Тема. Запилення квіткових рослин.
Мета. Розширити знання учнів про квіткові рослини, сформувати поняття про запилення, ознайомити зі способами запилення, розглянути особливості пристосування квіток до самозапилення й перехресного запилення, розкрити біологічне значення запилення в житті рослин; розвивати вміння порівнювати біологічні явища, уміння спостерігати та робити висновки й узагальнення; виховувати бережливе ставлення до рослинного світу, що нас оточує.
Обладнання й матеріали. Флеш – носії із слайд - презентацією, проектор, картки із завданнями, додатковий роздатковий матеріал.
Тип уроку. Комбінований
Хід уроку
І. Організаційний етап
1. Вітання з класом
2.Психологічне налаштування класу
- Давньокитайська мудрість говорить: « Вважай поганим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового». Тож давайте посміхнемось одне одному й разом вирушимо здобувати нові знання!
ІІ. Поточний контроль знань
Гра «Лови помилку»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Релігії різних народів по - своєму пояснювали значення квіток і суцвіть у природі, приписуючи їм божественне походження. Існували припущення, начебто боги вдягли рослини в яскраве вбрання для того, щоб навчити людину відрізняти гарне від потворного, чисте від ганебного. Солодкий нектар у квітках вважали божественним напоєм. Щоб люди не викрали нектар, боги «сховали» його глибоко у віночках. А як ви можете пояснити яскраве забарвлення віночків у квіток та наявність нектару й суцвіть? Навіщо квітка народжується такою красивою, якщо вона все одно зав’яне?
Отже, тема нашого уроку — «Запилення квіткових рослин» (слайд 4)
На уроці ми повинні
Можливо, хтось із вас буде фермером і вирощуватиме, наприклад, жито. Але для того, щоб отримувати високі врожаї, необхідно знати, як відбувається запилення у жита: з допомогою вітру, комах, чи для нього характерне самозапилення. А може, хтось стане селекціонером і виведе нові сорти яблук чи груш, як Мічурін. Ці знання вам стануть у пригоді й тоді, коли ви будете працювати на своїй грядці й перед вами постане питання:
♦ Чи дадуть урожай помідори й огірки в теплиці, де немає вітру й комах?
♦ Чи може запилитися квітка, якщо відсутні чинники, з допомогою яких відбувається запилення?
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Запилення, його способи
Учитель. Ви неодноразово спостерігали, що комахи перелітають із квітки на квітку, повзають по квітці й щось там роблять. Відомий такий історичний факт. У XX столітті європейці завезли в Австралію конюшину.
До цього вона там не росла. Її висіяли, насіння проросло, рослина розквітла, але плід і насіння не утворилися, тому що не відбулося запилення, а запилення не було, тому що на той час в Австралії не було джмелів, які запилюють квітки конюшини. Рослина стала плодоносити тільки тоді, коли завезли джмелів.
Озвучте свої думки з приводу цього факту. Учні (відповідають).
Учитель. Можливо, хтось здогадався, що ж таке запилення?
Запилення — це процес перенесення пилку з пиляків на приймочку маточки, що відбувається під час цвітіння рослин. Початок цвітіння і його тривалість залежать від віку рослин та умов існування(слайд7).
Розрізняють два способи запилення: самозапилення і перехресне запилення
Учитель. Самозапилення відбувається внаслідок потрапляння пилку на приймочку маточки своєї ж квітки
Таке запилення найчастіше відбувається всередині бутона, тобто до розкривання квітки. Квітки, що самозапилюються, мають ряд особливостей. У них маточки й тичинки дозрівають одночасно, при цьому тичинки зазвичай довші за маточки, що полегшує потрапляння пилку на приймочку, запах і нектар відсутні. Самозапилення властиве багатьом культурним рослинам: картоплі, помідорам, пшениці, гороху, квасолі.
Проте слід пам’ятати, що самозапилення обмежує здатність організмів пристосовуватися до змін довкілля. Під час самозапилення немає обміну спадковою інформацією, тому таких рослин у природі мало.
♦ Отже, назвіть ознаки самозапильних рослин. (Запилення відбувається всередині бутона; маточки й тичинки дозрівають одночасно; тичинки довші за маточки; немає за паху й нектару)
Самозапилення є пристосуванням до несприятливих умов або як запасний варіант за неможливості перехресного запилення.
Як же відбувається перехресне запилення?
3.Перехресне запилення
Учитель. Перехресне запилення — дуже поширений спосіб запилення. Властивість рослин перехресно запилюватися склалася в процесі еволюції як така, що забезпечує процвітання виду й можливість рости в різних умовах середовища. За такого запилення зародок збагачується різною спадковою інформацією від обох батьківських форм.
♦ Якими способами пилок може потрапляти на приймочку маточки?
За способом перенесення пилку перехреснозапильні рослини поділяють на вітрозапильні, комахозапильні, запилювані птахами й запилювані з допомогою води. Кожна з цих груп рослин має характерні особливості будови квітки, що забезпечує запилення.
4. Самостійна робота учнів з підручником
Використовуючи текст підручника й додатковий матеріал, дослідіть особливості перехресного запилення рослин:
Відповіді на питання
2)Які пристосування квіток до комахозапилення (яскравий колір квітки, привабливий запах нектару, липкий пилок із шипиками).
3) Які пристосування квіток до запилення птахами ( яскраве забарвлення квіток, збагачення нектаром, щільні тканини квітки та квітконіжки).
4)Ознаки рослин, що запилюються водою (пилок, який не тоне ).
Розповідь учителя
Можливе і штучне запилення, що передбачає перенесення пилку з тичинок на приймочку маточки людиною. Штучне запилення застосовують на посівах жита, кукурудзи, соняшника з метою підвищення врожайності цих культур. Його доцільно проводити, коли запилення ускладнюється несприятливими погодними умовами. Штучне запилення застосовують і вчені - селекціонери для виведення нових сортів жита і пшениці. Штучнозапильні рослини мають ознаки як вітрозапильних, так і комахозапильних рослин.
V. Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Робота в РЗДО
VІІ. Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу
♦ Вибрати ознаки:
• І варіант — вітрозапильних рослин;
• // варіант — комахозапильних рослин.
Відповіді: І варіант — 4, 6, 7, 9, 10; II варіант — 1, 2, 3, 5, 8
VІІІ. Підсумок уроку
- Чи сподобався вам урок?
- Що найбільш запам’яталося?
ІX. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал за підручником.
♦ Скласти кросворд з перевірочним словом «запилення».