Тема: Закони збереження в механіці
Мета: узагальнити, систематизувати та закріпити знання учнів з теми закон збереження імпульсу, закон збереження енергії, надати допомогу у вирішенні незрозумілих питань, продовжувати формувати вміння застосовувати теорію, щодо розв’язання задач, продовжувати закріплювати практичні вміння та навички, показати фізичних знань і умінь у різних сферах діяльності людини;
виховувати учнів науковий світогляд через розуміння вивченого матеріалу, відповідальність до одержання знань, вміння працювати у групах
формувати окремі знання і стійкі переконання у власній думці, розвивати відповідальність, самостійність у прийнятті рішень, мислення, логіку, уміння використовувати математичний апарат при розв’язанні задач, вміння працювати із додатковими джерелами інформації, розвивати компетентний підхід у навчанні фізики.
Формувати в учнів такі компетенції:
а) комунікативні - уміння відстоювати й розвивати свою точку зору, уміння вести бесіду, здатність формувати вміння визначати мету роботи, діяльності, здатність робити висновки за результатами, коментувати й робити узагальнення за виконаними завданнями;
б) інформаційні - уміння знаходити додаткову інформацію, застосовувати її на практиці;
в) самоосвітні - заохочення самоосвіти учнів, систематизації викладених у різних джерелах відомостей та їхній аналіз з умінням сформулювати загальні висновки;
г) соціальні - розвивати вміння бути готовим до самостійного пошуку рішень, сприяти формуванню ініціативності; уміння вести бесіду у формі дискусії.
Тип: урок систематизації та узагальнення знань.
Обладнання: роздатковий матеріал, м’яч, модель «Сегнетове колесо», іграшка «Йо-Йо».
Програмне забезпечення: електронна підтримка у вигляді презентацій Microsoft Power-Point, інтернет-ресурс wordart.com.
Форма проведення: урок - подорож.
Розум полягає не тільки в знанні, але й в
умінні використовувати знання на практиці.
Аристотель
Хід уроку
І. Організаційні частина - привітання учнів; - готовність учнів до уроку ; - психоемоційний настрій Я рада вітати вас на уроці, бачу, що ви маєте гарний настрій. Добрий настрій притягує вдачу. Дуже хочеться, щоб кожен з вас показав себе сьогодні через знання і дії на занятті. Отже, запрошую вас до співпраці. |
|
ІІ. Мотивація навчальної діяльності На попередніх уроках ми працювали над поглибленням і розширенням матеріалу пов’язаного з законом збереження енергії та законом збереження імпульсу, розв’язували різні задачі, виконували самостійні, індивідуальні роботи, працювати над проектами та повідомленнями, творчими завданнями, які ми у ході уроку обов’язково перевіримо. При вивченні будь-якого матеріалу, ми задаємо собі питання «Де нам це знадобиться?» Пропоную подивитися відеоматеріали і дати відповідь на запитання:
Наприклад:
Ще Аристотель говорив «Розум полягає не тільки в знанні, але й в умінні використовувати знання на практиці» Тема нашого уроку «Закони збереження», який я пропоную провести у вигляді мандрівки по різних сферах життєдіяльності людини Давайте разом сформулюємо завдання нашого уроку:
У кожного з вас на столах знаходиться листок само оцінювання. Мандруючи містечками, не забувайте ставити собі бали. І так мета і завдання перед нами поставлені, то ж пропоную розпочати нашу подорож. |
Пояснення учителя. Постановка проблемних питань.
Перегляд відео матеріалів: «Фізика в житті», «Пригоди капітана Врунгеля». Постановка проблемних запитань
Коментування теми уроку
Визначення завдань уроку |
ІІІ. Перевірка домашнього завдання Якщо у вас не виникло питань з домашніми задачами, поставте собі відповідну кількість балів у картку успіху Індивідуальні завдання ми перевіримо завдання у ході уроку |
Взаємоперевірка |
ІV.Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу 1.Етап відтворення знань 1.1 Станція теоретична
Два учні, які найкраще справилися із завданням заповнюють таблицю на інтерактивні дошці 1.2 Станція філологічна Скласти сенкан із словом «енергія», «імпульс» 1.3 Станція біологічна
Повідомлення учнів «Живі біологічні ракети»
2.1 Станція історична - Повідомлення учнів «Історія розвитку космонавтики» - Розв’язати задачу на реактивний рух
2.2 Станція спортивна - Учитель підкидає м’яч, виводить з положення рівноваги маятники і просить пояснити,які перетворення енергії відбуваються протягом руху м’яча, коливання вантажу на пружині, коливання нитяного маятника - Розв’язування задач на закон збереження енергії 2.3 Станція технічна Але, як сказав Ломоносов , «Дослід цінніший; ніж тисячі думок , народжених уявою». Тому наступне слово – експериментаторам. Проект учнів «Сегнетове колесо» Застосування закону збереження імпульсу для поливу зелених насаджень - Розв’язування задач на закон збереження імпульсу 2.4 Станція іграшкова - Демонстрування іграшки Йо-Йо. Пояснення її роботи на основі законів збереження енергії Відеофрагмент «Флайборд». Пояснення його роботи на основі закону збереження імпульсу. 3. Етап закріплення знань. 3.1 Станція практична - Роз’язування задач ЗНО
- Розв'язання якісних задач (проблемні питання)
Додатково:
9. Малий метеор повністю згорів у повітрі. Що сталося з його імпульсом? |
Бліц-опитування Відтворення необхідних понять з даної теми
Робота з інтерактивною дошкою. Створення ментальної карти
Складання сенкану Розв’язання задач у групах
Повідомлення учнів Розв’язання задач у групах
Демонстрація.
Розв’язання задач у групах
Демонстрація. Коментування
Демонстрація відеофрагменту Коментування
Робота біля дошки Робота у парах
Вправа «Вільний мікрофон»
|
VІ. Підсумок уроку
Отже, можна з упевненістю сказати, що закон збереження імпульсу і енергії пояснює досить багато явищ, природи і техніки.
Аристотель говорив «Розум полягає не тільки в знанні, але й в умінні використовувати знання на практиці»
На протязі уроку ви ставили собі бали за різні форми роботи. Підрахуйте загальну кількість балів і переведіть її у 12-ти бальну систему. |
Розв’зання проблемного питання
Вправа «Хвилинка хвальби»
Створення хмаринки слів
Робота учнів з карткою успіху
|
VІ. Коментування домашнього завдання
|
Пояснення |
Задачі на реактивний рух
Задачі на закон збереження енергії
Задачі на закон збереження енергії
Задачі на закон збереження енергії
Задачі на закон збереження імпульсу
3. (3б) Школяр масою 50 кг, стоячи на гладенькому льоду, кидає ядро масою 5 кг під кутом 600 до горизонту зі швидкістю 8 м\с. Якої швидкості набуває школяр? Відповідь запишіть у м\с.
Задачі ЗНО минулих років
1. (1б) (ЗНО-2018) Кулька, що рухалася зліва направо зі швидкістю 10 м\с, зіткнулася з такою самою нерухомою кулькою. На рисунках наведено можливі напрямки та модулі швидкості руху кульок після зіткнення. Який з рисунків відповідає результату пружного зіткнення?
2. (2б) (ЗНО-2013) Тепловоз масою М, який рухається зі швидкістю v , зчеплюється з вагоном масою m, що рухається у тому самому напрямку зі швидкістю u. Якою буде швидкість руху відразу після їх зчеплення?
3. (3б) (ЗНО 2018) На нерозтяжній легкій нитці довжиною 50 см висить кулька. Яку мінімальну швидкість потрібно надати кульці в горизонтальному напрямку, щоб вона зробила повний оберт по колу у вертикальній площині? Уважайте прискорення вільного падіння 10 м\с2. Опором повітря і розміром кульки знехтуйте. Відповідь подайте у м\с.
Картка успіху
_________________________________________________________
(Прізвище та ім’я учня)
|
Вид діяльності |
Максимальна к-ть балів |
Моя к-ть балів |
|
Виконання домашніх задач |
2 б |
|
|
Відтворення теорії (кожна правильна відповідь -1б) |
12 б |
|
|
Робота з ментальною картою – 3 бали |
2б |
|
|
Сенкан |
1 б |
|
|
Повідомлення «Живі біологічні ракети» |
2 б |
|
|
Розв’язання задачі на закон збереження імпульсу |
3 б |
|
|
Повідомлення учнів «Історія розвитку космонавтики» |
2б |
|
|
Розв’язання задачі на реактивний рух |
3б |
|
|
Пояснення перетворення енергії |
2 б |
|
|
Розв’язання задач на закон збереження енергії |
5б |
|
|
Проект «Сегнетове колесо» |
3 б |
|
|
Розв’язання задачі на закон збереження імпульсу |
3 б |
|
|
Пояснення роботи Йо-Йо на основі законів збереження енергії |
2 б |
|
|
Пояснення відеофрагмент «Флайборд» |
1 б |
|
|
Роз’язування задач ЗНО |
5 б |
|
|
Бліц-турнір (кожна правильна відповідь -1б) |
9 б |
|
|
Доповнення у ході уроку |
3б |
|
|
Максимальна кількість балів |
60 б |
|
Таблиця відповідності балів оцінкам рівнів навчальних досягнень за 12-ти бальною шкалою (згідно переведення балів тесту ЗНО з фізики 2018) |
|||||||
Початковий рівень |
Середній рівень |
Достатній рівень |
Високий рівень |
||||
кільк. балів |
оцінка |
кільк. балів |
оцінка |
кільк. балів |
оцінка |
кільк. балів |
оцінка |
1 – 2 |
1 |
9 – 11 |
4 |
20 – 25 |
7 |
38 –43 |
10 |
3 – 5 |
2 |
12 – 15 |
5 |
26 – 31 |
8 |
44 – 50 |
11 |
6 – 8 |
3 |
16 – 19 |
6 |
32 – 37 |
9 |
51 – 60 |
12 |
Оцінка за урок __________________________
Перетворення енергії під час руху м'яча, маятників