Урок "Запилення" 6 клас

Про матеріал
Розробка уроку "Запилення" з презентацією. Мета: розширити поняття про квітку як орган розмноження, сформувати поняття про запилення, познайомити учнів з різними способами запилення у квіткових рослин, розглянути пристосування рослин до різних способів запилення; розкрити значення запилення в житті рослин;
Перегляд файлу

Тема уроку: ЗАПИЛЕННЯ.

 Мета: розширити поняття про квітку як орган розмноження, сформувати поняття про запилення, познайомити учнів з різними способами запилення у квіткових рослин, розглянути пристосування рослин до різних способів запилення; розкрити значення запилення в житті рослин; формувати на матеріалі уроку науковий світогляд; продовжити формування вмінь і навичок роботи з підручником, знаходити відповіді на поставлені запитання, порівнювати, робити висновки; виховувати бережливе ставлення до природи.

Очікувані результати: учні називають способи запилення; описують процес запилення, пристосування рослин до різних способів запилення; визначають способи запилення за будовою квітки.

Обладнання та матеріали: інтерактивний комплекс, мультимедійна презентація, відеоролик про запилення, картки із завданнями, малюнки рослин, підручник.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. І. Організаційний момент

Привітання вчителя. Створення позитивного емоційного настрою  в класі.

Доброго дня!

Усміхніться всім довкола:

Небу, сонцю, квітам, людям.

І тоді обов’язково

День до нас привітним буде

 

Сьогодні ми з вами будемо працювати під девізом(слайд 2)

 

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Давайте згадаємо, що ми вивчали на попередніх уроках

  1.               МОЗКОВИЙ ШТУРМ:
  • Що таке розмноження?
  • Які типи розмноження рослин існують?(слайд 3)
  • Назвіть генеративні органи рослини.
  •                   Які частини рослини призначені для статевого розмноження?(слайд 4)

Давайте пограємо у гру

  1. Гра «Біологічна математика».

Закінчити дію:

Пелюстки + чашолистики = … (подвійна оцвітина) (Слайд 5)

Зав’язь + приймочка + стовпчик = … (маточка)

Тичинкова нитка + пиляк = … (тичинка)

Одна особина: чоловічі квітки  + жіночі квітки = … (однодомна рослина) (слайд6)

Різні особини: Тичинкові квітки + маточкові квітки = … (дводомні рослини)

Одна квітка: Тичинки + маточки = … (одностатеві)

  1. Наступн вправа «Знайди зайвого».

Вибрати зайвий термін і пояснити свій вибір. (Слайд 7)

          Тичинкова нитка, пиляк, квітконіжка.

          Пелюстка, приймочка, стовпчик, зав’язь.

Чому саме ці органи квітки ми зараз бачимо на слайді.

(бо це головні частини квітки)

 

ІІІ Мотивація навчальної діяльності учнів

 

Є цікава історія з життя австралійських англійців. Переселившись в Австралію, вони завезли й посіяли насіння конюшини, яка до того часу там не росла. Виросли рослини, які гарно цвіли, їх із задоволенням поїдали вівці, але насіння вони чомусь не давали. Й англійцям знову доводилося привозити насіння з Європи. Як ви вважаєте, чому? Давайте з’ясуємо.

Щоб рослина дала насіння – вона повинна цвісти. Під час цвітіння відбувається процес запилення квітки. А яким чином проходить цей процес, ми з вами з'ясуємо сьогодні на уроці.  (слайд 8)

Отже, відкриваємо зошити, записуємо число та тему сьогоднішнього уроку: «Запилення» (слайд 9)

Оголошення завдань уроку.  (слайд 10)

 

    Квіти, квіти, квіти... Немає, мабуть, людини, байдужої до квітів, бо саме вони володіють здатністю розрадити людину, коли їй важко, піднести настрій, втішити... Квіти пробуджують у нас людяність, щирість, сердечність і доброту. Вони є виявом гарного ставлення до того, кому призначені.

   Квіти супроводжують нас усе життя — від народження до останньої хвилини. Перший урок і останній дзвоник, перше побачення і остання зустріч, трудовий успіх і героїчний вчинок — завжди квіти, які даруємо ми і які дарують нам, мовчазні і водночас такі красномовні.

Вчитель: А чи можемо ми відповісти зараз на запитання:

Чому одні квіти  яскраві за  забарвленням, а інші ні.?

 Одні пахучі, інші взагалі не пахнуть?

Одні мають великі розміри квіток, а інші маленькі, зібрані в суцвіття?

(слайд 11)

Всі вони пристосовані до різних способів запилення

Наші дослідники, які відвідують секцію «Біологія» в  МАН отримали  завдання дослідити певні обєкти рослиного світу.

Прошу їх доповісти про результати їх дослідження.

 

Робота з мікроскопом (учням налаштувати мікроскоп для перегляду поміщеного там препарата) (слайд 11) пилок

Чому він має різний розмір, форму, колір?

 

Зібраний з різних рослин, пристосований до різних способів запилення.

Пилкові зерна,       щоб утриматися на приймочці маточки, мають певні пристосування: вирости, шипики, нерівності, борозни.

 

  1. Що ж таке запилення? Хто може пояснити? (слайд 12)

 

 

 

 2.   Типи запилення. Як може відбуватися запилення? (слайд 14)

а) самозапилення; (слайд 15,16)

б) перехресне запилення. (слайд 17)

 

 

  1. Способи перехресного запилення. Яким чином пилок з однієї квітки потрапляє на іншу? (обговорення в парах) – відповідь.

 

4. Пристосування вітрозапильних рослин.(робота з підручником)

5. Пристосування комахозапильних рослин.(робота з підручником)

Ознаки

комахозапильних рослин

вітрозапильних рослин

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ознаки

комахозапильних рослин

вітрозапильних рослин

Яскравий колір

Запах

Нектарники

Клейкий пилок

Квітки дрібні, голі

Пилок легкий

Пірчасті приймочки

Рослини цвітуть до розпускання листків

Рослини ростуть групами

 

6. Інші способи перехресного запилення у рослин (слайд 25)

а) водою;

б) тваринами;

в) птахами.

 

Цікаве про найбільшу у світі квітку Рафлезію (слайд 29)

 

7. Штучне запилення та його значення. (слайд 30-31)

 

VІ. Узагальнення та систематизація знань.

  1. Біологічні задачі. (слайд 32)

Чому безвітряна погода під час цвітіння жита може стати причиною зниження його врожайності, а на врожайність пшениці така погода не вплине?

 

У теплицю висадили розсаду огірків і томатів. Через деякий час огірки зацвіли, проте плоди не утворилися. Плоди томатів у такій теплиці добре розвивалися. Як це пояснити?

 

На Землі існує велика різноманітність квіток:  непримітні,  без запаху,  яскраві та запашні; є ті, що утворюють пилок у великій чи малій кількості. Вона створювалась тисячоліттями. Як ви думаєте, для чого?

 

 Квітки  картоплі  й  вишні  ще  в  бутоні  закрили  марлевими  мішечками. Бутони  розпустилися, квітки  розцвіли.  Квітка  картоплі  утворила  плід, а  квітка  вишні – ні.  Чому  так  сталось?    

 

Багато  рослин.  Наприклад ліщина,  вільха,  осика,  що  мають  непоказні  квітки,  зібрані  в  «сережки»,  цвітуть  ранньої  весни,  зазвичай  до  розпускання  на них  листя.  Як  можна пояснити  таке  явище?

 

 

  1. Розв’язання вправи.

QR Code

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Виконати тести.

3. Закінчи речення»

1) Вкорочений, видозмінений і обмежений у рості пагін, який пристосований до статевого розмноження рослин, називається …

2) Головними частинами квітки є …

3) Захищає внутрішні частини квітки від несприятливих умов …

4) Оцвітина, утворена тільки віночком, називається …

5) Оцвітина, утворена віночком і чашечкою, називається …

6) Жіноча частина квітки називається …

7) Маточка складається з таких частин …

8) Чоловіча частина квітки називається …

9) Тичинка складається з …

10)     За наявністю тичинок і маточки у квітках їх поділяють на …

VІІ. Підведення підсумків уроку.

Подумайте  над словами китайського прислів’я: «До запашних квіток багато бджіл летить, до вченої людини багато людей за порадою йде». Як можна це пояснити?

 

 

 

УІІI. Домашнє завдання

Вивчити § 35, знайти інформацію про  рослини - медоноси  України.

 

 

 

 

 

 

Цікаве про конюшину

Більшість видів сучасних покритонасінних є комахозапильними ентомофільними. Деякі не здатні розмножуватись без комах - запилювачів. В одних рослин квітки запилюються різними комахами, а в інших - тільки певними видами. Це пов’язано в першу чергу з різницями в будові квітки. Наприклад, конюшина запилюється лише джмелем або довгохоботковою кавказькою бджолою, а середньоросійська бджола через недостатню довжину хоботка запилювати не здатна. Є легенда про те, як деяке божество розгнівалось на конюшину і заборонило бджолам запилювати її. Бджоли не могли ослухатись. Дуже погано було б конюшині, якби не було відважних джмелів, джмелі не злякались погроз і як раніше прилітали до конюшини за нектаром, а заодно і запилювали її. Бджолам стало сумно, і вони захотіли порушити заборону. Але божество було впертим, і намагання бджіл ні до чого не привело: відвідувана бджолами конюшина насіння не давала. Тепер ми знаємо, що перші квіти конюшини мають дуже довгі чашечки, а у бджіл недостатньо довгий хоботок. Другі коротші, бджоли їх відвідують і дуже запилюють при цьому. Але другі не встигають дати насіння. У джмелів хоботок довгий, і вони чудово обслуговують перші квіти конюшини. І тому насіння, яке дає конюшина, завдячує джмелям. Більшість квіткових рослин (близько 80%) пов’язані з життям комах.

Цікаве про найбільшу у світі квітку Рафлезію

Рафлезія - паразитична рослина з найбільшими у світі квітками, але повністю позбавлена листя, стебла й коріння.

Рафлезієві (три близькі роди) зустрічаються тільки в джунглях Південно-Східної Азії та паразитують на ліанах роду Тетрастігма. Пристосувавшись до паразитичного способу життя вони втратили корінь, листки й стебло, а також здатність до фотосинтезу. Рафлезієві відомі завдяки своїм величезним квіткам до одного метра в діаметрі та вагою до 7 кг. Квіти своїм виглядом і запахом нагадують гниле м’ясо, тому що запилюються мухами.

 

Запилення птахами

Найменші птахи в світі - колібрі, живляться нектаром тропічних квітів - орхідей, запилюючи їх.

Але колібрі на квітку не сідають. Підлетівши до квіточки, швидко махають крильцями і довгим хоботком дістають з квітки нектар.

Запилення за допомогою птахів називається - птахозапилення.

Запилення тваринами

Великі квіти баобаба, що мають своєрідний аромат, розкриваються лише на одну ніч. Вони приваблюють незвичайних запильників - лемурів і кажанів. Тварини злизують солодкий нектар і переносять пилок.

Запилення водою

Деякі водяні рослини, наприклад, кушир стрілолист, запилюються водою. Такий спосіб запилення називається водо запилення.

1.  Під  час  квіткування  яблунь  стояла  дощова  погода.  Поясніть,  чому  ця  обставина  розачарувала  садоводів.

2.  Чому  безвітряна  погода  під  час  цвітіння   може  стати  причиною  зниження  врожайності  жита,  а  на  врожай  пшениці  така  погода  не  впливає?

3.  Квітка  томата  ще  в  бутоні  була  закрита  марлевим  мішечком. Квітка  в  мішечку  розпустилася,  утворився  плід.  В  який  спосіб  відбулося  запилення?

5.  Далеко  від  поля  із загубленої  зернівки   кукурудзи  виросла  рослина  з  початком  і  волоттю.  Але  плоди  в  цієї рослини  чомусь  не  утворилися.  Чому?        

6.  Після  відкриття  Нової  Зеландії  та  Австралії  перші  переселенці  посіяли  там  конюшину,  якої  раніше  в  цій  частині  планети  не  було.  Рослина  дуже  добре  росла  на  родючих  землях,  але  насіння  не  давала.  Чому?  Як  тільки  завезли  джмелів,  то  насіння  з'явилося.

8.  Які  із  лісових  рослин,  комахо-  чи  вітрозапильні,    цвітуть  тільки  напровесні, а  які – ближче  до літа?

 

docx
Додано
12 березня 2020
Переглядів
2632
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку