Загальна характеристика водоростей, їхнє різноманіття, середовище існування, особливості будови.
Під час вивченя теми "Водорості", вчитель може донести значення водоростей, показати загальну характеристику, розвинути вміння розуміти значення водоростей у природі, показати міжпредметний зв'язок по даній темі уроку з хімією, географією і фізикою.
1
Клас: 6
Предмет: біологія
Тема уроку: «Загальна характеристика водоростей. Середовища існування»
Мета уроку: навчальна: донести значення водоростей, показати загальну характеристику.
Обладнання уроку: схема «Будова водоростей», мультимедійна дошка, ноутбук
Тип уроку: розповідь з елементами бесіди, паралельне відтворення знань
Методи і прийоми проведення уроку: частково-пошуковий метод, опитування, елементи теорії паралельного відтворення матеріалу, робота з мультимедійною дошкою, тестування.
План уроку і дозування часу: І. Організаційний момент уроку 1 хв., ІІ. Перевірка знань учнів 5 хв., ІІІ. Пояснення нового матеріалу 25 хв., ІV. Підбиття підсумків по даній темі на уроці 8 хв., V. Повідомлення домашнього завдання 1 -2 хв.
Використання методичної літератури: Ільченко В.Р. Біологія: Підруч. для 7 кл. загальноосвіт. Навч. закл. – Полтава: Довкілля-К, 2007
Остапченко Л.І., балан П.Г. Біологія: Підруч. Для 6 кл. загальноосвіт. Навч. закл. – Київ «Генеза»
Хід уроку
І. Організаційний момент уроку
Привітання вчителя з учнями.
ІІ. Перевірка опорних знань учнів.
Опитування. Де ви зустрічаєте водоростей?
Яке значення водоростей для природи?
Чим можуть слугувати водорості?
Оголошення теми та мети уроку. Слайд 1.
Мотивація.
Напис на дошці. «Жодна травинка ні стелилась по землі, жодна гілка не згибалась й не росла в горизонтальному положенні. Все спрямовувалось вверх по прямій лінії, строго перпендикулярно до поверхні океану. Водорості, здавалось, застигли у своєї нерухомості, і щоб пройти, приходилось розхиляти їх руками, але рослина одразу же приймала попереднє положення. Тут було царство вертикальних лінії!»
(Жюль Верн)
ІІІ. Пояснення нового матеріалу
Водорості - найдавніші організми, що становлять найбільшу групу серед нижчих рослин. Нараховують близько 30 тис. видів водоростей, їх життєдіяльність відбувається, здебільшого, у водному середовищі або дуже тісно з ним пов'язана.
Слайд 2
Яку будову клітини водоростей Ви можете відзначити з допомогою слайда? (один учень виходить до дошки та показує органели клітини)
Особливості будови водоростей. Водорості автотрофні організми, їх тіло не має тканин і не поділене на органи. Воно називається таломом, або сланню. Рослини з такою будовою об'єднують у групу, яку умовно називають нижчими рослинами.
За будовою слані водорості поділяють на одноклітинні, колоніальні та багатоклітинні організми. Розміри слані багатоклітинних водоростей різноманітні: від мікроскопічних до гігантських. Найбільші за розмірами морські бурі водорості. Наприклад, слань водорості макроцистис сягає 30-45 м. Слайд 3.
Основною структурною одиницею будови водоростей є клітина. Вона може мати найрізноманітнішу форму: грушоподібну, кулеподібну, веретеноподібну, циліндричну тощо, як Ви бачили на 2 слайді. Розміри клітини водоростей коливаються: від декількох мікрометра до десятка сантиметрів. Клітина водоростей має типову для всіх рослин будову. Зовні вона вкрита клітинною оболонкою. Вміст клітини заповнений цитоплазмою, у якій розміщується ядро та інші органели. У клітинах водоростей може бути зелений пігмент (хлорофіл), червоний, бурий, жовтий тощо. Пігменти знаходяться у спеціальних утвореннях -хроматофорах, які можуть мати різну форму: стрічки, пластинки, спіралі.
Екологічні групи водоростей. У самій назві «водорості» відображено середовище їх існування - вода. Справді, більшість водоростей живе у водному середовищі: океані, морі, річці, озері і навіть у калюжі. Але можна зустріти водорості в ґрунті, на його поверхні, камінні, на деревах, у шерсті тварин, а також у гарячих джерелах, льодовиках, на снігу.
Водорості, які заселяють товщу води океанів, морів, прісних водойм і пасивно переносяться течією, відносять до рослинного планктону - фітопланктону. Морський фітопланктон складається, здебільшого, з діатомових водоростей. Прісноводний фітопланктон представлений одноклітинними зеленими водоростями. Водорості, що ростуть на дні водойм або різних підводних предметах, відносять до бентосних водоростей.
Наука, що вивчає походження, будову та різноманітність водоростей, називається альгологія.
Різноманітність водоростей. Водоростей поділяють на систематичні відділи, будову талому, наявність тих чи інших пігментів, що містяться у клітинах водоростей, способи розмноження, цикл розвитку. За цією ознакою їх поділяють на відділи: Зелені водорості, Золотисті водорості, Діатомові водорості, Жовто-зелені водорості, Бурі водорості, Червоні водорості та інші.
Одними з найперших автотрофних організмів, що виникли на нашій планеті, були водорості. Вони мають дуже просту будову тіла, яке не поділене на органи і називається сланню (або таломом). Така будова організму дає водоростям змогу жити лише у водному середовищі.
Зелені водорості - найчисельніший відділ водоростей. Він нараховує близько 20 000 видів. Представники цього відділу мають дуже різноманітні зовнішній вигляд та розміри, але всі вони зеленого кольору (подумайте, чому).
До відділу Зелені водорості належать одноклітинні (хламідомонада, хлорела), колоніальні (вольвокс) та багатоклітинні (улотрикс, спірогіра) організми.
Вчитель дає характеристику зелених водоростей, а учні записують матеріал в вигляді блок-схем.
Слайд 4.
Слайд 5.
Слайд 6.
Слайд 7.
Учні дають відповідь на запитання, висловлюють свої думки та захищають свою точку зору.
Розповідь вчителя про діатомових, бурих та червоних водоростей.
Слайд 8.
Слайд 9.
Слайд 10.
Слайд 11.
Слайд 12.
Слайд 13.
Слайд 14.
ІV. Підбиття підсумків по даній темі на уроці
Учні виконують завдання, що показані на мультимедійній дошці.
Ми відповіли на питання: ЩО? ЯК? ХТО?
Перевіримо, як ви засвоїли нову інформацію.
Учні отримують картки на яких міститься завдання.
(Картки) Робота в парах (кожна пара отримує картку з завданням)
Слайд 15. Картка1
Слайд 16. Картка 2
Слайд 17. Картка3
Після виконання завдань учні разом з вчителем перевіряють правильність виконання. Учні задають питання, що їм незрозуміло з матеріалу під час вивчення нового матеріалу.
Після чого учні самостійно виставляють собі оцінки на своїх карках враховуючи свою роботу під час уроку.
V. Повідомлення домашнього завдання 1 -2 хв.
Опрацювати матеріал § 41, повторити § 40, завдання письмово 1,2 (1 р), 3,4 (2 р) с.156, створити комікс «Пригоди хламідомонади на підводному човні» (3 р), скласти казку про Улотрикс та Спірогіру, намалювати своїх персонажів (4 р)
В кінці уроку учні здають свої картки з оцінками.
Дякую за Вашу увагу учні! До побачення!
1