Тема. Загальні особливості клімату Африки.
Кліматичні пояси і типи клімату.
Мета: закріпити раніше вивчені знання; ознайомити учнів з проявом головних кліматотворних чинників материка Африка; встановити закономірності змін температури і кількості опадів; формувати в учнів поняття про кліматичні пояси і типи клімату Африки; розвивати практичні навички учнів працювати зкліматичними картами; продовжувати формування навичок логічного мислення, виховувати толерантне ставлення одне до одного.
Обладнання: кліматична карта Африки, атласи, додаткова література або слайди для мультимедійної дошки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Опорні та базові поняття: клімат, кліматотворні чинники, кліматичні пояси, типи клімату, пасати, океанічні течії, показники клімату, сонячна радіація, підстилаюча поверхня, циркуляція атмосфери, самум, циклон і антициклон, океанічні течії, основні і перехідні кліматичні пояси, температура повітря, постійні вітри, опади.
Хід уроку
І Організаційний момент
Посміхніться один до одного .Я сподіваюсь ,що ми можемо створити ситуацію успіху на уроці. Щоб наша спільна робота була успішною ,запам’ятайте, будь ласка закони уроку.
Закони уроку
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Прийом: « Експрес – опитування»
- Область атмосфери з низьким тиском у центрі...
- Рух повітряних мас над поверхнею Землі...
- Випромінювання Сонцем тепла і світла...
- Вертикальний атмосферний вихор, що має форму стовпа...
-Область атмосфери з високим тиском у центрі...
- Типи погоди, що повторюються з року в рік...
- Дуже швидкий, руйнівної сили вітер...
- Межа між різними повітряними масами...
-Горизонтальне переміщення повітря...
- Волога, що випадає з хмар...
- Найбільша частина Світового океану...
- Складові частини атласу (серед них і кліматична)...
IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Спробуймо асоціювати слово «Африка» з іншими словами і відразу хочеться сказати — жара і пустеля. Саме тут, в пустелях Африки, зафіксовано найвищу температуру — +57,8°С. Над морем барханів повітря неначе тремтить, роблячи навколишні пейзажі хиткими та оманливими. Шведський дослідник Ч. Андерсон, що побачив Африку у 1850-х роках, писав: «Важко знайти на світі місце, яке б у більшій мірі відповідало нашим уявленням про пекло. Дух нескінченної самотності, що літав над цією неосяжною пустелею, примусив мене здригнутися. Навіть смерть була б краща за вигнання до цього краю.» (Уривок про пустелю Наміб.) Але мандруючи до центру цього величного материка, зустрічаємо і світ саван, і екваторіальні вологі ліси з багатим і різноманітним складом живих істот. Чому така мінлива природа в Африці? З чим це пов’язано?
IV. Вивчення нового матеріалу
Бесіда
1. Які показники клімату можна вичитати з кліматичної карти?
1). Що називається кліматичним поясом?
2). З яким поняттям у вас асоціюється поняття кліматичний пояс?( Складання асоціативного куща)
1. Метод «Мікрофон» (кожен учень дає відповідь або висловлює свою думку швидко, по черзі)
- Що називається кліматом?
- Під дією яких чинників формується клімат?
- На який кліматичний показник впливає сонячна радіація?
- Від чого залежить температура повітря?
- На який показник клімату впливає характер підстилаючої поверхні?
- Які типи повітряних мас сформувалися в Африці? Як вони впливають на клімат?
- Які області постійного тиску знаходяться над материком?
-Як впливають течії на формування клімату?
2. Робота з підручником. Самостійне читання тексту
А) Інтерактивний метод позначок. Читаючи текс, на полях поставте простим олівцем такі позначки:
«+ » - знаю;
« - » - не знаю (не більше двох позначок на абзаці)
Б) Що з прочитаного підтвердило ваші знання про кліматичні пояси Африки? - Яка інформація не підтвердилася?
-Чого ви не знали?
- Що ви довідалися нового?
3. Робота в групах
Завдання . користуючись атласом додатковою літературою, скласти характеристику кліматичних поясів, дані занести в таблицю.
Група І – Гроза – скласти характеристику ЕКП
Група - Дощик – скласти характеристику СубЕКП
Група ІІІ – Райдуга –скласти характеристику ТКП
Група ІV Туман – скласти характеристику СубТКП
Назва кліматичного поясу |
Переважаючі повітряні маси |
Тип клімату |
Температура |
Кількість опадів |
||
липень |
січень |
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
Після відведеного часу доповідачі висловлюють свої ідеї, одночасно показуючи таблиц,. використовуючи ілюстрації, доповнюючи відповіді.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Що відбудеться з пустелею Наміб, якщо температура води Бенгальської течії різко підвищиться?
Гра «Пізнайко». Робота групами по чотири учні
Завдання. Скласти запитання, що починається зі слова «Чому...» та окремо написати відповідь у вигляді тез.
Приклад: «Чому в тропічних широтах випадає найменша кількість опадів?»
Відповідь:
- це широти з постійним високим тиском, де переважає антициклон;
-тут постійно висока температура;
- біля західного узбережжя панують холодні течії».
VI. Підсумок уроку
- Клімат Африки різноманітний, адже материк розташований у межах субтропічного, тропічного, субекваторіального та екваторіального поясів.
- Найбільша площа її лежить у тропічних широтах, де переважає високий тиск та континентальні повітряні маси з високими температурами і малою кількістю опадів цілий рік, що приводить до утворення пустель.
VII. Домашнє завдання
- Опрацювати текст підручника
- Скласти порівняльну характеристику клімату Сахари та Калахарі.
- Дати усну відповідь на запитання: «Чому на східних схилах Драконових гір випадає велика кількість опадів?».
- Підготувати інформацію з даної теми.