Урок "Замерзання води. Як утворюється лід на ставку. Cніг і лід – це вода. Практична робота: порівняння властивостей льоду та снігу "

Про матеріал
Мета: Навчальна: формувати в учнів уявлення про процес утворення льоду у водоймах, про лід та його властивості. Розширити знання учнів про три стани води; дослідити особливості зміни стану води при замерзанні; під час дослідів з’ясувати властивості льоду. Розвивальна: розвивати інформаційну, комунікативну, пізнавальну компетентності; експериментальні навички, спостережливість, логічне мислення, вміння виділяти головне, навички самостійної діяльності. Виховна: виховувати почуття взаємодопомоги, відповідальності за збереження свого життя та здоров’я; бажання пізнавати та любити природу; викликати цікавість до вивчення предмету.
Перегляд файлу

 

Тема. Замерзання води.  Як утворюється лід на ставку.  Cніг і лід – це вода. Практична робота: порівняння властивостей льоду та снігу

                                                                                              Учителя початкових класів

                                                                                              Криворізької гімназії № 110

                                                                                              Перець Оксани Володимирівни

Тема. Замерзання води.  Як утворюється лід на ставку.  Cніг і лід – це вода. Практична робота: порівняння властивостей льоду та снігу

Мета:

Навчальна: формувати в учнів уявлення про процес утворення льоду у водоймах, про лід та його властивості. Розширити знання учнів про три стани води; дослідити особливості зміни стану води при замерзанні; під час дослідів з’ясувати властивості льоду.

Розвивальна: розвивати інформаційну, комунікативну, пізнавальну компетентності; експериментальні навички, спостережливість, логічне мислення, вміння виділяти головне, навички самостійної діяльності.

Виховна: виховувати почуття взаємодопомоги, відповідальності за збереження свого життя та здоров’я; бажання пізнавати та любити природу; викликати цікавість до вивчення предмету.

 Формувати ключові компетентності:

вміння вчитися: організовувати та контролювати свою навчальну діяльність; виконувати розумові операції й практичні дії; прагнення здобувати нові знання; самостійність у розв’язанні пізнавальних завдань; володіти вміннями й навичками самоконтролю та самооцінки;

громадянська: уміння керувати своєю поведінкою; прагнення охороняти природу рідного краю;

загальнокультурна: формувати культуру міжособистісних відносин, толерантну поведінку;

інформаційно-комунікативна: здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією; вміння добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію ;  уміння формувати власну точку зору й доводити власну позицію; уміння аргументувати й відстоювати свою думку; уміння здобувати нові знання на основі наявних; прагнення збагачувати словниковий запас; добре володіти усним та писемним мовленням;

соціальна: продуктивно співпрацювати  групі , використовувати різні ролі й функції в колективі, проявляти ініціативу, підтримувати та керувати власними взаєминами з іншими; вміння брати на себе відповідальність;

здоров’язбережувальна: дотримання санітарно-гігієнічних норм під час уроку; відповідально ставитися до збереження свого життя та здоров’я під час зимових розваг на льоду;

предметні компетентності: поглибити знання учнів про три стани води; дослідити особливості замерзання води; з’ясувати властивості льоду, умови виникнення паморозі, бурульок, інею; вивчити правила поведінки на льоду під час катання на ковзанах, санках; розвивати спостережливість, творчі здібності учнів; виховувати почуття прекрасного.

Клас – 2- А

Тип уроку: бінарний урок

Вчителі:  Перець Оксана  Володимирівна – класовод, Черніченко Олена Адольфівна – вчитель хімії, Насінник Василь Іванович- вчитель фізики.

Форма уроку: урок - дослідження.

Обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук, шматки льоду, презентація «Лід. Властивості льоду»,  магнітна дошка, магніти, набір слів до вправи «Асоціативний кущ» у конвертах (конверти);  екран, глобус, нагрівальний прилад, сіль.

Для кожного учня в групі: склянка з водою; паперова серветка;

На парту: посудина з льодом, кусочки граніту.

 

Хід уроку

(Клас поділяється на 3 групи: «Дослідники», «Знавці», «Довідкове бюро»)

  1. Організаційний момент (Слайд 2)

На уроці вас вітаємо,

Доброго настрою всім бажаємо.

Все сьогодні щоб вдалося

Й до душі вам всім прийшлося.

 

Таємниці  щоб відкрили

І знання щоб збагатили.

Будьте впевненими в силі,

Дійте в згоді з колективом!

-Я б дуже хотіла, щоб наша робота на уроці була злагоджена. Тому давайте налаштуємося на плідну роботу.

  1. - А щоб гарно працювати, треба мати гарний настрій. (Слайд 3)

 Я всміхаюсь сонечку:

Здрастуй золоте!

Я всміхаюсь квіточці –

Хай вона цвіте!

Я всміхаюсь дощику:

Лийся, мов з відра!

Друзям усміхаюся,

зичу їм добра!

  1.  Хвилинка метеоролога (Слайд 4)

-Яке сьогодні число, який місяць?
- Яка температура повітря?
- Який стан неба?
- Чи є опади? Вітер?
- Які зміни у живій природі?

II. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності

  1. Прийом «Бігунок» Повторення властивостей води. (Слайди 5-10)
  2. Вправа «Асоціативний кущ» - робота в групах.

-Незабаром настане зима. З чим асоціюється у вас ця пора року? (Слайд 11)

(Кожна група отримує конверт зі словами до куща. Учні повинні вибрати слова, які підходять і прикріпити їх .

Група №1: Мороз, сніг, сніжки, лід, трава, абрикоси.

Група №2: лід, бурулька, іній, паморозь, тюльпани, гриби.

Група №3: лід, заметіль, хокей, сніжинка, метелик, полуниця.

-Яке слово є в кожному кущі? (слово – лід)

-А ось послухайте такий вірш «Річка сховалась»  (Слайд 12)

Річка сховалась: є і нема –

замурувала річку зима.

Там, де рибалки кидали сіть,

можна сьогодні пішки ходить.

 

  1. Бесіда:

-Про що розповідається у вірші?

-Чому взимку можна ходити по річці? (взимку річка вкривається льодом)

III.  Оголошення теми і мети уроку (Слайд 13)

- Сьогодні поговоримо про те, як утворюється лід на водоймах, які властивості має лід.

-Для чого потрібні знання про лід?

- Коли не можна кататись на ковзанах?

- Вивчимо правила поведінки під час зимових розваг.

IV. Вивчення нового матеріалу

-         А щоб розпочати вивчення нового матеріалу, давайте пригадаємо в яких станах буває вода.

  1. Відгадування загадок

Хтось відкрив на небі душ,

Повно на землі калюж.

І на нас водиця л’ється.

Як це явище зоветься? (дощ) (Слайд 14)

 

На небі з'явилася,

Дощем вона пролилася,

Від землі піднялась пара,

Знов на небі стане … (хмара) (Слайд 15)

 

"Що це? Що це? - всі кричать

- Білі мухи он летять".(сніг) (Слайд 16)

 

Хмарка кульок наліпила,

Розкидає по землі...

Кригою старанно вкрила

Ці горошинки малі. (Град) (Слайд 17)

 

Біла димка все ховає -

Зупинився авто рух.

Дім, дерева – все зникає,

І не видно навіть вух.... (Туман) (Слайд 18)

 

 

Я прозорий і твердий,

Ходять, їздять по мені.

Не тону я у воді,

Не горю я у вогні. (лід) (Слайд 19)

 

Відома знана рідина,

усяк її вживає.
Бува холодною вона,
гарячою буває.  

Буває випаде дощем,

або легкою парою.

А в холод твердою стає,

вкриває річки кригою. (вода) (Слайд 20)

-Отже, всі ці природні явища об’єднує …?

2. Бесіда з елементами розповіді з метою формування уявлення про утворення льоду.

- У яких станах буває вода? (рідкому, твердому, газоподібному ) (Слайд №21)

- Наведіть приклади води в твердому стані (сніг, лід, град)

(Слайд 22)

  1. Розповідь вчителя.

      Уже за перших морозів калюжі вкриваються ламкими крижинками. Тільки глибокий ставок усе ще не замерзає. З кожним днем повітря холоднішає, охолоджується вода в річках і ставках.   Мокрий сніг, який потрапляє на поверхню води, не тане, утворюючи крижану кашу зі снігу та води. Зверху на неї падає сніг, вода починає тверднути, замерзати. Каша з мокрого снігу, води і льоду перетворюється на шматочки льоду, які злипаються й утворюють крижини. Поступово крижини збільшуються і при сильних морозах стають суцільним льодом.

2. Створення ментальної карти.

-Що відбувається з водою у річках та ставках з настанням холодів? (вода охолоджується) (Слайд 23)

-Що утворюється на поверхні водойм, коли падає мокрий сніг? (утворюється крижана каша зі снігу та води)

-На що перетворюється крижана каша? (перетворюється на шматочки льоду)

-Що відбувається із шматочками льоду? (злипаються і утворюють крижинки)

-А що відбувається з крижинками? (збільшуються і стають суцільним льодом).

-Отже, що відбувається з водою за перших морозів? (починає тверднути, замерзати – утворюється лід).

      Але під товщею льоду панує життя. Звичайно, зимою ми не почуємо квакання веселих жабок, бо вони дрімають, зарившись у мулисте дно. Водяні комахи також спочивають. А ось риби спати і не думають – як і в теплі дні вони плавають, пірнають, живуть у водоймі.

Виступ групи «Дослідники»

Учень 1. У дуже морозні днi, коли товща льоду на поверхні річки утворюється надто велика, риби мають свої труднощі: їм не вистачає повітря, важко дихати. Тому ополонки, які пробивають у річці рибалки, для ловлі риби, приносять мешканцям річки велику користь, бо через них до риб поступає так потрібне їм у цю пору повітря. Часто можна побачити, як риба підливає до поверхні води в ополонці, щоб подихати.

Учень 2. А щоб ополонки не замерзали в них залишають снопи з очерету.

      3. Фізкультхвилинка

 «Вода — не вода». Умови її такі: я вимовляю слово, і якщо воно позначає воду — ви аплодуєте, а якщо не відноситься до води — робите два кроки на місці. Будьте дуже уважні. Отже: океан, вітер, сніг, дощ, пісок, бурулька, скеля, роса, айсберг, акула. Молодці! Тихенько сіли.

    4. Робота в дослідницькій лабораторії

-А зараз група дослідників  проведуть досліди ,  і всі ми разом встановимо властивості льоду. У кожного є аркуші на яких ми будемо записувати висновки до проведених дослідів.

-Але спочатку  нагадаю вам правила техніки безпеки:

Будьте уважні і обережні;

На парті повинен бути порядок;

На парті не повинно бути зайвих речей;

Дотримуйтеся вказівок вчителя.

-         А в цьому вам допоможе вчитель хімії.

Проведення дослідів з льодом. Фіксування результатів.

Дослід 1

«Властивості льоду»

- Розгляньте кубики льоду.

- Який колір , прозорість, твердість? (безбарвний, прозорий, твердий)

-Який на дотик? (холодний)

- Якщо розбити, то бачимо, що лід кришиться.

- Яка це ознака льоду? (крихкий)

Висновок: Лід безбарвний, прозорий, твердий, холодний.

                  Лід кришиться, тому він _______(крихкий). (Слайд 24)

 

Дослід 2 (початок)

(При нагріванні кубиків льоду він починає танути і перетворюється на воду.)

Дослід 3

«Розширення води при замерзанні.»

Демонстрація двох пластикових пляшок. На обох зроблені помітки на одному рівні. В першій налита вода до позначки, в другій лід вище позначки.

Висновок: Вода при замерзанні __________(розширюється). (Слайд 25)

 

Дослід 4

«Лід легший за воду»

Чому лід не тоне?

Наповнюємо глибоку тарілку водою. Кладемо кубики льоду. Що відбувається з льодом?

Висновок: Лід у воді _____________(не тоне). Це відбувається тому, що він легший за воду. Лід легший за воду, тому навіть у сильні морози водойми повністю не замерзають і в них мешкають різні організми. (Слайд 26)

 

Дослід 5

«Від чого залежить температура замерзання води»

4 частини подрібненого льоду швидко змішуємо з 1 частиною солі. Хімічна склянка з речовинами знаходиться на вологому папері. Спостерігаємо танення льоду та примерзання паперу до склянки.

Висновок: На температуру замерзання води впливає її солоність. В солоній воді лід утворюється повільніше, тому крига на морі утворюється за більш низьких температур. (Слайд 27)

 

Дослід 2 (фіксування висновку)

«Лід- вода в твердому  стані»

При нагріванні кубиків льоду він починає танути і перетворюється на воду.

Висновок: лід це вода у твердому  стані. (Слайд 28)

 

- Як люди використовують цю властивість льоду?

Учень 2. Люди використовують цю властивість льоду для того, щоб узимку пересуватися по замерзлих водоймах на транспорті і пішки. Особливо це важливо в місцях, далеких від залізниць, де по крижаних трасах потужні вантажівки возять вантажі. Властивості льоду як твердого тіла використовуються і на стадіонах, шкільних подвір’ях, де взимку заливають великі крижані майданчики — катки для занять спортом. (Слайди 29-30)

Дослід 6

«Порівняння властивостей льоду і снігу». Робота у зошиті.

Дослід 7

(Вчитель фізики  демонструє дослід – замерзання води)

Висновок:  Отже, можна зробити висновок. (Слайд 31)

 

  1. Бесіда. Умови виникнення паморозі, бурульок, інею.

-Де в природі ви бачили лід? (бурульки, іній, паморозь, в калюжі, на річці, візерунок на вікнах )

— Давайте з’ясуємо, чому виникають іній на ґрунті і траві, паморозь на гілках дерев, бурульки на дахах?

— Іноді взимку трапляється відлига. Як ви розумієте слово відлига?

Виступ групи «Довідкове бюро»

-         Складіть пазли і  проінформуйте про значення слів.

Учень 1.

 Відлига — тепла погода з таненням снігу, льоду. (Слайд 32)

   - Так, іноді пригріє сонечко, з півдня налетить вітер і принесе відлигу. Сніг підтане, стане вологим, буде легко ліпитися. На дахах з’являться бурульки.

  Учень 2.

   А після відлиги вдарить мороз - і на снігу утвориться тверда кірочка, на дорогах-ожеледиця. (Слайд 33) На деревах і дротах утвориться пухнаста сніжна бахрома – паморозь, а на ґрунті і траві – іній. А на дахах з’являться бурульки. Напрочуд красивим стає усе навкруги, особливо красиві дерева.

-         Дайте , будь ласка, пояснення нових слів.

Словничок

Учень 3.

Наст — щільна кірка снігу на поверхні снігового покриву, що утворюється в результаті підтавання і наступного замерзання снігу. (Слайд 34)

Учень 4.

Іній є тонким шаром крижинок, що утворюється на ґрунті з водяної пари. (Слайд 35)

Учень 5.

Паморозь є відкладеннями льоду на тонких і довгих предметах (гілках дерев, дротах) при тумані. (Слайд 35)

Учень 6.

Бурулька — шматок льоду, що звисає з дахів будівель, дроту, гілок дерева .

(Слайд 36)

- А ще бувають льодовики та айсберги .

- Подумайте, на якій частині Земної кулі найбільше снігу та криги? (На Північному полюсі). (Показ на глобусі)

(Слайд 37)

Виступ групи «Знавців»

Учень 7.

 

- Північний полюс складається з льодовиків. Величезні плавучі крижані гори, що відкололися від льодовиків, називаються айсбергами. Гіганти величиною за нашу школу вважаються найменшими.

Учень 8.

(Слайд 38)

    Плавучі крижані гори являють небезпеку для пароплавства, створюють йому загрозу (приклад лайнера «Титаніка», що зіткнувся з айсбергом; удар, що наніс айсберг, став для «Титаніка» трагічним).

 

  1. Вивчення правил поведінки під час зимових розваг.

    Санки, лижі, ковзани — найулюбленіші речі дітей узимку. На жаль, саме вони стають причиною багатьох травм. Ні, це зовсім не означає, що не потрібно кататися на санках, ковзанах, подорожувати на лижах. Але треба знати і виконувати правила, щоб не завдати шкоди собі та оточуючим.

   Коли вибирається місце для розваг, як правило, шукають пагорб чи схил, з якого будуть спускатися на санках чи лижах. Потрібно пам’ятати, що це місце обов’язково повинне бути далеко від дороги. Це піддає смертельному ризику не тільки ваше життя і здоров’я, а й безпеку оточуючих. Узимку дорога слизька, і не завжди водій транспортного засобу може зупинити його в потрібний момент. Пам’ятайте, що під час розваг та ігор не потрібно виконувати різні трюки. Деякі діти, катаючись, люблять похизуватися перед друзями різними способами катання. Пам’ятайте, що із заплющеними очима можна зіштовхнутись із сусідом, деревом; повернувшися спиною, ти не будеш бачити куди їдеш, і не можеш керувати санками чи лижами, своєчасно й адекватно реагувати на небезпеку. Небезпечно прив’язувати санки одні до одних. Саме це є причиною того, що перевернувшись, одні санки потягнуть за собою інші.

     Основне, що ви повинні запам’ятати, це те, що катання на лижах, санках, ковзанах має стати веселою розвагою, а не завдавати небезпеки (шкоди) вашому здоров’ю.

-         Кататися на ковзанах потрібно лише в перевірених та спеціально обладнаних для цього місцях. Давайте дивлячись на картинки, складемо правила як поводитися на льоду.

Не можна: (Слайди 39-46)

 заходити на лід далеко від берега, ходити по льоду великими групами;

 підходити до ополонок, кататися біля них на ковзанах;

 з’їжджати на лижах чи санчатах з крутих берегів прямо на лід;

 розпалювати на льоду багаття;

 бігати і стрибати по тонкій кризі;

 ходити біля берегів, де найчастіше виникають промоїни, тріщини й розриви льоду.

   Також слід обходити місця, вкриті товстим шаром снігу, бо там він завжди тонший. На льоду краще мати при собі знаряддя безпеки (лижі, мотузку, палицю).

     Найміцніший лід – блакитного кольору, а білого – значно слабший. Для однієї людини безпечним є лід товщиною більшою за 7 сантиметрів. Для групи людей – не менше 15 см, а для масового катання – не менше 25 см.

 

VІ. Узагальнення знань учнів. Рефлексія.

1. Вправа «Доповни речення» (Слайд 47)

- На поверхні води при її змерзанні з’являється…(лід)

- Лід, що утворився з води , у ній   … (не  тоне)

- Льодова «шуба» захищає все живе від… (загибелі)

- При якій температурі замерзає вода? (0) I. (Слайд 48)
- Чому лід не тоне? (він легкий)

2. Створення сенкану.  (Слайд 49)

1. Лід

2. Безбарвний, крихкий.

3. Плаває, не тоне, розширюється.

4. Вивчаємо лід, щоб зберегти життя.

5. Заморожена вода.

  1. VІІ. Підбиття підсумків. (Слайд 50 )

- Намалюйте сонечко. З посмішкою, якщо вам сподобався урок. Намалюйте до нього скільки промінчиків, скільки балів , на вашу думку, ви  поставили б собі самі за роботу на уроці.

VIІI. Домашнє завдання

Прочитати статтю «Як утворюється лід на ставку», стор.64-66.

Вміти давати відповіді на запитання в кінці статті.

За бажанням: провести домашній дослід на стор.65.

 

 

 

 

 

          

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Додано
24 січня
Переглядів
389
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку