Урок "Загальна характеристика класу Плазуни"

Про матеріал
Конспект уроку з біології для 7 класу на тему "Загальна характеристика класу Рептилії".
Перегляд файлу

Тема:    Загальна характеристика класу Плазуни.

Мета: розкрити особливості зовнішньої і внутрішньої будови плазунів у зв`язку із життям на суходолі, розширити знан­ня про особливості  багатоклітинних тварин із двобічною симетрією тіла, продовжувати  формувати вміння порівнювати, робити висновки, вчити учнів працювати з додатковою літературою під час підготовки до уроку;  виховувати бережливе ставлення до природи рідного краю та патріотизм, гордість за свою націю, повагу до інших людей і розуміння їх проблем; розвивати вміння учнів оцінювати свою навчальну працю.

Обладнання: навчальні таблиці з теми « Плазуни» , плакати, картки із завданнями.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань 

Методи і прийоми. Метод бесіди, лекційного викладу матеріалу, метод вправ, прийоми тренінгу на основі « Уповноважу вальної освіти».

  

План уроку.

1.Знайомство.

2.Затвердження принципів.

3.Висловлювання очікувань.

3.Оголошення теми і мети уроку.

4.Проведення тренінгів.

5.Підсумок уроку.

 

 

 

                           

Хід уроку

І. Організація класу :

ІІ. Повідомлення теми уроку:

І звичайно нам потрібно знати  назву гори,  яку ми хочемо подолати – це  «Загальна характеристика  класу Плазуни»

 Тепер нам треба  перевірити свою готовність до скорення  гір­ської вершини.

 ІІІ. Актуалізація опорних знань про особливості будови земноводних як перших наземних тварин.

1. Перевірка спорядження

«Що візьмемо із собою в дорогу?»

В імпровізованому рюкзачку знахо­дяться картки з назвами основних тер­мінів і понять теми «Земноводні» , яким учні повинні дати чіткі усні формулювання.

Терміни: самець, самка, яєчник, сім'яник, регенерація.

2. Метеозведення

На дошці прикріплені вирізані з кольо­рового паперу чотири хмари, на зворо­ті яких написаний текст завдань. Під кожною хмарою прикріплена таблич­ка «Похмуро». Відповідаючи правиль­но на питання й виконуючи завдання, учні міняють табличку на «Ясно» --сходження дозволяється.

Питання й завдання

1.На звороті хмари зображена  гостроморда жаба

Яка тварина зображена на ма­люнку? У чому полягають основ­ні пристосування цих тварин  до існування у водно – надземному середовищі?

2. На другій хмарі зображена саламандра плямиста.

Яка тварина зображена на малюн­ку? Назвіть особливості  розмноження цієї тварини.

3.  На третій хмарі зображені жаба, тритон, мідянка, ропуха.

    Яка з тварин зайва? Обґрунтуй­те відповідь. Що об'єднує решту тварин ?

ІV.Мотивація навчально – пізнавальної діяльності учнів:

За статистикою, щорічно із укусами гадюк в лікарню звертається близько двох десятків людей. В Україні відомі смертельні випадки зустрічі із плазунами. Як же себе застерегти ? Чи варто відновлювати чисельність зникаючих видів?

V. Вивчення нового  матеріалу:

Клас об'єднується у дві команди.

1. «Відновіть порядок!»

На дошці безладно розміщаються картки з назвами таксономічних оди­ниць: «Вид», «Рід», «Родина», «Ряд», «Клас», «Тип», «Царство». Усі карт­ки дано в подвійному екземплярі — для двох команд. Це все робиться без жодного слова.

Завдання — доставити правильну схему систематики тварин. Для цьо­го кожний учень із команди по чер­зі вибігає до дошки й прикріплює картку з назвою таксона в правиль­ному порядку Після цього учні з допомогою вчителя з`ясовують систематичне положення представників класу Плазуни.

  1. «Слухай, не позіхай!»

1.Загальна характеристика плазунів як вищих наземних хребетних тварин, що мають пристосування до розмноження на суші.

2.Форма тіла (перегляд слайдів із фотографіями плазунів).

3.Покриви тіла.(Розгляд сухих препаратів плазунів).

4.Середовище існування плазунів (Доповідь учнів з використанням додаткової літератури).

Постановка проблемного запитання: Відомо, що на відміну від земноводних, плазуни поширені скрізь.  Чому?

4.Внутрішня будова.

У яких тварин розвинений один шар м'язів? У кого є кровоносна систе­ма?

Хто має замкнуту травну систему?

У кого розвинена потужна кутикула, яка утворює покрив черв'яка?

Для кого характерна двобічна симе­трія тіла?

3. «Відгадай тварину!»

 

III. Узагальнення вивченого матеріалу:

Отже ми успішно пройшли всі випробування , тому можемо почати сходження.

1. Перша висота. «Сніжна лавина»

Робота з таблицею

  1.              Внесіть до таблиці «Порівняльна характеристика земноводних і плазунів» характерні для них ознаки.

Ознаки

Земноводні

Плазуни

Покриви

 

 

Скелет

 

 

М`язи

 

 

Травна система

 

 

Дихальна система

 

 

Нервова система

 

 

Статева  система

 

 

 

Перший привал «Ну й ну!»

Цікава історія

У ріках, озерах і ставках, навіть про­сто в ямах водиться таємнича істота — волосатик. Старі говорять, що це ожилий кінський волос. І на­чебто під час купання він проникає людині під шкіру, починає «ходити» там, заподіюючи нестерпну сверб­лячку...

Волосатик і справді схожий на чийсь грубий волосок червоно-бурого ко­льору. Ще більше він схожий на від­кушений щипцями шматок дроту. Він такий твердий, що поклади його на камінь, вдарь іншим камінчиком — нічого йому не зробиться. При цьо­му він увесь час то розтискається, то стискається в якусь хитру плутанину-клубок.

Насправді волосатик -— необразливий черв'як без голови. Самка його наби­та яєчками. З її яєчок у воді виходять крихітні личинки з роговим хоботком і гачечками. Вони пристають до ли­чинок водяних комах, забираються до них і покриваються оболонкою. Отут їм і кінець, якщо їхнього хазя­їна не проковтне який-небудь водя­ний павучок або комаха. У тілі ново­го хазяїна личинка волосатика пере­творюється на безголового черв'яка, який виходить у воду на страх марно­вірним людям

2. Друга висота. «Льодова тріщина»
    Усі слухають розповідь-небилицю, у якій учні повинні зна­йти, пояснити й виправити вісім по­милок. 

«Улітку я жила в селі. У бабусі вели­кий город, тому роботи вистачало всім! Ми займалися підгортанням, поливом, прополкою бур'янів, ви­бирали із грунту дощових черв'яків, щоб вони не ушкодили коріння го­родніх рослин. Після роботи в горо­ді ми ретельно мили руки з милом, адже разом із грунтом під нігті мо­гли потрапити яйця печінкових си­сунів, а це дуже небезпечні паразити людини! А одного разу на бабусину  капусту напали білі планарії й ста­ли об'їдати соковиті ніжні листки. Ми всіх черв'яків і личинок зібра­ли й знищили. Попрацювали вліт­ку на славу, а восени врожай зібра­ли небувалий!»

Тренувальна вправа  «Війна – мир»

Учням роздаються кольорові фігурки і пропонується зробити з ними те, що вони могли б зробити з війною. Потім треба зім`ятий листочок перетворити на мир. Оскільки це не виходить, то варто наголосити що легше зберегти своє здоров`я ніж встановлювати втрачене.(Розповідь про отруйних земноводних).

3. Третя висота. «Каменепад»

Школярі одержують на вибір дифе­ренційовані, картки-завдання різно­го ступеня складності. На папері чер­воного кольору надруковано завдан­ня, у разі успішного виконання якого учень одержує оцінку «10—12» (за­вдання 1), на папері синього кольо­ру — завдання на оцінку «7—9» (за­вдання 2)на папері жовтого кольо­ру — на оцінку «4—6» (завдання 3).

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Ось ми і подолали гірську вершину. Сподіваюсь , що ваші очікування виправдались. Якщо це так, то давайте наші рюкзаки перенесемо на вершину гори.

Тренувальна вправа « Віночок».Усі присутні кладуть руку на плече одне одному ліворуч або праворуч , кажучи , за що їм сподобався цей урок.

Вчитель: Забираючи руку, ми не розриваємо наше коло. Ми можемо згадати про нього й у радісну і у важку хвилину – нехай воно завжди нас підтримає.

 

V. Підсумки уроку й домашнє завдання.


 

 

doc
Додав(-ла)
Бруяка Тетяна
Додано
9 жовтня 2022
Переглядів
494
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку