Урок вивчення нової теми. В розробці надані різні форми роботи, а також виконується лабораторна робота і робиться узагальнення відпрацьованного матеріалу.
Тема уроку: “Загальна характеристика птахів.Зовнішня будова птахів. Лабораторна робота № 13 “ Визначення зовнішньої будови птахів та будови пір'я.”
Мета уроку: Ознайомити учнів з основними ознаками класу Птахи, іхнім походженням, та механізмом польоту птахів.
Розвивати сприяття розвитку пізнавального інтересу учнів, інтелектуальних здібностей, самостійності і творчості у навчанні.
Виховувати екологічну культуру та дбайливе ставлення до пернатих.
Епіграф уроку. У природі немає нічого зайвого ( М. Монтень).
Обладнання: картинки птахів, колекція пір'я, таблиця, клас “Птахи”, книги про птахів, компьютер, презентація.
Форми і методи роботи: розповідь, бесіда, самостійна робота учнів, лабораторні досліди.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Структура уроку:
І. Організаційний момент — повідомлення теми та мети уроку.
П. Актуалізація опорних знань учнів.
Запитання до учнів:
— Над якою темою ми працювали на минулому уроці? Який клас тварин вивчали? (клас Плазунів)
Постановка проблемних питань.
1. Чому плазуни рідко зустрічаються в районах з холодним кліматом?
2. Чи зустрічаються в холодних районах птахи?
3. Чи схожі птахи до плазунів?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, перегляд фрагменту фільма.
— Діти, ви кожен день зустрічаєте птахів. А чи задумувались ви над тим, чому вони мають змогу літати? Де взялись ці тварини на землі, і чому поширені по всій планеті? На ці та інші запитання ми дамо відповіді вивчаючи тему …
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Загальна характеристика класу (бесіда).
Завдання для учнів:
1) Визначити систематичне положення птахів. (Один з учнів працює біля дошки і за загальною схемою і допомогою вчителя пише систематичне положення птахів).
Надцарство Еукаріоти
Царство Тварини
Під царство Багатоклітинні
Тип Хордові
Підтип Хребетні
Клас Птахи
2) Чим птахи відрізняються від інших тварин?
Вчитель узагальнює і систематизує відповіді учнів.
Клас Птахи об'єднує ≈ 8500 видів птахів, переважна більшість яких є пристосованою до польоту. Вони живуть у різних місцях. Це теплокровні тварини, які мають зовнішній покрив з пір'я. За допомогою передніх кінцівок-крил вони літають, а їхні задні кінцівки допомагають їм переміщуватись по землі, воді, гілках дерев. Дихають вони за допомогою легень. Розмножуються ці тварини відкладаючи яйця. У них добре розвинені органи чуттів – зір та слух.
2. Зовнішня будова птахів.
Вчитель :
— З особливостями зовнішньої будови птахів ви ознайомитесь виконавши лабораторну роботу.
Виконання лабораторної роботи “Зовнішня будова птахів”(за інструкційними картками)
3. Шкіра птахів. Линька. (самостійна робота учнів з підручником і демонстраційним матеріалом).
Шкіра у птахів суха. Із шкірних залоз в них розвилась лише куприкова залоза, яка розсташована біля основи хвоста. Птах може видавлювати дзьобом краплинки маслянистої рідини і змащувати нею своє пір'я. Це робить пір'я пружним і еластичним, а у водоплаваючих птахів захищає його від намокання.
Старі пера у птахів випадають, а на їхньому місці виростають нові. У деяких птахів буває декілька линьок на рік. Це пов'язано із сезонними явищами у їхньому житті.
VІ. Закріплення, систематизація та узагальнення знань ( метод мозкового штурму).
1. На які відділи поділяється тіло птахів?
2. Які органи розташовані на голові?
3. Якими повіками захищене око птахів?
4. З яких частин складається дзьоб?
5. Чим вкрите тіло птахів?
6. Що являють собою пера?
7. Як можна поділити контурні пера в залежності від фукцій, які вони виконують?
8. Що таке линька?
9. Яку роль відіграє куприкова залоза?
VII. Контрольно-корегувальний етап.
Тест
1. Ознаки, спільні для птахів і плазунів:
а) відділи тіла;
б) покриви;
в) похідні покривів;
г) три повіки;
д) дзьоб.
2. Причина поширення птахів у різних кліматичних зонах:
а) більші розміри;
б) теплокровність;
в) здатність у разі настання несприятливих умов впадати в сплячку:
г) пір’яний покрив.
3. Залози шкіри, що мають птахи:
а) отруйні;
б) куприкова;
в) пахучі;
г) потові.
4. Частини будови пера, відсутні у пухових перах:
а) опахало;
б) борідки першого порядку;
в) стрижень;
г) борідки другого порядку.
5. Функція, яку виконують рульові пера:
а) дають змогу створити прошарок повітря біля шкіри;
б) створюють підйомну силу;
в) дають можливість змінювати напрям польоту;
г) створюють обтічну форму.
6. Функція, що виконують покривні пера:
а) дають змогу створити прошарок повітря біля шкіри;
б) створюють обтічну форму;
в) створюють підйомну силу;
г) дають можливість змінювати напрям польоту.
7. Чи є правильним твердження, що пір’я птахів змінюється шляхом линяння?
а) так;
б) ні.
8. Борідки першого і другого порядку з’єднуються з допомогою:
а) липкої речовини;
б) блискавки;
в) гачків.
9) Предок сучасних птахів:
а) моа;
б) археоптерикс;
в) літаючий ящер.
Ключ до тесту
Номер питання
1 — А, Б, Г
2 — Б, Г
3 - Б
4 - Г
5 - В
6 - Б
7 - А
8 - В
9 - Б
VIII. Підсумок уроку.
Підсумкова рефлексія
Вчитель пропонує учням висловлюватися за такою схемою:
* Наш урок закінчився, але я …
* Головне, що я хочу сказати…
* Нове у нашому занятті…
* Для мене цей час…
IX. Домашнє завдання.
Тест
для перевірки вивчення нового матеріалу
1. Ознаки, спільні для птахів і плазунів:
а) відділи тіла;
б) покриви;
в) похідні покривів;
г) три повіки;
д) дзьоб.
2. Причина поширення птахів у різних кліматичних зонах:
а) більші розміри;
б) теплокровність;
в) здатність у разі настання несприятливих умов впадати в сплячку:
г) пір’яний покрив.
3. Залози шкіри, що мають птахи:
а) отруйні;
б) куприкова;
в) пахучі;
г) потові.
4. Частини будови пера, відсутні у пухових перах:
а) опахало;
б) борідки першого порядку;
в) стрижень;
г) борідки другого порядку.
5. Функція, яку виконують рульові пера:
а) дають змогу створити прошарок повітря біля шкіри;
б) створюють підйомну силу;
в) дають можливість змінювати напрям польоту;
г) створюють обтічну форму.
6. Функція, що виконують покривні пера:
а) дають змогу створити прошарок повітря біля шкіри;
б) створюють обтічну форму;
в) створюють підйомну силу;
г) дають можливість змінювати напрям польоту.
7. Чи є правильним твердження, що пір’я птахів змінюється шляхом линяння?
а) так;
б) ні.
8. Борідки першого і другого порядку з’єднуються з допомогою:
а) липкої речовини;
б) блискавки;
в) гачків.
9) Предок сучасних птахів:
а) моа;
б) археоптерикс;
в) літаючий ящер.
КОМУНАЛЬНІЙ ЗАКЛАД ОСВІТИ
“НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС №138
“ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД 1 СТУПЕНЯ – ГІМНАЗІЯ”
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Урок на тему:
“ Загальна характеристика птахів.Зовнішня будова птахів. Лабораторна робота № 13 “ Визначення зовнішньої будови птахів та будови пір'я.””
(8 клас)
Вчитель біології
Самойленко О.Г.
м. Дніпропетровськ
2015 р.