УРОК 6 клас
ТЕМА: Загальні відомості про технологію виготовлення української ляльки.
МЕТА:
УСТАТКУВАННЯ:
зразки виробів, ілюстрації; фотографії національних костюмів, карти інструкцій по виготовленню ляльки, проектор.
ІНСТРУМЕНТИ І МАТЕРІАЛИ:
тканина, нитки різного кольору, мереживо, тасьма, бісер для прикраси, ножиці.
ТИП ЗАНЯТТЯ: комбінований
ХІД УРОКУ:
Перевірка готовності учнів до заняття.
Слайд 1
Відповідають учні.
Слайд 2
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слайд 3
Учням показую ляльку виготовлену на підприємстві, та ляльку виготовлену власноруч.
Запитання: чи можна назвати іграшку, яка виготовлено власноруч лялькою?
Як ви думаєте, чи відрізняється сучасна лялька від рукотворної? Якщо "так", то чим?
ІV. Оголошення теми і мети уроку.
Слайд4,5
V. Вивчення нового матеріалу
Учні отримують текст з історією виникнення ляльки, опрацьовують матеріал шукаючи відповідь на запитання:
Скільки історичних етапів пройшла народна лялька до сьогоднішнього дня?
Все, що відбувалося навколо первісної людини, було незрозумілим, страшним і лякаючим для нього. З неба лилася вода, стрілами падав вогонь (дощ і блискавка). Вода змивала і відносила житла, людей, посіви. Блискавки вбивали людей і худобу, підпалювали удома. Сонце те ж не завжди було ласкавим до людини і землі. Були часи, коли воно спалювало все засіяне, позбавляючи людей урожаю. Вітер виривав з корінням дерева, руйнував житла. І людина задавалася питанням: "А хто все це робить"? І знайшов для себе відповідь: "Звичайно, це були вищі і могутніші істоти - боги". І ось люди подумали, а що коли створити зображення богів і дати їм імена? Тоді можна буде знати, у кого просити допомоги і захисту, кому поклонятися. Так з'явилися боги: Сварог (вогонь), Дажьбог (сонце), Макошь (вода, земля, сімейного вогнища і рукоділля), Перун (грім і блискавки), Стрибог (вітер) та інші. Найчастіше зображали богів у вигляді людських фігур.
Напевно, це і були найперші ляльки в історії людства! Люди вірили їм, поклонялися, сподівалися на їх захист. Так перші ляльки полегшили життя стародавніх людей.
Коли люди просили про щось богів, то вони обов'язково приносили їм жертву. В давнину це були людські жертвопринесення. Але одного разу комусь прийшла в голову думка запропонувати в жертву замість живої людини - ляльку. Узяли поліно, обрядили його в хустку і сарафан і принесли в жертву богам. Боги жертву прийняли. Так лялька-поліно врятувала життя людини.
Поступово обряди жертвопринесення перетворилися на справжні свята. Різним богам почали приносити в жертву різних ляльок-чучел, у яких були свої імена: Кострома, Моренна, Купало, Яріло і так далі Наряджених ляльок з піснями носили на руках, водили хороводи навколо них, затівали ігри, а потім "віддавали" богам - топили в річці, спалювали на вогнищі, розкидали по полях і так далі А замість просили здоров'я, урожаю, любові.
З глибини століть прийшли до нас традиції виготовлення ляльок з латочок тканини. Іграшці надавалося магічне значення. Саморобні ганчіркові ляльки робили безликими: обличчя замінював узор у вигляді хреста, ромба, квадрата. По старовинних повірям, лялька з обличчям як би дивилася в душу і могла нашкодити дитині, його наврочити.
Тому, безлика лялька була одночасно і оберігом.
Ганчіркових ляльок починали «вертіти» з п'яти років. Такі ляльки були в будь-якій селянській сім'ї, в деяких будинках їх налічувала до сотні. Ляльки робили з великим старанням, оскільки по ній судили про смак і майстерність господині. Кукла-оберег зображала людину, вона була партнером в грі, учила розуміти внутрішній світ людини.
Робота в парах або по три учні.
Завдання: Охарактеризувати, що являла собою лялька(на етапах).
На виготовлення цих ляльок йшли в основному підручні матеріали.
Відповіді учнів. Слайд 7
На обличчі ляльки з різних ниток намотували хрест – символ сонця. Обличчя, як такого, у мотанки немає, воно досить символічне. Можна припустити, що лялька не має очей, бо згідно із давньою архаїчною традицією, в її очі може влетіти дух живої істоти. А цього не можна було допустити, адже ляльку часто нищили, спалювали або дарували богам. Тому аби оберіг нікого не нагадував і не завдавав комусь шкоди, його робили або безликим, або з хрестом.
Слайд 8
Для костюма ляльки понад усе підходять бавовняні і льняні тканини. Бажано використовувати ситець, льон, сатин дрібних забарвлень. Ці тканини зручні в розкроі, не тягнуться, легко склеюються і зшиваються.
Шили лялькові плаття не просто так, а з сенсом. Тобто наряд ляльки мав не тільки естетичне, декоративне значення, але і глибоке духовне коріння. Саме у ляльковому платті простежуються стародавні форми українського одягу. Весь одяг жінка споконвіку робила сама.
Слайд 9
Показ ілюстрацій.
У наряді будь-якої ляльки був завжди присутній червоний колір і вишивка. А як ви думаєте чому?
Відповіді учнів.
Це колір сонця, тепла, здоров'я, радості. За старих часів вважали, що вони оберігають від пристріту і травм. Узор вишивки теж був не випадковий, кожен малюнок вишивки мав своє значення.
Показ ілюстрацій. Слайд 10
Обов'язковою приналежністю будь-якого костюма був пояс. Він був і оберігом і мав практичне призначення. Пояс був межею, що оберігала тіло людини від злих сил. Так само пояс підв'язував фартух, за нього підтягали сорочки, під нього підтикали плахту, він підтримував шаравари, до поясу кріпилися ключі, гаманці і так далі
Показ ілюстрації. Слайд 11,12
Слайд 13, 14, 15, 16, 17, 18
VІ. Практична робота
«Виготовлення ляльки»
Слайд 19
Після повторення Т.Б. при роботі з інструментами і тканинами, вчитель показує етапи виконання ляльки.
Слайд 20
Слайд 21 Слайд 22
Слайд 23 Слайд 24
Слайд 25
VІІ.Закріплення нових знань
VІІІ. Підсумки уроку
ІХ. Демонстрація кращих робіт.
Х. Домашнє завдання
Слайд 26
Інструкційна картка
Технологічна послідовність виготовлення народної ляльки
№ з/п |
Послідовність виконання робіт |
Поопераційні фото |
Інструменти та матеріали |
1 |
Підібрати матеріал:
|
|
|
2 |
1 декатирування тканини для вишивання бавовняну тканину перед вишиванням замочити в гарячій воді, а потім у холодній на 5 хв для максимальної усадки
2 перевірити нитки на стійкість фарбування
|
|
|
3 |
Розробка ескізу
|
|
Папір, олівець, гумка |
4 |
Побудова креслення
|
|
Папір, лінійка, олівець, гумка |
5 |
Розкроювання виробу
викроюємо по обведеному контуру |
|
Крейда, ножиці |
6 |
Виготовлення валіка з ситцю для голівки
Моток тканини розміщується вертикально в квадратний шматок тканини, обмотується ниткою і зав’язується вузлом.
|
|
Тканина, нитки |
7 |
Виготовлення хреста на голівці ляльки: червоними і зеленими нитками (кольори на добробут та здоров’я родини) Різнокольоровими нитками намотується на обличчі ляльки хрест.
|
|
Нитки |
9 |
Виготовлення тіла ляльки.
Звисаючі кінці тканини обмотують руки змотані з тканини у валік ,щоб утворилося тіло ляльки, до якого на наступному етапі прив’язується одяг.
|
|
Тканина, нитки білого кольору |
10 |
Виготовлення одягу ляльки.
Вишивання сорочечки, спідниці. |
|
Нитки, голка, п’яльця |
11
|
Пошиття сорочки та спідниці
|
|
Нитка, голка, ножиці |
12 |
Виготовлення фартуха |
|
Нитка, голка, ножиці, швейна машина |
13 |
Одягти ляльку в спеціально вишитий і пошитий одяг в традиціях українського національного костюма: сорочечку, спідницю та фартух
|
|
Нитка, голка, ножиці |
14 |
Оформлення голівки ляльки Накласти на головку волосся з ниток, заплести косу.
|
|
Нитки, клей |
15 |
Виготовлення намиста.
|
|
Голка, нитка, бісер, ножиці |
16 |
Виготовлення віночка .
Вінок в українців — це дівоча прикраса з живих або штучних квітів, є декоративним елементом дівочого національного костюма.
|
|
Клей, стрічки, ножиці |