Урок Захисту Вітчизни (дівчата) 10 клас "Травма голови та її наслідки: струс і забій головного мозку, деформація (здавлювання) черепа."

Про матеріал

Розроблений урок має міжпредметні зв'язки з англійською мовою, оскільки відбувається у вигляді ділового прийому іноземних фахівців, що прибули до України та знайомляться з видами травм,які отримують українці найчастіще ,щоб занти яку фірму з виробництва ліків будувати в Україні.

Перегляд файлу

Тема: Травма голови та її наслідки: струс і забій головного мозку, деформація (здавлювання) черепа.

Мета: - продовжити вивчати різні види ушкоджень,а саме голови,дати їх хараткеристику;

             - розвивати  практичні вміння та навички розпізнання перших ознак травми голови,надавати першу медичну допомогу при таких травмах;

               -  виховувати повагу та дбайливе ставалення до інших,до професії медпрецівника;

Обладнання: мультимедійна презентація,роздатковий матеріал,підручник,плакат «Дерево рішень»

Хід заняття

 

1.Організаційний момент

Вишикувати учнів в од­ну шеренгу за зростом, зробити перекличку за списком, виконати команди: «Шикуйсь!», «Рівняйсь!», «Струнко!»,» «Добрий день!»,«Віль­но!» «Сідайте!».

Слово учителя

Хочу розпочати наше заняття такими словами Петрарки: «Що користі в тому,що ти багато знаєш,раз ти не вмієш застосувати твої знання до твої потреб»,і ми сьогодні перевіримо ваші вміння користуватися своїми знаннями

Прийом «Комплімент»

Поверніться один до одного обличчям,скажіть якийсь комплімент і побажайте успіху один одному.

2. Актуалізація опорних знань

Прийом «Дерево знань»  На дошці намальоване дерево,до кожної з гілок причеплені надруковані на папері назви понять,яким учні мають дати визначення. (Травми черевної-порожнини це…,відкриті  травми животаподіляються на…,До зкартих травм живота відносять…різані рани,колоті рани,рубані рани і рвані,,пошкодження нирки,пошкодження печінки, розрив мязів,перша допомога при таких травмах наступна…) Так,ви гарно справились із цим завданням.

3. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

Слово учителя  Сьогодні  ми проведемо не звичайне заняття,а здійснимо віртуальну подорож.

Учитель показує на дошці малюнки трьох різних травм (живота,голови,шкірні висипи)

  • Висловіть свої припущення,про ,що  сьогодні йтиме мова на уроці?

Слово учителя: Так,справді тема нашого заняття стосуватиметься саме цих видів травм,і звучить вона таким чином… Ми з вами повинні ознайомитися із класифікацією ушкоджень голови та мозку,та дати їх порівняльну характеристику у вигляді узагальнюючої таблиці (див.дод.1),яку ви повинні заповнити в ході уроку самостійно.

4. Вивчення нового матеріалу

Учні заздалегідь поділені на 4 групи. Біля дошки окремо сидять за партою троє учнів «представники ВООЗ і перекладач».     У їх на парті фото кожної з травм,зошити ручки,у вуха можна надіти навушники. Одягнені в чорно-білий одяг з бейжиками.

Слово учителя: «Створення проблемної ситуації»

(Звертаючись до груп) Уявіть ситуацію,до вашої країни завітали високоповажні гості представники ВООЗ,які хочуть співпрацювати з вашою державою,створюючи ТНК(транснаціональну компанію )по виробництву ліків та засобів першої медичної допомоги, а що саме їх цікавить давайте з’ясуємо.

Запитання дипломатів звучать на англійській мові,а перекладач,їх озвучує на весь кабінет по-українськи.

Представник ВООЗ: (англійською)

Перекладач: Скажіть,чи часто у вас люди отримують черемпно-мозкові травми? Що є  їх причиною?

Учень Групи №1(супроводжують виступ презентацією або плакатом)

Серед всіх травм сьогодення  в нашій державі черепно-мозкові травми становлять (18-20 %). Це одна з важких травм, що в 10-12 % випадків закінчується смертю, у 19 % - інвалідністю і у 47 % - зниженням працездатності. Якщо прийняти до уваги, що черепно-мозкову травму отримують люди молодого (20-40 років), найбільш працездатного віку, то ця проблема перестає бути тільки медичною, вона стає і соціальною проблемою.

Такий високий процент смертності та інвалідності потерпілих з черепно-мозковою травмою обумовлений особливостями анатомічної будови і нейрофізіологічними процесами, що проходять в головному, спинному мозку внаслідок їх механічного пошкодження.

Як правило, основними причинами травм голови є ДТП, аварії на виробництві, побутові нещасні випадки, падіння, фізичне насильство.

Слово учитееля

«Цікаві факти»В історії відомі випадки,коли травми мозку призводили до появи у потрепілого нових талантів та вмінь,наприклад вміння розмовляти іноземними мовами,малювати,грати на музичних інструментах тощо.Це явище називається в науці синдром саванта,що розвивається на основі старих вмінь і навичок людини.

Фронтальна бесіда

  • То чи часто отримують такі травми наші громадяни?
  • Чому ці травми вже стають не медичні,а соціальні?
  • Що є причиною їх виникнення?

Представник ВООЗ(на англійській)

Перекладач: - А як у вашій країні класифікують такі ушкодження?

Учень з групи№2 (презентація або плакат)

Всі пошкодження черепа і головного мозку поділяються на закриті і відкриті.

Закрита черепно-мозкова травма - ушкодження головного мозку без порушення цілісності шкірних покривів.
Відкрита черепно-мозкова травма - ушкодження головного мозку з пошкодженням зовнішніх покривів (шкіра, м'яз).
Проникаюча черепно-мозкова травма - є ушкодження твердої мозкової оболонки, вушна або назальная ликворея (варіант - перелом основи черепа)
Вогнепальні (збройові) поранення.
Форми проявів ЧМТ:
- струс мозку;
- забій мозку легкого ступеня;
- забій мозку середнього ступеня;
- забій мозку важкого ступеня;
- здавлення мозку на тлі його забиття;
- здавлення мозку без відповідного забиття;
- травматичне субарахноїдальний крововилив;
- дифузне аксональне ушкодження (розриви аксонів в стовбурі мозку з мікрокрововиливами) - нова клінічна форма ЧМТ.

Фронтальнан бесіда

  • Як класифікують такі травми?
  • Як вони можуть проявитися у організмі людини?

Представник ВООЗ:

Перекладач: -Розглянемо ці травми більш детально. Розкажіть нам про струс головного мозку?

Учень групи№3 (з плакатом або презентацією)

Струс головного мозку

Це легка черепно-мозкова травма без видимих ушкоджень головного мозку. Патологію можна спостерігати мікроскопічно тільки на рівні клітин і внутрішньоклітинного простору. Струс проявляється короткочасними порушеннями свідомості на момент отримання травми. Тривалість порушення свідомості - від кількох секунд до кількох хвилин. Іноді потерпілий може тільки відчувати короткочасне потемніння в очах, спалахи, миготіння. Можливі короткочасні провали пам'яті в момент, до і після отримання травми. Часто потерпілого нудить, починається блювота. Після відновлення свідомості типовими скаргами є скарги на головний біль, запаморочення, слабкість, шум у вухах, припливи крові до обличчя, пітливість, порушення сну (сонливість, так і безсоння). Відчувається біль при русі очей. Вона збільшується при яскравому світлі, двоїться в очах при спробах читання.

Перша допомога:
покласти голову на 15-30см вище горизонталі;

  • міхур з льодом до голови;
    повернути голову набік (якщо потерпілий без свідомості і немає ознак травми шийного відділу хребта);
    при наявності рани, що кровоточить асептична пов'язка, що давить;
    ненаркотичні знеболюючі;
    при тривалій втраті свідомості (більше 3-5 хвилин) викликати швидку допомогу.
  • госпіталізація влікарню.
    Протягом 6 місяців після струсу головного мозку людина повинна бути звільнена від важкої фізичної і напруженої розумової праці.

Представник ВООЗ:

Перекладач: -Забій головного мозку і струс це одне і теж?

Учень групи№4 (презентацією чи палкатом)

Забій головного мозку - травматичне пошкодження мозкової тканини.
Клінічні ознаки залежать від місця розташування та обсягу контуженої тканини і вираженості руйнувань тканини мозку.
Ступені тяжкості забиття головного мозку.
Легкий ступінь:
- втрата свідомості від 15 до 30 хв.;
- головний біль, запаморочення, нудота, блювота;
- глибока ретроградна амнезія;
- симптоми випадання: зникнення рефлексів, певних видів чутливості, рухів певних груп м'язів (залежать від локалізації забиття);
- епісиндром (судоми скелетних м'язів).
Середня ступінь тяжкості
- втрата свідомості від 1 години;
- оглушення;
-  амнезія(непамятає нічого);
- менінгеальна симптоматика (субарахноїдальний крововилив) ригідність потиличних м'язів,
- косоокість (пошкодження окорухових нервів).

Важка ступінь.
- кома різного ступеня тяжкості і тривалості;
- геміпарези глибокі;
- порушення життєво важливих функцій (дихання, терморегуляції, гемодинаміки , серця).
Перша допомога.

покласти голову на 15-30см вище горизонталі;

міхур з льодом до голови;
повернути голову набік (якщо потерпілий без свідомості і немає ознак травми шийного відділу хребта);
при наявності рани, що кровоточить асептична пов'язка, що давить;
ненаркотичні знеболюючі;
при тривалій втраті свідомості (більше 3-5 хвилин) викликати швидку допомогу.

госпіталізація влікарню.
Принцип лікування - в основному:

 Строгий постільний режим -  з припіднятою головою на 10см від горизонтального положення;
Нормалізація зовнішнього дихання: трахеостомія
Покращення кровообігу головного мозку:
Протисудомні препарати  знеболюючі.

 Представник ВООЗ:

Перекладач: -  Яка травма черепа є найтяжчою? Розкажіть про неї?

Учень групи №5 (з презентацією)

Здавлення головного мозку.
Здавлення головного мозку – травма,що  характеризується великим скупченням рідкої або згорнутої крові, спинномозкової рідини або повітря під оболонками черепа.

Причини.
Серед причин здавлення головного мозку на першому місці стоять внутрішньочерепні гематоми . Далі йдуть вдавлені переломи кісток черепа, вогнища розтрощення мозку, наростаючий набряк-набухання головного мозку.

Симптоми

Ранніми ознаками здавлення головного мозку є наростаюча загальмованість при збереженній свідомості і орієнтуванні, локалізований головний біль. Спостерігається розширення зіниці на стороні крововиливу. Відбувається уповільнення пульсу (до 40-50 уд/хв). З'являються патологічні типи дихання.Симптоми здавлення ,з'являються тільки через деякий час після травми. Дане явище називається «світлим проміжком», тривалість якого від декількох годин до декількох днів. Саме з цієї причини відмова від госпіталізації може призвести до летального результату.
Перша допомога  проведення реанімаційних заходів (штучного дихання, непрямого масажу серця). Всі пацієнти повинні максимально швидко доставлятися в лікарню,де їм проведуть термінову операцію.

5. Узагальнення та систематизація знань

Учитель.  Фронтальна бесіда

  • То чим відрізняється між собою здавлювання черепа і струс головного мозку?
  • Яка перша допомога повинна бути надана при здавлюванні черепа?
  • Чи вмієте ви накладати стерильну повязку при черепно-мозкових травмах?

Прийом «Відеохвилинка»є скачане про чепчик та шапка Гіппократа

Давайте поглянемо,які види повязок можна накладати при таких травмах і ,як їх робити.

Прийом «Практичні вміння»

Бажаючі учні виконують  прийоми накладання повязок.

6.Підсумок уроку

Заключне слово учителя: Дякую всім за співпрацю,наше заняття добігло кінця,здайте мені ваші  заповнені таблички.оцінки за роботу на занятті такі… Надіюсь,що сьогодні ви поповнили свої клітини мозку корисною інформацією,яка знадобиться вам у подальшому. Допобачення.

7. Д/з Конспект, підготувати повідомленняокремим учням  «Різновиди шоку»

Додаток 1

Назва ушкодження

Причини або симптоми

Перша допомога

Струс

Забій

Здавлення черепа

 

 


Випереджальне завдання

О п і к о в и й   ш о к - Для клінічної картини опікового шоку характерна блідість шкірних покривів, зменшення виділення сечі, спрага, нудота. хворий збуджений, неадекватно оцінює свій стан, потім збудженя змінюється загальмованістю.  Лікування.   Охолоджувати можна з допомогою холодної води, мішка з льодом, снігом протягом 10-15 хв. Після зменшення болю накладають асептичну пов’язку, вводять знеболюючі і досталяють в лікарню.

Геморагічний шок виникає внаслідок гострої крововтрати. Втрата 25-30 % приводить до розвитку важкого шоку.Лікування. 1. Зупинка кровтечі.2.Доставлення в лікарню

Анафілактичний шок- зустрічається при переливанні білкових кровозамінників, імунних препаратів, антибіотиків, деяких антисептиків (препаратів йоду).

Лікування : Негайно припинити введення лікарського препарату.  Покласти хворого на спину, закинути голову, висунути нижню щелепу вперед для запобігання западання язика і проводити серцево-легеневу реанімацію до приїзду швидкої.

С е п т и ч н и й   ш о к (бактеріально-токсичний) - реакція організму на проникнення в кров гнійної інфекції або її токсинів. Початковою ознакою  шоку є висока температура (до 40-410 С) з ознобом, проливним потом. До цього приєднується психічне збудження. Як і для іншого виду шоку, характерні порушення з боку серця, легень, нирок.

Лікування: 1. Видалення  джерела інфекції. 2.Введення антибіотиків, сорбентів,загальнозміцнюючих препаратів.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пєтухова Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 липня 2018
Переглядів
5521
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку