Урок за романом Йоанни Ягелло «Кава з кардамоном» (10 клас)
Кавовий мейнстрим, або Де знайти відповіді на безліч запитань
Мета: відпрацювати уміння визначати стратегію та напрямки пошукової діяльності у проблемній ситуації, планувати роботу з осмислення змісту теми, відпрацьовувати вміння інтерпретувати зміст твору, в тому числі з опорою на власний досвід, формувати та використовувати аргументи. Сприяти формуванню уміння усвідомлювати власний емоційний стан, власні чуттєві реакції та описувати їх. Розвивати навички самостійної роботи та роботи у групі, навички аналізу художнього тексту, його назви, будови. Сприяти формуванню ціннісних орієнтирів щодо сімейних стосунків, дружби, кохання, становлення особистості.
Обладнання: слайд презентація, роздатковий матеріал «хмари слів», текст твору, словник.
Тип заняття: комбіноване заняття.
Методи і техніки: метод аналітико-інтерпретаційного дослідження тексту, символічне бачення або Спіч у малюнках, випереджувальні завдання, техніка інтерактивної гри «Капуста», завдання на самостійність мислення, робота в групах, бесіда.
Забезпечення заняття: художній текст, проектор/комп’ютер, презентації, таблиці з завданнями, фліпчарт, папір, маркери, магніти.
Основні питання теми:
Очікувані результати
Після проведеного уроку учні можуть:
Хід уроку
Організаційний момент
І. Вступне слово вчителя. З технічним прогресом у сучасне суспільство прийшли нові досягнення. Різноманітні девайси, гаджети, що замінили реальне спілкування, проте не завжди на запитам тинейджерів відповідає Інтернет. Підлітковий вік особливий: складно знайти гармонію з собою, однолітками, друзями. Тіло набуває нових форм, і світ також. Сучасна література як українська, так і зарубіжна, дає можливість підліткові зустріти на сторінках героїв з аналогічними сумнівами та npoблемами. Вони відчайдушно шукають дорослого співрозмовника, який говоритиме з ними чесно і на рівних. Тетралогія найцікавіших книжок останнього, часу, яка змістовно захопить дівчат і хлопців, бестселер польської письменниці Йоанни Ягелл в перекладі Божени Антоняк: «Кава з кардамої «Шоколад із чилі», «Тирамісу з полуниці», «Молоко з медом». Назви романів тетралогії викликають приємну кулінарну асоціацію у читача з моменту знайомства з книгою, яка підсилюється й тактильними відчуттями дивовижного видання видавництва «Урбіно».
Рослина кардамон походить зі Сходу, її називають «царем спецій» і «райськими ягодами», які лікують серце. Кулінарна метафора Йоанни Ягелло налаштовує читача на вишуканий смак десертних смаколиків і не лише - в нагороду ми отримуємо вишукану прозу з різноманітним філософським, інтелектуальним, емпатичним забарвленням. Кардамон допомогає головній героїні Халіні (Лінці) Барської в пошуку власного життєвого вектора.
Мейнстрім (Mainstream) це термін, що використовується для визначення вектору розвитку у певній сфері культури, мистецтва, або іншої життєдіяльності діяльності. Літературний мейнстрім з’явився завдяки американському письменнику і критику Вільяму Гауеллсу, який віддавав явну перевагу реалістичним творам, які акцентують увагу на моральних і філософських проблемах.
Кожна частина з тетралогії є новою сходинкою у житті Лінки, яка метафорично пов’язана з кулінарним мейстримом. «Кава з кардамоном» змальовує перші солодкі, безтурботні, смачні як напій, відносини Лінки з Андріаном. Але хлопець їде навчання у Лондон, і роман на відстані набуває форми електронного листування вже у другому романі «Шоколад із чилі». «Тирамісу з полуницями» розповідає про відновлення і розвиток стосунків між закоханим. Разом з тим в житті героїні відбувається багато життєвих випробувань, нових відкриттів. Нове хобі Адріана кулінарія і десерт «Тирамісу» по «новому розповідає про почуття молодих людей. Молоко з медом» четвертий роман продовжує вже початий мейнстрім. Проте зміни в житті Лінки примусять, якщо не забути її про свої плани, то принаймні їх відкласти. Утім, найголовніші іспити свого життя Лінка складає стійко і з гідністю.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вправа «Дерево очікування» Листочки з запитанням: «Ваші очікування від нашої розмови за романом Йоанни Ягелло «Кава з кардамоном»»
III. Основна частина заняття.
1. Перегляд випереджувального завдання: презентація «Світ сучасної перекладної літератури. Йоання Ягелло». Біографічні нотатки.
2. Аналітико-інтерпретаційне дослідження тексту роману.
Про що ж насправді роман «Кава з кардамоном» Іоанни Ягелло ?
Ми цілком свідомо не визначили провідну проблему роману у нас на екрані і просимо вас поміркувати над визначенням головної проблеми роману «Кава з кардамоном» Йоанни Ягелло. Про що воліла б поспілкуватися письменниця з сучасним читачем? Чому твір називається «Кава з кардамоном»? Чим цікава книга українським читачам?
Наголошуємо, що протягом уроку учні будуть створювати у графічній, словесній, знаковій чи іншій формі предмет, який символізував би твір, чи літературного героя, використовуючи метод «Символічного бачення, або Спіч у малюнках» Таким чином, будуть візуалізовані інформація, асоціації, які вони отримуватимуть під час заняття.
3. Робота з художнім текстом у мікрогрупах.
Створюємо опорно-смислову схему «Система образів «Кава з кардамоном».
Рік написання роману: 2011
Тема: Життя й проблеми 15-річної дівчини-підлітка Халіни (Лінки) Барської
Композиція.
Композиція твору досить проста: роман містить пролог, епілог та 10 розділів. Назви розділів це назви місяців року, в які відбувалися важливі події в житті 15-річної героїні (вересень червень, навчальний рік учениці гімназії). Кожен розділ ділиться на підрозділи й має власну композицію. На початку кожного розділу дивні містичні сни Лінки, які надруковані курсивом. Згодом читач впізнає у снах про мамину таємницю.
Особливості стилю автора. В романі відсутня авторська оцінка усіх подій. Йоанна Ягелло дає можливість читачу формувати ВЛАСНУ думку, емоцію, оцінку.
Жанр і форма. Авторка визначає жанр роману як соціально-побутовий, мелодраматичний з елементами детективу. Книга-міркування про те, чим живуть сучасні підлітки, що переживають, відчувають і як долають певні життєві проблеми, що трапляються на їхньому шляху.
Система образів: (схему малюємо на дошці)
Дорослий світ: мама, вітчим Адам, бабусі (мамина Стефа, батькова Божена, вітчимова Ружа), вчителі, фотограф Мацек, прийомні батьки Касі.
Дитячий світ: молодший брат Казимеж, подруги Наталія та Кася, Адріан, Конрад, однокласники.
Робота з художнім текстом у мікрогрупах.
Роздаємо учням у мікрогрупах малюнки «Хмари слів» з підготовленими опорними словами і таблиці. Школярі виконують практичне завдання по аналізу художнього тексту за запропонованими індикаторами та представляють результати роботи. Після виконання завдання озвучують результати, обмінюються думками.
Соціально-побутова лінія |
Мелодраматична лінія |
Детективна лінія |
|
|
|
Картки-індикатори для мікрогруп
Робота над текстом.
Прослуховування уривку музичної композиції Фадо.
Питання на аналіз соціально-побутової та мелодраматичної лінії.
Роман починається описом родинної світлини. Спробуємо створити «Сімейний портрет» родини Барських.
Мікрогрупи досліджують текст роману за темами «Родина Лінки», «Родина Касі», «Родина Андріана», «Родина Наталки» (Різні сім’ї: Наталія – самотність в повній сім’ї. Каська - життя і розвиток у дитячому будинку, прийомна сім’я. Андріан – усвідомлення складності сімейних стосунків за наявності зради батька).
Друзі.
Навчання, хобі.
Кохання:
Питання для аналізу детективної лінії роману.
Ми повертаємось до нашого головного питання: Про що хотіла поговорити з читачем Йоанна Ягелло? Які проблеми є актуальними у творі? Чому твір називається «Кава з кардамоном»?
Підсумкове слово вчителя.
Йоанна Яґелло відкриває багато мікротем і мікропроблем, важливих для підлітків, і розставляє цікаві акценти. «Кардамонність» допомогає головній героїні в пошуку відповідей на безліч запитань. У 16 років підлітки потребують власної території для здобуття життєвого досвіду, секретів, їм складно знайти гармонію з самім собою, власним тілом, друзями, батьками. Особисті проблеми здаються унікальними, і Йоанна Ягелло дарує цю територію Лінці, дозволяє помилятися, не нав’язує порад, не засуджує. Натомість підліток-читач бачить, переживає і знаходить у сучасній книзі літературну підтримку аналогічним проблемам очима головної героїні. Проте провідною темою стає не тільки кохання. Дуже важливе значення у людському спілкуванні має дружба. Кожна частина тетралогії є новою сходинкою у житті Лінки. Письменниця торкається дуже важливих суспільних тем: розшарування суспільства за майновим статусом, нереалізованість старшого покоління, стосунки в родині, ліцеї, пошуки шляхів фінансової незалежності молоді, кохання, зрада і прощення, довіра та її втрата, депресія, алкоголізм, наркотики, анорексія... Але разом з тим романи Йоанни Ягелло доволі оптимістичні, цікаві і дають усвідомлення читачу у тому, що завжди можна знайти вихід зі складної життєвої ситуації.
Кава з’являється у романі разом з Адріаном «Лінка відчула гіркуватий присмак, пом’якшений чимось солодким. Під оксамитовим, ледь медовим відтінком крилося іще щось, наче відкривалося якесь друге дно». В природі не існує жодної речовини, яка б мала тільки один основний запах.
Герої роману так як і запахи мають свій характер, «якесь друге дно» власну індивідуальність.
III. Рефлексія
Узагальнюємо, систематизуємо результати навчальної діяльності. Вправа «Дерево очікування» листочки з відповідями на запитання:
Яке питання/завдання викликало у тебе найбільший інтерес? Чому?
«Друге дно» музичне й літературне Болеслав Лесьмян. Його ім’ям названа гімназія, в якій навчається Лінка Барська. Це справжнє ім’я? Спробуйте дізнатися.
Заключна частина уроку.
Учні демонструють результати роботи груп щодо створення у графічній, словесній, знаковій чи іншій формі предмет, який би символізував художній твір чи літературного героя, використовуючи метод «Символічного бачення, або Спіч у малюнках».
Підсумовуємо отримані результати.