Урок Закони збереження у механіці"

Про матеріал
Матеріал містить розгорнутий конспект уроку узагальнення і систематизації знань з теми "Закони збереження у механіці"
Перегляд файлу

Тема: Закони збереження в механіці

 

Мета: узагальнити, систематизувати та закріпити знання учнів з теми закон збереження імпульсу, закон збереження енергії, надати допомогу у вирішенні незрозумілих питань, продовжувати формувати вміння застосовувати теорію, щодо розв’язання задач, продовжувати закріплювати практичні вміння та навички, показати фізичних знань і умінь у різних сферах діяльності людини;

виховувати учнів науковий світогляд через розуміння вивченого матеріалу, відповідальність до одержання знань, вміння працювати у групах

формувати окремі знання і стійкі переконання у власній думці, розвивати відповідальність, самостійність у прийнятті рішень, мислення, логіку, уміння використовувати математичний апарат при розв’язанні задач, вміння працювати із додатковими джерелами інформації, розвивати компетентний підхід у навчанні фізики.

Формувати в учнів такі компетенції:

а) комунікативні - уміння відстоювати й розвивати свою точку зору, уміння вести бесіду, здатність формувати вміння визначати мету роботи, діяльності, здатність робити висновки за результатами, коментувати й робити узагальнення за виконаними завданнями;

б) інформаційні - уміння знаходити додаткову інформацію, застосовувати її на практиці;

в) самоосвітні - заохочення самоосвіти учнів, систематизації викладених у різних джерелах відомостей та їхній аналіз з умінням сформулювати загальні висновки;

г) соціальні - розвивати вміння бути готовим до самостійного пошуку рішень, сприяти формуванню ініціативності; уміння вести бесіду у формі дискусії.

Тип: урок систематизації та узагальнення знань.

Обладнання: роздатковий матеріал, м’яч, модель «Сегнетове колесо», іграшка «Йо-Йо».

Програмне забезпечення: електронна підтримка у вигляді презентацій Microsoft Power-Point, інтернет-ресурс wordart.com.

Форма проведення: урок - подорож.

 

 

Розум полягає не тільки в знанні, але й в

 умінні використовувати знання на практиці.

Аристотель

 

Хід уроку

 

І. Організаційні частина

- привітання учнів;

- готовність учнів до уроку ;

- психоемоційний настрій

Я рада вітати вас на уроці, бачу, що ви маєте гарний настрій. Добрий настрій притягує вдачу. Дуже хочеться, щоб кожен з вас показав себе сьогодні через знання і дії на занятті. Отже, запрошую вас до співпраці.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

На попередніх уроках ми працювали над поглибленням і розширенням матеріалу  пов’язаного з законом збереження енергії та законом збереження імпульсу, розв’язували різні задачі, виконували самостійні, індивідуальні роботи, працювати над проектами та повідомленнями, творчими завданнями, які ми у ході уроку обов’язково перевіримо.

При вивченні будь-якого матеріалу, ми задаємо собі питання «Де нам це знадобиться?»

Пропоную подивитися відеоматеріали і дати відповідь на запитання:

  • Як та чи інша сфера діяльності пов’язана з фізикою?

Наприклад:

  • Як працює годинник з маятником?
  • Чому гармата зрушує з місця після пострілу?
  • Як отримати більшу швидкість обертання турбіни на ТЕС?
  • Як плавають медузи?
  • Чому огірок називають скажений?
  • Як літають ракети?
  • Як працює «Флайборд»?
  • Як отримати більшу швидкість при спуску?
  • Як стрибнути вище і забити вирішальний гол?

 

  • Чи не помилилися мультилікатори, створюючи даний мультфільм? Чи працює закон шампанського в данному мультфільмі?

Ще Аристотель говорив «Розум полягає не тільки в знанні, але й в умінні використовувати знання на практиці»

Тема нашого уроку «Закони збереження», який я пропоную провести у вигляді мандрівки по різних сферах життєдіяльності людини

Давайте разом сформулюємо завдання нашого уроку:

  • Повторити закони збереження імпульсу, енергії;
  • Закріпити вміння розв’язувати задачі на закони збереження;
  • Вміти пояснювати явища природи та техніки на основі законів фізики;
  • Навчитися використовувати закони збереження до вивчення різних явищ у природі і техніці;
  • Дізнатися, щось нове, цікаве

У кожного з вас на столах знаходиться листок само оцінювання. Мандруючи містечками, не забувайте ставити собі бали.

І так мета і завдання перед нами поставлені, то ж пропоную розпочати нашу подорож.

 

Пояснення учителя.

Постановка проблемних питань.

 

 

 

 

 

Перегляд відео матеріалів: «Фізика в житті», «Пригоди капітана Врунгеля». Постановка проблемних запитань

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Коментування теми уроку

 

Визначення завдань уроку

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

Якщо у вас не виникло питань з домашніми задачами, поставте собі відповідну кількість балів у картку успіху

Індивідуальні завдання ми перевіримо завдання у ході уроку

 

Взаємоперевірка

ІV.Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу

1.Етап відтворення знань

1.1 Станція теоретична

  1. Від чого залежить кінетична енергія?
  2. Як обчислити кінетичну енергію?
  3. Які тіла мають потенційну енергію?
  4. Як обчислити потенціальну енергію тіла піднятого на деяку висоту?
  5. Як обчислити потенціальну енергію пружно деформованого тіла?
  6. Сформулюйте теорему про кінетичну енергію.
  7. Сформулюйте теорему про потенціальну енергію.
  8. Повна механічна енергія – це
  9. У чому полягає закон збереження енергії?
  10.          Що називають імпульсом сили?
  11.          Що називають імпульсом тіла?
  12.          Сформулюйте закон збереження імпульсу?
  1. Учням пропонується по пам’яті відтворити основні закономірності та формули з теми «Закони збереження» заповнюючи таблицю чи вибудовуючи ментальну карту: (див. додаток №1)

Два учні, які найкраще справилися із завданням заповнюють таблицю на інтерактивні дошці

1.2 Станція філологічна

Скласти сенкан із словом «енергія», «імпульс»

1.3 Станція біологічна

 

Повідомлення учнів «Живі біологічні ракети»

 

  1. Етап практичної підготовки.

2.1 Станція історична

- Повідомлення учнів «Історія розвитку космонавтики»

- Розв’язати задачу на реактивний рух

 

2.2 Станція спортивна

- Учитель підкидає м’яч, виводить з положення рівноваги маятники і просить пояснити,які перетворення енергії відбуваються протягом руху м’яча, коливання вантажу на пружині, коливання нитяного маятника

- Розв’язування задач на закон збереження енергії

2.3 Станція технічна

Але, як сказав Ломоносов , «Дослід цінніший; ніж тисячі думок , народжених  уявою». Тому  наступне  слово – експериментаторам.

Проект учнів «Сегнетове колесо»

Застосування закону  збереження імпульсу для поливу зелених насаджень

- Розв’язування задач на закон збереження імпульсу

2.4 Станція іграшкова

- Демонстрування іграшки Йо-Йо. Пояснення її роботи на основі законів збереження енергії

Відеофрагмент «Флайборд». Пояснення його роботи на основі закону збереження імпульсу.

3. Етап закріплення знань.

3.1 Станція практична

- Роз’язування задач ЗНО

 

- Розв'язання якісних задач (проблемні питання)

  1. Як працює годинник з маятником?
  2. Чому гармата зрушує з місця після пострілу?
  3. Як отримати більшу швидкість обертання турбіни на ТЕС?
  4. Як плавають медузи?
  5. Чому огірок називають скажений?
  6. Як літають ракети?
  7. Як працює атракціон “Флайборд”?
  8. Як отримати більшу швидкість при спуску?
  9. Як стрибнути вище і забити вирішальний гол?

Додатково:

  1.               Чому відбувається віддача при пострілі з рушниці?
  2.               Що називають живою біологічною ракетою?
  3.               Від чого залежить швидкість руху ракети?
  4.               Від чого відштовхується ракета, розганяючись у космосі?
  5.               Чому людина, яка стоїть на ковзанах на льоду, поїде назад, якщо відкине від себе м’яч ?
  6.               Чому дошка-трамплін дає змогу збільшити висоту стрибка спортсмена?
  7.               Що доцільніше використати для забивання в грунт бетонної палі: а) легкий бойок, який має велику швидкість; б) масивний бойок, який має малу швидкість?
  8.               Чи однакову роботу треба виконати, щоб підняти від підлоги до стелі стальні кулю і куб, якщо вони мають однакову масу?

9. Малий метеор повністю згорів у повітрі. Що сталося з його імпульсом?

 

 

Бліц-опитування

Відтворення необхідних понять з даної теми

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з інтерактивною дошкою. Створення ментальної карти

 

 

Складання сенкану

Розв’язання задач у групах

 

 

 

 

Повідомлення учнів

Розв’язання задач у групах

 

Демонстрація.

 

 

 

Розв’язання задач у групах

 

Демонстрація.

Коментування

 

 

 

 

 

 

Демонстрація відеофрагменту

Коментування

 

 

Робота біля дошки

Робота у парах

 

Вправа «Вільний мікрофон»

 

 

 

VІ. Підсумок уроку

  1. Розвязання проблемних запитань.
  • Чи дійсно та чи інша сфера діяльності людини пов’язана з фізикою, а саме законами збереження?

Отже, можна з упевненістю сказати, що закон збереження імпульсу і енергії пояснює досить багато явищ, природи і техніки.

 

  1. Досягнення цілей уроку.

Аристотель говорив «Розум полягає не тільки в знанні, але й в умінні використовувати знання на практиці»

  1.              Якщо ви дізналися, як використовувати набуті знання на практиці, то підведіть праву руку.
  2.              Якщо ви поповнили свої знання на уроці, то підведіть руку.
  3.                Якщо ви після цього уроку візьметеся розв’язувати найпростішу задачу, підведіть руку.
  4.                Якщо ви переконалися, що знання з фізики необхідні у різних  сферах діяльності - сплесніть у долоні.
  5.               Якщо хочете йти разом до вершини знань, візьміть одне одного за руки.
  6.                Якщо вам приємно було працювати на уроці, скажіть одне одному «дякую за співпрацю!». А я говорю вам «дякую за плідну співпрацю».

 

  •                          Назвіть по одному слову-асоціації сьогоднішнього уроку

 

  1. Оцінювання учнів.

На протязі уроку ви ставили собі бали за різні форми роботи. Підрахуйте загальну кількість балів і переведіть її у 12-ти бальну систему.

 

 

Розв’зання проблемного питання

 

 

 

 

 

Вправа «Хвилинка хвальби»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Створення хмаринки слів

 

 

 

Робота учнів з карткою успіху

 

VІ. Коментування домашнього завдання

  • Підготуватися до контрольної роботи.
  • Опрацювати таблицю на  ст.117
  • Розв’язати задачи № 3,10 ст.118
  • *Задача ЗНО-2014 (4)

 

 

Пояснення

Задачі на реактивний рух

  1.                   (1б) Восьминоги і каракатиці переміщаються з швидкістю до 60 м/с, періодично викидаючи вбирану в себе воду. За яким принципом переміщаються ці тварини?
  2.                   (2б) Космічний апарат загальною масою 2 т відстрілює відпрацьований блок. Маса блока 200 кг,швидкість його віддалення 10 м\с. Яка швидкість апарату?
  3.                   (3б) Визначте висоту підйому ракети за умови, що гази при згоранні вилітають із швидкістю 500 м\с. Ракета має масу 2 кг, де 200 г – це порох.

Задачі на закон збереження енергії

  1.                   (1б) Автомобіль спускається з гори з вимкненим мотором. За рахунок якої енергії рухається при цьому автомобіль?
  2.                   (2б) Стріла вилітає зі іграшкового лука вертикально угору зі швидкістю 30 м/с. На яку висоту підніметься стріла? Опором повітря знехтувати.
  3.                   (3б) Баскетбольний м’яч підкидають зі швидкістю 12 м\с.  На якій висоті його кінетична  енергія у 5 разів більша від потенціальної?
  4.                   (3б) Потужність двигуна насоса 28 кВт, а ККД  - 45 %. На яку висоту насос може підняти 150 м3 нафти 1за 10 хв?

 

Задачі на закон збереження енергії

  1.                   (1б) Автомобіль спускається з гори з вимкненим мотором. За рахунок якої енергії рухається при цьому автомобіль?
  2.                   (3б) Стріла вилітає зі іграшкового лука вертикально угору зі швидкістю 30 м/с. На яку висоту підніметься стріла? Опором повітря знехтувати.
  3.                   (2б) Баскетбольний м’яч підкидають зі швидкістю 12 м\с.  На якій висоті його кінетична  енергія у 5 разів більша від потенціальної?
  4.                   (3б) Потужність двигуна насоса 28 кВт, а ККД  - 45 %. На яку висоту насос може підняти 150 м3 нафти 1за 10 хв?

 

Задачі на закон збереження енергії

  1.                   (1б) Автомобіль спускається з гори з вимкненим мотором. За рахунок якої енергії рухається при цьому автомобіль?
  2.               (2б) Стріла вилітає зі іграшкового лука вертикально угору зі швидкістю 30 м/с. На яку висоту підніметься стріла? Опором повітря знехтувати.
  3.               (3б) Баскетбольний м’яч підкидають зі швидкістю 12 м\с.  На якій висоті його кінетична  енергія у 5 разів більша від потенціальної?
  4.               (3б) Потужність двигуна насоса 28 кВт, а ККД  - 45 %. На яку висоту насос може підняти 150 м3 нафти 1за 10 хв?

 

Задачі на закон збереження імпульсу

  1.                   (1б) Чому рушницю, з якої робиться постріл, потрібно щільно притискати до плеча?
  2.                   (2б) Два вагони масами по 80 т рухаються в одному напрямі зі швидкостями 20 м\с і 30 м\с відповідно. Визначити швидкість вагонів після їх зчеплення.?

3. (3б) Школяр масою 50 кг, стоячи на гладенькому льоду, кидає ядро масою 5 кг під кутом 600 до горизонту зі швидкістю 8 м\с. Якої швидкості набуває школяр? Відповідь запишіть у м\с.

Задачі ЗНО минулих років

1. (1б) (ЗНО-2018) Кулька, що рухалася зліва направо зі швидкістю 10 м\с, зіткнулася з такою самою нерухомою кулькою. На рисунках наведено можливі напрямки та модулі швидкості руху кульок після зіткнення. Який з рисунків відповідає результату пружного зіткнення?

2. (2б) (ЗНО-2013) Тепловоз масою М, який рухається зі швидкістю v , зчеплюється з вагоном масою m, що рухається у тому самому напрямку зі швидкістю u. Якою буде швидкість руху відразу після їх зчеплення?

3. (3б) (ЗНО 2018) На нерозтяжній легкій нитці довжиною 50 см висить кулька. Яку мінімальну швидкість потрібно надати кульці в горизонтальному напрямку, щоб вона зробила повний оберт по колу у вертикальній площині? Уважайте прискорення вільного падіння 10 м\с2. Опором повітря і розміром кульки знехтуйте. Відповідь подайте  у м\с.

 

 

 


Картка успіху

 

_________________________________________________________

(Прізвище та імя учня)

 

 

Вид діяльності

Максимальна к-ть балів

Моя к-ть балів

  1.  

Виконання домашніх задач

2 б

 

  1.  

Відтворення теорії (кожна правильна відповідь -1б)

12 б

 

  1.  

Робота з ментальною картою – 3 бали

 

  1.  

Сенкан

1 б

 

  1.  

Повідомлення «Живі біологічні ракети»

2 б

 

  1.  

Розв’язання задачі на закон збереження імпульсу

3 б

 

  1.  

Повідомлення учнів «Історія розвитку космонавтики»

 

  1.  

Розв’язання задачі на реактивний рух

 

  1.  

Пояснення перетворення енергії

2 б

 

  1.  

Розв’язання задач на закон збереження енергії

 

  1.  

Проект «Сегнетове колесо»

3 б

 

  1.  

Розв’язання задачі на закон збереження імпульсу

3 б

 

  1.  

Пояснення роботи Йо-Йо на основі законів збереження енергії

2 б

 

  1.  

Пояснення відеофрагмент «Флайборд»

1 б

 

  1.  

Роз’язування задач ЗНО

5 б

 

  1.  

Бліц-турнір (кожна правильна відповідь -1б)

9 б

 

  1.  

Доповнення у ході уроку

 

 

Максимальна кількість балів

60 б

 

 

 

Таблиця відповідності балів оцінкам рівнів навчальних досягнень за 12-ти бальною шкалою (згідно переведення балів тесту ЗНО з фізики 2018)

Початковий рівень

Середній рівень

Достатній рівень

Високий рівень

кільк. балів

оцінка

кільк. балів

оцінка

кільк. балів

оцінка

кільк. балів

оцінка

1 – 2

1

9 – 11

4

20 – 25

7

38 –43

10

3 – 5

2

12 – 15

5

26 – 31

8

44 – 50

11

6 – 8

3

16 – 19

6

32 – 37

9

51 – 60

12

 

Оцінка за урок      __________________________


 

  1. Від чого залежить кінетична енергія?
  2. Як обчислити кінетичну енергію?
  3. Які тіла мають потенційну енергію?
  4. Як обчислити потенціальну енергію тіла піднятого на деяку висоту?
  5. Як обчислити потенціальну енергію пружно деформованого тіла?
  6. Сформулюйте теорему про кінетичну енергію.
  7. Сформулюйте теорему про потенціальну енергію.
  8. Повна механічна енергія – це
  9. У чому полягає закон збереження енергії?
  10. Що називають імпульсом сили?
  11. Що називають імпульсом тіла?
  12. Сформулюйте закон збереження імпульсу?

 

  • Як працює годинник з маятником?
  • Чому гармата зрушує з місця після пострілу?
  • Як отримати більшу швидкість обертання турбіни на ТЕС?
  • Як плавають медузи?
  • Чому огірок називають скажений?
  • Як літають ракети?
  • Як працює «Флайборд»?
  • Як отримати більшу швидкість при спуску?
  • Як стрибнути вище і забити вирішальний гол?
  • Чому відбувається віддача при пострілі з рушниці?
  • Що називають живою біологічною ракетою?
  • Від чого залежить швидкість руху ракети?
  • Від чого відштовхується ракета, розганяючись у космосі?
  • Чому людина, яка стоїть на ковзанах на льоду, поїде назад, якщо відкине від себе м’яч ?
  • Чому дошка-трамплін дає змогу збільшити висоту стрибка спортсмена?
  •  Що доцільніше використати для забивання в грунт бетонної палі: а) легкий бойок, який має велику швидкість; б) масивний бойок, який має малу швидкість?
  • Чи однакову роботу треба виконати, щоб підняти від підлоги до стелі стальні кулю і куб, якщо вони мають однакову масу?

 

Перетворення енергії під час руху м'яча, маятників

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 10 клас, Розробки уроків
Додано
7 січня 2020
Переглядів
2603
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку