КОНСПЕКТ
УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
« Закріплення знань про слова – назви предметів, ознак, дій»
2 КЛАС
Підготувала
вчитель початкових класів
Смик Марія Василівна
Залав’я, 2017
Тема: Закріплення знань про слова – назви предметів, ознак, дій.
Мета: повторити і поглибити знання учнів про слова – назви предметів, ознак, дій; удосконалювати вміння розпізнавати їх серед інших слів, будувати з ними речення; збагачувати словниковий запас учнів, розширювати уміння працювати зі словником; розвивати творчу уяву, навички діалогічного і монологічного мовлення ; виховувати любов до рідного краю та природи.
Тип уроку: урок формування знань, умінь, навичок. Обладнання: ілюстрації, гілочка росту, картки, музична фізкультхвилинка, презентація.
Хід уроку
І. Організаційна частина
1. Вправа «Привітання».
Діти, поверніться, привітайтеся з гостями.
- Уже дзвінок нам дав сигнал…
- (діти)І на урок він нас покликав.
- А отже часу не втрачаймо
- (діти)Роботу швидше починаймо.
(Відповіді дітей : щоб він був цікавим, навчальним, казковим, продуктивним, веселим, загадковим, проблемним, вдалим, пізнавальним, спокійним, ефективним, неперевершеним )
(Відповіді дітей: дисциплінованими, уважними, зібраними, творчими, активними, вправними, наполегливими, дружними, ерудованими, упевненими, моторними, точними)
ІІ.Оголошення теми уроку
- Сьогодні ми закінчуємо мандрівку у казкову країну Слово. Відгадайте тему нашого уроку.
1. Метод «банани». Обведіть кружечком кожну другу літеру: АСПЛКОДВДАГНДАРЗБВТИШПЛРРЕАДТМЧЕКТМІОВНОІЗРНТАЛКБДФІХЙ
- Отже, тема уроку «СЛОВА –НАЗВИ ПРЕДМЕТІВ, ОЗНАК, ДІЙ ». Ми повторимо матеріал про слова- назви предметів, ознак,дій , складатимемо з ними речення , розпізнаватимемо їх.
2.Повідомлення плану уроку
Настала весна. Природа почала швидко оживати і пробуджуватись. З’являється молоденька травичка. Розпускаються листочки на деревах. Почали квітнути перші рослини. Ви погляньте чарівник залишив навмисне одного кущика без квіточок. Давайте спробуємо пробудити його. За кожне правильно виконане завдання на кущі з’явиться квіточка. А плоди вашої старанності ми зможемо побачити в кінці уроку.
У вас на партах є вирізані з паперу гілочки калини, грона – тільки зображення. За кожну правильну відповідь, за кожне виконане завдання ви будете зафарбовувати ягідку. В кого буде дорідніше гроно, той отримає високий бал.
3.Визначення мети і завдань уроку
III. Узагальнення і систематизація знань
1. Вправа «Гілочка росту»
Спочатку ми знайомилися зі слово….далі вчили слова назви предметів…..
- Отже, виконали перше завдання і на нашому кущику з’являється перша квіточка…
А хто вішав картку, може замалювати в себе одну ягідку.
2. Каліграфічна хвилинка.
А тепер, діти, відкрийте зошити, покладіть їх правильно на парті, ноги поставте на підлогу. Запишемо число і класна робота.
- Прочитайте слова зображені на екрані. (калина, символ)
-Давайте поділимо їх на склади. Ка-ли- на, сим- вол.
Випишіть каліграфічно у зошити спочатку приголосні літери з цих слів, а потім голосні, далі з нового рядка запишіть слова.
-Поставимо наголос, погукайте слово.
- Складіть речення із цими словами. (відповіді дітей)
Запишемо одне речення у зошитки з абзацу. Поведи клас Вікторія за собою .
- Я починаю писати речення у новому рядку з абзацу з великої букви. (учениця диктує речення). В кінці крапка тому, що закінчилося речення, закінчилася думка.
- Підкресліть слово, про кого говориться в реченні.
Пригадаймо прислів’я про калину. (Любуйтеся калиною, коли цвіте, а дитиною — коли росте. Заливається, як соловейко на калині. Дівчина, як у лузі калина. Нема цвіту білішого, як цвіт на калині, нема в світі ріднішого, як мати дитині. Без верби і калини нема України.)
- Діти, скажіть, до яких слів ми віднесемо слово калина, символ? (слова – назви предметів)
- Виконали наступне завдання і на нашому кущику знову з’являється квітка.
Хто відповідав, не забутьте замалювати ягідку.
3. Гра – вправа «ЗАСЕЛИ БУДИНОЧКИ» в парах.
А зараз попрацюємо в парах. Діти у нас на дошці і у вас на партах є трьохповерховий будинок і слова . Вам потрібно заселити будинок словами відповідно до питань, на які вони відповідають. А один учень заселить будинок біля дошки.(Одна дитина виконує на дошці).
Слова : калина, земля, Батьківщина; захищати, любити, шанувати; українська, рідний, материнський.
Справились із завданням і ще одна квіточка на нашому кущі…
3.Вирішення проблемної ситуації.
- Діти, я прочитаю вам речення,а ви визначте , як називають слова, які в ньому вжиті. В долині калина.
- Поширте це речення за допомогою прикметників . (В долині червона калина.)
- А тепер доповніть його ще дієсловами. (Зацвіла в долині червона калина.)
- Запишіть це речення в зошити. Підкресліть головні слова в реченні. Давайте пригадаємо, як вони підкреслюються? ( Слова, які відповідають на питання Хто?Що? – однією лінією. Слова, які відповідають на питання Що робити? – двома.)
Перевіряю в одного учня.
Виконали, оцініть себе, замальовуючи гроно, хто виконав правильно.
Ще одна квіточка..
- З якого вірша ці слова? Хто його автор?(Зацвіла в долині ... Тарас Шевченко)
Так, калину дуже любив наш Великий Кобзар – Тарас Шевченко. Для нього калина – це символ дівочої краси.
Розкажіть вірш Тараса Шевченка про калину.
Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.
Пишається калинонька,
Явор молодіє,
А кругом їх верболози
Й лози зеленіють.
Музична фізкультхвилинка «Україно – ми твоя надія»
6. Робота в групах. Діти, зараз ми попрацюємо в групах. Кожна група отримує завдання, яке має виконати на протязі 5 хвилин.
І група.
Складіть речення з деформованого тексту. Випишіть дієслова.
( Поблизу водойми росте калина. Навесні калина зацвітає білим цвітом. ЇЇ порівнюють з нареченою. Росте, зацвітає, порівнюють. )
ІІ група
Записати слова за зразком. З одним словом скласти речення
Зразок : Символ – символічний
Україна – (український)
Рід – (рідний)
Калина – (калиновий)
Патріот – (патріотичний)
ІІІ група
З’єднати слова протилежні за значенням. З одним з них складіть речення.
Любов ненависть
Друг злість
Доброта ворожнеча
Дружба ворог
Діти перевіряють дивлячись на екран. Доповідач вішає виконане завдання на дошку.
7. Гра «Доповни речення»
Пограємо в гру «Незакінчене речення». Візьміть картки, які є у вас на парті. Я зачитую початок речення, а ви закінчуєте його, піднявши відповідну картку.
Не забутьте себе оцінити…Квіточка за виконане завдання…
8. Самостійна робота
Робота по варіантах
Зараз ви попрацюєте самостійно, виконаєте завдання по варіантах. Увага на екран.(слайд)
Виростай, дитино, й пам’ятай:
Батьківщина – то найкращий край.
- Оцініть себе. Чіпляємо квіточку на наш кущик.
9. Гра «Оживи деревце»
У нас на дошці висять деревця,але вони не звичайні. На кожному з них є запитання, а листочки на них ще не з’явилися, проте вони є в мене, для того, щоб почепити листок на дерево, необхідно поставити до нього запитання. А зараз я вам пропоную оживити дерева листочками. Оживимо? Встаньте, будь ласка, в кого день народження навесні… Прошу вас вийти до дошки, взяти по два листочки і оживити деревця…
На дошці три дерева з питаннями: Хто? Що?; Який? Яка? Яке?; Що робити?.
Діти чіпляють листочок з словом на відповідне деревце.
Слова на листочках: весна, свято, добро, любов, рідний, працьовитий, мирний, щасливий, любити, учитись, поважати, дякувати.
Чіпляємо квіточку на наш кущ. І зафарбовує одну ягідку той, хто виконував завдання.
V. Підсумок уроку
Вправа «Мікрофон»
( відповіді дітей)
А плоди своєї праці ми може побачити на нашому кущі, який зацвів білим цвітом та рясних гронах калини на ваших партах. Підніміть свої калинові грона.
Вчитель переглядає, викликає до дошки дітей у яких найбільше зафарбованих ягідок і оцінює їх.
Дякую вам за співпрацю, ви були розумничками. Поверніться до гостей, попрощайтеся.