Урок містить прийоми інтерактивного навчання, а саме: цікаві факти, проблемні запитання, прийом "Напиши книгу", бліцопитування, розв'язування ситуативних задач.
Тема: Синдром тривалого здавлювання. Політравма, отримана внаслідок ДТП.
Мета:-дати загальні уявлення про синдром тривалого здавлювання, політравма їх небезпеку та наслідки; вчити діяти за алгоритмом при наданні першої допомоги при таких пошкодженнях;
- розвивати спостережливість,уміння та навички надавати першу допомогу,логічне мислення;
- виховувати почуття відповідальності за життя людини, почуття взаємодопомоги.
Обладнання:підручник,зошит, роздатковий матеріал,мультимедійна презентація,бинт,аптечка
Тип уроку: комбінований
1.Організаційний момент
Вишикувати учнів в одну шеренгу за зростом, зробити перекличку за списком, виконати команди: «Шикуйсь!», «Рівняйсь!», «Струнко!»,» «Добрий день!»,«Вільно!» «Сідайте!».
2. Актуалізація опрних знань
Прийом «Мозковий штурм»
- Скільки триває автомобільна аврія? 10секунд? 5? Та коли ви знаходитеся в центрі аварії,здається,що вона триває ціле життя.Як ви розумієте такий вислів?
Прийом «Проблемне запитання»
- Пригадайте з курсу ОБЖ, які травми та пошкодження можливі при надзвичайних ситуаціях, таких як ДТП, катастрофи, обвали, землетруси?
-Чим, на вашу думку, може бути небезпечним тривале перебування тіла чи частини тіла під завалом? - Чи відомо вам щось про політравму?
3.Мотивація навчальної діяльності
Розповідь учителя
Прийом «Цікаві факти»
За статистикою МНС, причиною смерті найчастіше виступають дорожньо-транспортні аварії,вибухи гірничого газу,опіки, політравма та синдром тривалого здавлювання. Особливу увагу привернув до себе синдром тривалого здавлювання під час другої світової війни. У постраждалих від фашистських бомбардувань Лондона, цей вид травми зустрічався в 3,5-5% і супроводжувався високою летальністю. Більш цілеспрямовано і ретельно синдром тривалого здавлювання стали вивчати після ядерних вибухів над Хіросімою і Нагасакі, де він зрозвинувся у 15-20% постраждалих, при цьому летальність склала 66-85% .
У мирний час найбільш часто СТЗ виникає у постраждалих під час землетрусів,падіння з висоти ДТП. Тому,як ви зрозуміли,ми сьогодні ознайомимося із поняттям політравма та синдром тривалого здавлювання.
4.Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Під час аварій і катастроф нерідко кінцівки та інші частини тіла людини протягом тривалого часу здавлюють зруйновані конструкції або уламки споруд, транспортні засоби тощо. У цьому випадку відбувається сильне здавлювання і навіть розрив м’язів. На поверхні шкіри сліди від здавлювання не завжди помітні, але м’язи та інші тканини, що лежать глибоко, можуть бути пошкоджені, внаслідок чого розвивається змертвіння з подальшим усмоктуванням продуктів порушеного обміну речовин – так званий синдром травматичного здавлювання (СТЗ) (до речі, аналогічне пошкодження може спричинити туго накладений джгут, який не знімався більше 4 годин).
Запис у зошит
Синдром тривалого здавлювання (СТЗ) (травматичний токсикоз) – надзвичайно тяжке пошкодження, яке може виникати при тривалому здавлюванні тканин через усмоктування продуктів порушеного обміну речовин.
Механізм розвитку СТЗ та симптоматика. Пусковим механізмом СТЗ є звільнення від здавлювання – декомпресія. В перші години після декомпресії стан постраждалого може бути задовільним і не викликати у сторонніх тривоги. Це може привести до недооцінки тяжкості пошкодження, неповноцінного надання допомоги й до загибелі постраждалого. Відразу після декомпресії на кінцівці видно садна, заглибини, що повторюють форму предметів, які здавлювали, шкіра кінцівки бліда, місцями помірно синюшна, холодна на дотик, чутливість відсутня. Через 30-40 хв починає розвиватися набряк. Загальний стан різко погіршується через 2-3 години після декомпресії, з’являються жага, нудота, блювота, в’ялість, сонливість та швидко розвивається гостра недостатність нирок. Через 6-12 годин після звільнення від здавлювання виникає тяжкий стан, викликаний всмоктуванням великої кількості токсинів з пошкоджених м’язових тканин та блокування нирок токсичними продуктами розпаду. Смерть настає від ниркової коми.
Періоди розвитку травматичного токсикозу. У розвитку травматичного токсикозу розрізняють три періоди: ранній, проміжний та пізній.
Ранній період характеризується збудженням. Потерпілий намагається звільнитися від предмета, що його здавлює, просить допомоги.
Після перебування у такому стані протягом 1,5—2 год розвивається проміжний період. В організмі починають проявлятися токсичні явища. Збудження проходить, потерпілий інколи впадає в дрімотний стан, відчуває загальну слабкість, сухість у роті, спрагу.
В пізній період стан людини різко погіршується: знову з'являється збудження, неадекватна реакція на навколишній світ, потерпілий марить, може бути озноб, блювання. Зіниці потерпілого спочатку сильно звужуються, а через деякий час розширюються. Пульс слабкий, частий. У тяжких випадках наступає смерть
Прийом «Склади правильно» учні розташовують у правильному порядку дані етапи надання першої допомоги,вони на папері кожен крок надрукований окремо і всі перевернуті та перемішані. 2 учня змагаються хто перший складе,потім клас перевіряє.
надання першої допомоги при СТЗ.
1. Усунути причину здавлювання.
2. Якщо кінцівки мають синюшний колір, холодні й сильно травмовані, на них накладають джгут, але не сильно затягують, щоб не порушити кровообіг. Це уповільнить розповсюдження кров'ю токсичних речовин з розтрощених ділянок. Якщо кінцівки теплі на дотик, пошкоджену кінцівку обкласти ватою чи іншим м’яким матеріалом і туго забинтувати звичайним чи еластичним бинтом.
3. Травмовану кінцівку обкладають пакетами з льодом або холодною водою, накладають транспортну шину, як при переломі.
4. Якщо є можливість, то вище місця накладення джгута чи бинта кінцівку обколюють новокаїном.
5. Обов’язково необхідно ввести знеболювальні та серцеві засоби.
6. З перших хвилин надання допомоги рекомендується дати потерпілому гарячий напій ( з невеликою кількістю соди – 2 ч.л. соди на 0,5л рідини). Сода сприяє відновленню кислотно-лужної рівноваги, а рідина — виведенню токсинів з організму.
7. Потерпілого тепло закутати та обережно транспортувати у лікарню.
Вчитель: Прийом «Напиши книгу» (учні сидять ніби за круглим столом всі разом)
Великий німецький природолюб та поет Й.Гете назвав людину книгою,всі сторінки якої повинні бути сповнені глибоким змістом. Ми теж спробуємо долучитися до написання такої книги. У вас на пратах є сторінки різного кольору,вам необхідно прочитати матеріал,що там міститься та коротко розповісти про це іншим,а потім всі листки складемо в одну книгу,і таким чином напишемо її.
Політравма листок жовтий
Політравма – це важкі травматичні ушкодження двох або більше органів чи тканин. Такий стан небезпечно тим, що він не проявляє себе повною мірою. Явними можуть бути тільки зовнішні пошкодження:
Інші симптоми виникають залежно від виду політравми,в різний час,навіть і через тиждень. З урахуванням анатомічних особливостей виділяють наступні види політравми:
Листок рожевий
При політравмах виникає травматичний шок різних ступенів та із різними наслідками
Ступені шоку
Наслідки
класифікують їх на такі категорії:
Життєвобезпечні наслідки - не викликає порушень життєдіяльності організму, не представляє небезпеки для життя.
Життєвонебезпечні наслідки- вражає важливі органи і системи, які можуть бути вилікувані за допомогою своєчасної та кваліфікованої допомоги.
Смертельне наслідки– руйнування внутрішніх органів, які вже ніяк не можна відновити навіть хірургічним шляхом.
Листок зелений
Перша допомога
Людина, далека від медицини, не зможе надати в повному обсязі медичну допомогу жертві, яка постраждала внаслідок автомобільної аварії, нещасного випадку на виробництві і т. п. Однак перша допомога при політравмі повинна бути зроблена. Безпосередньо до приїзду бригади лікарів перехожий чи знайомий чоловік повинен провести такі нескладні маніпуляції з постраждалим, які полегшать йому стан. Надання невідкладної допомоги мають здійснюватися протягом першої
(«золотої») години з моменту отримання травми.
Ніяких інших маніпуляцій проводити не варто. Адже людині, далекій від медицини, неможливо буде зрозуміти, який з видів політравм отримано. Це може визначити лише лікар, і то тільки після ретельного огляду пацієнта. На виконання цих маніпуляцій повинно йти не більше 4 хвилин.
5. Закріплення нового матеріалу
Розв’язання ситуаційної задачі.
При обвалі шахтарю придавило породою праву ногу. Його звільнено від завалу через 4 години. Постраждалий блідий, просить пити, на біль не жаліється. Кінцівка холодна на дотик, чутливість шкіри знижена, пульс на артеріях стопи не прослуховується, шкіра бліда. Яку допомогу необхідно надати постраждалому?
Хворий Р. 33 роки. Збитий автомобілем. Скарги на виражену біль в правій гомілці, наявність рясно кровоточивої рани у місці удару. Діагностовано відкритий ускладнений перелом правої гомілки з рясною артеріальною кровотечею. Після обробки рани, вище місця кровотечі наложено артеріальний джгут. Проведена транспортна іммобілізація підручними засобами. Для доставки хворого у найближчий лікувальний заклад потребується більше 2-х годин.
Чи правильно надана невідкладна допомога? Яким чином можна запобігти розвитку некротичних змін в ураженій кінцівці?
Прийом «Бліц опитування»
1. Поясніть термін "синдром тривалого здавлювання" та політравма
2. Чому травматичний токсикоз може становити загрозу для життя постраждалого?
3. Які періоди в розвитку СТЗ виділяють?
4. В якому випадку при СТЗ на пошкоджену кінцівку накладається стискувальна пов’язка?
5. З якою метою постраждалу кінцівку рекомендовано охолоджувати?
6. Які види політравм бувають?
7. В якому випадку при СТЗ на пошкоджену кінцівку накладається джгут?
8. Чи можна постраждалому з СТЗ давати пити рідину?
9. Як надати допомогу при політравмі?
6. Підсумок уроку
Прийом «Роблю висновок»
Отже,ми сьогодні з вами дізналися,що політравма та СТЗ є дуже небезпечними видами травм,і своєчасна та правильна домедична допомога,яку може надати людина,що немає медичних навиків,може зберегти життя іншому. Тому,давайте будемо не байдужими та допомогатимемо один одному. Оцінки сьогодні за урок…
7. Д/з конспект,параграф.підготувати інформацію цікаву про « Причини та наслідки втрати свідомості. Оцінка стану свідомості людини».