Навчальний предмет. Біологія. 7 клас
Розділ. Гриби
Тема. Загальна характеристика Царства Гриби
Тип уроку: урок формування нових знань, вмінь, навичок.
Вуколова Наталя Олександрівна, учитель біології.
Мета:
Формувати в учнів ключові компетентності:
інформаційно – комунікаційну компетентність – здатність учня використовувати інформаційно – комунікаційні технології та відповідні засоби для виконання особистісних і суспільно значущих завдань, вивчати та використовувати можливості комп’ютера для пошуку, збору та збереження інформації;
соціальну компетентність – здатність особистості продуктивно співпрацювати з партнерами у групі та команді, виконувати різні ролі та функції у колективі;
уміння вчитися – здатність визначати мету діяльності, проявляти зацікавленість навчанням, докладати вольових зусиль, вміння організувати свою працю, вміння відбирати або знаходити потрібні знання, способи для розв’язання задачі, вміння виконувати в певній послідовності сенсорні, розумові або практичні дії, прийоми операції; здатність усвідомлювати свою діяльність і прагнення її вдосконалити; уміння і навички самоконтролю і самооцінки;
загальнокультурну компетентність – дотримуватись норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися у контексті змісту;
громадянську компетентність - бережливо ставитись до природи;
математичну і базові компетентності в галузі природознавства і техніки – володіння системою розумових навичок (порівняння, узагальнення, аналіз, синтез, класифікацію тощо); володіння методом аналогії, асоціативним мисленням; уміння співставити наукові знання з фактичним матеріалом; уміння переносити знання та досвід з однієї сфери життя в іншу.
Формувати в учнів предметні компетентності:
навчальну: ознайомити учнів з різноманітністю, характерними ознаками грибів. Сформувати уявлення про роль грибів у житті людини. Вивчити особливості будови та процеси життєдіяльності пліснявих та шапкових грибів. Розкрити сутність нових понять: плодове тіло, грибниця, симбіоз, трубчасте та пластинчасте тіло, гриби-паразити, шапкові та плісняві гриби. Закріпити вміння учнів працювати з мікроскопом та мікропрепаратами;
виховну: виховувати толерантне ставлення один до одного; дбайливе ставлення до природи;
розвивальну: розвивати вміння критичного мислення, порівняння об’єктів та вміння робити висновки; розвивати вміння працювати з різними джерелами біологічної інформації та відбирати необхідну інформацію; розвивати комунікативні, соціальні компетентності учнів.
Обладнання: муляжі грибів, мультимедійний проектор та екран, ноутбук, мультимедійна презентація, путівні картки уроку, мікроскоп, мікропрепарат грибів мукор, обладнання для лабораторної роботи, підручник.
ХІД УРОКУ:
І. Організаційний момент
Доброго дня, друзі! Говорять, як день почнеш, так його і проведеш. Тож, давайте почнемо сьогоднішній день з посмішки, посміхнемося один одному, і з таким чудовим настроєм проведемо весь урок! Мені хочеться, щоб ви були на уроці уважними, кмітливими, а найголовніше – щоб ви показали як вмієте працювати! Згодні?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Наш урок я хочу почати з такої фрази: «Найзнайоміші та найтаємничіші організми у світі». У Царстві, з яким ми з вами сьогодні познайомимося живуть живі організми. Більшість з них мешкають на суші, але зустрічаються і у воді. Оселяються вони на рослинних та тваринних залишках, на живих організмах, на продуктах харчування, на штукатурці у квартирах, на металевих та гумових виробах. І, навіть, у народній творчості можна знайти згадку про це царство.
Загадка
(Грибок)
Ну звісно, це гриби!
І, як ви здогадалися, саме про Царство Гриби і піде наша мова сьогодні, а щоб ми не заблукали в цьому царстві, нам допоможе Путівна карта (Додаток).
Отже, записуємо до неї тему уроку: «Загальна характеристика Царства Гриби».
На уроці ми з вами поринемо у загадковий світ грибів та дамо відповіді на питання: У чому таємничість цих організмів? Які бувають гриби? Яка наука займається їх вивченням? А ще дізнаємося про особливості їхньої будови.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Але для початку давайте згадаємо:
І сьогодні починаємо вивчення нового царства – Царства Гриби.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Історія Грибів
З грибами люди знайомі давно! Перші згадки про гриби зустрічаються у працях великого лікаря Давньої Греції – Гіппократа ще у V ст. до н.е. Давньогрецький вчений Аристотель, який жив на століття пізніше Гіппократа, також цікавився грибами. А один з його учнів, пізніше названий у світі як батько ботаніки, Теофраст, описав усі відомі йому гриби, та вперше класифікував їх на їстівні та отруйні.
Гриби спочатку відносили до Царства Рослини, пізніше до Царства Тварини, і лише наприкінці ХІХ століття відомий французький вчений де Фріз запропонував виділити гриби у самостійне царство, та перший ввів термін - мікологія (в перекладі з грецької «мікос» - гриб).
В Україні мікологія почала розвиватися лише у 30-х роках ХХ століття.
Біологія Грибів
Царство Гриби поділяють на два відділи: Одноклітинні та Багатоклітинні. Різноманітність грибів дуже велика і сьогодні ми поговоримо лише про Плісняві гриби.
Почнемо з будови та значення Пліснявих грибів про це нам розкажуть Ганна та Марія. Прослухавши доповідь, вам треба зробити висновок за поданим планом та записати його до Путівної карти:
Ми прослухали доповіді дівчат, а тепер давайте підведемо підсумки відповівши на питання плану.
ЛАБОРАТОРНА РОБОТА
Ми познайомилися із зовнішньою будовою пліснявих грибів та їх значенням теоретично, а тепер давайте познайомимося з ними більш детально під час лабораторної роботи.
Перед тим, як розпочати, давайте згадаємо правила користування мікроскопом:
Я бачу ви добре знаєте правила роботи з мікроскопом, тож тепер ми можемо сміливо починати лабораторну роботу, під час якої вам треба розглянути зовнішню будову колонії пліснявих грибів, а саме мукора, що росте на черствому хлібі; з’ясувати, чому мукор відносять до нижчих грибів (згадаємо вищі спорові рослини), та як розмноження грибів пов’язане з їхньою будовою (грибниця – вегетативне розмноження, спорангій - містяться спори).
Лабораторна робота № 16 «Будова нижчих грибів»
Додаток
Прізвище, ім’я __________________________________________, клас________
ТЕМА: ________________________________________________________________
ХІД УРОКУ:
«Найзнайоміші та найтаємничіші
організми у світі».
На уроці ми з вами поринемо у загадковий світ грибів та дамо відповіді на питання:
Мікологія - ___________________________________________________
___________________________________________________
Царство Гриби
Найвідоміші групи Царства грибів:
Плісняві гриби
Висновок:
ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 16 «Будова спорових грибів»
Висновок:_____________________________________________________________
______________________________________________________________________.
Рефлексія
Критерії |
Так - 1 бал |
Ні – 0 балів |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Загальна кількість балів - |
Дякую за роботу на уроці!!!
Список використаних джерел:
1