28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Урок з захисту Вітчизни. Домедична допомога в умовах бойових дій.

Про матеріал

Конспект уроку з розділу "військово-медична підготвка" предмета "Захист Вітчизни". Використовується сучасна подача матеріалу з домедичної допомоги та тактичної медицини.

Перегляд файлу

"ЗАТВЕРДЖУЮ"

директор школи

допризовної  підготовки

 

____________ ­­ В. І. Бондар

 
 
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ

 

розділу основи медичних знань і допомоги

 

для роботи з учнями 10  класів

загальноосвітніх закладів

 

ТЕМА:

Основні принципи надання домедичної допомоги

в умовах бойових дій

 

 МЕТА:

А) НАВЧАЛЬНА Дати поняття  про тактичну медицину,  зони допомоги, їх класифікацію. Формувати в учнів поняття домедичної допомоги в умовах бойових дій. Ознайомити із способами надання домедичної допомоги в зонах допомоги; 

Б) ВИХОВНА Виховувати  в  учнів почуття любові  до рідної землі, формувати гармонійно розвинену особистість, продовжувати  виховувати високі морально-психологічні якості самодопомоги та взаємодопомоги;

В) РОЗВИВАЮЧА Розвивати   у  учнів логічне мислення, почуття  координації  і  співпраці при виконанні обов’язків в умовах складної обстановки.

 

ТИП УРОКУ: комбінований урок.

МЕТОДИ: розповідь, бесіда, демонстрація, проблемна ситуація, мозковий штурм.

МАТЕРІАЛЬНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ: підручники, мультимедійний комплект, військова аптечка, відеофрагмиенти, презентація.

ЛІТЕРАТУРА:

  1. Пашко К.О., Герасимів І.М., Щирба Ю.П., Фука М.М.

  „Захист Вітчизни”, підручник для 10 класів загальноосвітніх навчальних закладів (рівень стандарту  для хлопців, рекомендовано Міністерством освіти і науки, молоді і спорту України (наказ про надання грифу навчальній літературі № 177 від 03.03.2011 р.) ТзОВ „Видавництво Астон”, 2011р.

  1. В. М. Буянов «Первая мед. Помощь».
  2. А. М. Великорецкий «Первая помощь до прихода врача».
  3. Фадеева Т. Б. Современная медицинская энциклопедия для домашнего пользования. – Минск: Современный литератор, 2001 – с.447-448.

 

 

 
Хід уроку

 

 

 

Етапи уроку

Діяльність вчителя

Діяльність учнів

І. Організаційний етап

 

1. Перевірка  загального санітарного стану класу.                         Готуються до уроку

 Та  готовності учнів до уроку.

 

ІІ.Тренування особового складу

 

1. Доповідь командира взводу про готовність до заняття.     

2. Відповідь на привітання з учбового місця.

3. Перевірка відсутніх.

 

Виконують вимоги

  стройового статуту ЗСУ

ІІІ.  Перевірка домашнього завдання

  Самостійна робота (5 хвилин).

  Дати відповідь на запитання: Склад військової аптечки.

 

ІV. Актуалізація опорних знань

 

Проблемна ситуація:

Що відбувається, зазвичай, після катастрофи, пострілу, бійки, ДТП в мирний час? До потерпілого збігаються перехожі, хтось викликає швидку, хтось просто спостерігає збоку. А якщо припустити таку поведінку під час бою?

 

V. Повідомлення теми мети і завдань уроку.

 

Слайд 1-3 презентації

Сьогодні на уроці Ви  підготували власні проекти по надання домедичної допомоги, то ж активно включаємося у роботу.

 

 

 

 

 

 

 

VІ. Сприйняття і первинне засвоєння учнями нового матеріалу.

 

 

  1. Основні принципи і етапи надання допомоги пораненим у бойових умовах.

Слайд 4-13  презентації (коментар До слайдів)

 

Чи спостерігали ви коли-небудь, як надають допомогу потерпілому?

Пригадайте, у якій послідовності надавали допомогу потерпілому фахівці?

Основними причинами смерті 80-90% поранених стали масивна крововтрата та шок. При цьому локалізація поранень в 48% випадків - в тулуб, у 31% – у верхні та нижні кінцівки, у 21% – в шию чи пахові ділянки, де проходять магістральні кровоносні судини. Пошкодження, які виникають у сучасних збройних протистояннях, значно обмежують час надання домедичної допомоги на полі бою. При кровотечі з магістральних судин кінцівок (стегнова, плечова) поранений гине до 2 хв. (локалізація рани – ділянка плеча (пахвова ямка) або стегна (пахова ділянка)). Причина смерті – швидка втрата значної кількості крові.  При кровотечі із судин шиї (сонна артерія, яремна вена) смерть настає теж до 2 хв. (локалізація рани – ділянка шиї). Причини смерті – швидка втрата значної кількості крові, засмоктування повітря в крупні вени і закупорка ним судин. При кровотечі із судин голови поранений може загинути від декількох секунд до однієї години (локалізація рани – волосиста частина голови). При зовнішній артеріальній кровотечі з ран передпліччя, гомілки чи тулуба смерть може настати до однієї години. При виникненні непрохідності верхніх дихальних шляхів, через западання язика, за умови втрати свідомості (травма голови, шок) в положенні на спині поранений гине до 5 хв. Причина смерті-зупинка серця внаслідок недостатнього надходження кисню. При раптовій зупинці серця внаслідок ударної хвилі, закритої травми грудної клітки, сильного стресу смерть настає через 5 хв. При проникаючому пораненні грудної клітки смерть настає від 10-15 хв. до однієї години (локалізація рани – ділянка грудної клітки). Причини смерті – виключення легені з боку поранення з акту дихання, втрата значної кількості крові.

Запам'ятай!

Умовно розрізняють два місця надання домедичної допомоги під час ведення бойових дій: а) безпосередньо в секторі обстрілу – зоні прямого обстрілу зі значним ризиком отримання кульового чи іншого поранення;

б) в секторі укриття - місці захищеному від прямого вогню противника елементами природного (пагорби, схили) чи штучного походження (стіни, будинки, захисні інженерні конструкції).

        Виділяють три етапи надання допомоги пораненим у військово-польових умовах.

Перший етап – допомога в «червоній зоні» (англ. Care Under Fire – в різних джерелах перекладається як: «надання допомоги під вогнем», в зоні обстрілу),

Другий етап – допомога в «жовтій зоні» (англ. Tactical Field Care – в різних джерелах перекладається як: «надання допомоги на полі бою», «надання допомоги в військово-польових умовах», «надання допомоги в зоні укриття»),

Третій етап – надання допомоги під час тактичної евакуації з поля бою в медичні заклади «зеленої зони» – мобільні польові госпіталі, військові чи цивільні шпиталі, спеціалізовані клініки (англ. Tactical Evacuation Care).

Давайте переглянемо відеофрагмент про надання допомоги в червоній зоні.(відео 1) (5 хвилин).

Перший етап. Надання допомоги «під вогнем»

Перший етап - при наданні допомоги в «червоній зоні» рятувальник знаходиться під вогнем супротивника, що значно обмежує допомогу, яку він може надати. Допомога переважно складається з використання джгута для зупинки небезпечної для життя кровотечі з ран в області кінцівок і якнайшвидшого переміщення потерпілих у безпечне місце.

В умовах бою бути бійцем-рятувальником – це вторинна місія. Основна функція – виконати первинну місію. Першим пріоритетом на полі бою є ведення вогню у відповідь і відбивати ворогів. Можна надавати допомогу пораненим солдатам, тільки якщо це не заважатиме виконанню  первинної місії.

Цілі під час надання допомоги пораненим в зоні обстрілу:

1) Виконати бойове завдання;

2) Запобігти більшій кількості жертв (дбати про безпеку власну та інших бійців);

3) Зберегти життя пораненого.

Такий підхід базується на наступних важливих принципах:

- Лише необхідне втручання у кожний конкретний період процесу надання допомоги;

- Необхідне медичне втручання, застосоване у неправильний період під час бойових дій, може привести до додаткових жертв.

Після завершення етапу надання медичної допомоги в умовах обстрілу надається медична допомога в «зоні укриття» - у військово-польових умовах.  

2.1. Другий етап  надання медичної допомоги у військово-польових умовах в жовтій зоні

Починати ІІ етап надання медичної допомоги у військово-польових умовах після того, як рятувальник і поранений більше не знаходяться під прямим вогнем противника. На цьому етапі є більше часу для надання допомоги. Однак бойова обстановка може змінитися, і ви можете опинитися знову в умовах обстрілу. При наданні медичної допомоги у військово-польових умовах медичне обладнання та матеріали часто обмежені тими, які були принесені на поле бою бійцем-рятувальником або окремими солдатами. 

Слайд 14-24  презентації (коментар До слайдів)

 

Давайте переглянемо відеофрагмент про надання допомоги

 в жовтій зоні(відео 2) (8 хвилин).

Слайд 25-48  презентації (коментар До слайдів)

 

Процес і процедури при наданні медичної допомоги у військово-польових умовах після завершення етапу надання медичної допомоги в умовах обстрілу:

  •         Оцінити стан пораненого застосовуючи правило C-A-B-C 

(Критична кровотеча – Дихальні шляхи – Дихання – Циркуляція) і надати пораненому необхідну допомогу.

  •         Оглянути пораненого на наявність небезпечних для життя кровотеч.
  •         Зробити необхідні заходи для відновлення прохідності дихальних шляхів, включаючи введення носоглоткового повітроводу при необхідності.
  •         Обробити будь-які відкриті ушкодження грудної клітини. В разі напруженого пневмотораксу провести декомпресію.
  •         Перевірити стан кровоспинного джгута, якщо він застосовувався. Якщо на етапі надання медичної допомоги в умовах обстрілу ви накладали пораненому джгут для зупинки кровотечі з ран кінцівок, перевірити кровотечу.
  •         Оглянути пораненого на наявність незначних кровотеч.
  •         Оглянути пораненого на предмет наявності будь-яких необроблених ран на кінцівках, які можуть бути небезпечні для життя, і обробити їх. 
  •         Продовжувати обробляти інші травми (накладення шин на переломи, перев’язка інших ран, опіків і т.д.).
  •         Ввести знеболюючі та антибіотики з польової аптечки IFAK, використовуючи IFAK пораненого. Не використовувати свою польову аптечку, так як вона може знадобитися вам самим.
  •         Вживати необхідних заходів для запобігання розвитку шокового стану або надати допомогу при шоку, що вже розвинувся.
  •         Передати інформацію про медико-санітарну обстановку командиру підрозділу. При необхідності викликати військового парамедика  (санітарного інструктора) з додатковими засобами. Повідомити командира підрозділу, якщо поранений не зможе продовжити виконання бойового завдання.
  •         Слідкувати за пораненим. Слідкувати за рівнем свідомості кожні 15 хвилин і диханням пораненого. Якщо він у свідомості - розмовляти з ним при можливості – підбадьорити, заспокоїти.
  •         В разі необхідності підготувати пораненого до евакуації. Записати дані клінічного огляду, відомості про виконані лікувальні заходи.
    1.        Третій етап – надання допомоги під час тактичної евакуації.

Давайте переглянемо відеофрагмент про надання допомоги

в зеленій зоні(відео 2) (5 хвилин).

Слайд 48-54  презентації (коментар До слайдів)

 

  •  При здійсненні евакуації допомога надається до надходження постраждалого в пункт збору або до медичної установи.
  • Розрізняють немедичну та медичну евакуацію.
  •  1) Немедична евакуація потерпілого відноситься до переміщення потерпілих з використанням немедичного транспортного засобу або літального апарату. Під час такої евакуації рятувальник може перебувати з потерпілим для надання йому допомоги під час транспортування.
  •  2) Медична евакуація  відноситься до евакуації потерпілих з використанням спеціалізованого санітарного автомобіля або санітарного літака. На медичних транспортних засобах для евакуації (наземних і повітряних) присутній медичний персонал для надання потерпілим допомоги під час евакуації.
  • В обох випадках допомога надається по протоколу C-A-B-C! (Критична кровотеча – Дихальні шляхи, Дихання – Циркуляція) в послідовності та за правилами описаними для другого етапу.
  • Поранених слід оперативно переміщати на наступний рівень надання допомоги, інакше наявні цінні ресурси витрачатимуться на підтримання пацієнтів, що перешкоджатиме іншим постраждалим отримати допомогу.
  • Це корисно знати!
  • Об'єм домедичної допомоги в секторі обстрілу - переведення з положення на спині в положення на боці. Тимчасова зупинка кровотечі;
  • в секторі укриття: первинний огляд пораненого (визначення ознак життя, швидке обстеження), СЛР, накладання пов'язок, фіксація переломів, підготовка до транспортування пораненого в безпечну зону.
  • Факти.
  • За даними ООН з початку АТО на Донбасі за 2016 рік загинуло майже 3500 осіб. Вбито 1567 військових, поранено 4087, з яких 2587 цивільних осіб, включаючи 29 дітей.

VІІ. Узагальнення і систематизації знань.

 

Завдання для повторення.

1.Які етапи надання допомоги пораненим в умовах бойових дій вам відомі.

2.Їх коротка характеристика.

3.Від яких дій слід утримуватися, надаючи першу допомогу? Наведіть конкретні приклади.

 

 

VIII.  Підбиття підсумків роботи на уроці.

Сподіваюсь, що за необхідності  ви використаєте отримані знання для допомоги потерпілим. Всі Ви працювали вміло та злагоджено. Дякую Вам.

 Викладач  повідомляє оцінки учням.

 

IX. Повідомлення домашнього завдання.

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку підготував:

Дудник Віктор Валерійович

 

1

 

doc
Додано
24 жовтня 2018
Переглядів
1972
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку