Тема: Загальна характеристика плоских, круглих, кільчастих червів.
Роль червів у природі й житті людини.
Мета: на основі «Уповноважувальної освіти» навчити дітей вибору методів вирішення проблем, закріпити й узагальнити знання про особливості найпростіших тришарових тварин із двобічною симетрією, їхнє значення в природі й житті людини; перевірити вміння виділяти ознаки пристосованості червів до умов перебування; удосконалювати вміння учнів оцінювати свою навчальну працю;
виховувати патріотизм, гордість за свою націю, повагу до інших людей і розуміння їх проблем;
розвивати вміння учнів оцінювати свою навчальну працю.
Обладнання: навчальні таблиці з теми, плакати, картки із завданнями.
Тип уроку: урок узагальнення, систематизації та корекції знань.
Методи і прийоми. Метод бесіди, лекційного викладу матеріалу, метод вправ, прийоми тренінгу на основі « Уповноважу вальної освіти».
План уроку.
1.Знайомство.
2.Затвердження принципів.
3.Висловлювання очікувань.
3.Оголошення теми і мети уроку.
4.Проведення тренінгів.
5.Підсумок уроку.
Хід уроку
І. Організація класу :
Мені дуже приємно вітати вас у цей чудовий день, адже саме сьогодні ми здійснимо віртуальну експедицію використовуючи прийоми гендерної освіти. Завдяки цьому ми завершимо тему «Черви». А що таке гендер ?
Як відомо, експедиції завжди передує ретельна підготовка, тому перш за все треба знати з ким ти ідеш у мандрівку, хай навіть віртуальну. Тому давайте познайомимося .
Тренінг « Камінчик мого дитинства»
Знайомство ( учні називають свої імена, записують і прикріплюють до себе – імена у ласкавій формі)
Добре, що ми з вами познайомились і тепер можемо затвердити принципи , які зроблять нашу подорож змістовною, узгодженою та емоційно насиченою.
Затвердження принципів:
(учні називають , вчитель записує на папері)
Чи всі згодні із даними принципами, якщо так - то лишіть свій автограф під принципами .
Виконуючи будь-яку роботу , людина чекає якогось результату. А що ж ми чекаємо від сьогоднішнього нашого заняття ?
Очікування
Учні отримують вирізані рюкзаки, на яких вони пишуть свої очікування і прикріплюють до підніжжя гори, яка зображена на ватмані .
ІІ. Повідомлення теми уроку:
І звичайно нам потрібно знати назву гори, яку ми хочемо подолати – це «Загальна характеристика червів. Роль червів у природі й житті людини»
Тепер нам треба перевірити свою готовність до скорення гірської вершини.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка спорядження
«Що візьмемо із собою в дорогу?»
В імпровізованому рюкзачку знаходяться картки з назвами основних термінів і понять теми, яким учні повинні дати чіткі усні формулювання.
Терміни: шкірно-мускульний мішок, паренхіма, первинна порожнина тіла, вторинна порожнина тіла «целом», мезодерма, тканина, орган, система органів, вільноживучі, паразити, остаточний хазяїн, проміжний хазяїн, гермафродити, самець, самка, яєчник, сім'яник, фіна, регенерація.
2. Метеозведення
На дошці прикріплені вирізані з кольорового паперу чотири хмари, на звороті яких написаний текст завдань. Під кожною хмарою прикріплена табличка «Похмуро». Відповідаючи правильно на питання й виконуючи завдання, учні міняють табличку на «Ясно» --сходження дозволяється.
Питання й завдання
1.На звороті хмари зображена людська аскарида.
Яка тварина зображена на малюнку? У чому полягають основні пристосування цих червів до паразитизму?
2. На другій хмарі зображена планарія біла.
Яка тварина зображена на малюнку? Назвіть особливості травної системи цієї тварини.
3. На третій хмарі зображені печінковий сисун, гостриця, котяча двоусткка.
Яка з тварин зайва? Обґрунтуйте відповідь. Що об'єднує решту червів?
Тренажер
Клас об'єднується у дві команди, кожна з яких виконує кілька завдань.
1. «Відновіть порядок!»
На дошці безладно розміщаються картки з назвами таксономічних одиниць: «Вид», «Рід», «Родина», «Ряд», «Клас», «Тип», «Царство». Усі картки дано в подвійному екземплярі — для двох команд. Це все робиться без жодного слова.
Завдання — доставити правильну схему систематики тварин. Для цього кожний учень із команди по черзі вибігає до дошки й прикріплює картку з назвою таксона в правильному порядку.
2. «Слухай, не позіхай!»
Кожна команда одержує картки з назвами тварин: білої планарії, дощового черв'яка, печінкового сисуна, людської аскариди. Учням пропонується ряд питань, на які вони повинні відповідати підняттям відповідних карток.
Питання:
Які з цих тварин є паразитами? які гермафродитами?
У кого з них є порожнина тіла? Для кого характерна личинкова стадія розвитку?
Для кого характерна членистість тіла?
У яких тварин розвинений один шар м'язів? У кого є кровоносна система?
Хто має замкнуту травну систему?
У кого розвинена потужна кутикула, яка утворює покрив черв'яка?
Для кого характерна двобічна симетрія тіла?
3. «Відгадай тварину!»
На дошці розміщаються зображення тварин: бичачого ціп'яка, морської планарії, стеблової нематоди, нереїди, гострика. Учитель загадує по одній з тварин для кожної команди.
Команди повинні по черзі відгадати тварину, ставлячи питання, на які вчитель може відповісти «так» або «ні». Питань має бути не більше п'яти, і вони повинні стосуватися морфологічних ознак або інших особливостей. Наприклад, бичачий ціп'як. Учні ставлять питання: ця тварина — паразит?
Так!
У нього є щільна кутикула?
Немає!
Це бичачий ціп'як!
III. Узагальнення вивченого матеріалу
1. Перша висота. «Сніжна лавина»
Робота виконується за двома варіантами.
Внесіть до табл. 1 і 2 відповідні номери до стовпчика «Представники класу» і букви до стовпчика «Ознаки класу». Користуючись отриманою характеристикою представників різних класів плоских (кільчастих) червів, наведіть загальні ознаки типу.
Тип Плоскі черви
Класи |
Представники
класу |
Ознаки класу |
Сисуни |
|
|
Стьожкові черви |
|
|
Війчасті черви |
|
|
Загальні ознаки типу |
|
Тип Кільчасті черви
Класи |
Пред- |
Озна- |
ставники |
ки |
|
Багатощетинкові черви |
|
|
Малощетинкові черви |
|
|
П'явки |
|
|
Загальні ознаки типу |
|
Перший привал «Ну й ну!»
Цікава історія
У ріках, озерах і ставках, навіть просто в ямах водиться таємнича істота — волосатик. Старі говорять, що це ожилий кінський волос. І начебто під час купання він проникає людині під шкіру, починає «ходити» там, заподіюючи нестерпну сверблячку...
Волосатик і справді схожий на чийсь грубий волосок червоно-бурого кольору. Ще більше він схожий на відкушений щипцями шматок дроту. Він такий твердий, що поклади його на камінь, вдарь іншим камінчиком — нічого йому не зробиться. При цьому він увесь час то розтискається, то стискається в якусь хитру плутанину-клубок.
Насправді волосатик -— необразливий черв'як без голови. Самка його набита яєчками. З її яєчок у воді виходять крихітні личинки з роговим хоботком і гачечками. Вони пристають до личинок водяних комах, забираються до них і покриваються оболонкою. Отут їм і кінець, якщо їхнього хазяїна не проковтне який-небудь водяний павучок або комаха. У тілі нового хазяїна личинка волосатика перетворюється на безголового черв'яка, який виходить у воду на страх марновірним людям
2. Друга висота. «Льодова тріщина»
Усі слухають розповідь-небилицю, у якій учні повинні знайти, пояснити й виправити вісім помилок.
«Улітку я жила в селі. У бабусі великий город, тому роботи вистачало всім! Ми займалися підгортанням, поливом, прополкою бур'янів, вибирали із грунту дощових черв'яків, щоб вони не ушкодили коріння городніх рослин. Після роботи в городі ми ретельно мили руки з милом, адже разом із грунтом під нігті могли потрапити яйця печінкових сисунів, а це дуже небезпечні паразити людини! А одного разу на бабусину капусту напали білі планарії й стали об'їдати соковиті ніжні листки. Ми всіх черв'яків і личинок зібрали й знищили. Попрацювали влітку на славу, а восени врожай зібрали небувалий!»
Тренувальна вправа «Війна – мир»
3. Третя висота. «Каменепад»
Школярі одержують на вибір диференційовані, картки-завдання різного ступеня складності. На папері червоного кольору надруковано завдання, у разі успішного виконання якого учень одержує оцінку «10—12» (завдання 1), на папері синього кольору — завдання на оцінку «7—9» (завдання 2)на папері жовтого кольору — на оцінку «4—6» (завдання 3).
Завдання 1
1.Основна роль дощових черв'яків у природі полягає в тому, що вони:
- є основним кормом для риб;
- «передвіщають погоду»;
- переробляють ґрунт і органічні речовини;
- поїдають облетіле листя.
2.Дощові черви реагують на світло, тому що в них є:
очі:
світлочутливі клітини;
клітини, що сприймають тепло.
3.Розвиток у дощових червів густої мережі капілярів пов'язаний:
зі шкірним типом дихання;
з відсутністю органів виділення;
з розвитком нервової системи;
з розвитком шкірно-мускульного мішка.
4.Додатковою опорою (внутрішнім кістяком) для шкірно-мускульного мішка кільчастих червів служать:
щетинки;
вторинна порожнина тіла, заповнена рідиною;
шкірний покрив;
сегменти тіла.
5.Про ускладнення кільчастих червів порівняно із круглими свідчить:
Завдання 2
1. Які стадії розвитку бичачого ціп'яка позначені ви знаєте? Хто є остаточним хазяїном паразитичного черв'яка? Хто є проміжним хазяїном?
2. Оберіть із запропонованого нижче списку ознаки, які забезпечують пристосованість червів до паразитизму.
1.Наявність органів чуттів;
2. Здатність до безкисневого дихання;
3.Довге тіло;
4.Наявність травної системи;
5.Наявність присосок;
6.Розвиток у декількох хазяях;
7.Щільна кутикула;
8.Роздільностатевість;
9.Плодючість;
10.Сегментація тіла.
Завдання З
1. Розгляньте малюнок. Визначте, які відділи тіла й системи органів самки аскариди позначені на ньому цифрами 1—б.
2. Дайте визначення поняттям: «орган», «система органів», «тканина».
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Ось ми і подолали гірську вершину. Сподіваюсь , що ваші очікування виправдались. Якщо це так, то давайте наші рюкзаки перенесемо на вершину гори.
Тренувальна вправа « Віночок».Усі присутні кладуть руку на плече одне одному ліворуч або праворуч , кажучи , за що їм сподобався цей урок.
Вчитель: Забираючи руку, ми не розриваємо наше коло. Ми можемо згадати про нього й у радісну і у важку хвилину – нехай воно завжди нас підтримає.
V. Підсумки уроку й домашнє завдання