окупована військами США на чолі з Д. Макартуром (1945–1952). На окупованій території американцями провадилася політика «Трьох "Д”»: демократизація, демілітаризація, декартелізація. Водночас було проведено аграрну реформу, яка передбачала націоналізацію надлишків землі і продаж її державою на пільгових умовах орендарям.
1947 р. була прийнята нова Конституція, яка проголошувала суверену владу народу (зберігався інститут імператора як символ держави та єдності нації), законодавча влада належала парламенту, який обирав уряд, гарантувалась рівність громадян перед законом, Японія відмовлялась від утримання регулярної армії як засобу війни і створення сил самооборони.
Робота з історичним джерелом
Документ
«У 1951 р. в Сан-Франциско було підписано мирний договір Японії із США та їх союзниками у війні (окрім СРСР). Згідно з договором:
• було визнано повний суверенітет японського народу над Японією та її територіальними водами; припинено стан війни учасників договору з Японією;
• Японія визнавала незалежність Кореї та відмовлялася від прав та претензій на Корею, Тайвань, острови Пенхуледао, Південний Сахалін та частину Курильських островів (але при цьому не зазначалося, що ці острови повертаються КНР та СРСР);
• обсяги репарацій не було визначено і питання про них належало до сфери двосторонніх відносин тих чи інших країн з Японією;
• за Японією було визнано право на індивідуальну і колективну оборону і домовленості про можливість розміщення або збереження іноземних збройних сил на її території».
Запитання та завдання
1. Покажіть по карті територіальні втрати Японії. На користь яких країн вони відбулися?
2. Як ви вважаєте, чому СРСР не взяв участі у підписанні цього договору?
Висновок. Сан-Франциська система договорів перетворила Японію на союзницю США, що, у свою чергу, погіршило її взаємини з СРСР. Лише в жовтні 1956 р. у Москві було підписано Спільну декларацію СРСР та Японії, яка юридично припиняла стан війни між державами та проголошувала відновлення миру і добросусідських відносин між країнами. Мирний договір так і не було підписано.
Проблему Південнокурильських островів не розв’язано й досі.
Робота зі схемою «Причини розвитку Японії»
Запитання
Визначте рейтинг наведених причин.
Початок 70-х років — Японія посіла друге місце у світі за обсягом ВНП і згодом вийшла на перше місце з виробництва сталі, кораблів, радіоприймачів, телевізорів, магнітофонів, копіювальної техніки, кіно- і фотоапаратури, оптики та автомобілів.
Зростання експортних можливостей Японії за 20 років у 90 разів, а валютних запасів — у 116 разів.
Підсумок. Бурхливий повоєнний економічний розвиток Японії перетворив її на один із трьох центрів сучасної світової економіки нарівні із США та Західною Європою. У середині 80-х років її частка у світовому валовому продукті сягнула 10 %.
Японське «економічне диво».
Учні мали випереджальне завдання.
Виступи учнів
1.Модель японського «економічного дива»
2. Презентація японських винаходів
Бесіда
В чому була особливість японського «економічного дива» порівняно з німецьким та італійським?
Прогнозована відповідь Охопило найбільший проміжок часу,було сплановано, базувалося на здійсненні науково-технічного процесу, японське економічне диво зробили можливим самі японці (працьовитість та дисциплінованість).
Робота зі словником
Патерналізм – благочинна діяльність, спрямована на задоволення інтересів трудящих.
Піклування держави про своїх громадян, фірми – про своїх працівників, однієї країни – про іншу.
Політика Японії в кін. ХХ – на початку ХХІ ст.
Учні об’єднаються в групи і отримують завдання дослідити політику Японії, опрацьовуючи різні джерела.
І група – «Внутрішня політика»
ІІ група – «Зовнішня політика»
VІ. Закріплення навчального матеріалу.
Тестування.
1. Визначте одну з причин японського економічного дива:
а) ліквідація монархії;
б) ліквідація японських корпорацій;
в) майже повна відсутність військових витрат.
2. Виберіть рису, не характерну для повоєнного розвитку Японії:
а) виробництво мікроелектронної техніки;
б) тісні зв'язки з СРСР;
в) орієнтація на США.
3. Що відповідає Японії у 50-80-х роках?
а) тісне економічне і військове співробітництво з США;
б) країна входить до “ ядерного клубу ”;
в) ведуча партія -ЛДП;
г) держава – парламентська федеративна республіка;
д) більш розвинута промисловість, ніж сільське господарство
4. Японія за формою правління:
а) президентська республіка;
б) абсолютна монархія;
в) конституційна монархія
5. Коли було прийнято повоєнну конституцію Японії?
а) 1946р.; б) 1947р.; в) 1951 p.
6. З якою країною Японія так і не уклала мирний договір:
а) Китай; б) СРСР; в) США
VІІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний параграф підручника.
2. Скласти політичний портрет Мао Цзедуна.