Урок зарубіжної літератури - 10 клас
ТЕМА. «Страчена коханням» (Суперечливий образ Анни в романі Л. М. Толстого «Анна Кареніна»)
МЕТА: Простежити етапи розвитку характеру головної героїні, спрямувати учнів до самостійного аналізу і осмислення головної думки твору; формування критичного мислення - допомогти зіставити факти, аргументувати їх, відстоювати свою точку зору; розглянути проблему моральної відповідальності людини за свої вчинки, виховувати почуття делікатного ставлення до ближнього.
ОБЛАДНАННЯ: текст роману Л. М. Толстого «Анна Кареніна», мультимедійна презентація, 6 кольорових капелюхів (Е.де Боно)
Я не винна в тому,
що Бог зробив мене такою,
що мені потрібно любити і жити.
Лев Толстой «Анна Кареніна»
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слово вчителя
Жіночі образи в літературі мають давню традицію: їх оспівували поети Відродження, співчували їх долі в літературі сентименталізму, перед ними схилялися романтики, але в літературі реалізму XIX століття вперше жінка, її почуття і вчинки були зображені в тісному зв'язку з соціальними проблемами. Новаторство письменників-реалістів полягало в тому, що любов вони розглядали як спосіб самореалізації жіночої особистості, і показували, як на долю жінки відобразилися соціальні умови такої реалізації.
Одним з таких жіночих образів і став образ Анни Кареніної, образ класичний, безсмертний і дуже суперечливий.
Сьогодні на уроці ми доторкнемося до цього безсмертного образу, простежимо етапи розвитку характеру Анни, спробуємо зрозуміти її.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Бесіда з учнями.
- А для початку давайте згадаємо, чому Толстой, окрилений успіхом «Війни і миру» і бажаючий написати роман про Петра I, звертається до сімейної темі? (За три роки до початку роботи над романом «Анна Кареніна», в 1870-м, Лев Толстой говорив дружині Софії Андріївні, що йому «представився тип жінки заміжньої, але втратила себе»)
- Чому роман названий «Анна Кареніна», а не, скажімо, «Сімейні історії»? (Образ Анни є в романі чільним, таким, що створює сюжет. Автор не випадково виніс ім'я Анни в назву твору)
- Хто став прототипом літературної героїні? (Старша дочка Пушкіна - Марія Олександрівна Гартунг, з якою Толстой познайомився на балу в Тулі у 1868 році)
- Порівняйте портрет Анни Кареніної, створений автором у романі, з портретом М. А. Гартунг, яка є її прототипом.
СЛАЙД № 1
М. А. Гартунг |
Анна Кареніна |
Коли Толстому сказали, що це - дочка великого поета, то він вигукнув захоплено: «Так, тепер я розумію, звідки у неї ці породисті завитки на потилиці!»
Із щоденника С. А. Толстої: «... Льву Миколайовичу запам'яталися її пряма і горда постава, легка хода, красиві, швидкі, маленькі руки ... Він захоплювався тонкістю смаку Марії Олександрівни, сміливістю і оригінальністю її суджень, і висловив думку, що схожість її з батьком була, швидше за все, не тільки зовнішньою, а й внутрішньою. »
|
«Анна була ... в чорній, низько зрізаній оксамитовій сукні, що відкривала її точені, як старої слонової кістки, повні плечі і груди і округлі руки з тонкою крихітною кистю. Вся сукня була обшита венеціанським гіпюром».
«Миловидне обличчя... ласкаве, ніжне, блискуче ... сірі очі, ледь помітна посмішка, рум'яні губи, блиск погляду». «Вона була чарівна в своєму простому чорному платті, чарівні були її повні руки з браслетами, чарівна тверда шия, чарівне кучеряве волосся у зачісці, що розладналася». «Свавільні короткі колечка кучерявого волосся, що завжди вибиваються на потилиці».
|
- На цьому, мабуть, подібність «оригіналу» і літературної героїні закінчується. Анна живе своїм власним життям. Як? В цьому ми постараємося розібратися з допомогою кольорових капелюхів Едварда де Боно.
IV. РОБОТА НАД ХАРАКТЕРИСТИКОЮ ОБРАЗУ АННИ КАРЕНІНОЇ.
1) Об'єднання в групи. Отримання завдань.
2) Презентація роботи груп.
Білий капелюх - інформація, факти, події.
СЛАЙД № 2
Молоденькою дівчиною вона була видана заміж за великого сановника, багатого, впливового, що займає високий пост в правлячих колах, Олексія Олександровича Кареніна.
Цей шлюб, заснований не так на почутті любові, погубив Анну. Спочатку вона, молода, чесна, дуже щира і душевна, ще не знала справжнього кохання, була доброю дружиною і люблячою матір'ю і довго не помічала, що чоловік її - це, по суті, не стільки людина, скільки бюрократична машина. Анну виділяє з ряду великосвітських жінок не так її зовнішність, скільки складність і своєрідність її душевного вигляду. Тож не дивно, що в душі її повинна була прокинутися незадоволеність порожній світським життям.
Жовтий капелюх - позитивні сторони ситуації, явища.
СЛАЙД № 3
(Ганна «не схожа була на світську даму». У ній не було нічого удаваного. Левін також бачить її справжній характер: «Левін весь час милувався нею - і красою її, і розумом, освіченістю, і разом простотою і задушевністю».
Анна - життєрадісна, серцева, добра і товариська людина. Вона освічена, вродлива, багата, нею захоплюються, до її порад прислухаються. Але вона нещасна в подружньому житті, вона самотня у своїй сім'ї, тому повно і самовіддано віддається великому почуттю.
Можливо, що доля Анни Кареніної склалась би по-іншому, якби її сім'я була щасливою.
«... Я зрозуміла, що не можу більше себе обманювати, що я жива, що я не винна, що бог мене зробив такою, що мені потрібно любити і жити», - думає Ганна. Невміння обманювати, щирість і правдивість втягують її в важкий конфлікт з Кареніним і світської середовищем.
Чорний капелюх - негативні сторони події, явища, проблеми.
СЛАЙД № 4
Червоний капелюх - можливість висловити свої почуття, не вдаючись у пояснення про те, чому це так, хто винен.
СЛАЙД № 5
Зелений капелюх - здійснення нестандартного, творчого підходу до вирішення завдання
СЛАЙД № 6
1. Уявіть себе на місці героїв любовного трикутника.
- Якщо б я був Кареніним, то намагався б завоювати любов молодої дружини, приділяв би їй більше уваги і часу.
- Я б відпустив Ганну до Вронського. Заради сина став би другом нової сім'ї.
- Якби я був Вронським, то намагався б зрозуміти Анну, допомогти їй знайти себе.
- Життя прекрасне і єдине, тому я б ніколи добровільно не пішла з неї.
2. Як, на вашу думку, розвивалися б події в житті героїв, якби Анна не наклала на себе руки?
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
Синій капелюх - узагальнення і висновки
СЛАЙД № 7
(Суперечливість образу Анни Кареніної полягала в тому, що життя її розгорталася в двох напрямках: та, яка була в родині, і та, яка була поза сім'єю. Анна відчувала, що «щастя можливо тільки при строгому виконанні закону добра», а вона намагалася побудувати його на нещасті близьких їй людей.
Анна зреклася свого звичного способу життя. «Все брехня, все обман, все зло», - говорить вона напередодні загибелі. Вона втратила моральну опору.)
(Він любить свою героїню, співчуває їй, але в той же час засуджує Анну - не за те, що вона зі своєю сміливістю сильного і прямого людини кидала виклик лицемірному світському суспільству, а за те, вона посміла заради особистого почуття зруйнувати сім'ю.)
(Епіграф роману "Мені помста належить і аз воздам" має символічний сенс, він не тільки говорить про провину Анни і покарання за неї, скільки є своєрідним попередженням лицемірів з вищого світу, які вважали, що мали право судити і карати жінку, яка є такою щирою в своїх почуттях. "Чи не вам судити її!" - Немов говорить цією системою образів сам автор роману.)
(Не можна жити однією тільки любов'ю і для любові. Любові потрібен простір, потрібне повнокровне життя з діяльністю і спілкуванням. Інакше життєрадісна, серцева, добра і товариська людина, яка повно і самовіддано віддалася великому почуттю, перетвориться (як це трапилося з Ганною) в роздратовану, глибоко нещасну істоту, поруч з якою навіть дихати буде важко. Це головний закон любові, і порушення його чревате наслідками: приходить втома, роздратування, можливо, ненависть - словом руйнування особистості.
Сімейне ж щастя засноване на взаємному розумінні, повазі.)
РОМАН І СУЧАСНІСТЬ - соцопитування
СЛАЙД № 8
На питання «Що потрібно зробити, щоб врятувати жінок від самогубства?» Отримані такі відповіді:
СЛАЙД № 9
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ - Заповнити таблицю «Суперечливий образ Анни»
НАПРЯМКИ МИСЛЕННЯ |
ОЦІНКА ОБРАЗУ ГЕРОЇНІ |
ФАКТИ |
|
ПОЗИТИВ |
|
НЕГАТИВ |
|
ПОЧУТТЯ |
|
ТВОРЧІСТЬ |
|
ВИСНОВІОК |
|
Додаток до уроку
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ГРУП
Білий капелюх - інформація, факти, події.
- Що ми знаємо про Анну?
- Розкажіть про життя Анни до приїзду в Москву.
- Як почуття любові входить в життя Анни?
- Як поводиться Анна після зустрічі з Вронським?
- Як складаються її стосунки з чоловіком, сином, світським суспільством?
- Які події передували її самогубству?
Жовта капелюх- позитивні сторони події, явища.
- Переконання і характер героїні?
Назвіть позитивні якості героїні.
- Чому до Анни тягнуться діти?
- Доведіть, що Анна має чистий розум і добре серце.
- Доведіть, що Анна - дуже чуйна, уважна і турботлива людина.
- Чи поділяєте Анна поняття життя і любов?
Чорний капелюх - негативні сторони події, явища, проблеми.
- В який момент вперше проявляються негативні якості Анни?
- Які негативні риси з'явилися в її характері?
- Якою є любов Анни?
- Як реагує Вронський на поведінку Анни?
- Англійський письменник Вілсон вважає саму Анну і її поведінку «вульгарними» з точки зору моралі. Чи поділяєте ви цю думку?
- Що ж порушила Анна: мораль або норми моралі?
Червоний капелюх - можливість висловити свої почуття і емоції
- Моє ставлення до Анни?
- Що мені в ній подобається, а що відштовхує?
- За що покарав Анну вищий світ: за порушення подружньої вірності, традицій, за любов?
- Як ви думаєте, чим більше покарана Анна: великосвітських суспільством або самою любов'ю?
- Поясніть епіграф до уроку? (Я не винна в тому, що Бог зробив мене такою, що мені потрібно любити і жити)
Зелений капелюх - здійснення нестандартного, творчого підходу до вирішення завдання
1. Поставте себе на місце героїв любовного трикутника:
- Якби я був Кареніним ...
- Якби я був Вронська, то ...
- На місці Анни я б ...
2. Як, на вашу думку, розвивалися б події в житті героїв, якби Анна не наклала на себе руки?
Синій капелюх - узагальнення і висновки.
- У чому суперечливість образу Анни ?:
- Засуджує чи автор свою героїню? Або він її жаліє?
- Як зрозуміти епіграф до роману «Мне отмщение, и аз воздам»? Який суд може винести їй, її почуттю настільки жорсткий вирок?
- Які моральні уроки життя дає Толстой в романі?