Тема: Історія села Кучкарівка.
Мета: ознайомити учнів з історією рідного краю, діяльністю «Просвіти» та інших культурно-освітніх товариств; сприяти усвідомленню себе часточкою історії; поглибити знання про історію власного навчального закладу; розвивати вміння збирати інформацію, працювати з архівними джерелами; виховувати любов і повагу до власного краю, його минулого.
Обладнання: мультимедійний проектор, вчительська та учнівська презентації, фотографії, літопис школи.
КЗ «Луцька загальноосвітня школа І-ІІІступенів №13 Луцької міської ради»
Проект на тему:
«Історія села Кучкарівка»
Підготували:
вчитель історії Вакулка В.І., вчитель української мови та літератури Стрилюк О.М.
Луцьк, 2012
Тема: Історія села Кучкарівка.
Мета: ознайомити учнів з історією рідного краю, діяльністю «Просвіти» та інших культурно-освітніх товариств; сприяти усвідомленню себе часточкою історії; поглибити знання про історію власного навчального закладу; розвивати вміння збирати інформацію, працювати з архівними джерелами; виховувати любов і повагу до власного краю, його минулого.
Обладнання: мультимедійний проектор, вчительська та учнівська презентації, фотографії, літопис школи.
Хід заняття
І Вступна частина
Вивчати історію свого народу — завжди цікаво і корисно. А надто цікаво і потрібно — вивчати історію рідного краю, бо тут на кожному кроці до тебе промовляє минуле і запрошує до пізнання, до вивчення.
Сьогодні ми спробуємо заглибитися в історію нашого рідного села, яке ще досить недавно існувало на карті – Кучкарівка. Зупинимося як на самій історії, так і на діяльності «Просвіти».
ІІ Основна частина
Працюватимемо за таким планом
План
Назва Кучкарівка збереглась на іконі Розп’яття, написаній року Божого 1737, рукою ігумена Білостацької обителі Іовом Кондзелевичем.
Поселення зберегло свою назву і в часи російського панування, і за часів польської окупації (в історичних джерелах –Kuchkarovka) – аж до 1940 року. Хати розташовувалися купками /кучками/. Звідси і походить назва села – Кучкарівка.
Село невеличке, всього 10 «ґрунтів» (наділів, по 18 десятин угідь у кожному), та ще 50 «громадських» десятин (пасовищ і луків). Хоч селяни були «державними» (тобто не кріпаками), все ж вони мали свого пана, що мешкав у прекрасному маєтку над річкою Омелянівкою, яка була окрасою не лише панського помістя, а й всього села: вона наповнювала великий став, у якому розводили рибу. Селяни могли користувались водоймищем безкоштовно. Цей став і річка тривалий час були своєрідним кордоном між селом Кучкарівка і селом Красне.
Між поселенням і перехресною дорогою до села Зміїнець була невелика гірка, на якій стояла, мов у казці, хатина діда Мартина, – давнього-предавнього вояка якогось кавалерійського полку. Навколо хати був пустир, то тут, то там були вириті ямки, де брали глину для сільських будівель. На схід від хати була друга дорога в село, якою виганяли на пасовище худобу зі всього поселення. Площа такого «вигону» була гористою і займала до двох гектарів поля. Тут було також ціле «гусяче царство», бо птаства в селі не бракувало задля «свіжої» копійки. Мало хто не розводив гусей, бо це додавало не малу суму до сімейного бюджету: восени приходили згінщики і купували свійських птахів, а селяни, крім грошей, мали з гусей ще й гори подушок із пір’ям, чим гордились сільські господині, особливо ті, що мали дочок.
Невідомо з якого часу в селі з’явилось військове поселення: були деякі будівлі для військових та стайні для коней. Тут отаборилась частина 33-го Ізюмського полку, після 1900 року перейменованого в II гусарський Ізюмський полк. Далі за Ковельською трасою вся прилегла до річки Омелянівки земля опинилась у власності німців-колоністів (близько 15 осель). В подальшому житті села це відіграло вагому роль.
Саме село починалось від перехрестя доріг, була встановлена фігура – великий дубовий хрест з розп’яттям. За південним схилом простягались городи та маленькі прекрасні левади, пронизані крутими поворотами сердитої річечки Омелянівни з кришталевою водою та повними «ковбанями» риби. Хати збудовані «на городах», а господарчі будівлі – через дорогу (стайні, клуні). Серед села пролягала досить широка дорога, завжди чиста, охайна.
Влітку село було без «квартирантів», тобто без гусарів, які виїжджали із згаданого військового поселення в травні місяці, а вертались у другій половині вересня і займали «зимні» квартири. Цих гусарів було приблизно ескадрон, якщо не більше. Всі, що не вміщались в казармі, жили поруч з селянами по два-три чоловіки в хаті, мали свої постелі, спали на лавках або й на долівці, бо селянські хати того часу переважно складалися з кімнати й ванкіра (частини кімнати, відокремленої дошками або муром з обов’язково арковим входом, без дверей). У такому ванкірі переважно мешкали господарі з дітьми, а «квартиранти» займали кімнату, але тільки вночі, бо вдень всі вони були на заняттях. Такий «воєнний стан» у селі був до початку Першої світової війни.
З початком війни всі військові виїхали на фронт. В селі лишилася незла пам’ять про цих вояків, і пізніше в Кучкарівці було немало з тих гусарів, що пішли в прийми до місцевих дівчат.
Через воєнні дії багато мешканців села змушені були втікати, і наново люди зібралися в своїх домівках через 3-5 років. Відроджуватись громаді судилось вже в 1921-1922 pp., копи було встановлено нові кордони, а село опинились під ярмом польської окупації.
Друга Річ Посполита після світової війни на першому етапі свого державного існування ставилася до нашого народу якщо не зичливо, то хоч терпимо. До 1925 року повсюдно відкривались українські школи, зареєстровано культурно-національні організації, зокрема «Просвіту», проведено справедливі вибори до органів місцевого самоврядування. В Луцьку видавались українські газети, відкрилась українська гімназія. До цього процесу не могли залишитись байдужими мешканці села Кучкарівка. За час війни немало жителів дослужились до чинів то в місцевому уряді, то у війську. В цілому повоєнне становище сприяло пробудженню села.
Ми вже згадували казкову хатинку на гірці діда Мартина. Тепер цієї гірки немає. На її місці зараз стоїть школа. В 1939 році коштами громади села Кучкарівка було куплено, привезено й поставлено на Мартиновій горі досить великий будинок – незакінчену німецьку хату з села Рокині. Хата ця за проектом громади мала служити як Народний дім, але цьому перешкодила Друга світова війна. Дім вцілів під час воєнної хуртовини 1944 року, і на його основі побудували нову школу в селі.
Тепер – це наша школа. До цього будинку, пізніше добудували ще одне шкільне приміщення. Відтак недалеко був споруджений ще другий навчальний корпус школи №13, яка також стала пам’яткою довголітньої культурної праці на землях Кучкарівки та в цілому в місті Луцьку.
Діяльність «Просвіти»
Товариство "Просвіта" на Волині бере свій початок з 1918 року. Саме в цей час в багатьох населених пунктах Волині – Луцьку, Ковелі, Рівному, Горохові, Володимирі-Волинському, Крем’янці – засновано повітові філії "Просвіти". У 1928 році луцька "Просвіта" відзначала своє 10-ліття.
Незабаром і у с.Кучкарівка було відкрито філію "Просвіти“. Відразу при ній було організовано бібліотеку й читальню, а пізніше й аматорський гурток, який аж до війни діяв у селі досить успішно. Добрим порадником для членів "Просвіти" став Дмитро Іларіонович Степняк (справжнє прізвище Сєдих). Згодом "сільські артисти" були запрошені у просвітянський театр.
З аматорського гуртка "Просвіти" повстав справжній міський театр. Він виступав з виставами у театральній залі "Кронштерна" (це проти теперішнього будинку офіцерів).
Ставили класичні побутові п’єси, починаючи з "Наталки-Полтавки", "Сватання на Гончарївці", п’єс Кропивницького, Тобілевича, Старицького. З часом театр луцької "Просвіти" став одним із кращих на Волині.
Окремо діяла простора читальня "Просвіти" й бібліотека. Часто можна було зустріти гостей із-за кордону. У читальні можна було почути цікаві дискусії, суперечки.
При "Просвіті" працювала жіноча секція, спортивна, також був юрист-консультант, правник Василь Палаш. В читальні "Просвіти" було особливо багато руху під час виборів до Сейму і Сенату Польщі. Рух збільшився ще й тоді, коли виник "Укрінбанк", який містився поруч з читальнею й канцелярією.
Секретарем "Просвіти" з 1929 р. і аж до її закриття у 1933 р. був С.Д.Говдій. Головою "Просвіти" на той час був Євген Іванович Петриківський.
Він був людиною практичною, добросердечною, з ним рахувалася тодішня польська адміністрація.
Якою ж була в той час луцька "Просвіта"? Це була культурно-освітня організація, до якої могли належати особи української національності без різниці віросповідання чи політичних поглядів.
"Просвіта" не користувалася жодною допомогою від уряду, а була на власному бюджеті: членські внески, певний відсоток від різних імпрез, добровільні пожертви, а також прибутки театру.
На 1929р. в повіті було 150 філій "Просвіти". Всі вони були підпорядковані повітовій "Просвіті", яка захищала їхні інтереси перед адміністрацією під час святкування Різдвяної ялинки, театральних вистав, концертів, Шевченківських свят. На це повітова "Просвіта" діставала писемний дозвіл від староства, куди подавалося прохання, писане українською мовою.
Рада "Просвіти" щомісяця затверджувала діяльність організації. Особливу увагу звертали на касове діловодством філій і повітових організацій. Фінансову діяльність вів Іван Іванович Бондарук.
При луцькій "Просвіті" у повоєнний час (1920-1959рр.) була велика плеяда української інтелігенції. В бібліотеці були майже всі доступні на той час літературні твори. Зокрема, українська класика, починаючи, від Котляревського, а також видання Радянської України. Поруч з "Просвітою" був книжковий магазин, книгарня філії наукового товариства ім. Т.Г.Шевченка. Бібліотекою завідував інженер Анатолій Кох. Багато українських книг для бібліотеки подарував Чеслав Добровольський. Він був римокатоликом, але дуже любив Україну.
Була при "Просвіті" жіноча секція, головою якої була невістка Модеста Пилиповича Левицького пані Олімпія Левицька. Секретарем секції була Лідія Мушинська. У "Просвіті" бували пані Левачівська, Текля Олександрівна Редько, Ганна Білогуб, дружина полковника армії УНР Білогуба. Заходили до "Просвіти" пані Чирко, пані Лебідь-Юрчик, дружина видатного державного діяча Харитона Лебедя-Юрчика.
Не менше одного разу в тиждень приходив до бібліотеки "Просвіти" в супроводі своєї невістки Модест Пилипович Левицький. Він цікавився новинами, вів бесіди. Після служби Божої, в неділю в залі "Просвіти" Левицький читав лекції на етичні, моральні, релігійні теми.
В розумінні С.Д.Говдія луцька повітова "Просвіта" стала жертвою провокації з боку наших добрих сусідів – зі сходу і заходу. Східні сусіди експортували революцію всіма прийнятими в них методами. Вони не були вдоволені тим, що Західна Україна, а зокрема Волинь, після І світової війни не стала частиною "єдиного союза трудящих". Крім того, їх турбувало те, що на тій частині нашої батьківщини лишилися "недобитки націоналізму", які раніше чи пізніше будуть піднімати голос, небажаний на охопленій Ризьким договором союзній території.
В газетах "Світло", "Воля народу", " Наше життя", "Сельроб" і інших друкувалися і таємно поширювалися комуністичні ідеї. Польська адміністрація використовувала це для компрометації українського елементу, до якого належала "Просвіта". Влада Польщі поблажливо ставилась до релігійного сектантства. Яких тільки сект не було на Поліссі! А от українські школи – за малими винятками – не існували.
Після ліквідації "Просвіти" багато її членів, справжніх цінителів свободи, не опустили рук. Замість філій "Просвіти" в селах організовувались філії "Сільського господаря". Ініціатором заснування таких гуртків був Володимир Павлович Островський, український письменник, колишній редактор газети "Нарід", що видавалася у Варшаві. Він в той час мешкав в Луцьку, беручи участь у громадському житті українського населення. Йому допомагали Микола Нищий, Микола Тарасюк, Микола Ясінський та інші. За статутом ця нова організація мала право вести серед своїх членів крім агрономічної також культурну діяльність. Хоча, на жаль, вона не могла замінити "Просвіти" ні кількістю осередків, ні обсягом культурної діяльності. Були й культурні імпрези, свята, маленькі читальні, велися курси крою й шиття, курси української народної вишивки, куховарства і т.п.. Такий гурток існував і у селі Кучкарівка.
Наші земляки – герої війни
Війна застала Хлопіцького Анатолія Васильовича дев’ятнадцятирічним юнаком вдома в селі Черчиці. З перших днів окупації німці знищили більшість сімей, розстрілювали дорослих і дітей.
Молодих людей, що залишалися живими, вивозили на роботи в Німеччину, тому хлопці і дівчата переховувалися, ночували на лугах, у скиртах соломи. Ховалися весь час, протягом всього періоду окупації.
Організовувалися загони партизанів, які шкодили німцям, як могли.
Так тривало аж до 1944 року, поки не прийшла Радянська Армія. Анатолій Васильович згадує, що особливо сильний бій між наступаючими частинами Радянської Армії і німцями відбувся на Кічкарівці у видолинку до села Зміїнець.
Хлопіцький разом з іншими чоловіками допомагав копати окопи, вивозив поранених в санітарну частину, яка знаходилась в селищі Лище. 20 березня 1944 року був мобілізований в Армію. Дорога пролягала через Рівне в Брянськ, у запасний полк, де проходили навчання-підготовка до участі в воєнних діях.
Перше бойове хрещення отримав в бою за Пучикінські гори в Калінінградській області, куди потрапив у складі 231 полку 182 дивізії. Це був другий Прибалтійський фронт.
Німці були тут дуже сильно укріплені. Дивізія формувалась в 20-25 кілометрах від німецьких позицій. Безперервно було чути автоматні і кулеметні черги, крики «Ура!» - то німців вибивав штрафний батальйон.
Німців вибивали з Пушкінських гір, після чого дивізія без зупинки 10 днів гнала ворога далі, щоб не дати йому укріпитися. Догнали німців в Білорусії, тут були особливо тяжкі бої, які коштували ворогові величезних втрат.
Далі фронтові дороги пролягали через Білорусію в Латвію. Тут найсильніші бої відбувалися в м.Міттава. Місто кілька разів переходило з рук в руки. У цих боях в складі взводу автоматників брав участь Анатолій Хлопіцький.
В одному з боїв рядовий Хлопіцький отримав важке поранення, це було в червні 1944 року. Лікувався в санбатах 2 місяці в містечку Торопяць Калінінградської області.
Після двомісячного навчання в складі запасного полку в Міттаві знову потрапить на фронт. Воював у взводі автоматників, які охороняли знамено, командира полку, йшли в бій після піхоти. На озброєнні у автоматників був і кулемет.
У боях втрачав бойових побратимів. Одного разу німецька міна накрила кулемет, була розстріляна майже вся обслуга, в тому числі і командир.
Згадує ветеран бій з власівцями на великому латвійському хуторі. Командир взводу наказав замаскувати три кулемети, а всім солдатам зробити вигляд, що залишають позиції. Власівці пішли в наступ, тут їх і накрили кулеметним вогнем. Німці стали бити по нібито відступаючих солдатах. На щастя, не попадали, снаряди лягали далі в болотистий ґрунт. Коли повернулись на хутір, побачили вбитих ворогів. За цю операцію кулеметники отримали нагороди.
Згадує Анатолій Васильович бої, в яких довелося нашим солдатам нести великі втрати.
На одному з хуторів укріпилася велика кількість німецьких солдатів. Одержали завдання взяти хутір і забрати ворога в полон.
Коли наші солдати пішли в атаку, німецькі бронемашини, залишивши хутір, поїхали до іншого, звідки почали вести щільний вогонь по наших солдатах. Так що з двадцяти п’яти чоловік залишилося тільки чотири, в тому числі Анатолій Васильович Хлопіцький, який заліг в глибокій ямі з великим каменем.
Прийшло підкріплення ЗО чоловік. Все одно було знищено ворожим вогнем. Залишилося чоловік десять-двадцять. Бій припинився до ранку. На ранок підтягнули артилерію, і лише тоді вдалося вибити ворога з хутора.
І друге поранення довелося пережити Анатолію Васильовичу. Трапилося це 26 березня 1943 року. Лікування в госпіталі тривало аж до кінця війни, виписався 15 травня 1945 року
ІІІ Заключна частина
Отож – поважайте власне коріння, власне минуле. Бо лише та нація має право на гідне майбутнє, яка береже пам’ять про своє минуле. Дякуємо усім за виконану роботу.
1