Урок "Загальна характеристика Царства Гриби"

Про матеріал

Розробка уроку засвоєння нових знань на заявлену тему у формі подорожі за путівною карткою з презентацією, мета якого - сформувати в учнів поняття про гриби як особливе царство живих організмів; пояснити відмінності і спільні риси грибів із рослинами і тваринами

Перегляд файлу

 

Навчальний предмет. Біологія. 7 клас

Розділ. Гриби

Тема. Загальна характеристика Царства Гриби

Тип уроку: урок формування нових знань, вмінь, навичок.

 

Вуколова Наталя Олександрівна, учитель біології.

 

 

Мета:

Формувати в учнів ключові компетентності:

інформаційно – комунікаційну компетентність – здатність учня використовувати інформаційно – комунікаційні технології та відповідні засоби для виконання особистісних і суспільно значущих завдань, вивчати та використовувати можливості комп’ютера для пошуку, збору та збереження інформації;

соціальну компетентність – здатність особистості продуктивно співпрацювати з партнерами у групі та команді, виконувати різні ролі та функції  у колективі;

уміння вчитися – здатність визначати мету діяльності, проявляти зацікавленість навчанням, докладати вольових зусиль, вміння організувати свою працю, вміння відбирати або знаходити потрібні знання, способи для розв’язання задачі, вміння виконувати в певній послідовності сенсорні, розумові або практичні дії, прийоми операції; здатність усвідомлювати свою діяльність і прагнення її вдосконалити; уміння і навички самоконтролю і самооцінки;

загальнокультурну компетентність – дотримуватись норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися у контексті змісту;

громадянську компетентність - бережливо ставитись до природи;

математичну і базові компетентності в галузі природознавства і техніки – володіння системою розумових навичок (порівняння, узагальнення, аналіз, синтез, класифікацію тощо); володіння методом аналогії, асоціативним мисленням; уміння співставити наукові знання з фактичним матеріалом; уміння переносити знання та досвід з однієї сфери життя в іншу.

 

Формувати в учнів предметні компетентності:

навчальну: ознайомити учнів з різноманітністю, характерними ознаками грибів. Сформувати уявлення про роль грибів у житті людини. Вивчити особливості будови та процеси життєдіяльності пліснявих та шапкових грибів. Розкрити сутність нових понять: плодове тіло, грибниця, симбіоз, трубчасте та пластинчасте тіло, гриби-паразити, шапкові та плісняві гриби. Закріпити вміння учнів працювати з мікроскопом та мікропрепаратами;

виховну: виховувати толерантне ставлення один до одного; дбайливе ставлення до природи;

розвивальну: розвивати вміння критичного мислення, порівняння об’єктів та вміння робити висновки; розвивати вміння працювати з різними джерелами біологічної інформації та відбирати необхідну інформацію; розвивати комунікативні, соціальні компетентності учнів.

Обладнання: муляжі грибів, мультимедійний проектор та екран, ноутбук, мультимедійна презентація, путівні картки уроку, мікроскоп, мікропрепарат грибів мукор, обладнання для лабораторної роботи, підручник.

 

ХІД УРОКУ:

 

І. Організаційний момент

Доброго дня,  друзі! Говорять, як день почнеш, так його  і проведеш. Тож, давайте почнемо сьогоднішній день з посмішки, посміхнемося один одному, і з таким чудовим настроєм проведемо весь урок! Мені хочеться, щоб ви були на уроці уважними, кмітливими, а найголовніше – щоб ви показали як вмієте працювати! Згодні?

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

Наш урок я хочу почати з такої фрази: «Найзнайоміші та найтаємничіші організми у світі». У Царстві, з яким ми з вами сьогодні познайомимося живуть живі організми. Більшість з них мешкають на суші, але зустрічаються і у воді. Оселяються вони на рослинних та тваринних залишках, на живих організмах, на продуктах харчування, на штукатурці у квартирах, на металевих та гумових виробах. І, навіть, у народній творчості можна знайти згадку про це царство.                                                                            

Загадка

C:\Users\наташа\Desktop\У РО К     Г Р И Б И.jpg (Грибок)

Ну звісно, це гриби!

І, як ви здогадалися, саме про Царство Гриби і піде наша мова сьогодні, а щоб ми не заблукали в цьому царстві, нам допоможе Путівна карта (Додаток).

Отже, записуємо до неї тему уроку: «Загальна характеристика Царства Гриби».

На уроці ми з вами поринемо у загадковий світ грибів та дамо відповіді на питання: У чому таємничість цих організмів? Які бувають гриби? Яка наука займається їх вивченням? А ще дізнаємося про особливості їхньої будови.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Але для початку давайте згадаємо:

  • які царства живої природи ми знаємо?
  • а з чого складаються царства?
  • а чи є різниця між царством та відділом, яка?
  • ми назвали з вами всі 5 царств живої природи, а тепер скажіть нам, а які царства ми вже вивчили?

І сьогодні починаємо вивчення нового царства – Царства Гриби.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Історія Грибів

З грибами люди знайомі давно! Перші згадки про гриби зустрічаються у працях великого лікаря Давньої Греції – Гіппократа ще у V ст. до н.е. Давньогрецький вчений Аристотель, який жив на століття пізніше Гіппократа, також цікавився грибами. А один з його учнів, пізніше названий у світі як батько ботаніки, Теофраст, описав усі відомі йому гриби, та вперше класифікував їх на їстівні та отруйні.

Гриби спочатку відносили до Царства Рослини, пізніше до Царства Тварини, і лише наприкінці ХІХ століття відомий французький вчений де Фріз запропонував виділити гриби у самостійне царство, та перший ввів термін - мікологія (в перекладі з грецької «мікос» - гриб).

В Україні мікологія почала розвиватися лише у 30-х роках ХХ століття.

 

Біологія Грибів

  • Діти, а які гриби ви знаєте? (Відповіді дітей)
  • Правильно, молодці! Але ви назвали більшість шляпкових багатоклітинних грибів, а існують ще плісняві гриби, гриби-паразити (трутовик), дріжджі та гриби, які ми з вами навіть не бачимо – це одноклітинні мікроскопічні гриби, наприклад, зелена цвіль.

 

Царство Гриби поділяють на два відділи: Одноклітинні та Багатоклітинні. Різноманітність грибів дуже велика і сьогодні ми поговоримо лише про Плісняві гриби.

 

Почнемо з будови та значення Пліснявих грибів про це нам розкажуть Ганна та Марія. Прослухавши доповідь, вам треба зробити висновок за поданим планом та записати його до Путівної карти:

  1. Назва групи грибів та їх будову.
  2. Представники групи.
  3. Середовище існування.
  4. Позитивне значення Пліснявих грибів у природі.
  5. Негативне значення Пліснявих грибів у природі.

 

Ми прослухали доповіді дівчат, а тепер давайте підведемо підсумки відповівши на питання плану.

 

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА

Ми познайомилися із зовнішньою будовою пліснявих грибів та їх значенням теоретично, а тепер давайте познайомимося з ними більш детально під час лабораторної роботи.

Перед тим, як розпочати, давайте згадаємо правила користування мікроскопом:

  1. Роботу з мікроскопом починати і завершувати можна лише з дозволу вчителя;
  2. Починаючи роботу з мікроскопом, звільнити робоче місце, всі потрібні для роботи предмети скласти з правого боку від мікроскопу
  3. Поверніть мікроскоп тубусом до себе, встановіть у робоче положення об’єктив та дзеркало, так, щоб поле зору було яскраво та рівномірно освітлено.

 

Я бачу ви добре знаєте правила роботи з мікроскопом, тож тепер ми можемо сміливо починати лабораторну роботу, під час якої вам треба розглянути зовнішню будову колонії пліснявих грибів, а саме мукора, що росте на черствому хлібі; з’ясувати, чому мукор відносять до нижчих грибів (згадаємо вищі спорові рослини), та як розмноження грибів пов’язане з їхньою будовою (грибниця – вегетативне розмноження, спорангій - містяться спори).

 

Лабораторна робота № 16 «Будова нижчих грибів»

  1. Приготуйте тимчасовий мікропрепарат мукора, для чого на предметне скло нанесіть краплину води, помістіть частку цвілі.
  2. Розгляньте препарат за допомогою мікроскопа при малому збільшенні. Яку будову та забарвлення має грибниця мукора? Яку форму та забарвлення мають спорангії мукора.
  3. Замалюйте у Путівну карту зовнішню будову мукора та позначте грибницю, спорангії та спори.
  4. Зробіть висновки за результатами лабораторної роботи, записавши до карти відповіді на запитання:
  • чому мукор відносять до нижчих грибів?
  • як розмноження грибів пов’язане з їхньою будовою?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

 

Прізвище, ім’я __________________________________________, клас________

 

 

ТЕМА: ________________________________________________________________

 

ХІД УРОКУ:

 

«Найзнайоміші та найтаємничіші

організми у світі».

 

На уроці ми з вами поринемо у загадковий світ грибів та дамо відповіді на питання:

  • «У чому таємничість цих організмів?».
  • Які бувають гриби?
  • Яка наука займається їх вивченням, та дізнаємося про особливості їхньої будову.

 

Мікологія - ___________________________________________________
                               ___________________________________________________
                              

Царство Гриби

 

 

 

 

Найвідоміші групи Царства грибів:

 

 

 

 

 

Плісняві гриби

Висновок:

  1. Назва групи грибів - ___________________________________________________.
  2. Представники групи____________________________________________________
    _____________________________________________________________________.
  3. Середа існування ______________________________________________________
    _____________________________________________________________________.
  4. Позитивне значення Пліснявих грибів у природі ____________________________
    _____________________________________________________________________.
  5. Негативне значення Пліснявих грибів у природі____________________________
    ____________________________________________________________________.

 

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА № 16 «Будова спорових грибів»

  1. Приготуйте тимчасовий мікропрепарат мукора, для чого на предметне скло нанесіть краплину води, помістіть частку цвілі.
  2. Розгляньте препарат за допомогою мікроскопа при малому збільшенні.
  •         яку будову та забарвлення має грибниця мукора?
  •         яку форму та забарвлення мають спорангії мукора.
  1. Замалюйте у Путівну карту зовнішню будову мукора та позначте грибницю, гіфи,  спорангії та спори.

 

  1. _______________________
  2. _______________________
  3. _______________________
  4. _______________________

 

 

  1. Зробіть висновки за результатами лабораторної роботи, записавши до карти відповіді на запитання:
  • з яких частин складається тіло мукора?
  • чому мукор відносять до спорових грибів?
  • як розмноження грибів пов’язане з їхньою будовою?

Висновок:_____________________________________________________________
______________________________________________________________________.

 

Рефлексія

 

Критерії

Так - 1 бал

Ні – 0 балів

  1. Я знаю, що вивчає мікологія.

 

 

  1. Я розрізняю поняття Царство та Відділ.

 

 

  1. Я вмію виготовляти мікропрепарати Пліснявих грибів.

 

 

  1. Я знаю, яку будову має Пліснявий гріб.

 

 

  1. Я знаю, що гриб – це рослина.

 

 

                                                                         Загальна кількість балів -               

 

 

 

 

 

 

Дякую за роботу на уроці!!!

 

Список використаних джерел:

  1. Горев Л.А. Занимательная биология: Кн.для вчителя.-2-е изд., перераб.- М.: Просвещение, 1999.
  2. Кобернык С.Г., Коваленко Р.Р., Масляк П.О., Скуратович О.Я. Методика викладання быологыъ у школы. -  К.: Стафед – 2, 2000.
  3. Сучасні уроки біології: 7 кл./ Л.Слободянюк, Т. руснак.- К.: Шк.світ, 2007.-128с.
  4. Скляров О.Я., Косий Є.Л. Цікавий світ грибів: Навч.посібник для учнів, студентів біологічних вузів. – Львів, 2011. – 102 с.
  5. Ботаніка в таблицях і схемах. Частина ІІ/уклад. О.І. Шелепенко. – Х.: Вид. група «Основа», 2014. – 78 с.

 

 

1

 

docx
Додано
21 квітня 2018
Переглядів
1721
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку