Розроблений урок має міжпредметні зв'язки з англійською мовою, оскільки відбувається у вигляді ділового прийому іноземних фахівців, що прибули до України та знайомляться з видами травм,які отримують українці найчастіще ,щоб занти яку фірму з виробництва ліків будувати в Україні.
Тема: Травма голови та її наслідки: струс і забій головного мозку, деформація (здавлювання) черепа.
Мета: - продовжити вивчати різні види ушкоджень,а саме голови,дати їх хараткеристику;
- розвивати практичні вміння та навички розпізнання перших ознак травми голови,надавати першу медичну допомогу при таких травмах;
- виховувати повагу та дбайливе ставалення до інших,до професії медпрецівника;
Обладнання: мультимедійна презентація,роздатковий матеріал,підручник,плакат «Дерево рішень»
Хід заняття
1.Організаційний момент
Вишикувати учнів в одну шеренгу за зростом, зробити перекличку за списком, виконати команди: «Шикуйсь!», «Рівняйсь!», «Струнко!»,» «Добрий день!»,«Вільно!» «Сідайте!».
Слово учителя
Хочу розпочати наше заняття такими словами Петрарки: «Що користі в тому,що ти багато знаєш,раз ти не вмієш застосувати твої знання до твої потреб»,і ми сьогодні перевіримо ваші вміння користуватися своїми знаннями
Прийом «Комплімент»
Поверніться один до одного обличчям,скажіть якийсь комплімент і побажайте успіху один одному.
2. Актуалізація опорних знань
Прийом «Дерево знань» На дошці намальоване дерево,до кожної з гілок причеплені надруковані на папері назви понять,яким учні мають дати визначення. (Травми черевної-порожнини це…,відкриті травми животаподіляються на…,До зкартих травм живота відносять…різані рани,колоті рани,рубані рани і рвані,,пошкодження нирки,пошкодження печінки, розрив мязів,перша допомога при таких травмах наступна…) Так,ви гарно справились із цим завданням.
3. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Слово учителя Сьогодні ми проведемо не звичайне заняття,а здійснимо віртуальну подорож.
Учитель показує на дошці малюнки трьох різних травм (живота,голови,шкірні висипи)
Слово учителя: Так,справді тема нашого заняття стосуватиметься саме цих видів травм,і звучить вона таким чином… Ми з вами повинні ознайомитися із класифікацією ушкоджень голови та мозку,та дати їх порівняльну характеристику у вигляді узагальнюючої таблиці (див.дод.1),яку ви повинні заповнити в ході уроку самостійно.
4. Вивчення нового матеріалу
Учні заздалегідь поділені на 4 групи. Біля дошки окремо сидять за партою троє учнів «представники ВООЗ і перекладач». У їх на парті фото кожної з травм,зошити ручки,у вуха можна надіти навушники. Одягнені в чорно-білий одяг з бейжиками.
Слово учителя: «Створення проблемної ситуації»
(Звертаючись до груп) Уявіть ситуацію,до вашої країни завітали високоповажні гості представники ВООЗ,які хочуть співпрацювати з вашою державою,створюючи ТНК(транснаціональну компанію )по виробництву ліків та засобів першої медичної допомоги, а що саме їх цікавить давайте з’ясуємо.
Запитання дипломатів звучать на англійській мові,а перекладач,їх озвучує на весь кабінет по-українськи.
Представник ВООЗ: (англійською)
Перекладач: Скажіть,чи часто у вас люди отримують черемпно-мозкові травми? Що є їх причиною?
Учень Групи №1(супроводжують виступ презентацією або плакатом)
Серед всіх травм сьогодення в нашій державі черепно-мозкові травми становлять (18-20 %). Це одна з важких травм, що в 10-12 % випадків закінчується смертю, у 19 % - інвалідністю і у 47 % - зниженням працездатності. Якщо прийняти до уваги, що черепно-мозкову травму отримують люди молодого (20-40 років), найбільш працездатного віку, то ця проблема перестає бути тільки медичною, вона стає і соціальною проблемою.
Такий високий процент смертності та інвалідності потерпілих з черепно-мозковою травмою обумовлений особливостями анатомічної будови і нейрофізіологічними процесами, що проходять в головному, спинному мозку внаслідок їх механічного пошкодження.
Як правило, основними причинами травм голови є ДТП, аварії на виробництві, побутові нещасні випадки, падіння, фізичне насильство.
Слово учитееля
«Цікаві факти»В історії відомі випадки,коли травми мозку призводили до появи у потрепілого нових талантів та вмінь,наприклад вміння розмовляти іноземними мовами,малювати,грати на музичних інструментах тощо.Це явище називається в науці синдром саванта,що розвивається на основі старих вмінь і навичок людини.
Фронтальна бесіда
Представник ВООЗ(на англійській)
Перекладач: - А як у вашій країні класифікують такі ушкодження?
Учень з групи№2 (презентація або плакат)
Всі пошкодження черепа і головного мозку поділяються на закриті і відкриті.
Закрита черепно-мозкова травма - ушкодження головного мозку без порушення цілісності шкірних покривів.
Відкрита черепно-мозкова травма - ушкодження головного мозку з пошкодженням зовнішніх покривів (шкіра, м'яз).
Проникаюча черепно-мозкова травма - є ушкодження твердої мозкової оболонки, вушна або назальная ликворея (варіант - перелом основи черепа)
Вогнепальні (збройові) поранення.
Форми проявів ЧМТ:
- струс мозку;
- забій мозку легкого ступеня;
- забій мозку середнього ступеня;
- забій мозку важкого ступеня;
- здавлення мозку на тлі його забиття;
- здавлення мозку без відповідного забиття;
- травматичне субарахноїдальний крововилив;
- дифузне аксональне ушкодження (розриви аксонів в стовбурі мозку з мікрокрововиливами) - нова клінічна форма ЧМТ.
Фронтальнан бесіда
Представник ВООЗ:
Перекладач: -Розглянемо ці травми більш детально. Розкажіть нам про струс головного мозку?
Учень групи№3 (з плакатом або презентацією)
Струс головного мозку
Це легка черепно-мозкова травма без видимих ушкоджень головного мозку. Патологію можна спостерігати мікроскопічно тільки на рівні клітин і внутрішньоклітинного простору. Струс проявляється короткочасними порушеннями свідомості на момент отримання травми. Тривалість порушення свідомості - від кількох секунд до кількох хвилин. Іноді потерпілий може тільки відчувати короткочасне потемніння в очах, спалахи, миготіння. Можливі короткочасні провали пам'яті в момент, до і після отримання травми. Часто потерпілого нудить, починається блювота. Після відновлення свідомості типовими скаргами є скарги на головний біль, запаморочення, слабкість, шум у вухах, припливи крові до обличчя, пітливість, порушення сну (сонливість, так і безсоння). Відчувається біль при русі очей. Вона збільшується при яскравому світлі, двоїться в очах при спробах читання.
Перша допомога:
покласти голову на 15-30см вище горизонталі;
Представник ВООЗ:
Перекладач: -Забій головного мозку і струс це одне і теж?
Учень групи№4 (презентацією чи палкатом)
Забій головного мозку - травматичне пошкодження мозкової тканини.
Клінічні ознаки залежать від місця розташування та обсягу контуженої тканини і вираженості руйнувань тканини мозку.
Ступені тяжкості забиття головного мозку.
Легкий ступінь:
- втрата свідомості від 15 до 30 хв.;
- головний біль, запаморочення, нудота, блювота;
- глибока ретроградна амнезія;
- симптоми випадання: зникнення рефлексів, певних видів чутливості, рухів певних груп м'язів (залежать від локалізації забиття);
- епісиндром (судоми скелетних м'язів).
Середня ступінь тяжкості
- втрата свідомості від 1 години;
- оглушення;
- амнезія(непамятає нічого);
- менінгеальна симптоматика (субарахноїдальний крововилив) ригідність потиличних м'язів,
- косоокість (пошкодження окорухових нервів).
Важка ступінь.
- кома різного ступеня тяжкості і тривалості;
- геміпарези глибокі;
- порушення життєво важливих функцій (дихання, терморегуляції, гемодинаміки , серця).
Перша допомога.
покласти голову на 15-30см вище горизонталі;
міхур з льодом до голови;
повернути голову набік (якщо потерпілий без свідомості і немає ознак травми шийного відділу хребта);
при наявності рани, що кровоточить асептична пов'язка, що давить;
ненаркотичні знеболюючі;
при тривалій втраті свідомості (більше 3-5 хвилин) викликати швидку допомогу.
госпіталізація влікарню.
Принцип лікування - в основному:
Строгий постільний режим - з припіднятою головою на 10см від горизонтального положення;
Нормалізація зовнішнього дихання: трахеостомія
Покращення кровообігу головного мозку:
Протисудомні препарати знеболюючі.
Представник ВООЗ:
Перекладач: - Яка травма черепа є найтяжчою? Розкажіть про неї?
Учень групи №5 (з презентацією)
Здавлення головного мозку.
Здавлення головного мозку – травма,що характеризується великим скупченням рідкої або згорнутої крові, спинномозкової рідини або повітря під оболонками черепа.
Причини.
Серед причин здавлення головного мозку на першому місці стоять внутрішньочерепні гематоми . Далі йдуть вдавлені переломи кісток черепа, вогнища розтрощення мозку, наростаючий набряк-набухання головного мозку.
Симптоми
Ранніми ознаками здавлення головного мозку є наростаюча загальмованість при збереженній свідомості і орієнтуванні, локалізований головний біль. Спостерігається розширення зіниці на стороні крововиливу. Відбувається уповільнення пульсу (до 40-50 уд/хв). З'являються патологічні типи дихання.Симптоми здавлення ,з'являються тільки через деякий час після травми. Дане явище називається «світлим проміжком», тривалість якого від декількох годин до декількох днів. Саме з цієї причини відмова від госпіталізації може призвести до летального результату.
Перша допомога проведення реанімаційних заходів (штучного дихання, непрямого масажу серця). Всі пацієнти повинні максимально швидко доставлятися в лікарню,де їм проведуть термінову операцію.
5. Узагальнення та систематизація знань
Учитель. Фронтальна бесіда
Прийом «Відеохвилинка»є скачане про чепчик та шапка Гіппократа
Давайте поглянемо,які види повязок можна накладати при таких травмах і ,як їх робити.
Прийом «Практичні вміння»
Бажаючі учні виконують прийоми накладання пов’язок.
6.Підсумок уроку
Заключне слово учителя: Дякую всім за співпрацю,наше заняття добігло кінця,здайте мені ваші заповнені таблички.оцінки за роботу на занятті такі… Надіюсь,що сьогодні ви поповнили свої клітини мозку корисною інформацією,яка знадобиться вам у подальшому. Допобачення.
7. Д/з Конспект, підготувати повідомленняокремим учням «Різновиди шоку»
Додаток 1
Назва ушкодження |
Причини або симптоми |
Перша допомога |
Струс Забій Здавлення черепа |
|
|
Випереджальне завдання
О п і к о в и й ш о к - Для клінічної картини опікового шоку характерна блідість шкірних покривів, зменшення виділення сечі, спрага, нудота. хворий збуджений, неадекватно оцінює свій стан, потім збудженя змінюється загальмованістю. Лікування. Охолоджувати можна з допомогою холодної води, мішка з льодом, снігом протягом 10-15 хв. Після зменшення болю накладають асептичну пов’язку, вводять знеболюючі і досталяють в лікарню.
Геморагічний шок виникає внаслідок гострої крововтрати. Втрата 25-30 % приводить до розвитку важкого шоку.Лікування. 1. Зупинка кровтечі.2.Доставлення в лікарню
Анафілактичний шок- зустрічається при переливанні білкових кровозамінників, імунних препаратів, антибіотиків, деяких антисептиків (препаратів йоду).
Лікування : Негайно припинити введення лікарського препарату. Покласти хворого на спину, закинути голову, висунути нижню щелепу вперед для запобігання западання язика і проводити серцево-легеневу реанімацію до приїзду швидкої.
С е п т и ч н и й ш о к (бактеріально-токсичний) - реакція організму на проникнення в кров гнійної інфекції або її токсинів. Початковою ознакою шоку є висока температура (до 40-410 С) з ознобом, проливним потом. До цього приєднується психічне збудження. Як і для іншого виду шоку, характерні порушення з боку серця, легень, нирок.
Лікування: 1. Видалення джерела інфекції. 2.Введення антибіотиків, сорбентів,загальнозміцнюючих препаратів.