Урок за творчістю І. Франка

Про матеріал
Конспект уроку можна використати для поглибленого вивчення життя та творчості Івана Франка. Урок побудований за опереджувальним навчанням: учні готують додаткову інформацію до нового матеріалу.
Перегляд файлу

 

 

 

Урок з української літератури в 10 класі

 

 

 

Учитель

української мови

та літератури

Гриценко Тамара Іванівна,

І категорія

 

 

Тема уроку. Іван Франко - письменник, учений, громадський діяч.

Мета: доповнити і поглибити знання учнів про І.Я. Франка, набутті в попередніх класах, зупинитися на основних напрямах його діяльності; розвивати вміння школярів застосовувати свої знання; виховувати в них патріотичні почуття, любов і пошану до видатного діяча української культури – Великого Каменяра.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет письменника,виставка та ілюстрації до його творів, відеофрагменти про життєвий шлях І.Я. Франка.

Перебіг уроку

І. Організаційна частина

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.

Учитель. Шановні десятикласники!Сьогодні у нас звичайний,але разом із тим і незвичайний урок.Ми продовжуємо поглиблювати ваші знання про життєвий і творчий шлях І.Я.Франка.

            Покладіть перед собою одну долоню і подаруйте для роботи на уроці старанність, наполегливість, творчість. Простягніть іншу долоню,на неї я подарую вам свою повагу, терпіння і любов. Дякую.

            Тепер розгорніть зошити і запишімо дату і тему сьогоднішнього уроку.

  • Отже, як ви вважаєте,виходячи з теми уроку,яка мета і завдання сьогоднішнього уроку?

Бажана відповідь: Мета сьогоднішнього уроку ґрунтовніше і об’ємніше вивчити життєвий і творчий шлях письменника в порівнянні з попередніми класами,а завдання – пересвідчитись у незвичайній працездатності, геніальності цієї людини.

Учитель. Дякую.З метою економії часу і полегшення опрацювання теми ми будемо звертатися до таблиці(блок-схема життя і творчості Франка)

Епіграфом до уроку будуть слова Івана Франка,зачитаймо їх.

            «Я син селянина,вигодуваний твердим мужицьким хлібом,я почуваю себе до обов’язку віддати працю свого життя тому простому народові»

  ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Учитель. Микола Вороний у своєму вірші про Франка писав:

Іван Франко- трибун народний,

Пророк-ватаг,ратай-співець.

І громадянин благородний…

Розкрити творчу і життєву лабораторію митця мені допоможете і ви, учні класу, які заздалегідь працювали в групах декламаторів,біографів,істориків,отримавши випереджувальне завдання.

Давайте зараз пригадаємо,які ж творі письменника ви вивчали в попередніх класах?
Учні. У 5 класі- літературну казку «Фарбований Лис»,

у 7 класі-історичну повість «Захар Беркут»,

у 8 класі-поему «Іван Вишенський».

Учитель. Добре (демонструє ілюстрації до казки «Фарбований Лис», які учні виготовили в 5 класі)

ІV. Сприймання нового матеріалу.

Учитель.  Сьогоднішній урок ми проведемо за таким планом (учні записують його у зошити)

1 Дитинство І.Франка.

2.Освіта письменника і громадська діяльність.

3.Родинне життя І.Я.Франка.

4.«Академія в одній особі»

5.Шлях,устелений терном.

Перегляньмо відео фрагмент про Франка.

А тепер слово учням. Які підготували додаткову інформацію до портрета й особистості Франка.

Учень. Він був середнього росту, а йшов, як велетень…мало хто встигав за ним,а головою сягав хтозна-як високо.

Спокійної вдачі,а вибухав як порох,коли йшлося про добро трудящих, і кидав громами, щоб Русь не спала.

З війська відпустили за слабкий зір,а бачив краще від інших,з низин далі сягав оком,ніж інші згори.

Влада гнобителів не пустила його викладати у вищій школі,а він став учителем усього народу.

Напрацювався за десятьох,а життя йому було дано лише одне, та й то недовге.

Таким був Іван Франко,робітник пера, Каменяр,  чарівник слова.

Учень. (читає вірш М.Нагнибіди «У вінок Каменяреві»)

            Вогонь душі-ясна зоря,

            Усюди видно в світі.

            І лине клич Каменяра

            Гучний, як в «Заповіті».

            Народу славного ви син,

            І правди ви окраса,

            Орел долин і верховин-

Великий брат Тараса

Учитель. Іван Франко був з гарним високим чолом,з трохи крученим рудавим волоссям,з рудавими невеликими вусами і сірими очима. На його обличчі малювалися розум і енергія.Очі й уста показували на впертість і завзяття. Він був у вишиваній сорочці,одяг,був невибагливий.У поведінці скромний…навіть трохи несміливий.

Відеофрагмент про малого Франка.

Учень. Мальовниче підгірське село Нагуєвичі на Дрогобиччині,недалеко від Львова. В сім’ї сільського коваля Якова Франка 27 серпня 1856 року народився син Іван,якому судилося стати гордістю України. У цьому велика заслуга його перших вихователів і наступників – батьків.

Відеофрагмент про батька Франка.

 Учень. Батько,Яків Франко, як ви вже знаєте, був сільським ковалем. В автобіографічному оповіданні « У кузні» Іван Якович напише: «на дні моїх споминів і досі горить той маленький,але міцний огонь.У ньому пронизуються сині,червоні та золото-білі промені, жевріє, мов розтоплене вугляр, і яриться в його глибині щось іще біліше, променясте…Се огонь у кузні мого батька. І мені здається, що запас його я взяв дитиною у свою душу на далеку мандрівку життя. І що він не погас і досі».

Іван Якович часто підкреслював, що саме в батьківській оселі,зокрема в кузні, засіяли ті зерна допитливості, які пізніше дали рясні сходи знань.

Відеофрагмент «У батьківській кузні»

Учень. ( В.Ткаченко «Син коваля»)

            Батько вмів кувати плуги,підкови…

            Молот слухався його долонь,

            Син любив отецьке кожне слово

            В тісній кузні, де не гас вогонь.

            Говорив коваль про кривду люту,

            Про життя нестерпне бідняка!..

            І несла та мова часто чута

            Гнів у серце юного Франка.

            Скільки він у кузні перемріяв,

            Скільки він снаги набрався там,

            Щоб за горе мстити лиходіям,

            Вказувати правду трударям.

Учень. Мати Івана Франка- Марія Миколаївна Кульчицька-була родом із сусіднього села Ясениці-Сільної, мала дуже гарний голос,любила співати й розповідати казки. Від неї до сина перейшло глибоке розуміння краси природи й неповторності кожної хвилини життя.

Відеофрагмент про матір Франка.

Учитель. Спочатку Івась навчався в початковій школі села Ясениці-Сільної (1862-1864рр.). За два роки навчання він дуже добре оволодів трьома мовами: українською,німецькою та польською. «Якесь воно не таке,як люди»,- казали про нього сусіди, і це ж саме «не таке» помічав у ньому батько-коваль, вирішивши будь-що відірвати сина від кузні і спровадити у якусь іншу науку,- пригадував М.Коцюбинський.

            Пізніше хлопець навчався у так званій нормальній школі Дрогобича (1864-1867рр.). «Нормальна школа в Дрогобичі ще перед вступом дитини в неї була місцем постраху…Школа була для нас жорстокістю,тьмою обичаїв,карою,лихом. Як тільки прийшли діти до школи і стали перед учителем,так зараз щезав з лиця усміх, губи строго замикалися. На місце приязної прихильності родилися відпір, здержливість, недовір’я і боязнь перед несправедливою карою»,- пригадував Іван.

Фото Франка-гімназиста.

Учитель. З 1867 по 1875 рр. Іван Франко навчався в Дрогобицькій гімназії. В гімназії був дуже скромний і несміливий. Ходив у полотняній блузі, носив багато книжок і дуже багато читав. З п’ятого класу гімназії почав купляти на зароблені гроші книжки. Пізніше Франко писав: «Я набрав за милування до книжок і почав збирати свою власну бібліотеку,яка до кінця моїх гімназіальних часів виросла до числа 500 томів. Ся бібліотека,в якій, крім різних класичних авторів, було зібрано немало й таких книжок, яких не було в гімназіальній бібліотеці…зробилася центром невеличкої громадки учеників».

            Навчаючись у гімназії, Іван Франко захопився збиранням усної народної творчості і сам почав писати вірші. Перший  вірш « На Великдень»(1871).  У 1874році у Львівському студентському журналі «Друг» під псевдонімом Джеджалик уперше з’являються вірші – «Моя пісня» і «Народна пісня». Багато читає.

Учень.  У дев’ятирічному віці Франко утратив найближчого порадника- свого батька. У родині залишилася мати з чотирма дітьми й розладнане господарство. Щоб підтримати родину,мати вдруге виходить заміж. Вітчим,Гринь Гаврилик,був доброю людиною,він щиро любив дітей своєї дружини,сприяв тому,щоб Іван продовжував навчатися.

 У шістнадцятирічному віці Іван втратив і матір,яку дуже любив і з теплом згадував у своїй пізнішій поезії.

Учень.

            Мамо,голубко!Зарання в могилі

            Праця й недуга зложили тебе,

            Пісня ж твоя в невмираючій силі

            В мойому серці ясніє,живе.

            «Синку,кріпися!- мені ти твердила.-

            Адже ж не паном родився ти,чей!

            Праця,що в гріб мене вчасно вложила,

            Та лиш тебе доведе до людей!»

            Правда,матусю!Спасибі за раду…

Відеофрагмент про вступ Франка до університету.

Учитель. У 1875 році Іван Якович вступив на філософський факультет Львівського університету. Тут він співпрацює зі студентським журналом «Друг», як уже ми зазначали раніше,друкує в ньому свої нові переклади,вірші,літературно-критичні розвідки,публіцистичні праці. У 1876 році видана перша збірка творів поета «Баляди і розкази». Юнак вливається в суспільно-політичне життя,навколо нього гуртується патріотично налаштована молодь.

Учитель. А зараз історики пролийте світло на те,що то були за часи?

Ученьк. У той час уми передових діячів Європи заполонили новомодні соціалістичні ідеї,які,здавалося,дадуть свободу та щастя людині і нації. Молоді небайдужі галичани теж підтримували ці ідеї. Франкові це захоплення обійшлося надто дорого.

Учитель. У 1877 році Івана Яковича було вперше заарештовано за соціалістичну пропаганду ( провів 9 місяців у тюремній камері разом із кримінальними злочинцями).

            «У в’язниці,-згадував Франко,-не знаю чому- ставилися до мене з особливою суворістю.Запхано мене до найгіршої камери,до злодіїв,убійників та інших звичайних злочинців…Протягом 9 місяців,проведених у тюрмі,сидів я переважно у великій камері, де перебувало 18-28 злочинців,де зимою ніколи вікно не зачинялось і де я, слабий на груди, з бідою добився привілею спати під вікном…прокидався майже завжди з повним снігу волоссям на голові».

Учитель. Після звільнення галицька інтелігенція вороже поставилася до нього: більшість видань не друкували його творів. У цей час він заробляв собі на прожиття журналістською діяльністю. Проте найбільше підкосила молодого Франка особиста любовна драма: батько його коханої, Ольги Рошкевич,заборонив митцеві з нею зустрічатися й змусив доньку вийти заміж за іншого. Довідавшись про цей шлюб, Франко тяжко занедужав.

Учень. Ще два рази(у 1880-1897рр.)поліція заарештовувала Франка. Але він був несхитний.Випробовування лише зміцнювали його революційно-демократичні переконання. І хоч часом було нелегко,але молода енергія, революційний запал і глибока любов до трудового народу перемагала життєві негаразди. Вищу освіту митець здобув. Але завершував здобуття освіти не у Львівському університеті, а в Чернівецькому і Віденському. Успішно захистив докторську дисертацію у 1892році у Віденському університеті.

Відеофрагмент про Віденський університет.

Учень . Мріяв про кафедру в університеті. Та шлях до викладання був закритий. Австрійський уряд не міг допустити,щоб небезпечний соціаліст пропагував свої ідеї в стінах навчального закладу. У 1907 році Франкові запропонували очолити кафедру слов’янських літератур Софійського університету. Однак вірний син свого народу, не мислячи життя без батьківщини,відмовився від цієї цікавої пропозиції.

Відеофрагмент «Чужий серед своїх»

Учитель. А тепер завернімося до підручника і прочитаємо на с.104-105 матеріал про родинне життя письменника(Робота з підручником).

Учні розповідають прочитаний матеріал, на екрані фото дружини та дітей Франка.

Учитель. У 90-х роках XIXст. З’являється збірка інтимної лірики « Зів’яле листя» і збірка морально-повчальної лірики «Мій Ізмарагд». Етапним явищем у вітчизняній літературі став міський роман « Перехресні стежки» (1900р.). Йому належать перший у європейській літературі роман із робітничого життя «Борислав сміється».

Робота в групах.

А тепер знайдіть у підручнику відповіді на мої запитання на с.107-108

Перша група

-Чому і хто назвав Франка «академією в одній особі»?

Друга група

-Коли Франка було висуното на здобуття Нобелівської премії?

Третя група

-Знайти і зачитати уривок з виступу-клопотання перед Нобелівським комітетом професора,доктора філософії з Відня Йосипа Застирця.

Учень. Заяву професора підримали провідні науковці світу. Проте незабаром Франка не стало, премію ж одержав інший митець.

В останні дні письменника доглядали студенти й добрі сторонні люди.Знеможений і приречений Іван Якович скаже: «Скрізь і завжди у мене була провідна думка-служити інтересам мого народу і загальнолюдським поступовим ідеям.Тим двом провідним я,здається,не споневірився досі і не споневірюся доки мого життя. Його серце перестало битися 28 травня 1916р.Преса понад 50 країн світу відгукнулася про трагічну звістку про смерть українського генія. Оскільки І.Франко був «такий бідний,як цілий наш народ», його поховали 31 травня у Львові на Личаківському цвинтарі в чужій вишиваній сорочці й єдиному старенькому костюмі. Духовна влада відмовила в «парадному» поховальному обряді, «виділила» лише одного священника з Волоської церкви. Грошей на окрему могилу не було, тому його поховали в «позиченій» ямі на шість домовин. Лише через десять років митця перепоховали на почесному місці при вході на цвинтар.

 У 1933р. за пожертвами галичан на його могилі було споруджено пам’ятник із символічним образом каменяра, що розбиває скелю,прокладаючи шлях у нове життя.

Фото пам’ятника І.Франкові на Личаківському цвинтарі у Львові.

Учень. Перу Івана Яковича належить близько 5тисяч праць найрізноманітніших жанрів. Найповніше видання їх в Україні – 50 томів, але все написане ним не вміститься, мабуть,і в 100 томах.

Учитель. Наступні уроки ми присвятимо аналізу літературної спадщини І.Франка.

V. Узагальнення вивченого матеріалу.

Учитель. А зараз проведемо «Мозковий штурм».

 -У чому ж секрети унікальної особистості і геніальності Франка?

(-Природна допитливість та відвертість до всього нового;

-феноменальна пам’ять;

-фундаментальна академічна освіта та систематична самоосвіта;           -фанатична працьовитість та наполегливість у досягненні поставлених цілей;

-розвинута інтуїція та дар синтезу и прогнозу;

-вільне володіння 14 чужими мовами;

-Франко переклав твори українською мовою близько 200 авторів із 14 мов та 37 національних літератур;

-національна свідомість та обов’язок перед  власним народом;

-свобода думки і сміливість мріяти)

Учитель. А зараз творча хвилинка(учні зачитують підготовлені раніше власні вірші про Франка,складені сенкани).

1.Франко

Великий,геніальний

Боровся,мріяв і писав

Страждав за рідну Україну

Каменяр

2.Франко

Талановитий,одержимий

Любив,шукав,світив

Згорів заради правди і свободи

Мойсей

3.Франко

Відомий,багатогранний

Досліджував,вивчав,творив

«Аадемія,університет в одній особі»

Геній

Рефлексія(смайлики)

Учні показують смайлик про враження від роботи на уроці.

Заключне слово вчителя про І.Я.Франка.

Учитель. Пізнати Франка для нас,українців,означає пізнати себе,своє минуле і своє майбутнє. Адже Франко – за його власною поетичною формулою – «пролог,не епілог». Це не лише славна минувшина України,а її жива сучасність та шлях у гідну будучність.Його колосальна спадщина – не архів і не музей, а відкритий простір інтелектуального пошуку та національного самоствердження « у народів вольних колі».

            Франко – це прообраз нової, духовно,інтелектуально й політично незалежної України.

            України,яка має ґрунтовну європейську освіту,а проте не забуває свого коріння.

            України, яка вільно розмовляє багатьма чужими мовами,а  проте найбільше любить і шанує свою, рідну.

            України, яка не декларує себе «найпрацьовитішою нацією в світі» та не висуває претензії на власну винятковість,а наполегливою,розумовою й доцільною працею утверджує свою самобутність та самостійність,щоденно зміцнює свій добробут та захищає свою гідність і свободу.

            Будьмо відверті: таку Україну нам ще належить будувати.

            Якщо ми її створимо, - це буде найкращий пам’ятник Франкові.

VI. Домашнє завдання

Прочитати матеріал на с.101-111, підготувати тести за опрацьованим на уроці матеріалом за творчістю Івана Франка.

 

docx
Додано
10 січня 2020
Переглядів
1703
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку