Урок"Загальна характеристика плоских, круглих, кільчастих червів. Роль червів у природі й житті людини."

Про матеріал
Конспект уроку з біології для 7 класу на тему "Загальна характеристика плоских, круглих, кільчастих червів. Роль червів у природі й житті людини".
Перегляд файлу

Тема:    Загальна характеристика плоских, круглих, кільчастих червів.

              Роль червів у природі й житті людини.

 

Мета: на основі «Уповноважувальної освіти»  навчити дітей вибору методів вирішення проблем, закріпити й узагальнити знан­ня про особливості найпростіших тришарових тварин із двобічною симетрією, їхнє значення в при­роді й житті людини; перевірити вміння виділяти ознаки присто­сованості червів до умов перебу­вання; удосконалювати вміння учнів оцінювати свою навчальну працю;

          виховувати патріотизм, гордість за свою націю, повагу до інших людей і розуміння їх проблем;

         розвивати вміння учнів оцінювати свою навчальну працю.

 

Обладнання: навчальні таблиці з теми, плакати, картки із завданнями.

 

Тип уроку:  урок узагальнення, систематизації та корекції знань.

 

Методи і прийоми. Метод бесіди, лекційного викладу матеріалу, метод вправ, прийоми тренінгу на основі « Уповноважу вальної освіти».

  

План уроку.

1.Знайомство.

2.Затвердження принципів.

3.Висловлювання очікувань.

3.Оголошення теми і мети уроку.

4.Проведення тренінгів.

5.Підсумок уроку.

 

 

 

                           

Хід уроку

І. Організація класу :

   Мені дуже приємно  вітати вас у цей чудовий день, адже  саме сьогодні ми здійснимо віртуальну експедицію використовуючи прийоми гендерної освіти. Завдяки  цьому ми завершимо тему  «Черви». А що таке гендер ?

Як відомо, експедиції завжди пере­дує ретельна підготовка, тому  перш за все треба знати  з ким ти  ідеш у мандрівку, хай навіть  віртуальну. Тому давайте познайомимося .

Тренінг « Камінчик мого дитинства»

Знайомство ( учні називають свої імена, записують  і прикріплюють  до себе – імена у ласкавій формі)

Добре, що ми з вами познайомились  і тепер можемо затвердити принципи , які зроблять нашу подорож змістовною, узгодженою та емоційно насиченою.

Затвердження принципів:

(учні називають , вчитель  записує на  папері)

  • приходити вчасно
  • говорити по черзі
  • добровільність
  • бути позитивним
  • анонімність
  • не критикувати

Чи всі згодні із даними принципами, якщо так  - то лишіть свій автограф   під принципами .

Виконуючи будь-яку роботу , людина чекає якогось результату. А що ж ми чекаємо від сьогоднішнього  нашого заняття ?

Очікування

Учні отримують  вирізані рюкзаки, на яких вони пишуть свої очікування і прикріплюють до підніжжя гори, яка зображена на ватмані .

 

 

ІІ. Повідомлення теми уроку:

І звичайно нам потрібно знати  назву гори,  яку ми хочемо подолати – це  «Загальна характеристика червів. Роль червів у природі й житті людини»

 Тепер нам треба  перевірити свою готовність до скорення  гір­ської вершини.

 ІІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка спорядження

«Що візьмемо із собою в дорогу?»

В імпровізованому рюкзачку знахо­дяться картки з назвами основних тер­мінів і понять теми, яким учні повинні дати чіткі усні формулювання.

Терміни: шкірно-мускульний мішок, паренхіма, первинна порожнина тіла, вторинна порожнина тіла «целом», мезодерма, тканина, орган, систе­ма органів, вільноживучі, паразити, остаточний хазяїн, проміжний ха­зяїн, гермафродити, самець, самка, яєчник, сім'яник, фіна, регенерація.

2. Метеозведення

На дошці прикріплені вирізані з кольо­рового паперу чотири хмари, на зворо­ті яких написаний текст завдань. Під кожною хмарою прикріплена таблич­ка «Похмуро». Відповідаючи правиль­но на питання й виконуючи завдання, учні міняють табличку на «Ясно» --сходження дозволяється.

Питання й завдання

1.На звороті хмари зображена людська аскарида.

Яка тварина зображена на ма­люнку? У чому полягають основ­ні пристосування цих червів до паразитизму?

2. На другій хмарі зображена планарія біла.

Яка тварина зображена на малюн­ку? Назвіть особливості травної системи цієї тварини.

3.  На третій хмарі зображені печінковий сисун, гостриця, котяча двоусткка.

    Яка з тварин зайва? Обґрунтуй­те відповідь. Що об'єднує решту червів?

  1. На четвертій хмарі зображений дощовий черв`як. Яка тварина зображена на малюн­ку? Назвіть пристосування цієї тварини до умов середовища пе­ребування.

 

 Тренажер

Клас об'єднується у дві команди, кож­на з яких виконує кілька завдань.

1. «Відновіть порядок!»

На дошці безладно розміщаються картки з назвами таксономічних оди­ниць: «Вид», «Рід», «Родина», «Ряд», «Клас», «Тип», «Царство». Усі карт­ки дано в подвійному екземплярі — для двох команд. Це все робиться без жодного слова.

Завдання — доставити правильну схему систематики тварин. Для цьо­го кожний учень із команди по чер­зі вибігає до дошки й прикріплює картку з назвою таксона в правиль­ному порядку.

2. «Слухай, не позіхай!»

Кожна команда одержує картки з на­звами тварин: білої планарії, дощо­вого черв'яка, печінкового сисуна, людської аскариди. Учням пропону­ється ряд питань, на які вони повин­ні відповідати підняттям відповід­них карток.

Питання:

Які з цих тварин є паразитами? які гермафродитами?

У кого з них є порожнина тіла? Для кого характерна личинкова стадія роз­витку?

Для кого характерна членистість тіла?

У яких тварин розвинений один шар м'язів? У кого є кровоносна систе­ма?

Хто має замкнуту травну систему?

У кого розвинена потужна кутикула, яка утворює покрив черв'яка?

Для кого характерна двобічна симе­трія тіла?

3. «Відгадай тварину!»

    На дошці розміщаються зображення тварин: бичачого ціп'яка, морської планарії, стеблової нематоди, нереї­ди, гострика. Учитель загадує по одній з тварин для кожної команди.

         Команди повинні по черзі відгада­ти тварину, ставлячи питання, на які вчитель може відповісти «так» або «ні». Питань має бути не біль­ше п'яти, і вони повинні стосувати­ся морфологічних ознак або інших особливостей. Наприклад, бичачий ціп'як. Учні став­лять питання: ця тварина — пара­зит?

Так!

У нього є щільна кутикула?

Немає!

Це бичачий ціп'як!

III. Узагальнення вивченого матеріалу

1. Перша висота. «Сніжна лавина»

Робота виконується за двома варі­антами.

Внесіть до табл. 1 і 2 відповідні но­мери до стовпчика «Представники класу» і букви до стовпчика «Ознаки класу». Користуючись отриманою ха­рактеристикою представників різних класів плоских (кільчастих) червів, наведіть загальні ознаки типу.

Тип Плоскі черви

 

Класи

Представ­ники

 

 

класу

Ознаки

класу

Сисуни

 

 

Стьожкові черви

 

 

Війчасті черви

 

 

Загальні ознаки типу

 

  1. Представники: 1 — людська аска­рида; 2 — котяча двоустка; 3 — стьожак широкий; 4 — бичачий ціп'як; 5 — печінковий сисун; 6 — ехінокок; 7 — гострик; 8 — біла планарія.
  2. Ознаки: А — паразити; Б — хижа­ки; В — тришарова тварина; Г — живе у водоймищі; Д — порожнина тіла заповнена паренхімою; Е — травна система відсутня; Ж — тіло членис­те; 3 — кровоносна й дихальна сис­теми відсутні.

                                                  Тип Кільчасті черви

 

Класи

Пред-

Озна-

ставники

ки

Багатощетинкові

черви

 

 

Малощетинкові черви

 

 

П'явки

 

 

Загальні ознаки типу

 

  1.              Представники: 1 —дощовий черв'як; 2 — медична п'явка; 3 — нереїда; 4 — стьожак широкий; 5 — морська пла­нарія; 6 — піскожил; 7 — стеблова не­матода; 8 — кінська аскарида.
  2.              Ознаки: А — вторинна порожнина (целом); Б — живе в морях; В — живе в прісних водах; Г — тіло вкрито обо­лонкою (кутикулою); Д — замкнута кровоносна система; Е — гермафро­дити; Ж - зябра; 3 — щетинки від­сутні.

Перший привал «Ну й ну!»

Цікава історія

У ріках, озерах і ставках, навіть про­сто в ямах водиться таємнича істота — волосатик. Старі говорять, що це ожилий кінський волос. І на­чебто під час купання він проникає людині під шкіру, починає «ходити» там, заподіюючи нестерпну сверб­лячку...

Волосатик і справді схожий на чийсь грубий волосок червоно-бурого ко­льору. Ще більше він схожий на від­кушений щипцями шматок дроту. Він такий твердий, що поклади його на камінь, вдарь іншим камінчиком — нічого йому не зробиться. При цьо­му він увесь час то розтискається, то стискається в якусь хитру плутанину-клубок.

Насправді волосатик -— необразливий черв'як без голови. Самка його наби­та яєчками. З її яєчок у воді виходять крихітні личинки з роговим хоботком і гачечками. Вони пристають до ли­чинок водяних комах, забираються до них і покриваються оболонкою. Отут їм і кінець, якщо їхнього хазя­їна не проковтне який-небудь водя­ний павучок або комаха. У тілі ново­го хазяїна личинка волосатика пере­творюється на безголового черв'яка, який виходить у воду на страх марно­вірним людям

2. Друга висота. «Льодова тріщина»
    Усі слухають розповідь-небилицю, у якій учні повинні зна­йти, пояснити й виправити вісім по­милок. 

«Улітку я жила в селі. У бабусі вели­кий город, тому роботи вистачало всім! Ми займалися підгортанням, поливом, прополкою бур'янів, ви­бирали із грунту дощових черв'яків, щоб вони не ушкодили коріння го­родніх рослин. Після роботи в горо­ді ми ретельно мили руки з милом, адже разом із грунтом під нігті мо­гли потрапити яйця печінкових си­сунів, а це дуже небезпечні паразити людини! А одного разу на бабусину  капусту напали білі планарії й ста­ли об'їдати соковиті ніжні листки. Ми всіх черв'яків і личинок зібра­ли й знищили. Попрацювали вліт­ку на славу, а восени врожай зібра­ли небувалий!»

Тренувальна вправа  «Війна – мир»

3. Третя висота. «Каменепад»

Школярі одержують на вибір дифе­ренційовані, картки-завдання різно­го ступеня складності. На папері чер­воного кольору надруковано завдан­ня, у разі успішного виконання якого учень одержує оцінку «10—12» (за­вдання 1), на папері синього кольо­ру — завдання на оцінку «7—9» (за­вдання 2)на папері жовтого кольо­ру — на оцінку «4—6» (завдання 3).

Завдання 1

 1.Основна роль дощових черв'яків у природі полягає в тому, що вони:

- є основним кормом для риб;

- «передвіщають погоду»;

- переробляють ґрунт і органічні речовини;

- поїдають облетіле листя.

2.Дощові черви реагують на світло, тому що в них є:

очі:

світлочутливі клітини;

клітини, що сприймають тепло.

3.Розвиток у дощових червів густої мережі капілярів пов'язаний:

зі шкірним типом дихання;

з відсутністю органів виділення;

з розвитком нервової системи;

з розвитком шкірно-мускульного мішка.

4.Додатковою опорою (внутріш­нім кістяком) для шкірно-мускульного мішка кільчастих червів служать:

щетинки;

вторинна порожнина тіла, запо­внена рідиною;

шкірний покрив;

сегменти тіла.

5.Про ускладнення кільчастих червів порівняно із круглими свідчить:

  1. паразитичний спосіб життя;
  2. складний цикл розвитку;
  3. сегментація тіла;
  4. тришарова будова тіла.

Завдання 2

1. Які стадії розвитку бичачого ціп'яка позначені ви знаєте? Хто є остаточним хазяїном паразитичного черв'яка? Хто є проміжним хазяїном?

2. Оберіть із запропонованого ниж­че списку ознаки, які забезпечу­ють пристосованість червів до па­разитизму.

  1.Наявність органів чуттів;

   2. Здатність до безкисневого дихан­ня;

 3.Довге тіло;

  4.Наявність травної системи;

  5.Наявність присосок;

   6.Розвиток у декількох хазяях;

  7.Щільна кутикула;

 8.Роздільностатевість;

 9.Плодючість;

  10.Сегментація тіла.

Завдання З

 

1. Розгляньте малюнок. Визначте, які відділи тіла й системи органів самки аскариди позначені на ньо­му цифрами 1—б.

 

2. Дайте визначення поняттям: «ор­ган», «система органів», «ткани­на».

 

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Ось ми і подолали гірську вершину. Сподіваюсь , що ваші очікування виправдались. Якщо це так, то давайте наші рюкзаки перенесемо на вершину гори.

Тренувальна вправа « Віночок».Усі присутні кладуть руку на плече одне одному ліворуч або праворуч , кажучи , за що їм сподобався цей урок.

Вчитель: Забираючи руку, ми не розриваємо наше коло. Ми можемо згадати про нього й у радісну і у важку хвилину – нехай воно завжди нас підтримає.

 

V. Підсумки уроку й домашнє завдання


 

doc
Додав(-ла)
Бруяка Тетяна
Додано
9 жовтня 2022
Переглядів
482
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку