Предмет: «Я досліджую світ»
Тема: Що допомагає мені пізнавати навколишній світ. Пізнаю навколишній світ.
Мета: розширити знання дітей про органи чуття, за допомогою яких пізнаємо світ (що можна впізнати на дотик, за смаком, запахом, розгледіти, почути); удосконалити уміння спілкуватися, сприяти особистому і соціальному розвитку, сприяти збагаченню словникового запасу учнів,розвивати творче мислення та вміння самостійно приймати рішення, формувати потребу бути соціально активним і старанним учнем, виховувати відповідальне ставлення до навчання.
Обладнання: ілюстрації органів чуття, мішечок з предметами(яблуко, лимон, картопля, м’яч, бряцкалка), баночки з борошном, цукровою пудрою, крохмалем, сіллю Екстра, ложечки, шматочки їстівних речей (цукерка, горіх, печиво, хліб, …), предмети для розпізнавання, таблиці органів чуття, зошит «Я досліджую свят» Т.П.Єресько, О.Г.Трофімова.
Хід уроку
На уроці ми дізнаємося для чого людині потрібні органи чуття, чи завжди вони працюють разом та допомагають людині.
Круглі озерця ніколи не замерзають? (очі)
У двох матерів по п’ять синів і всім одне ім’я? (руки)
Сопе, хропе, часом чхає, сюди-туди зазирає, на морозі замерзає, бо одежини не має? (ніс)
Посягнеш – досягнеш, оглянешся – не побачиш? (вуха)
Завжди в роті, а не проковтнеш? (язик)
Дослід 1
А тепер, кожен з вас має право використовувати тільки той орган чуття, який є на малюнку. Спробуйте в групі, не розкриваючи мішечок, дослідити захований предмет. Той, у кого вухо, тільки слухає його. Той у кого ніс, понюхайте. Той у кого руки, спробуйте визначити його форму. А потім, коли всі скажуть свою версію, людина, яка має картку – око, відкриє мішечок і скаже, хто правий.
(Діти в групах виконують досліди та говорять, на що схожий предмет. Останній – розв’язує стрічку та називає предмет, який був захований)
Чи легко всім було відгадувати захований предмет ? підніміться ті, кому було легко правильно назвати його. Поясніть, що допомогло відгадати? (вухо - бряцкалка – дзеленчить, ніс - яблуко - пахне, ніс – лимон – пахне, рука - м’яч – кругле, пружне ) . Чому важко було відгадувати картоплю ? (не пахне, кругле, важке)
Як ви думаєте, чому у групах не було знаку «рот-язик»? (не всі предмети можна їсти)
Висновок 1. Щоб дізнатися про будь який предмет потрібно скористатися органами чуття. Найгарніший – очі. Більше дізнаємося про предмет, коли дивимось на нього: розмір, форма, колір.
Дослід 2
На столі баночки з продуктами харчування. Опишіть їх за допомогою своїх знаків – органів: (очі - білий колір, ніс – не пахне, рука – сипуче, вухо – не має звуку). Залишається – язик. Кожен з учасників групи пробує тільки з однієї баночки та пробує визначити – що це?
(Діти пробують та називають – що це). Що знаходиться у баночці 1 (2, 3, 4)? Чому ви так вирішили? (діти висловлюють свої почуття)
Висновок 2. Кожен орган чуття важливий та допомагає нам досліджувати світ.
Хто вважає що найголовніше слух? Послухайте, та скажіть хто вас кликав з дітей? (діти відвертаються від класу, хтось промовляє ім’я, а дослідник називає промовця)
Хто вважає, що найкраще все пробувати на смак? Впізнайте що це? (печиво, хліб білий, хліб чорний, кекс, сир)
Хто бажає впізнати на дотик? Вам потрібно прощупати іграшку, назвати що це. А тільки після цього дістати іграшку. (шишка, котик, рибка,машинка, літак, м’яч)
А ось за допомогою очей, будемо грати разом: я описую предмет, а ви намагаєтесь знайти його очима у класі і назвати (підійти до нього). (опис парти, дошка, шафа, таблиця «Місто літер», «Стіна слів»)
Визначте свій настрій на уроці.
Закінчить речення про органи чуття, свою мрію:
(наприклад: Я кожного дня роблю зарядку для очей, тому що мрію прочитати багато книжок.
Я кожного дня чищу зубу кожного вечора, бо люблю ласувати солодкими цукерками))