Урок за романом Йоанни Ягелло «Кава з кардамоном»

Про матеріал
Мета: відпрацювати уміння визначати стратегію та напрямки пошукової діяльності у проблемній ситуації, планувати роботу з осмислення змісту теми, відпрацьовувати вміння інтерпретувати зміст твору, в тому числі з опорою на власний досвід, формувати та використовувати аргументи. Сприяти формуванню уміння усвідомлювати власний емоційний стан, власні чуттєві реакції та описувати їх. Розвивати навички самостійної роботи та роботи у групі, навички аналізу художнього тексту, його назви, будови. Сприяти формуванню ціннісних орієнтирів щодо сімейних стосунків, дружби, кохання, становлення особистості.
Перегляд файлу

Урок за романом Йоанни Ягелло «Кава з кардамоном» (10 клас)

Кавовий мейнстрим, або Де знайти відповіді на безліч запитань

Мета: відпрацювати уміння визначати стратегію та напрямки пошукової діяльності у проблемній ситуації, планувати роботу з осмислення змісту теми, відпрацьовувати вміння інтерпретувати зміст твору, в тому числі з опорою на власний досвід, формувати та використовувати аргументи. Сприяти формуванню уміння усвідомлювати власний емоційний стан, власні чуттєві реакції та описувати їх. Розвивати навички самостійної роботи та роботи у групі, навички аналізу художнього тексту, його назви, будови. Сприяти формуванню ціннісних орієнтирів щодо сімейних стосунків, дружби, кохання, становлення особистості.

Обладнання: слайд презентація, роздатковий матеріал «хмари слів», текст твору, словник.

Тип заняття: комбіноване заняття.

Методи і техніки: метод аналітико-інтерпретаційного дослідження тексту, символічне бачення або Спіч у малюнках, випереджувальні завдання, техніка інтерактивної гри «Капуста», завдання на самостійність мислення, робота в групах, бесіда.

Забезпечення заняття: художній текст, проектор/комп’ютер, презентації, таблиці з завданнями, фліпчарт, папір, маркери, магніти.

Основні питання теми:

  1. Актуальність сучасної підліткової літератури.
  2. Відображення в романі Йоанни Ягелло «Кава з кардамоном» важливих сучасних суспільних тем: про сім’ю і довіру, кохання і стосунки, дружбу, навчання, мистецтво. Обговорення композиції, образної системи твору.

Очікувані результати

Після проведеного уроку учні можуть:

  • прослідкувати  головні жанрові лінії роману;
  • з’ясувати специфіку композиції, сюжетотворення, системи образів;
  • оцінювати морально-етичні аспекти художнього твору;
  • співвідносити нову інформацію зі своїми сталими уявленнями, формулювати та обмінюватися власними думками, емоціями.

Хід уроку

Організаційний момент

І. Вступне слово вчителя. З технічним прогресом у сучасне суспільство прийшли нові досягнення. Різноманітні девайси, гаджети, що замінили реальне спілкування, проте не завжди на запитам тинейджерів відповідає Інтернет. Підлітковий вік особливий: складно знайти гармонію з собою, однолітками, друзями. Тіло набуває нових форм, і світ також. Сучасна література як українська, так і зарубіжна, дає можливість підліткові зустріти на сторінках героїв з аналогічними сумнівами та npoблемами. Вони відчайдушно шукають дорослого співрозмовника, який говоритиме з ними чесно і на рівних. Тетралогія найцікавіших книжок останнього, часу, яка змістовно захопить дівчат і хлопців, бестселер польської письменниці Йоанни Ягелл в перекладі Божени Антоняк: «Кава з кардамої «Шоколад із чилі», «Тирамісу з полуниці», «Молоко з медом». Назви романів тетралогії викликають приємну кулінарну асоціацію у читача з моменту знайомства з книгою, яка підсилюється й тактильними відчуттями дивовижного видання видавництва «Урбіно».

Рослина кардамон походить зі Сходу, її називають «царем спецій» і «райськими ягодами», які лікують серце. Кулінарна метафора Йоанни Ягелло налаштовує читача на вишуканий смак десертних смаколиків і не лише - в нагороду ми отримуємо вишукану прозу з різноманітним філософським, інтелектуальним, емпатичним забарвленням. Кардамон допомогає головній героїні Халіні (Лінці) Барської в пошуку власного життєвого вектора.

Мейнстрім (Mainstream) це термін, що використовується для визначення вектору розвитку у певній сфері культури, мистецтва, або іншої життєдіяльності діяльності. Літературний мейнстрім з’явився завдяки американському письменнику і критику Вільяму Гауеллсу, який віддавав явну перевагу реалістичним творам, які акцентують увагу на моральних і філософських проблемах.

Кожна частина з тетралогії є новою сходинкою у житті Лінки, яка метафорично пов’язана з кулінарним мейстримом. «Кава з кардамоном» змальовує перші солодкі, безтурботні, смачні як напій, відносини Лінки з Андріаном. Але хлопець їде навчання у Лондон, і роман на відстані набуває форми електронного листування вже у другому романі «Шоколад із чилі». «Тирамісу з полуницями» розповідає про відновлення і розвиток стосунків між закоханим. Разом з тим в житті героїні відбувається багато життєвих випробувань, нових відкриттів. Нове хобі Адріана кулінарія і десерт «Тирамісу» по «новому розповідає про почуття молодих людей. Молоко з медом» четвертий роман продовжує вже початий мейнстрім. Проте зміни в житті Лінки примусять, якщо не забути її про свої плани, то принаймні їх відкласти. Утім, найголовніші іспити свого життя Лінка складає стійко і з гідністю.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вправа «Дерево очікування» Листочки з запитанням: «Ваші очікування від нашої розмови за романом Йоанни Ягелло «Кава з кардамоном»»

  • Чи всі прочитали текст роману «Кава з кардамоном»? У якому форматі?
  • Яке враження справив на вас роман? Яка була перша думка після останньої сторінки твору?
  • Хто прочитав інші книги тетралогії Йоанни Ягелло?
  • Чи відрізняються польські підлітки від українських, на ваш погляд?

III. Основна частина заняття.

1. Перегляд випереджувального завдання: презентація «Світ сучасної перекладної літератури. Йоання Ягелло». Біографічні нотатки.

2. Аналітико-інтерпретаційне дослідження тексту роману.

Про що ж насправді роман «Кава з кардамоном» Іоанни Ягелло ?

Ми цілком свідомо не визначили провідну проблему роману у нас на екрані і просимо вас поміркувати над визначенням головної проблеми роману «Кава з кардамоном» Йоанни Ягелло. Про що воліла б поспілкуватися письменниця з сучасним читачем? Чому твір називається «Кава з кардамоном»? Чим цікава книга українським читачам?

Наголошуємо, що протягом уроку учні будуть створювати у графічній, словесній, знаковій чи іншій формі предмет, який символізував би твір, чи літературного героя, використовуючи метод «Символічного бачення, або Спіч у малюнках» Таким чином, будуть візуалізовані інформація, асоціації, які вони отримуватимуть під час заняття.

3. Робота з художнім текстом у мікрогрупах.

Створюємо опорно-смислову схему «Система образів «Кава з кардамоном».

Рік написання роману: 2011

Тема: Життя й проблеми 15-річної дівчини-підлітка Халіни (Лінки) Барської

Композиція.

Композиція твору досить проста: роман містить пролог, епілог та 10 розділів. Назви розділів це назви місяців року, в які відбувалися важливі події в житті 15-річної героїні (вересень червень, навчальний рік учениці гімназії). Кожен розділ ділиться на підрозділи й має власну композицію. На початку кожного розділу дивні містичні сни Лінки, які надруковані курсивом. Згодом читач впізнає у снах про мамину таємницю.

Особливості стилю автора. В романі відсутня авторська оцінка усіх подій. Йоанна Ягелло дає можливість читачу формувати ВЛАСНУ думку, емоцію, оцінку.

Жанр і форма. Авторка визначає жанр роману як соціально-побутовий, мелодраматичний з елементами детективу. Книга-міркування про те, чим живуть сучасні підлітки, що переживають, відчувають і як долають певні життєві проблеми, що трапляються на їхньому шляху.

Система образів: (схему малюємо на дошці)

Дорослий світ: мама, вітчим Адам, бабусі (мамина Стефа, батькова Божена, вітчимова Ружа), вчителі, фотограф Мацек, прийомні батьки Касі.

Дитячий світ: молодший брат Казимеж, подруги Наталія та Кася, Адріан, Конрад, однокласники.

Робота з художнім текстом у мікрогрупах.

Роздаємо учням у мікрогрупах малюнки «Хмари слів» з підготовленими опорними словами і таблиці. Школярі виконують практичне завдання по аналізу художнього тексту за запропонованими індикаторами та представляють результати роботи. Після виконання завдання озвучують результати, обмінюються думками.

Соціально-побутова лінія

Мелодраматична лінія

Детективна лінія

 

 

 

Картки-індикатори для мікрогруп

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота над текстом. 

  • Яке опорне слово в «Хмарі» ми не можемо віднести до групи «світ дорослих» і «дитячий світ»? (Фадо)
  • Що означає слово Фадо? («Португальська музика дуже класна, коли тобі сумно». Згадується на початку й у фіналі твору)
  • Яка емоція героїв роману є найбільш згадувана на сторінках роману (Самотність і Сум!)

Прослуховування уривку музичної композиції Фадо. 

Питання на аналіз соціально-побутової та мелодраматичної лінії.

Роман починається описом родинної світлини. Спробуємо створити «Сімейний портрет» родини Барських.

  • Що розповідає про себе й родину Лінка? (Казимеж, мама, тато, Адам, бабусі)
  • Хто з членів родини є найближчими Лінці?
  • Які події вересня близькі вам? Що є відмінним вашого вересня від Лінчиного? Чи є щось спільне?
  • Що для Лінки важливо у житті?
  • Як складаються взаємини з мамою, вітчимом, бабусями? Як трактує ці відносини Лінка?
  • А що знає Лінка про минуле своїх рідних? Чи було їй це цікаво?
  • «Родина» що стало поштовхом для міркування над цим словом?

Мікрогрупи досліджують текст роману за темами «Родина Лінки», «Родина Касі»,              «Родина Андріана», «Родина Наталки» (Різні сім’ї: Наталія – самотність в повній сім’ї. Каська - життя і розвиток у дитячому будинку, прийомна сім’я. Андріан – усвідомлення складності сімейних стосунків за наявності зради батька).

  • Які міркування героїв про родину вас заставили замислитися і хотілося б «занотувати»?
  • Чи можна сказати, що зображення «підліткового світу» в романі є штучним? Чому?

Друзі.

  • Що змінилось після літніх канікул у стосунках з Наталкою? С. 75. Що таке дружба?
  • Нова подруга Кася – чим вона цікава Лінці?
  • Яку роль в житті Лінки займає Андріан? Друг чи хлопець? Чи тотожні ці поняття для Вас?
  • Чому пліткування виникає в стосунках поміж людьми? І що з цим робити?

Навчання, хобі.

  • Яке місце у вашому світі відведено фотографії?
  • Чи змінюється ставлення до мистецтва фотографії у Лінки протягом твору?
  • Чи цікаво було навчатися у гімназії ім. Болеслава Лесьмяна головній героїні?
  • Лінка замислюється про перспективи подальшого свого навчання?

Кохання:

  • Кохання чи закоханість? Історія з Мацеком (фотограф) чому Лінка не розповіла про це Наталці?
  • Що об’єднує Андріана та Лінку, що є важливим у спілкуванні? («Мені скрізь класно, де можна побути з кимось класним...коли є кому розповісти про секрети...)
  • Адріан не любить детективну літературу, однак прочитав роман Агати Крісті. Чому?
  • Які міркування Андріана викликають у читача особливу увагу?
  • «Відповідальність» це термін, який більше притаманний дорослому життю, а чи живе «відповідальність» у підлітковому світі?
  • Що про це думають герої роману? ( у стосунках з подругами, з братом, з Адріаном, у пошуках відповідей, у навчанні, у справі; матері у стосунках з дітьми, чоловіками; подружжя).
  • Очікування й реальність новорічної вечірки для дівчат? Реальна чи штучна картинка?
  • Зимовий пленер які відкриття він приніс для Лінки?
  • Конрад класний хлопець?
  • Чи можна ранити словом? Як це сталось з  Пінкою?
  • «10%» Чому ця позначка є у «хмарі слів»? Що означає?

Питання для аналізу детективної лінії роману.

  • Що стало поштовхом до детективного розслідування? (уривчасті спогади героїні)
  • Чому головна героїня твору Лінка попри все намагається розкрити сімейну таємницю?
  • Чи слід таємницю однієї людини в сім’ї знати всім членам родини?
  • Проаналізуйте розмови з мамою які вони протягом роману?

Ми повертаємось до нашого головного питання: Про що хотіла поговорити з читачем Йоанна Ягелло? Які проблеми є актуальними у творі? Чому твір називається «Кава з кардамоном»?

Підсумкове слово вчителя.

Йоанна Яґелло відкриває багато мікротем і мікропроблем, важливих для підлітків, і розставляє цікаві акценти. «Кардамонність» допомогає головній героїні в пошуку відповідей на безліч запитань. У 16 років підлітки потребують власної території для здобуття життєвого досвіду, секретів, їм складно знайти гармонію з самім собою, власним тілом, друзями, батьками. Особисті проблеми здаються унікальними, і Йоанна Ягелло дарує цю територію Лінці, дозволяє помилятися, не нав’язує порад, не засуджує. Натомість підліток-читач бачить, переживає і знаходить у сучасній книзі літературну підтримку аналогічним проблемам очима головної героїні. Проте провідною темою стає не тільки кохання. Дуже важливе значення у людському спілкуванні має дружба. Кожна частина тетралогії є новою сходинкою у житті Лінки. Письменниця торкається дуже важливих суспільних тем: розшарування суспільства за майновим статусом, нереалізованість старшого покоління, стосунки в родині, ліцеї, пошуки шляхів фінансової незалежності молоді, кохання, зрада і прощення, довіра та її втрата, депресія, алкоголізм, наркотики, анорексія... Але разом з тим романи Йоанни Ягелло доволі оптимістичні, цікаві і дають усвідомлення читачу у тому, що завжди можна знайти вихід зі складної життєвої ситуації.

Кава з’являється у романі разом з Адріаном «Лінка відчула гіркуватий присмак, пом’якшений чимось солодким. Під оксамитовим, ледь медовим відтінком крилося іще щось, наче відкривалося якесь друге дно». В природі не існує жодної речовини, яка б мала тільки один основний запах.

Герої роману так як і запахи мають свій характер, «якесь друге дно» власну індивідуальність.

III. Рефлексія

Узагальнюємо, систематизуємо результати навчальної діяльності. Вправа «Дерево очікування» листочки з відповідями на запитання:

Яке питання/завдання викликало у тебе найбільший інтерес? Чому?

«Друге дно» музичне й літературне Болеслав Лесьмян. Його ім’ям названа гімназія, в якій навчається Лінка Барська. Це справжнє ім’я? Спробуйте дізнатися.

Заключна частина уроку.

Учні демонструють результати роботи груп щодо створення у графічній, словесній, знаковій чи іншій формі предмет, який би символізував художній твір чи літературного героя, використовуючи метод «Символічного бачення, або Спіч у малюнках».

Підсумовуємо отримані результати.

 

 

docx
Додано
8 лютого 2022
Переглядів
6259
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку