Тема: Загальна характеристика класу Плазуни.
Мета: розкрити особливості зовнішньої і внутрішньої будови плазунів у зв`язку із життям на суходолі, розширити знання про особливості багатоклітинних тварин із двобічною симетрією тіла, продовжувати формувати вміння порівнювати, робити висновки, вчити учнів працювати з додатковою літературою під час підготовки до уроку; виховувати бережливе ставлення до природи рідного краю та патріотизм, гордість за свою націю, повагу до інших людей і розуміння їх проблем; розвивати вміння учнів оцінювати свою навчальну працю.
Обладнання: навчальні таблиці з теми « Плазуни» , плакати, картки із завданнями.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Методи і прийоми. Метод бесіди, лекційного викладу матеріалу, метод вправ, прийоми тренінгу на основі « Уповноважу вальної освіти».
План уроку.
1.Знайомство.
2.Затвердження принципів.
3.Висловлювання очікувань.
3.Оголошення теми і мети уроку.
4.Проведення тренінгів.
5.Підсумок уроку.
Хід уроку
І. Організація класу :
ІІ. Повідомлення теми уроку:
І звичайно нам потрібно знати назву гори, яку ми хочемо подолати – це «Загальна характеристика класу Плазуни»
Тепер нам треба перевірити свою готовність до скорення гірської вершини.
ІІІ. Актуалізація опорних знань про особливості будови земноводних як перших наземних тварин.
1. Перевірка спорядження
«Що візьмемо із собою в дорогу?»
В імпровізованому рюкзачку знаходяться картки з назвами основних термінів і понять теми «Земноводні» , яким учні повинні дати чіткі усні формулювання.
Терміни: самець, самка, яєчник, сім'яник, регенерація.
2. Метеозведення
На дошці прикріплені вирізані з кольорового паперу чотири хмари, на звороті яких написаний текст завдань. Під кожною хмарою прикріплена табличка «Похмуро». Відповідаючи правильно на питання й виконуючи завдання, учні міняють табличку на «Ясно» --сходження дозволяється.
Питання й завдання
1.На звороті хмари зображена гостроморда жаба
Яка тварина зображена на малюнку? У чому полягають основні пристосування цих тварин до існування у водно – надземному середовищі?
2. На другій хмарі зображена саламандра плямиста.
Яка тварина зображена на малюнку? Назвіть особливості розмноження цієї тварини.
3. На третій хмарі зображені жаба, тритон, мідянка, ропуха.
Яка з тварин зайва? Обґрунтуйте відповідь. Що об'єднує решту тварин ?
ІV.Мотивація навчально – пізнавальної діяльності учнів:
За статистикою, щорічно із укусами гадюк в лікарню звертається близько двох десятків людей. В Україні відомі смертельні випадки зустрічі із плазунами. Як же себе застерегти ? Чи варто відновлювати чисельність зникаючих видів?
V. Вивчення нового матеріалу:
Клас об'єднується у дві команди.
1. «Відновіть порядок!»
На дошці безладно розміщаються картки з назвами таксономічних одиниць: «Вид», «Рід», «Родина», «Ряд», «Клас», «Тип», «Царство». Усі картки дано в подвійному екземплярі — для двох команд. Це все робиться без жодного слова.
Завдання — доставити правильну схему систематики тварин. Для цього кожний учень із команди по черзі вибігає до дошки й прикріплює картку з назвою таксона в правильному порядку Після цього учні з допомогою вчителя з`ясовують систематичне положення представників класу Плазуни.
1.Загальна характеристика плазунів як вищих наземних хребетних тварин, що мають пристосування до розмноження на суші.
2.Форма тіла (перегляд слайдів із фотографіями плазунів).
3.Покриви тіла.(Розгляд сухих препаратів плазунів).
4.Середовище існування плазунів (Доповідь учнів з використанням додаткової літератури).
Постановка проблемного запитання: Відомо, що на відміну від земноводних, плазуни поширені скрізь. Чому?
4.Внутрішня будова.
У яких тварин розвинений один шар м'язів? У кого є кровоносна система?
Хто має замкнуту травну систему?
У кого розвинена потужна кутикула, яка утворює покрив черв'яка?
Для кого характерна двобічна симетрія тіла?
3. «Відгадай тварину!»
III. Узагальнення вивченого матеріалу:
Отже ми успішно пройшли всі випробування , тому можемо почати сходження.
1. Перша висота. «Сніжна лавина»
Робота з таблицею
Ознаки |
Земноводні |
Плазуни |
Покриви |
|
|
Скелет |
|
|
М`язи |
|
|
Травна система |
|
|
Дихальна система |
|
|
Нервова система |
|
|
Статева система |
|
|
Перший привал «Ну й ну!»
Цікава історія
У ріках, озерах і ставках, навіть просто в ямах водиться таємнича істота — волосатик. Старі говорять, що це ожилий кінський волос. І начебто під час купання він проникає людині під шкіру, починає «ходити» там, заподіюючи нестерпну сверблячку...
Волосатик і справді схожий на чийсь грубий волосок червоно-бурого кольору. Ще більше він схожий на відкушений щипцями шматок дроту. Він такий твердий, що поклади його на камінь, вдарь іншим камінчиком — нічого йому не зробиться. При цьому він увесь час то розтискається, то стискається в якусь хитру плутанину-клубок.
Насправді волосатик -— необразливий черв'як без голови. Самка його набита яєчками. З її яєчок у воді виходять крихітні личинки з роговим хоботком і гачечками. Вони пристають до личинок водяних комах, забираються до них і покриваються оболонкою. Отут їм і кінець, якщо їхнього хазяїна не проковтне який-небудь водяний павучок або комаха. У тілі нового хазяїна личинка волосатика перетворюється на безголового черв'яка, який виходить у воду на страх марновірним людям
2. Друга висота. «Льодова тріщина»
Усі слухають розповідь-небилицю, у якій учні повинні знайти, пояснити й виправити вісім помилок.
«Улітку я жила в селі. У бабусі великий город, тому роботи вистачало всім! Ми займалися підгортанням, поливом, прополкою бур'янів, вибирали із грунту дощових черв'яків, щоб вони не ушкодили коріння городніх рослин. Після роботи в городі ми ретельно мили руки з милом, адже разом із грунтом під нігті могли потрапити яйця печінкових сисунів, а це дуже небезпечні паразити людини! А одного разу на бабусину капусту напали білі планарії й стали об'їдати соковиті ніжні листки. Ми всіх черв'яків і личинок зібрали й знищили. Попрацювали влітку на славу, а восени врожай зібрали небувалий!»
Тренувальна вправа «Війна – мир»
Учням роздаються кольорові фігурки і пропонується зробити з ними те, що вони могли б зробити з війною. Потім треба зім`ятий листочок перетворити на мир. Оскільки це не виходить, то варто наголосити що легше зберегти своє здоров`я ніж встановлювати втрачене.(Розповідь про отруйних земноводних).
3. Третя висота. «Каменепад»
Школярі одержують на вибір диференційовані, картки-завдання різного ступеня складності. На папері червоного кольору надруковано завдання, у разі успішного виконання якого учень одержує оцінку «10—12» (завдання 1), на папері синього кольору — завдання на оцінку «7—9» (завдання 2)на папері жовтого кольору — на оцінку «4—6» (завдання 3).
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Ось ми і подолали гірську вершину. Сподіваюсь , що ваші очікування виправдались. Якщо це так, то давайте наші рюкзаки перенесемо на вершину гори.
Тренувальна вправа « Віночок».Усі присутні кладуть руку на плече одне одному ліворуч або праворуч , кажучи , за що їм сподобався цей урок.
Вчитель: Забираючи руку, ми не розриваємо наше коло. Ми можемо згадати про нього й у радісну і у важку хвилину – нехай воно завжди нас підтримає.
V. Підсумки уроку й домашнє завдання.