Урок “Загальна характеристика птахів.Зовнішня будова птахів. Лабораторна робота № 13 “ Визначення зовнішньої будови птахів та будови пір'я.”

Про матеріал

Урок вивчення нової теми. В розробці надані різні форми роботи, а також виконується лабораторна робота і робиться узагальнення відпрацьованного матеріалу.

Перегляд файлу

 

Тема уроку: “Загальна характеристика птахів.Зовнішня будова птахів. Лабораторна робота № 13 “ Визначення зовнішньої будови птахів та будови пір'я.”

 

Мета уроку: Ознайомити учнів з основними ознаками класу Птахи, іхнім походженням, та механізмом польоту птахів.

Розвивати сприяття розвитку пізнавального інтересу учнів, інтелектуальних здібностей, самостійності і творчості у навчанні.

Виховувати екологічну культуру та дбайливе ставлення до пернатих.

 

Епіграф  уроку. У природі немає нічого зайвого ( М. Монтень).

 

Обладнання: картинки птахів, колекція пір'я, таблиця, клас “Птахи”, книги про птахів, компьютер, презентація.

 

Форми і методи роботи: розповідь, бесіда, самостійна робота учнів, лабораторні досліди.

 

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

 

Структура уроку:

І.  Організаційний момент повідомлення теми та мети уроку.

 

П.   Актуалізація опорних знань учнів.

 

    Запитання до учнів:

— Над якою темою ми працювали на минулому уроці? Який клас тварин вивчали? (клас Плазунів)

Постановка проблемних питань.

1.    Чому плазуни рідко зустрічаються в районах з холодним кліматом?

2.    Чи зустрічаються в холодних районах птахи?

3.    Чи схожі птахи до плазунів?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, перегляд фрагменту фільма.

    — Діти, ви кожен день зустрічаєте птахів. А чи задумувались ви над тим, чому вони мають змогу літати? Де взялись ці тварини на землі, і чому поширені по всій планеті? На ці та інші запитання ми дамо відповіді вивчаючи тему …

 

    ІV. Вивчення нового матеріалу.

 

1.    Загальна характеристика класу (бесіда).

 

Завдання для учнів:

1) Визначити систематичне положення птахів. (Один з учнів працює біля дошки і за загальною схемою і допомогою вчителя пише систематичне положення птахів).

Надцарство Еукаріоти

Царство Тварини

Під царство Багатоклітинні

Тип Хордові

Підтип Хребетні

Клас Птахи

 

2) Чим птахи відрізняються від інших тварин?

Вчитель узагальнює і систематизує відповіді учнів.

    Клас Птахи об'єднує ≈ 8500 видів птахів, переважна більшість яких є пристосованою до польоту. Вони живуть у різних місцях. Це теплокровні тварини, які мають зовнішній покрив з пір'я. За допомогою передніх кінцівок-крил вони літають, а їхні задні кінцівки допомагають їм переміщуватись по землі, воді, гілках дерев. Дихають вони за допомогою легень. Розмножуються ці тварини відкладаючи яйця. У них добре розвинені органи чуттів – зір та слух.

 

2.    Зовнішня будова птахів.

Вчитель :

— З особливостями зовнішньої будови птахів ви ознайомитесь виконавши лабораторну роботу.

 

 Виконання лабораторної роботи “Зовнішня будова птахів”(за інструкційними картками)

 

3. Шкіра птахів. Линька. (самостійна робота учнів з підручником і демонстраційним матеріалом).

 

    Шкіра у птахів суха. Із шкірних залоз в них розвилась лише куприкова залоза, яка розсташована біля основи хвоста. Птах може видавлювати дзьобом краплинки маслянистої рідини і змащувати нею своє пір'я. Це робить пір'я пружним і еластичним, а у водоплаваючих птахів захищає його від намокання.

Старі пера у птахів випадають, а на їхньому місці виростають нові. У деяких птахів буває декілька линьок на рік. Це пов'язано із сезонними явищами у їхньому житті.

 

VІ. Закріплення, систематизація та узагальнення  знань ( метод мозкового штурму).

1.    На які відділи поділяється тіло птахів?

2.    Які органи розташовані на голові?

3.    Якими повіками захищене око птахів?

4.    З яких частин складається дзьоб?

5.    Чим вкрите тіло птахів?

6.    Що являють собою пера?

7.    Як можна поділити контурні пера в залежності від фукцій, які вони виконують?

8.    Що таке линька?

9.    Яку роль відіграє куприкова залоза?

 

VII.   Контрольно-корегувальний етап.

 

Тест

 

1.    Ознаки, спільні для птахів і плазунів:

а) відділи тіла;

б) покриви;

в) похідні покривів;

г) три повіки;

д) дзьоб.

 

2.  Причина поширення птахів у різних кліматичних зонах:

а) більші розміри;

б) теплокровність;

в) здатність у разі настання несприятливих умов впадати в сплячку:

г) пір’яний покрив.

 

3. Залози шкіри, що мають птахи:

а) отруйні;

б) куприкова;

в) пахучі;

г) потові.

 

4. Частини будови пера, відсутні у пухових перах:

а) опахало;

б) борідки першого порядку;

в) стрижень;

г) борідки другого порядку.

 

5. Функція, яку виконують рульові  пера:

а) дають змогу створити прошарок повітря біля шкіри;

б) створюють підйомну силу;

в) дають можливість змінювати напрям польоту;

г) створюють обтічну форму.

 

6. Функція, що виконують покривні пера:

а) дають змогу створити прошарок повітря біля шкіри;

б) створюють обтічну форму;

в) створюють підйомну силу;

г) дають можливість змінювати напрям польоту.

 

7. Чи є правильним твердження, що пір’я птахів змінюється шляхом линяння?

а) так;

б) ні.

 

8. Борідки першого і другого порядку з’єднуються з допомогою:

а) липкої речовини;

б) блискавки;

в) гачків.

 

9) Предок сучасних птахів:

а) моа;

б) археоптерикс;

в) літаючий ящер.

 

Ключ до тесту

 

Номер питання 

1 — А, Б, Г 

2 — Б, Г 

3 - Б 

4 - Г 

5 - В 

6 - Б 

7 - А 

8 - В 

9 - Б

 

 VIII. Підсумок уроку.

 

Підсумкова рефлексія

Вчитель пропонує учням висловлюватися за такою схемою:

*    Наш урок закінчився, але я …

*    Головне, що я хочу сказати…

*    Нове у нашому занятті…

*    Для мене цей час…

 

IX. Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тест

для перевірки вивчення нового матеріалу

 

1.    Ознаки, спільні для птахів і плазунів:

а) відділи тіла;

б) покриви;

в) похідні покривів;

г) три повіки;

д) дзьоб.

 

2.  Причина поширення птахів у різних кліматичних зонах:

а) більші розміри;

б) теплокровність;

в) здатність у разі настання несприятливих умов впадати в сплячку:

г) пір’яний покрив.

 

3. Залози шкіри, що мають птахи:

а) отруйні;

б) куприкова;

в) пахучі;

г) потові.

 

4. Частини будови пера, відсутні у пухових перах:

а) опахало;

б) борідки першого порядку;

в) стрижень;

г) борідки другого порядку.

 

5. Функція, яку виконують рульові  пера:

а) дають змогу створити прошарок повітря біля шкіри;

б) створюють підйомну силу;

в) дають можливість змінювати напрям польоту;

г) створюють обтічну форму.

 

6. Функція, що виконують покривні пера:

а) дають змогу створити прошарок повітря біля шкіри;

б) створюють обтічну форму;

в) створюють підйомну силу;

г) дають можливість змінювати напрям польоту.

 

7. Чи є правильним твердження, що пір’я птахів змінюється шляхом линяння?

а) так;

б) ні.

 

8. Борідки першого і другого порядку з’єднуються з допомогою:

а) липкої речовини;

б) блискавки;

в) гачків.

 

9) Предок сучасних птахів:

а) моа;

б) археоптерикс;

в) літаючий ящер.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОМУНАЛЬНІЙ ЗАКЛАД ОСВІТИ

“НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС №138
“ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД 1 СТУПЕНЯ – ГІМНАЗІЯ”

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок на тему:

Загальна характеристика птахів.Зовнішня будова птахів. Лабораторна робота № 13 “ Визначення зовнішньої будови птахів та будови пір'я.”

(8 клас)

 

 

Вчитель  біології

   Самойленко О.Г.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 м. Дніпропетровськ

2015 р.

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
12 липня 2018
Переглядів
1194
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку