Урок "Загальні відомості про технологію виготовлення української ляльки."

Про матеріал
Об’єкт проектно-технологічної діяльності учнів 6 класу: лялька-мотанка. З метою удосконалювати навичок роботи з тканиною, нитками, на прикладі виготовлення ляльки – мотанки, ознайомитись з історією появи народної ляльки, з обрядами і традиціями, пов'язаними з виготовленням ляльок та виховувати почуття національної гідності.
Перегляд файлу

УРОК 6 клас

 

ТЕМА: Загальні відомості про технологію виготовлення української ляльки.

 

МЕТА:

  •                 Удосконалювати навички  роботи з тканиною, нитками, на прикладі виготовлення ляльки – мотанки;
  •                 ознайомитись з|із| історією появи народної ляльки, з|із| обрядами і традиціями, пов'язаними з виготовленням ляльок;
  •                 виховувати почуття національної гідності;
  •                 розвивати образне мислення, творчі здібності.

УСТАТКУВАННЯ:

зразки виробів, ілюстрації; фотографії національних костюмів, карти інструкцій по виготовленню ляльки, проектор.

ІНСТРУМЕНТИ І МАТЕРІАЛИ:

тканина, нитки різного кольору, мереживо, тасьма, бісер для прикраси, ножиці.

ТИП ЗАНЯТТЯ: комбінований

 

ХІД УРОКУ:

  1. Організаційний момент

Перевірка готовності учнів до заняття.

  1. Актуалізація опорних знань:

Слайд 1

  •        Як ви думаєте, що позначає слово «лялька»?
  •        Як ви розумієте його значення?
  •        Який образ виникає у вас в свідомості при слові «лялька»?

Відповідають учні.

Слайд 2

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слайд 3

Учням показую ляльку виготовлену на підприємстві, та ляльку виготовлену власноруч.

 

Запитання: чи можна назвати іграшку, яка виготовлено власноруч лялькою?

Як ви думаєте|вважаєте|, чи відрізняється сучасна лялька від рукотворної? Якщо "так|та|", то чим?

   ІV. Оголошення теми і мети уроку.

Слайд4,5

 

    V. Вивчення нового матеріалу

Учні отримують текст з історією виникнення ляльки, опрацьовують матеріал шукаючи відповідь на запитання:

 Скільки історичних етапів пройшла народна лялька до сьогоднішнього дня?

 

 

Все, що відбувалося|походило| навколо|навкруг| первісної людини, було незрозумілим, страшним і лякаючим для нього. З неба|піднебіння| лилася вода, стрілами падав вогонь (дощ і блискавка). Вода змивала і відносила житла, людей, посіви. Блискавки вбивали людей і худобу, підпалювали удома|вдома|. Сонце те ж не завжди було ласкавим до людини і землі|грунту|. Були часи, коли воно спалювало все засіяне, позбавляючи людей урожаю. Вітер виривав з|із| корінням дерева, руйнував житла. І людина задавалася питанням: "А хто|КТО| все це робить|чинить|"? І знайшов для себе відповідь: "Звичайно, це були вищі і могутніші|усемогутні| істоти - боги". І ось|от| люди подумали, а що коли створити зображення богів і дати їм імена? Тоді можна буде знати, у кого|КТО| просити|прохати| допомоги і захисту, кому|КТО| поклонятися. Так з'явилися|появлялися| боги: Сварог (вогонь), Дажьбог (сонце), Макошь (вода, земля|грунт|, сімейного|родинного| вогнища|осередку| і рукоділля), Перун (грім і блискавки), Стрибог (вітер) та інші. Найчастіше зображали|змальовували| богів у вигляді людських фігур.

Напевно, це і були найперші ляльки в історії людства! Люди вірили їм, поклонялися, сподівалися|надіялися| на їх захист. Так перші ляльки полегшили життя стародавніх|древніх| людей.

Коли люди просили|прохали| про щось богів, то вони обов'язково приносили їм жертву. В давнину це були людські жертвопринесення. Але|та| одного разу|одного дня| комусь прийшла в голову думка|гадка| запропонувати в жертву замість живої|жвавої| людини - ляльку. Узяли поліно, обрядили його в хустку|платок| і сарафан і принесли в жертву богам. Боги жертву прийняли. Так лялька-поліно врятувала життя людини.

Поступово обряди жертвопринесення перетворилися на справжні|теперішні| свята. Різним богам почали|стали| приносити в жертву різних ляльок-чучел|опудал|, у|біля| яких були свої імена: Кострома, Моренна|морена|, Купало, Яріло і так далі Наряджених ляльок з|із| піснями носили на руках, водили хороводи навколо|навкруг| них, затівали ігри, а потім "віддавали" богам - топили в річці|ріці|, спалювали на вогнищі|багатті|, розкидали по полях і так далі А замість| просили|прохали| здоров'я, урожаю, любові|кохання|.

З|із| глибини століть|віків| прийшли до нас традиції виготовлення ляльок з|із| латочок|клаптиків| тканини. Іграшці надавалося магічне значення. Саморобні ганчіркові ляльки робили|чинили| безликими: обличчя замінював узор|візерунок| у вигляді хреста, ромба, квадрата. По старовинних повірям|, лялька з обличчям як би дивилася в душу і могла нашкодити|зашкодити| дитині|дитяті|, його наврочити|зурочити|.

Тому, безлика лялька була|з'являлася| одночасно і оберігом|.

Ганчіркових ляльок починали|розпочинали| «вертіти» з п'яти років. Такі ляльки були в будь-якій селянській сім'ї, в деяких будинках|домах| їх налічувала|нараховувала| до сотні. Ляльки робили|чинили| з|із| великим старанням, оскільки|тому що| по ній судили про смак і майстерність господині|хазяйки|. Кукла-оберег зображала|змальовувала| людину, вона була|з'являлася| партнером в грі, учила|вчила| розуміти внутрішній світ людини.

 

Робота в парах або по три учні.

Завдання: Охарактеризувати, що являла собою лялька(на етапах).

  1.               І етап
  2.               ІІ етап
  3.               ІІІ етап

 

На виготовлення цих ляльок йшли в основному підручні матеріали.

  • А які саме?   (Учні виконують завдання за слайдом) Слайд 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді учнів. Слайд 7

На обличчі ляльки з різних ниток намотували хрест – символ сонця. Обличчя, як такого, у мотанки немає, воно досить символічне. Можна припустити, що лялька не має очей, бо згідно із давньою архаїчною традицією, в її очі може влетіти дух живої істоти. А цього не можна було допустити, адже ляльку часто нищили, спалювали або дарували богам. Тому аби оберіг нікого не нагадував і не завдавав комусь шкоди, його робили або безликим, або з хрестом.

Слайд 8

 

Для костюма ляльки понад усе підходять|пасують| бавовняні і льняні тканини. Бажано використовувати ситець, льон|лен-стланець|, сатин дрібних|мілких| забарвлень. Ці тканини зручні в розкроі, не тягнуться, легко склеюються і зшиваються.

 

Шили лялькові плаття|сукні| не просто так, а з|із| сенсом|змістом|. Тобто|цебто| наряд|вбрання| ляльки мав не тільки|не лише| естетичне, декоративне значення, але і глибоке духовне коріння. Саме у ляльковому платті|сукні| простежуються|просліджують| стародавні|древні| форми українського одягу. Весь одяг жінка споконвіку|споконвіків| робила|чинила| сама.

Слайд 9

 

Показ ілюстрацій.

У наряді|вбранні| будь-якої ляльки був завжди присутній червоний колір|цвіт| і вишивка. А як ви думаєте|вважаєте| чому?

Відповіді учнів.

Це колір|цвіт| сонця, тепла, здоров'я, радості. За старих часів вважали|лічили|, що вони оберігають від пристріту і травм. Узор|візерунок| вишивки теж|також| був не випадковий, кожен малюнок вишивки мав своє значення.

Показ ілюстрацій. Слайд 10

Обов'язковою приналежністю будь-якого костюма був пояс. Він був|з'являвся| і оберігом| і мав практичне призначення. Пояс був|з'являвся| межею, що оберігала тіло людини від злих сил. Так само пояс підв'язував фартух, за нього підтягали|підтягували| сорочки, під нього підтикали плахту, він підтримував шаравари|, до поясу кріпилися|зміцнювали| ключі|джерела|, гаманці і так далі

Показ ілюстрації. Слайд 11,12

 

 

 

 

Слайд 13, 14, 15, 16, 17, 18

 

 

 

VІ. Практична робота

«Виготовлення ляльки»

Слайд 19

Після|потім| повторення Т.Б. при роботі з|із| інструментами і тканинами, вчитель|учитель| показує етапи виконання ляльки.

Слайд 20

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Вчитель:  У Україні, ще в початку 20 сторіч дівчини, готуючи скриню з весільним приданим, разом з рушниками і сорочками, клали туди своїх ляльок. Кожна дівчина робила мотаную ляльку, яку забирала з собою в нову сім'ю. Причому в сім'ї чоловіка I дозволялося молодій дружині, поки у молодожона немає діток, гратися лялькою, і чим більше, вважалося, вона грається лялькою, то швидше стане матерью, і тим здоровіше будуть діти. А коли народжувалася дитина, то молода мати клала своїх ляльок до дитячої колиски, щоб оберігали дитяти від хвороб і поганих очей, а коли дитина підростала, то ляльки віддавалася йому для гри.
  • З давніх часів в українських сім'ях молода мати, що чекала дитину|дитяти|, робила|чинила| ляльку-мотанку|, «Пеленашку» яка втілювала|уособлювала| собою майбутнє дитя. Перш ніж покласти в колиску новонароджену дитину|дитяти|, туди клали цю ляльку, і вона ставала оберігом| дитини|дитяти|, її захисницею, символом зв'язку дитини|дитяти| зі|із| своїм родом, і цей зв'язок захищав людину, де б вона не була.

 

Слайд 21                                              Слайд 22

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 23                                                   Слайд 24

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                            Слайд 25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІ.Закріплення нових знань

  1.               З чим| пов’язано| виготовлення| ляльок|?
  2.               Чому так почитали|шанували| ляльку і берегли|зберігали|?
  3.               Чому народна лялька була безликою?

 

      VІІІ. Підсумки уроку

 

     ІХ|. Демонстрація кращих| робіт|.

 

    Х. Домашнє завдання

Слайд 26

 

 

Інструкційна картка

Технологічна послідовність виготовлення народної ляльки

№ з/п

Послідовність виконання робіт

Поопераційні фото

Інструменти та матеріали

1

Підібрати матеріал:

  • ситець білого кольору
  • канва
  • бісер
  • нитки

 

K:\КАТЯ\ФОТО проект\SDC17064.JPG

 

2

1 декатирування тканини для вишивання бавовняну тканину перед вишиванням замочити в гарячій воді, а потім у холодній на 5 хв для максимальної усадки

 

2 перевірити нитки на стійкість фарбування

 

 

 

 

J:\DCIM\100SSCAM\SDC19662.JPG

 

3

Розробка ескізу

 

 

 

 

 

 

 

Папір, олівець, гумка

4

Побудова креслення

 

 

 

 

Папір, лінійка, олівець, гумка

5

Розкроювання виробу

  • обводимо креслення

викроюємо по обведеному контуру

 

J:\DCIM\100SSCAM\SDC19657.JPG

 

 

Крейда, ножиці

6

Виготовлення валіка з ситцю для голівки

 

 Моток тканини розміщується вертикально в квадратний шматок тканини, обмотується ниткою і зав’язується вузлом.

 

 

 

 

J:\DCIM\100SSCAM\SDC19664.JPG

Тканина, нитки

7

Виготовлення хреста на голівці ляльки: червоними і зеленими нитками (кольори на добробут та здоров’я родини)

 Різнокольоровими нитками намотується на обличчі ляльки хрест.

 

 

J:\DCIM\100SSCAM\SDC19667.JPG

 

Нитки

9

 

Виготовлення тіла ляльки.

 

Звисаючі кінці тканини обмотують руки змотані з тканини у валік ,щоб утворилося тіло ляльки, до якого на наступному етапі прив’язується одяг.

 

J:\DCIM\100SSCAM\SDC19670.JPGJ:\DCIM\100SSCAM\SDC19673.JPG

Тканина, нитки білого кольору

10

Виготовлення одягу ляльки.

 

Вишивання сорочечки, спідниці.

 

J:\DCIM\100SSCAM\SDC19661.JPG

 

Нитки, голка, п’яльця

11

 

Пошиття сорочки та спідниці

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J:\DCIM\100SSCAM\SDC19676.JPG

J:\DCIM\100SSCAM\SDC19679.JPG

Нитка, голка, ножиці

12

 

Виготовлення фартуха

 

J:\DCIM\100SSCAM\SDC19681.JPG

Нитка, голка, ножиці, швейна машина

13

Одягти ляльку в спеціально вишитий і пошитий одяг в традиціях українського національного костюма: сорочечку, спідницю та фартух

 

 

J:\DCIM\100SSCAM\SDC19677.JPG

 

Нитка, голка, ножиці

14

 Оформлення голівки ляльки

 Накласти на головку волосся з ниток, заплести косу.

 

 

 

J:\DCIM\100SSCAM\SDC19665.JPG

Нитки, клей

15

Виготовлення намиста.

 

 

 

J:\DCIM\100SSCAM\SDC19685.JPG

Голка, нитка, бісер, ножиці

16

Виготовлення віночка .

 

Вінок в українців — це дівоча прикраса з живих або штучних квітів, є декоративним елементом дівочого національного костюма.

 

 

J:\DCIM\100SSCAM\SDC19688.JPG

 

Клей, стрічки, ножиці

 

 

 

 

docx
Додано
9 лютого 2023
Переглядів
300
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку