Урок за темою "Давня Спарта"

Про матеріал
Розробка уроку з всесвітньої історія для 6 класу за темою " Давня Спарта". При складанні розробки уроку використані різні форми роботи на уроці- робота з " хмарою слів", з лінією часу, ребус.
Перегляд файлу

Тема: «Давня Спарта»

Мета: сформувати уявлення про природно-географічні умови Лаконіки та її населення, про основні заняття та повсякденне життя жителів; розкрити особливості   виникнення  Спартанської  держави; ознайомити учнів з  суспільним та державним ладом Спарти; удосконалювати  вміння  встановлювати  причинно-наслідкові зв’язки, формувати вміння висловлювати власну думку, розвивати критичне  мислення,  оцінювати спартанські звичаї та систему виховання з позицій  моралі, виховувати інтерес до вивчення минулого

Обладнання:  мультимедійна презентація, підручник.

Поняття: «спартіати», «ілоти», «періеки»,  «олігархія», «спартанське виховання», «лаконічна мова».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

  • характеризувати природно-географічні умови Лаконіки;
  • розповідати про передумови та процес утворення держави  у Спарті;
  • дати  характеристику законам  Лікурга;
  • визначати характерні риси державного устрою Спарти та суспільних відносин;
  • дати оцінку  спартанських звичаїв та системи виховання з позицій  моралі.

 

ХІД УРОКУ

І.  Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація знань учнів.

Вчитель: На сьогоднішньому уроці ми  продовжимо нашу подорож Давньою  Елладою.

Завдання 1. Поясніть значення термінів, зазначених на « Хмаринці слів»

 

C:\Users\Administrator\Downloads\хмарка.jpeg

 

Події, про які піде мова на сьогоднішньому уроці  розпочинаються  ІХ ст. до н. е. 

Завдання 2. Робота з лінією часу

 1.Порахуйте, скільки століть  тому відбувалися події?
2. Вкажіть, яким роком  починається ІХ ст. до н.е та яким  роком воно  закінчується?
3. Назвіть, яким роком починається ХХІ ст. та яким роком воно закінчується?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель. Стародавня Греція  складалася  приблизно з півтори тисячі окремих міст-держав. Серед  них  була така, яка  стала символом сили, мужності та незламості.    

Назва цієї державою  зашифрована у ребусі . Відгадайте її.            

Так,  це Давня Спарта.  Сьогодні ми полинемо у дивовижний світ повсякденного життя, навчання та виховання спартанців.

IV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

  План

  1. Географічне  положення   Спарти. 
  2. Соціальний і політичний устрій.
  3. Закони Лікурга.                                                                             
  4. Побут  та виховання спартанців.                                                                                                 

 

V. Вивчення нової теми.

1.Географічне  положення  Спарти.  

             У Південній Греції на   півострові Пелопоннес розташована область Лаконіка . Високі й важко прохідні гори оточують долину з трьох боків. Морські береги Лаконіки обривисті  і незручні для мореплавства.  У центрі Лаконіки протікає річка Еврот, в долині якої були родючі землі й добрі пасовиська.

Завдання

Подумайте, яким заняттям  мешканців Лаконіки сприяли природні умови?

У   ІX ст. до н. е. на  півострові  Пелопоннес з'явилися племена дорійців . Вони   володіли  більш досконалою залізною зброєю і остаточно підкорили місцеві  племена.

Більш родючі землі Пелопоннесу знаходилася на території сусідньої  Мессенії. Спартанці прагнули захопити цю країну. У VIII ст. до н. е. розпочалася Перша Мессенська війна. Мессенці не поступалися ворогові ані мужністю, ані стійкістю. Вони понад 18 років боролися за незалежність вітчизни, але врешті Мессенія зазнала поразки. Тепер народ Мессенії віддавав Спарті половину врожаю. Та мессенці не бажали коритися. У другій половині VII ст.. до н. е. вони повстали проти спартанців. Під час Другої Мессенської війни Спарта захопила майже всю Мессенію. Так утворилася держава Лакедемон ( Спарта)

Щоб тримати в покорі підкорені народи, головним заняттям спартанців повинна була бути військова справа.

 

2. Соціальний і політичний устрій. 

(Робота з поняттями)

Вчитель. Вся влада в державі  була в руках нащадків дорійців – СПАРТІАТІВ. Їх головним завданням була – війна. Під час воєн спартанці носили одяг червоного кольору: по-перше, вони вважали цей колір більш мужнім, а по-друге, їм здавалося, що криваво-червоний колір повинен наганяти жах на супротивників.

Тих, хто добровільно визнав владу дорійців, називали періеками.  ПЕРІЕКИ- (ті, що живуть навколо) особисто вільні, але без громадянських прав. Їм дозволялося займатися ремеслом, торгівлею, землеробством.

Підкорене населення опинилось у становищі рабів – ІЛОТІВ, їх примусово розселили по всій території Лаконіки і закріпили за ділянками орної землі. Ілоти її обробляли, забезпечуючи завойовників плодами своєї праці.  Ілоти вважалися рабами не окремо громадян, а всієї держави.

 (Робота з таблицею. Учні порівнюють чисельність населення, роблять висновки)

1) Кого було більше?

2) Яким чином спартіати могли тримати  у покорі рабів ?

Картинки по запросу державний устрій спарти

 

 

 

 

 

 

 

 

    ЦІКАВО ЗНАТИ:

Ілотів було набагато більше, ніж спартіатів. Щоб утримувати рабів  у покорі та  запобігти повстанню , кожної весни влаштовувалися криптії – «полювання» за ілотами. Спартанські юнаки вистежували найбільш сильних і мужніх серед рабів  та  вбивали їх. Для юнаків це був «іспит на мужність», а для суспільства – запобіжний захід проти можливого повстання.

 

3. Закони Лікурга

Громадяни Спарти жили за законами ,які  запровадив мудрець Лікург, який жив у VIII ст. до н. е.  Він  вважав, що спартанці мають бути згуртованими, дисциплінованими та добре навченими у військовій справі. Основним принципом законів була рівність в усьому(звичайно, тільки для спартіатів) — так званий "лікургів лад".

                                              ЗАКОНИ ЛІКУРГА                                     

 Запроваджувалася система заходів, спрямованих проти особистого збагачення:

  •  вилучено з обігу золоті та срібні монети;
  • заборона спартіатам займатися ремеслом і торгівлею;
  • заборонено купівлю-продаж землі;
  •  всі спартіати мали носити простий і грубий одяг;
  •  було накладено заборону на виробництво і користування предметами розкоші ; 
  • запроваджено спільні трапези;
  • єдина система виховання дітей

 

Лікург зробив володіння багатством ганебним і безславним. Він заборонив золоті й срібні гроші. Адже через гроші люди часто скоюють злочини й припускаються несправедливості. Замість них він запровадив залізні гроші, великі й незручні, щоб їх нікому не кортіло вкрасти.

 Спартанцям заборонялося займатися ремеслом, торгівлею, єдиним їхнім заняттям була військова справа.

Усі спартанці жили в однакових умовах, носили простий одяг, їли однакову їжу за загальним столом під час спільних обідів.

Лікург установив спільні обіди для спартанців, щоб усі почувалися рівними. Їжу він дозволив споживати громадянам у такій кількості, щоб вони надто вже не наїдалися, але й не терпіли від голоду. Улюбленою стравою спартанців була юшка з бичачої крові із сочевицею. Крім спартанців, її ніхто не міг їсти. Одного разу перський цар змусив полоненого спартанця приготувати йому таку юшку. Коли правитель спробував її, то не міг утриматися від жарту: «Тепер я розумію, чому спартанці так мужньо ідуть на смерть: для них краще загинути, аніж таке споживати».

 

  Робота зі схемою: «Управління Спартою»

Картинки по запросу закони лікурга

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*Народні збори – затверджували закони, оголошували війну, укладали мир, обирали старійшин, затверджували рішення герусії. У зборах брали участь чоловіки-спартіати, які досягли 30 років.

*Герусія – рада старійшин – фактично керувала державою, складала закони і могла відмінити будь-яке рішення народних зборів чи розпустити їх. Кожен із членів  ради  був не молодшим за 60 років.  , розглядала судові справи.

*  До складу ради входили також двоє царів віком понад 30 років. Поки один з царів вів війну, інший  в цей час керував країною. Їхня влада була спадковою.

 

                                       Запитання до учнів:

                    Пригадайте, як же називається форма правління Афін?

                         Чи можна вважати, що в Спарті теж була демократія?

(Не було в Спарті  демократії, тому що головну роль відігравали рада старійшин, а не народні збори. Не було і аристократія, тому що аристократія – це правління найбагатших, а спартанці вважали себе рівними.

Отже, в Спарті існувала така форма правління як олігархія

 

Чи відоме вам слово "олігарх"? Що, на вашу думку, воно означає?

Формування поняття

У наш час це слово набуло дещо іншого змісту в порівнянні з його колишнім значенням.

Олігархія — в перекладі з грецької — "влада небагатьох". Система державної влади, за якої найбільші повноваження належать найбагатшим або найзнатнішим громадянам.

 

 

  1. Побут та виховання  спартанців

У спартанців не були розвинуті ні науки, ні мистецтво. По зовнішньому вигляду сама столиця місто Спарта була схожа на військовий табір. На вулиці  розташовувалися  одноповерхові дерев’яні будинки, що були як краплі води, схожі один на одного без розкоші і прикрас. В Спарті не було театру, кам’яних храмів, статуй.

Усі спартанці носили грубий одяг, мали визначені форми зачісок, бороди і вусів.

Спартанцям не дозволялося якимось чином виділятися. Прикраси і коштовності були заборонені. Навіть царі не відрізнялися  багатством  від простих громадян.

Спартанська держава була ізольована від зовнішнього світу. Торговельні відносини з іншими країнами було заборонено. Іноземців у Спарту допускали рідко, хіба що послів чи почесних гостей.Будь-яка спроба спартанця залишити межі держави без дозволу влади каралася смертю.

Спартанське військо відзначалося прекрасною підготовкою та озброєнням. Спартанці ніколи не відступали з поля бою – перемагали, або гинули. Проводжаючи сина на війну, спартанська мати казала: «Із щитом або на щиті». Це означало: або вернись із перемогою, або загинь героєм. Воїна, який мужньо бився з ворогом та загинув, приносили на щиті.

Здатися для спартанця означало покрити себе ганьбою. Справжній спартанець ніколи не питає, скільки ворогів, він питає : « Де вони?!»

 

 

Велику увагу спартанська влада приділяла вихованню дітей. Життя новонародженої дитини в Спарті залежало від рішення ради старійшин. Батько ніс його на огляд старійшинам. Якщо дитя було кволим і слабким, його кидали в провалля,  бо хворі діти  не потрібні ні батькам, ні державі.

До семи років дитину виховували в сім’ї, а потім розпочиналося її навчання в громадських школах. На навчання грамоті відводилось дуже мало часу. Особливу увагу звертали на хоробрість, витривалість і фізичну підготовку. Хлопці повинні були самі добувати собі їжу. Крадіжки дозволялися, але якщо дитину піймали на крадіжці, то били безщадно.

У 14 років хлопчики проходили випробування в храмі Артеміди. Після іспиту (а потрібно було витримати удари різкою без сліз та зойків) хлопець міг продовжувати навчання.

У 18 років його зараховували до загонів ефебів, які займалися військовими вправами, іноді пошуками їжі та крадіжками, оскільки ці загони не утримувалися за рахунок общини. Закінчувалося виховання чоловіків у 30 років.

Лікург вважав, що турботу про дітей треба починати з турботи про матерів. Жінка повинна бути здоровою та веселою. Тільки тоді її діти будуть міцними і сильними. Спартанські дівчата виховувалися вдома. Повноліття в дівчат визначалося 18-річним віком, який давав можливість узяти шлюб. За законами Лікурга, дівчата повинні бігати, боротися, кидати диск, метати списа.

Спартанці з дитинства навчалися говорити кратко, чітко, влучно. Таку мову назвали лаконічною, тому що Спарта розташована в області Лаконіка.

              

Яким є ваше  ставлення до такої системи виховання? Чи хотіли б ви опинитися на місці спартанських дітей? Визначте негативні та позитивні сторони спартанської системи виховання.

VІ. Закріплення  вивченого матеріалу

Історичний диктант:   ( Вставте пропущені слова)

  1. На якому півострові  розташовувалася Спарта? ( Пелопоннес).

2.Які племена заснували Спартанську державу ? ( дорійці)

3.Сусідня  область, захоплена спартанцям ( Мессенія)

4.Раби у Спарті( ілоти)

5.Особисто вільні , але не мали громадянських прав (періеки)

6. Нащадки завойовників, яким належала вся влада ( спартіати)

     7. «Полювання» на рабів (криптії)

     8.Законотворець Спарти ( Лікург)

     9.Рада старійшин у Спарті ( герусія)

    10. « Влада небагатьох» ( олігархія)

    11. З якого матеріалу виготовлялися гроші у Спарті? (заліза)

    12. Скільки царів правило Спартою? ( 2)

         

VII. Підсумки уроку                                                                        

Сьогодні ми познайомились з військовою країною Спартою .Такі звичаї міцно згуртували спартанське суспільство, але загальмували його культурний розвиток. За всю історію Спарти вона не подарувала людству жодного видатного митця.

   Сьогодні я дізнався , що …

   Я зрозумів, що …

   Тепер я знаю, що …

   Я можу розповісти про…

 

VІІІ. Домашнє завдання.

 1) опрацювати матеріал підручника

  2) Використовуючи додаткову літературу, виписати в зошит  вислови спартанців, які стали крилатими.                          

docx
Додано
16 лютого 2023
Переглядів
1237
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку