Урок з зарубіжної літератури

Про матеріал
Анна Кареніна. Простежити етапи розвитку характеру головної героїні, спрямувати учнів до самостійного аналізу і осмислення головної думки твору; формування критичного мислення - допомогти зіставити факти, аргументувати їх, відстоювати свою точку зору; розглянути проблему моральної відповідальності людини за свої вчинки, виховувати почуття делікатного ставлення до ближнього.
Перегляд файлу

Урок зарубіжної літератури - 10 клас

ТЕМА. «Страчена коханням» (Суперечливий образ Анни в романі Л. М. Толстого «Анна Кареніна»)

МЕТА: Простежити етапи розвитку характеру головної героїні, спрямувати учнів до самостійного аналізу і осмислення головної думки твору; формування критичного мислення - допомогти зіставити факти, аргументувати їх, відстоювати свою точку зору; розглянути проблему моральної відповідальності людини за свої вчинки, виховувати почуття делікатного ставлення до ближнього.

ОБЛАДНАННЯ: текст роману Л. М. Толстого «Анна Кареніна», мультимедійна презентація, 6 кольорових капелюхів (Е.де Боно)

Я не винна в тому,

що Бог зробив мене такою,

що мені потрібно любити і жити.

          Лев Толстой «Анна Кареніна»

 

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 

         Слово вчителя

Жіночі образи в літературі мають давню традицію: їх оспівували поети Відродження, співчували їх долі в літературі сентименталізму, перед ними схилялися романтики, але в літературі реалізму XIX століття вперше жінка, її почуття і вчинки були зображені в тісному зв'язку з соціальними проблемами. Новаторство письменників-реалістів полягало в тому, що любов вони розглядали як спосіб самореалізації жіночої особистості, і показували, як на долю жінки відобразилися соціальні умови такої реалізації.

Одним з таких жіночих образів і став образ Анни Кареніної, образ класичний, безсмертний і дуже суперечливий.

Сьогодні на уроці ми доторкнемося до цього безсмертного образу, простежимо етапи розвитку характеру Анни, спробуємо зрозуміти її.

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

          Бесіда з учнями.

- А для початку давайте згадаємо, чому Толстой, окрилений успіхом «Війни і миру» і бажаючий написати роман про Петра I, звертається до сімейної темі? (За три роки до початку роботи над романом «Анна Кареніна», в 1870-м, Лев Толстой говорив дружині Софії Андріївні, що йому «представився тип жінки заміжньої, але втратила себе»)

- Чому роман названий «Анна Кареніна», а не, скажімо, «Сімейні історії»? (Образ Анни є в романі чільним, таким, що створює сюжет. Автор не випадково виніс ім'я Анни в назву твору)

- Хто став прототипом літературної героїні? (Старша дочка Пушкіна - Марія Олександрівна Гартунг, з якою Толстой познайомився на балу в Тулі у 1868 році)

- Порівняйте портрет Анни Кареніної, створений автором у романі, з портретом М. А. Гартунг, яка є її прототипом.

СЛАЙД № 1

М. А. Гартунг

Анна Кареніна

Коли Толстому сказали, що це - дочка великого поета, то він вигукнув захоплено: «Так, тепер я розумію, звідки у неї ці породисті завитки на потилиці!»

 

Із щоденника С. А. Толстої: «... Льву Миколайовичу запам'яталися її пряма і горда постава, легка хода, красиві, швидкі, маленькі руки ... Він захоплювався тонкістю смаку Марії Олександрівни, сміливістю і оригінальністю її суджень, і висловив думку, що схожість її з батьком була, швидше за все, не тільки зовнішньою, а й внутрішньою. »

 

«Анна була ... в чорній, низько зрізаній оксамитовій сукні, що відкривала її точені, як старої слонової кістки, повні плечі і груди і округлі руки з тонкою крихітною кистю. Вся сукня була обшита венеціанським гіпюром».

 

«Миловидне обличчя... ласкаве, ніжне, блискуче ... сірі очі, ледь помітна посмішка, рум'яні губи, блиск погляду». «Вона була чарівна в своєму простому чорному платті, чарівні були її повні руки з браслетами, чарівна тверда шия, чарівне кучеряве волосся у зачісці, що розладналася». «Свавільні короткі колечка кучерявого волосся, що завжди вибиваються на потилиці».

 

 

- На цьому, мабуть, подібність «оригіналу» і літературної героїні закінчується. Анна живе своїм власним життям. Як? В цьому ми постараємося розібратися з допомогою кольорових капелюхів Едварда де Боно.

IV. РОБОТА НАД ХАРАКТЕРИСТИКОЮ ОБРАЗУ АННИ КАРЕНІНОЇ.

1) Об'єднання в групи. Отримання завдань.

2) Презентація роботи груп.

Білий капелюх - інформація, факти, події.

СЛАЙД № 2

Молоденькою дівчиною вона була видана заміж за великого сановника, багатого, впливового, що займає високий пост в правлячих колах, Олексія Олександровича Кареніна.

Цей шлюб, заснований не так на почутті любові, погубив Анну. Спочатку вона, молода, чесна, дуже щира і душевна, ще не знала справжнього кохання, була доброю  дружиною і люблячою матір'ю і довго не помічала, що чоловік її - це, по суті, не стільки людина, скільки бюрократична машина. Анну виділяє з ряду великосвітських жінок не так її зовнішність, скільки складність і своєрідність її душевного вигляду. Тож не дивно, що в душі її повинна була прокинутися незадоволеність порожній світським життям.

Жовтий капелюх - позитивні сторони ситуації, явища.

СЛАЙД № 3

(Ганна «не схожа була на світську даму». У ній не було нічого удаваного. Левін також бачить її справжній характер: «Левін весь час милувався нею - і красою її, і розумом, освіченістю, і разом простотою і задушевністю».

Анна - життєрадісна, серцева, добра і товариська людина. Вона освічена, вродлива, багата, нею захоплюються, до її порад прислухаються. Але вона нещасна в подружньому житті, вона самотня у своїй сім'ї, тому повно і самовіддано віддається великому почуттю.

Можливо, що доля Анни Кареніної склалась би по-іншому, якби її сім'я була щасливою.

«... Я зрозуміла, що не можу більше себе обманювати, що я жива, що я не винна, що бог мене зробив такою, що мені потрібно любити і жити», - думає Ганна. Невміння обманювати, щирість і правдивість втягують її в важкий конфлікт з Кареніним і світської середовищем.

Чорний капелюх - негативні сторони події, явища, проблеми.

СЛАЙД № 4

  • Порушила мораль:
  • подружня зрада;
  • залишила сина, і їй нема чим виправдатися перед ним;
  • вона аморальна, егоїстична;
  • страждаючи сама, вона не здатна була зрозуміти страждання інших.

 

Червоний капелюх - можливість висловити свої почуття, не вдаючись у пояснення про те, чому це так, хто винен.

СЛАЙД № 5

  • Моє ставлення до Анни?
  • Що мені в ній подобається, а що відштовхує?
  • За що покарав Анну вищий світ: за порушення подружньої вірності, традицій, за любов?
  • Як ви думаєте, чим більше покарана Анна: великосвітських суспільством або самою любов'ю?
  • Поясніть епіграф до уроку?

 

Зелений капелюх - здійснення нестандартного, творчого підходу до вирішення завдання

СЛАЙД № 6

1. Уявіть себе на місці героїв любовного трикутника.

- Якщо б я був Кареніним, то намагався б завоювати любов молодої дружини, приділяв би   їй більше уваги і часу.

- Я б відпустив Ганну до Вронського. Заради сина став би другом нової сім'ї.

- Якби я був Вронським, то намагався б зрозуміти Анну, допомогти їй знайти себе.

- Життя прекрасне і єдине, тому я б ніколи добровільно не пішла з неї.

 

2. Як, на вашу думку, розвивалися б події в житті героїв, якби Анна не наклала на себе руки?

 

IV. ПІДСУМОК УРОКУ

Синій капелюх - узагальнення і висновки

СЛАЙД № 7

  • У чому суперечливість образу Анни ?

(Суперечливість образу Анни Кареніної полягала в тому, що життя її розгорталася в двох напрямках: та, яка була в родині, і та, яка була поза сім'єю. Анна відчувала, що «щастя можливо тільки при строгому виконанні закону добра», а вона намагалася побудувати його на нещасті близьких їй людей.

Анна зреклася свого звичного способу життя. «Все брехня, все обман, все зло», - говорить вона напередодні загибелі. Вона втратила моральну опору.)

  • Чи засуджує  автор свою героїню? Або він її жаліє?

(Він любить свою героїню, співчуває їй, але в той же час засуджує Анну - не за те, що вона зі своєю сміливістю сильного і прямого людини кидала виклик лицемірному світському суспільству, а за те, вона посміла заради особистого почуття зруйнувати сім'ю.)

  • Як зрозуміти епіграф до роману «Мне отмщение, и аз воздам»? Який суд може винести їй, її  почуттю настільки жорсткий вирок?

(Епіграф роману "Мені помста належить і аз воздам" має символічний сенс, він не тільки говорить про провину Анни і покарання за неї, скільки є своєрідним попередженням лицемірів з вищого світу, які вважали, що мали право судити і карати жінку, яка є такою щирою в своїх почуттях. "Чи не вам судити її!" - Немов говорить цією системою образів сам автор роману.)

  • Які моральні уроки життя дає Толстой в романі?

(Не можна жити однією тільки любов'ю і для любові. Любові потрібен простір, потрібне повнокровне життя з діяльністю і спілкуванням. Інакше життєрадісна, серцева, добра і товариська людина, яка повно і самовіддано віддалася великому почуттю, перетвориться (як це трапилося з Ганною) в роздратовану, глибоко нещасну істоту, поруч з якою навіть дихати буде важко. Це головний закон любові, і порушення його чревате наслідками: приходить втома, роздратування, можливо, ненависть - словом руйнування особистості.

      Сімейне ж щастя засноване на взаємному розумінні, повазі.)

РОМАН І СУЧАСНІСТЬ - соцопитування

СЛАЙД № 8

  • Прокоментуйте підсумки соціального опитування:

На питання «Що потрібно зробити, щоб врятувати жінок від самогубства?» Отримані такі відповіді:

  • забезпечити матеріально - 42%
  • захистити від недосконалого суспільства - 21%
  • захистити від самотності - 17,5%
  • любити - 11,5%
  • допомогти знайти себе - 8%

 

СЛАЙД № 9

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ - Заповнити таблицю «Суперечливий образ Анни»

 

НАПРЯМКИ МИСЛЕННЯ

ОЦІНКА ОБРАЗУ ГЕРОЇНІ

ФАКТИ

 

ПОЗИТИВ

 

НЕГАТИВ

 

ПОЧУТТЯ

 

ТВОРЧІСТЬ

 

ВИСНОВІОК

 

 

 

 

 

 

Додаток до уроку

ЗАВДАННЯ ДЛЯ ГРУП

 

Білий капелюх - інформація, факти, події.

- Що ми знаємо про Анну?

- Розкажіть про життя Анни до приїзду в Москву.

- Як почуття любові входить в життя Анни?

- Як поводиться Анна після зустрічі з Вронським?

- Як складаються її стосунки з чоловіком, сином, світським суспільством?

- Які події передували її самогубству?

 

Жовта капелюх- позитивні сторони події, явища.

- Переконання і характер героїні?

Назвіть позитивні якості героїні.

- Чому до Анни тягнуться діти?

- Доведіть, що Анна має чистий розум і добре серце.

- Доведіть, що Анна - дуже чуйна, уважна і турботлива людина.

- Чи поділяєте Анна поняття життя і любов?

 

Чорний капелюх - негативні сторони події, явища, проблеми.

- В який момент вперше проявляються негативні якості Анни?

- Які негативні риси з'явилися в її характері?

- Якою є любов Анни?

- Як реагує Вронський на поведінку Анни?

- Англійський письменник Вілсон вважає саму Анну і її поведінку «вульгарними» з точки зору  моралі. Чи поділяєте ви цю думку?

- Що ж порушила Анна: мораль або норми моралі?

 

Червоний капелюх - можливість висловити свої почуття і емоції

- Моє ставлення до Анни?

- Що мені в ній подобається, а що відштовхує?

- За що покарав Анну вищий світ: за порушення подружньої вірності, традицій, за любов?

- Як ви думаєте, чим більше покарана Анна: великосвітських суспільством або самою любов'ю?

- Поясніть епіграф до уроку? (Я не винна в тому, що Бог зробив мене такою, що мені потрібно любити і жити)

 

Зелений капелюх - здійснення нестандартного, творчого підходу до вирішення завдання

1. Поставте себе на місце героїв любовного трикутника:

 - Якби я був Кареніним ...

 - Якби я був Вронська, то ...

 - На місці Анни я б ...

2. Як, на вашу думку, розвивалися б події в житті героїв, якби Анна не наклала на себе руки?

 

Синій капелюх - узагальнення і висновки.

- У чому суперечливість образу Анни ?:

- Засуджує чи автор свою героїню? Або він її жаліє?

- Як зрозуміти епіграф до роману «Мне отмщение, и аз воздам»? Який суд може винести їй, її  почуттю настільки жорсткий вирок?

- Які моральні уроки життя дає Толстой в романі?

docx
Додано
17 лютого 2020
Переглядів
571
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку