Тема: Японія в другій половині XIX— на початку XX ст.
Мета: проаналізувати особливості розвитку Японії в період Епохи Мейдзі; розкрити
суть реформ 70-80-х рр. XIX ст. і з'ясувати їх наслідки; пояснити особливості суспільно-політичного життя країни, суть Конституції 1889 р.; з'ясувати причини агресивної зовнішньої політики Японії; формувати вміння учнів аналізувати суть історичних процесів, виділяти їх особливості та закономірності; продовжувати розвивати понятійний апарат; виховувати учнів у дусі пошани до історії та культури інших народів.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: зошити, підручники, ілюстративний матеріал, історичні документи,
історична карта, роздатковий та ілюстративний матеріал, відеоматеріали.
План:
а) реформи Муцухіто
б) економічне життя
Хід уроку:
І. Організація навчальної діяльності.
Сьогодні привітання пропоную провести на японській мові. Діти отримують листи з написами. Під час проказування привітання потрібно зробити невеликий уклін.
Охайогодзаімас
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Дидактична гра «Історична особа»
Учням пропонуються для перегляду різні портрети раніше вивчених політичних та історичних діячів. Завдання назвати країну, прізвище та ім’я та досягнення цієї особи.
Робота з історичною картою.
Мотивація навчальної діяльності.
Як ми бачимо кожна країна мала свого героя. Людину, яка докорінно змінила життя країни в кращу сторону не тільки для багатих людей, але й для всього населення. Сьогодні ми з вами розглянемо далеко азіатську країну. Записуємо тему уроку.
日本
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІІ. Вивчення нової теми.
Япо́нія - держава у Східній Азії. Офіційна назва — Япо́нська Держа́ва. Розташована на Японському архіпелазі, у північно-західній частині Тихого океану. Складається з 47 адміністративних одиниць — префектур. Столиця — Токіо. Одна з найбільш технологічно розвинутих країн світу.
Японія — це острівна країна, розташована на східному узбережжі Азії, у північно-західній частині Тихого океану. Зі сходу і півдня її омиває Тихий океан, з заходу — води Японського та Східнокитайського морів, а з півночі — Охотське море. Японський архіпелаг простягнувся дугою з північного сходу на південний захід. Він складається з чотирьох великих островів Хокайдо, Хонсю, Сікоку та Кюсю.
У доісторичну епоху Японію називали Тойо-Ашіхара-Мідзухо-но-куні — «Багата країна очеретяних рівнин і водянистих рисових колосків»
З 4 століття Японію називали Ямато, за назвою давньояпонської держави, яка контролювала більшу частину Японського архіпелагу.
Близько 7 століття принизливу назву було змінено на нову, що вказувала на східне розташування Японії. Її записували трьома ієрогліфами — «Країна, де сходить сонце». У 8 столітті цей запис спростили на «Основасонця». Початково обидва ієрогліфічні сполучення читали як «Ямато», проте згодом стали вимовляти на китайський лад — Ніппон. З 10 століття слово «Ніппон» перетворилося на основне, яким позначали Японію як усередині країни, так і за кордоном.
Метод «Ілюстратор»
Шляхом наклеювання на дошку малюнків утворити ієрархію японського суспільства.
Мікадо – титул імператора.
Робота з історичним документом.
З книги В. Пронникова та І. Ладанова «Японія. Етнопсихологічні нариси»
Хоча довготривала «закритість» Японії згубно позначилася на економічному розвиткові країни, вона... сприяла виникненню феномена японської національної психології.
Навіть коли «реставрація Мейдзі»... привела до докорінних змін в галузі економіки, політики, культури... в галузі соціальних відносин, національна психологія японців змінилася дуже мало. Як і раніше, в характері японців домінували риси, що склалися в епоху ізоляції Японії... працьовитість, організованість, готовність до безсуперечного підкорення, наполегливість, витримка, невимогливість стосовно життєвих умов та ін.
...Національна психологія сприяла розвиткові централізованої держави. Японія швидкими темпами реорганізувала промисловість, почала удосконалювати сільське господарство, реформувала суспільний устрій. Самурайський воєнний дух спонукав народні маси на боротьбу за «доблесть нації».
Запитання до документа.
Робота з термінами.
Ліквідація системи сьогуната.
Імператор був позбавлений реальної влади. Він не мав навіть своїх васалів. Реальна влада знаходилася в руках сьогуна (воєначальника), який спирався на вищий стан японського суспільства — самураїв (воїнів).
Повстання в 1862 р. феодалів з південно-західних князівств Японії, втручання англійців і французів у конфлікт між імператором і лідерами цих князівств, з одного боку, і сьогуном і його прихильниками — з іншого. 1867 р.~ ліквідація влади сьогуна Токугава Кейкі.
В Японії почали руйнуватися феодальні відносини, владу сьогуна було скасовано, і з 1868 р. реальним правителем держави став імператор Муцухіто. З цього часу в Японії почалася Епоха Мейдзі.
Робота з підручником. стр. 189
Робота з історичним документом.
П'ятистатейна імператорська клятва (6 квітня 1868 р.)
1. Ми будемо широко скликати ради і управлятимемо державними справами, керуючись громадською думкою.
2. Усі люди, як правителі, так і підлеглі, повинні одностайно присвятити себе досягненню успіху нації.
а) реформи Муцухіто
Реформи 70—80-х рр. XIX ст. в Японії
Бесіда на закріплення.
Епоха Мейдзі була часом реформ, які вивели Японію з міжнародної ізоляції, залучили до світової економіки, сприяли капіталістичному розвитку і великим змінам у державному й суспільному ладі.
Конституція 1889 р.
Самостійна робота за підручником.
Конституція 1889 р.
• Конституційно-монархічна держава.
• Практично необмежена влада імператора.
• Імператор — священна та недоторканна особа.
• Виконавча влада в руках імператора.
• Імператор призначає уряд.
• Імператор скликає та розпускає парламент.
• Парламент із двох палат.
• Палата перів — призначається імператором.
• Палата представників — обирається виборцями.
• Виборче право — чоловіки віком від 25 років, які сплачували податок — 10 єн на рік.
• Державна рада — 15 осіб при імператорі.
• Проголошення демократичних свобод.
Робота з термінами.
Дзайбацу – це монополія чи фінансова олігархія в Японії.
Робота з підручником. стр. 192
а) японсько-китайська війна 1894—1895 рр.;
б) російсько-японська війна 1904—1905рр.;
в) захоплення Японією Кореї в 1910 р.
Таким чином, агресивна зовнішня політика Японії, викликана її пізнім бурхливим економічним піднесенням, значно вплинула на загострення міжнародних відносин у Тихоокеанському регіоні.
ІV. Висновки та узагальнення.
Запитання до документа.
Як, на ваш погляд, чи виконав імператор свою клятву і яким чином вона була реалізована в Японії?
Дидактична гра «Записуємо диск»
Учня отримують комп’ютерний диск. Надягають його на один палець, іншим пальцем прокручуючи, ніби записуючи диск роблять по черзі короткі висновки з уроку.
V. Домашнє завдання. Вивчити § 24.
1