УРОК №___
Тема: Будова скелета людини.
Мета: вивчити основні відділи скелета людини, його особливості; підвести учнів до висновку про подібність і відмінність між скелетами людини і тварин.
Основні поняття і терміни: череп, хребет, хребці, грудна клітка, ребра, атлант, епістрофей.
Обладнання: скелет людини, скелет ссавця; таблиці «Скелет людини», «Скелет ссавців»; колекція хребців.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
(Бесіда з демонстрацією скелетів людини і ссавця).
Запитання для бесіди.
1. З яких відділів складається скелет ссавця?
2. Які функції виконує кожен із відділів?
3. Які відділи скелета розрізняють у людини?
4. Про що свідчить схожість скелетів людини і тварини?
IІI. Вивчення нового матеріалу.
1. Відділи скелета людини. (Самостійна робота за текстом і малюнками підручника з використанням роздавального матеріалу).
Завдання друкують заздалегідь на картках або пишуть на дошці під час перерви.
І варіант.
1. Порівняйте шийний хребець з грудним, грудний з поперековим. З чим пов’язана відмінність та яке вона має значення?
2. Встановіть відмінності форми грудної клітки людини від форми грудної клітки ссавця. Яке значення має ця відмінність?
3. Знайдіть на таблиці всі кістки мозкового відділу черепа. Розміщення яких кісток ви можете вказати на собі? Порівняйте мозковий відділ черепа людини з черепом ссавця.
4. Чим відрізняється форма тазового пояса людини від форми, його у ссавців?
II варіант
1. Встановіть, що спільного у будові всіх хребців. Чим відрізняється шийний хребець від поперекового? Як пояснити цю відмінність?
2. Яке значення має для людини особливості будови її хребта?
3. Встановіть відмінності у будові кісток, що входять до складу верхньої і нижньої кінцівок.
4. Поверніть свою руку долонею вниз. Завдяки яким особливостям з’єднання кісток ви можете виконати цей рух?
2. Особливості скелета людини, пов’язані з прямоходінням і працею. (Бесіда, записи в учнівських зошитах).
Істотні особливості скелета людини:
— характерні вигини хребта;
— широка форма грудної клітки;
— широкий таз;
— відмінність будови верхніх і нижніх кінцівок;
— склепіння стопи;
— відносно великий розвиток мозкового черепа.
IV. Узагальнення та систематизація знань
1. Звіти учнів з виконаної самостійної роботи.
2. Інтерактивна вправа «Снігова грудка»
Слово – речення – питання
Скелет
Скелет – опора організму
Чи всі тварини мають хребет?
3.Закінчити фрази:
- Єдина рухома кістка в черепі…
V. Домашнє завдання.
1. Вивчити дану тему за підручником.
2. Творче завдання