Урок Захисту Вітчизни (дівчата) 10 клас "Поняття про травматичний шок. Характеристика первинного і вторинного шоку, фази розвитку. Види травматичного шоку залежно від ступеня тяж "

Про матеріал

Урок з елементами інтерактивного навчання, містить прийом : дешифрувальник, склади сенкан, власна думка, розв'язування задач, робота із схемами, відгадай за описом тощо. а також учні мають можливість оцінити себе самостійно за роботу на уроці за допомогою карток самооцінювання.

Перегляд файлу

Тема: Поняття про травматичний шок. Характеристика первинного і вторинного шоку, фази розвитку. Види травматичного шоку залежно від ступеня тяжкості.

Мета: - дати  деатльну характеристику поранень, від яких наступає травматичний шок; розповісти про основні ознаки травматичного шоку;

  • розвивати в учнів уміння правильно розпізнавати  ознаки травматичного шоку та навички надання першої допомоги при йому.
  • виховувати дбайливе ставлення до здоровя власного та оточуючих,повагу до роботи медперсоналу та досягнень вітчизняних вчених у галузі медицини.

Обладнання: піддручник,зошит,мультимедійна презентація,джгут,бинт,шина крамера або підручні матеріали.

Тип уроку: комбіновнаий

Хід заняття

  1. Організаційний момент

Прийом «Виконання команд»

«Рівняйсь!. Струнко!. На перший, другий – Розрахуйсь!". Загальна команда для перших та других номерів: "Право-РУЧ", "Ліво-РУЧ". "Перші номери, сісти запарти", "Другі номери, сісти за парти".

  1. Актуалізація опорних знань

Вправа «Дешифрувальник»

Розмістіть склади в такому порядку,щоб вийшли назви травм.Хто перший складе пінімає руку зачитує,якщо правильно отримує додатковий бал за роботу на уроці.: За За Ві бій Стр кри ння кри ус Зда та вле та. (Закрита,Відкрита,Струс,Забій,Здавлення)

Прийом «Скалдіть сенкан»  До понять: Забій мозку,Струс мозку,Здавлення мозку підберіть 8-9 слів,що визначають  найхарактерніші їх ознаки (Н-д: легка травма,головний біль,блювотатощо.) Хто перший підбере ознаки до всіх понять піднімає руку і зачитує.

  1. Мотивація навчальої діяльності і оголошення теми уроку

Прийом «Власні думки»

  • Перш ніж розпочати вивчення нової теми подумайте і скажіть як ви розумієте «Що таке шок»?
  • Чи існують класифікації шоку? Які вам відомі?
  • Про що сьогодні буде йти мова на уроці?

Отже тема уроку звучить так…

  1. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя і запис у зошити

Шок  (chok) - французьке слово, означає “поштовх”, “удар” і визначається як розвиток загрозливого для життя стану, який спричинює порушення нервової регуляції життєвоважливих процесів внаслідок важких травм, опіків,  інфаркту міокарда та ін. Характеризується розладами дихання, обміну речовин,роботи серця. Шок зустрічається у 5-10 % потерпілих. Для правильного розуміння шоку надзвичайно багато зробив М.І.Пирогов. Він дав класичне визначення клінічної картини різних фаз шоку.

Класифікація шоку

І. В залежності від причини виникнення розрізняють такі види шоку:

1. Травматичний шок:

а) в результаті механічної травми (рани, переломи кісток, здавлення тканин та ін.);

б) внаслідок дії низьких температур - холодовий шок;

в) внаслідок електротравми - електричний шок.

2. Геморагічний шок:

а) гостра крововтрата;

б) гостре порушення водного балансу - зневоднення організму.

3. Септичний (бактеріально-токсичний) шок - стан, що викликаний швидким розмноженням бактерій і дією токсинів.

4. Анафілактичний шок (введення білкових компонентів або антибіотиків).

5. Кардіогенний шок (інфаркт міокарда, гостра серцева недостатність).

ІІ. За важкістю клінічного протікання розрізняють:

 легкий, середньої важкості і важкий шок;

ІІІ. За часом розвитку виділяють первинний (ранній) шок, що розвивається після травми, і вторинний (пізній) шок, який виникає через декілька годин після травми, коли до приєднується інтоксикація внаслідок розпаду тканин.

Випереджальне завдання учнів

О п і к о в и й   ш о к - Для клінічної картини опікового шоку характерна блідість шкірних покривів, зменшення виділення сечі, спрага, нудота. хворий збуджений, неадекватно оцінює свій стан, потім збудженя змінюється загальмованістю.  Лікування.   Охолоджувати можна з допомогою холодної води, мішка з льодом, снігом протягом 10-15 хв. Після зменшення болю накладають асептичну пов’язку, вводять знеболюючі і досталяють в лікарню.

Геморагічний шок виникає внаслідок гострої крововтрати. Втрата 25-30 % приводить до розвитку важкого шоку.Лікування. 1. Зупинка кровтечі.2.Доставлення в лікарню

Анафілактичний шок- зустрічається при переливанні білкових кровозамінників, імунних препаратів, антибіотиків, деяких антисептиків (препаратів йоду).

Лікування : Негайно припинити введення лікарського препарату.  Покласти хворого на спину, закинути голову, висунути нижню щелепу вперед для запобігання западання язика і проводити серцево-легеневу реанімацію до приїзду швидкої.

С е п т и ч н и й   ш о к (бактеріально-токсичний) - реакція організму на проникнення в кров гнійної інфекції або її токсинів. Початковою ознакою  шоку є висока температура (до 40-410 С) з ознобом, проливним потом. До цього приєднується психічне збудження. Як і для іншого виду шоку, характерні порушення з боку серця, легень, нирок.

Лікування: 1. Видалення  джерела інфекції. 2.Введення антибіотиків, сорбентів,загальнозміцнюючих препаратів.

Фронтальна бесіда

  • Які існують види шоку?
  • Що таке опіковий шок?
  • Що таке геморагічний шок?
  • Що таке анафілактичний шок?
  • Що таке септичний шок?

Розповідь учителя і робота із зошитом

Травматичний шок — важкий, часом критичний для життедіяльності, патологічний стан котрий виникає при важких тілесних ушкодженнях, таких як переломи кісток, вогнепальні поранення, травми черева з пошкодженням внутрішніх органів тощо. Супроводжується вираженими порушеннями функцій життєво важливих органів, в першу чергу кровообігу і дихання. Виникає унаслідок масивних пошкоджень, що супроводжуються кровотечами.

Сприятливими моментами до розвитку травматичного шоку є нервова та фізична втома, переляк, охолодження, наявність хронічних  захворювань.

З розвитком шоку систолічний тиск знижується, а частота пульсу наростає. Виходячи з цього, Альговер запропонував індекс шоку, що визначається по співвідношенню рівня систолічного тиску і частоти пульсу. В нормі індекс Альговера дорівнює: 0,5; легкий шок 1,0; важкий 1,5 і більше.   

             60 уд./хв.

         ------------------  = 0,5

          120 мм рт.ст.

Чим вище індекс, тим важчий шок.

Прийом « Розвязування задач»

У потерпілого пульс 100уд /хв ,систолічний тиск 100мм.рт.ст. Визначте який ступінь шоку у людини?

   100 уд./хв.

------------------   = 1,0

 100 мм рт.ст.

У потерпілого пульс 120уд /хв ,систолічний тиск 80мм.рт.ст. Визначте який ступінь шоку у людини?

  120 уд./хв.

-----------------   = 1,5

  80 мм рт.ст.

Прийом «Робота із схемою» на дошці намальована схема,учням роздані роздаткові матеріали,з якими вони ознайомлюються протягом кількох хвилин і потім відповідаючи на запитання учителя заповнюють таблицю у зошит.

Травматичний шок

Еректильна фаза                                                     Торпідна фаза

                                                                Перша ступінь шоку (легкий)

                                                                Друга ступінь (середній)

                                                               Третя ступінь (важкий)

                                                                Четверта ступінь (надважкий)

Роздатковий матеріал для опрацювання та таблиця для заповнення

Назва фази травматичного шоку

Характеристика

Еректильна

 

Торпідна

Легка ступінь

Середня ступінь

Важка ступінь

Надважка ступінь

 

Перша допомога яку потребує людина

 

Розрізняють еректильну і торпідну фази шоку.

Еректильна фаза дуже коротка, наступає після травми і характеризується збудженням,внаслідок больових імпульсів, що йдуть від зони ураження, підвищуються обмінні процеси, у крові підвищується вміст адреналіну, прискорюється дихання, спостерігається спазм кровоносних судин, посилюється діяльність ендокринних залоз — гіпофізу, надниркових залоз.Шкірні покриви бліді, пульс частий, артеріальний тиск підвищений, хворий збуджений.

Торпідна фаза шоку виникає при загальмованій діяльності нервової системи, серця, легенів, печінки, нирок. Токсичні речовини, що накопичуються у крові, викликають параліч судин та капілярів. Знижується артеріальний тиск, надходження крові до органів різко зменшується, посилюється кисневе голодування, — усе це дуже швидко може привести до загибелі нервових клітин та смерті постраждалого.

За тяжкістю клінічних проявів торпідної фази шоку розрізняють 4 ступеня.

При шоці І ступеня свідомість збережена, хворий в контакті. Артеріальний систолічний тиск знижений до 90 мм рт.ст., пульс частий. Шкірні покриви бліді, інколи появляється м’язове тремтіння.

При шоці ІІ ступеня хворий заторможений. Шкірні покриви бліді, покриті холодним потом. Артеріальний тиск знижується до 90-70 мм рт.ст. Пульс слабкого наповнення і напруження - 110-120 в 1 хв. Дихання поверхневе.

При шоці ІІІ ступеня стан хворого дуже важкий; він загальмований, на питання відповідає сповільнено, не реагує на біль. Шкірні покриви бліді, холодні з синюшним відтінком. Дихання поверхневе, часте. Артеріальний систолічний тиск 70-50 мм рт.ст. Пульс 130-140 в 1 хв. В цій стадії припиняється виділення сечі.

При шоці ІV ступеня (передагональний стан) шкіра і слизові оболонки бліді з синюшним відтінком, дихання часте, поверхневе, пульс - нитковидний, артеріальний систолічний тиск - 50 мм рт.ст. і нижче.

Фронтальна бесіда

  • Чим характеризується еректильна фаза шоку?
  • Що характерне для для торпідної фази шоку?
  • Охарактеризуйте легку ступінь торпідної фази шоку?
  • Назвіть характерні ознаки середнього ступеня торпідної фази шоку?
  • Охарактеризуйте стан хворого при важкому ступені шоку?
  • Які прояви надважкого ступеня торпідної фази шоку?

Слово учителя: Своєчасно надана перша медична допомога при тяжкій травмі, пораненні попереджує розвиток шоку. Вона повинна бути спрямована перш за все на усунення причин шоку. Давайте зясуємо яких саме.  

Прийом «Ланцюжок»

Учні по черзі зачитують із розданих матеріалів матеріал та записують у таблицю в зошит.

Перша допомога на догоспітальному етапі:

1) зупинка кровотечі; 2) забезпечення прохідності дихальних шляхів і адекватна вентиляція легень; 3) знеболення;4) імобілізація при переломах; 5) щадяче транспортування потерпілого.

Важкий травматичний шок часто супроводжується порушенням дихання,нудотою, блювотою. У цих випадках необхідно повернути голову потерпілого набік і очистити порожнину рота. Потім необхідно відхилити голову назад, вивести нижню щелепу і ввести S-подібку трубку.

При зовнішній кровотечі необхідна її зупинка шляхом накладання джгута, тугої пов’язки, перетискання судини пальцем або накладанням затискача на судину. При тяжкій крововтраті слід надати постраждалому положення, яке б покращувало кровопостачання до мозку — вкласти горизонтально або надати положення, при якому голова буде нижче тулуба. Одночасно з зупинкою кровотечі необхідно поповнити обєм рідини в організмі.

Знеболення необхідно провести перед накладанням імобілізаційних шин. Для цього використовують наркотики (омнопон, промедол, морфій), або  анальгетики (аналгін, баралгін та ін.). Всі препарати при шоці необхідно вводити внутрішньовенно, оскільки порушений кровобіг і всмоктування медикаментів з тканин йде сповільнено. При відсутності знеболювальних постраждалому можна дати випити небагато (20-30 мл) горілки, (про це потрібно повідомити співробітників швидкої допомоги або стаціонару, куди буде доправлений хворий). Під час бойових дій військовослужбовці спорядженні джгутом та індивідуальним шприцом-«антишоком» котрий закріплено переважно на корпусі. Пораненого у шоковому стані слід зігріти, для чого його вкривають, дають багато пиття — гарячий чай, каву, воду (якщо немає підозри на пошкодження черевної порожнини).

Надзвичайно важливе значення має імобілізація пошкоджених кінцівок і обережне транспортування хворих. Неадекватне транспортування посилює біль і погіршує протікання шоку. При пошкодженні і кровотечі з носа і рота хворого необхідно перевозити в положенні на животі, повернувши голову набік.При відсутності свідомості з метою профілактики западання язика, затікання в дихальні шляхи крові, блювотних мас хворого краще вкласти набік.

У важких  стадіях шоку може стати необхідним проведення прийомів оживлення — масажу серця та штучного дихання.

  1. Узагальнення та  закріплення нових знань

Прийом «Відгадай»

Відгадайте про яку фазу травматичного шоку іде мова?

1. "Если сильный вопль и стоны слышатся от раненого, у которого черты изменились, лицо сделалось судорожно искривленным, бледным, посиневшим и распухшим от крика, если у него пульс напряжен и скор, дыхание коротко и часто, то каково бы ни было его повреждение, нужно спешить с помощью".

2."С оторванной ногой или рукой лежит такой окоченелый на перевязочном пункте неподвижно, он не кричит и не вопит, не жалуется, не принимает ни в чем участия и ничего не требует. Тело холодно, лицо бледно, как у трупа, взгляд неподвижен и обращен вдаль, пульс - как нитка, едва заметен под пальцами и с частыми перемежками. На вопросы окоченелый или вовсе не отвечает, или только про себя чуть слышным шепотом, дыхание тоже едва приметно.

Прийом «Доповни речення»

Учитель починає фразу учень доповнює:

Травматичний шок – це…

Опіковий шок характеризується сильним …(болем)

Септичний шок виникає при… (попаданні інфекції в кров)

Еректильна фаза шоку дуже …(коротка)

Торпідна фаза шоку виникає при… (загальмуванні у роботі НС)

За тяжкісттю торпідна фаза має … 4ступеня

Перша допомога при травматичному шоку… (зупинка кровотечі,відновлення дихання,знеболення,іммобілізація,доставка влікарню)

  1. Підсумок уроку

Для того щоб об’єктивно оцінити вашу підготовку та роботу на уроці, я пропоную вам картки самооцінки. Де серед запропонованих критеріїв ви виберете собі відповідний бал,після чого оцінки виставимо у журнал.

  1. Д/з конспект,випереджальне завдання

Призвіще та імя

 Був активним під час заняття (4бали)

Аргументовано висловлював власні думки (4 бали)

Був цікавим та уважним слухачем (2бали)

Вдало узагальнював думки інших,робив повідомлення(2бали)

Всього:

 

docx
До підручника
Захист Вітчизни (рівень стандарту, Основи медичних знань) 10 клас (Пашко К.О., Герасимів І.М., Щирба Ю.П., Фука М.М.)
Додано
23 липня 2018
Переглядів
6725
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку