Урок "Запилення квіткових рослин"

Про матеріал
Запилення квіткових рослин. Мета. Розширити знання учнів про квіткові рослини, сформувати поняття про запилення, ознайомити зі способами запилення, розглянути особливості пристосування квіток до самозапилення й перехресного запилення, розкрити біологічне значення запилення в житті рослин
Перегляд файлу

Тема. Запилення квіткових рослин.

Мета. Розширити знання учнів про квіткові рослини, сформувати поняття про запилення, ознайомити зі способами запилення, розглянути  особливості  пристосування квіток до самозапилення й перехресного запилення, розкрити біологічне значення запилення в житті рослин; розвивати вміння порівнювати біологічні явища, уміння спостерігати та робити висновки й узагальнення; виховувати бережливе ставлення до рослинного світу, що нас оточує.

Обладнання й матеріали. Флеш – носії із слайд - презентацією, проектор,  картки із завданнями, додатковий  роздатковий матеріал.

Тип уроку. Комбінований

Хід уроку

І. Організаційний етап

1. Вітання з класом

 2.Психологічне  налаштування  класу

 - Давньокитайська мудрість говорить: « Вважай поганим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового». Тож давайте посміхнемось одне одному й разом вирушимо здобувати нові знання!

ІІ. Поточний контроль знань

Гра «Лови помилку»

  1. Квіти за розмірами бувають великими і дрібними.
  2. Великі квітки зазвичай зібрані в групи.
  3. Група квіток розміщених на пагоні у певному порядку – це суцвіття
  4. Дрібні квітки розміщені поодиноко.
  5. Суцвіття бувають прості та непрості.
  6. Простим суцвіттям властива лише одна нерозгалужена вісь.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Обговорюємо разом

Релігії різних народів по - своєму пояснювали значення квіток і суцвіть у природі, приписуючи їм божественне походження. Існували припущення, начебто боги вдягли рослини в яскраве вбрання для того, щоб навчити людину відрізняти гарне від потворного, чисте від ганеб­ного. Солодкий нектар у квітках вважали божественним напоєм. Щоб люди не викрали нектар, боги «сховали» його глибоко у віночках. А як ви можете пояснити яскраве забарвлення віночків у квіток та наявність нектару й суцвіть? Навіщо квітка народжується такою красивою, якщо вона все одно зав’яне?

  1. Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку

Отже, тема нашого уроку — «Запилення квіткових рослин» (слайд 4)

На уроці ми повинні

  • розширити знання  про квіткові рослини ,
  • ознайомитись із різними способами запилення квіток;
  • розглянути  особливості  пристосування квіток до самозапилення й перехресного запилення,
  • розкрити біологічне значення запилення в житті рослин (слайд 5)

Можливо, хтось із вас буде фермером і виро­щуватиме, наприклад, жито. Але для того, щоб отримувати високі врожаї, необхідно знати, як відбувається запилення у жита: з допомогою вітру, комах, чи для нього характерне самозапилення. А може, хтось стане селекціонером і виведе нові сорти яблук чи груш, як Мічурін. Ці знання вам стануть у пригоді й тоді, коли ви будете працюва­ти на своїй грядці й перед вами постане питання:

        Чи дадуть урожай помідори й огірки в тепли­ці, де немає вітру й комах?

        Чи може запилитися квітка, якщо відсутні чинники, з допомогою яких відбувається за­пилення?

ІV. Вивчення нового матеріалу

1.Запилення, його способи

Учитель. Ви неодноразово спостерігали, що комахи перелітають із квітки на квітку, повзають по квітці й щось там роблять. Відомий такий іс­торичний факт. У XX столітті європейці завезли в Австралію конюшину.

До цього вона там не росла. Її висіяли, насіння проросло, рослина розквітла, але плід і насіння не утворилися, тому що не відбулося запилення, а за­пилення не було, тому що на той час в Австралії не було джмелів, які запилюють квітки конюши­ни. Рослина стала плодоносити тільки тоді, коли завезли джмелів.

Озвучте свої думки з приводу цього факту. Учні (відповідають).

  1.      Плід у рослини утворюється після того, як від­бувається перенесення пилку з однієї квітки на іншу.
  2.      Плоди у конюшини почали утворюватися тільки після відвідування квіток комахами - запилювачами — джмелями.
  3.      Нектарники, які виділяють солодкий нектар, у різних квітках розташовані по – різному. Найчастіше  вони приховані у глибині квітки,і комахам, щоби дістатися до них, доводиться протискуватися всередину.
  4.      Комахи перелітають з квітки на квітку й пере­носять на своєму тілі пилок.

Учитель. Можливо, хтось здогадався, що ж таке запи­лення?

Запилення — це процес перенесення пилку з пиляків на приймочку маточки, що відбувається під час цвітіння рослин. Початок цвітіння і його тривалість залежать від віку рослин та умов існу­вання(слайд7).

Розрізняють два способи запилення: самозапи­лення і перехресне запилення

  1.       Самозапилення, особливості самозапильних рослин. Біологічне значення самозапилення

Учитель. Самозапилення відбувається вна­слідок потрапляння пилку на приймочку маточки своєї ж квітки

Таке запилення найчастіше відбувається все­редині бутона, тобто до розкривання квітки. Квітки, що самозапилюються, мають ряд особ­ливостей. У них маточки й тичинки дозрівають одночасно, при цьому тичинки зазвичай довші за маточки, що полегшує потрапляння пилку на приймочку, запах і нектар відсутні. Самозапи­лення властиве багатьом культурним рослинам: картоплі, помідорам, пшениці, гороху, квасолі.

Проте слід пам’ятати, що самозапилення об­межує здатність організмів пристосовуватися до змін довкілля. Під час самозапилення немає об­міну спадковою інформацією, тому таких рослин у природі мало.

            Отже, назвіть ознаки самозапильних рослин. (Запилення відбувається всередині бутона; маточки й тичинки дозрівають одно­часно; тичинки довші за маточки; немає за паху й нектару)

Самозапилення є пристосуванням до неспри­ятливих умов або як запасний варіант за немож­ливості перехресного запилення.

Як же відбувається перехресне запилення?

3.Перехресне запилення

Учитель. Перехресне запилення — дуже по­ширений спосіб запилення. Властивість рослин перехресно запилюватися склалася в процесі ево­люції як така, що забезпечує процвітання виду й можливість рости в різних умовах середовища. За такого запилення зародок збагачується різною спадковою інформацією від обох батьківських форм.

                   Якими способами пилок може потрапляти на приймочку маточки?

За способом перенесення пилку перехресноза­пильні рослини поділяють на вітрозапильні, ко­махозапильні, запилювані птахами й запилювані з допомогою води. Кожна з цих груп рослин має характерні особливості будови квітки, що забез­печує запилення.

4. Самостійна робота учнів з підручником

Використовуючи текст підручника й додатко­вий матеріал, дослідіть особливості перехрес­ного запилення рослин:

Відповіді на питання

  1.                 Які пристосування квіток до вітрозапилення( пи­лок сухий, легкий, приймочки маточок висунуті з квітки, пиляки звисають, розгойдуючись.

2)Які пристосування квіток до комахозапилення (яскравий колір квітки, привабливий запах некта­ру, липкий пилок із шипиками).

   3) Які пристосування квіток до запилення птаха­ми ( яскраве забарвлення квіток, збагачення не­ктаром, щільні тканини квітки та квітконіжки).

4)Ознаки рослин, що запилюються водою (пилок, який не тоне ).

  1.              Штучне запилення

Розповідь учителя

Можливе і штучне запилення, що передбачає перенесення пилку з тичинок на приймочку ма­точки людиною. Штучне запилення застосовують на посівах жита, кукурудзи, соняшни­ка з метою підвищення врожайності цих культур. Його доцільно проводити, коли за­пилення ускладнюється несприятливими погодними умовами. Штучне запилення застосовують і вчені - селекціонери для виведення нових сортів жита і пшениці. Штучнозапильні рослини мають ознаки як вітрозапильних, так і комахозапиль­них рослин.

V. Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться

Землі нашій уклоніться

 За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем  покрутіться

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

Робота в РЗДО

VІІ. Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу

  1.               Біологічні задачі
  1.               Квітка томата ще в бутоні була закрита мар­левим мішечком. Бутон розпустився, потім утворився плід. Яким способом відбулося за­пилення? (Самозапилення)
  2.               Квітка вишні ще в бутоні була закрита мар­левим мішечком. Бутон розпустився, цвітін­ня закінчилося, але плід не утворився. Чому? (Вишнякомахозапильна рослина,через мар­левий мішечок квітка не могла запилитися комахами)
  3.               У теплицю висадили розсаду огірків і помідо­рів. Через деякий час огірки зацвіли, але пло­ди не утворилися. Плоди помідорів, натомість, розвивалися добре. Чим це пояснити? (Помідо­рисамозапильні рослини, тому їхні плоди добре розвивалися. А огіркикомахозапиль­ні. За відсутності комах запліднення не від­булося. Огірки ще можна запилювати штуч­но. У теплиці, якщо людина не втрутиться, плодів не буде)
  1.               Цифровий біологічний диктант

                   Вибрати ознаки:

                     І варіант — вітрозапильних рослин;

                     // варіант — комахозапильних рослин.

  1.               Великі та яскраві квітки.
  2.               Дрібні яскраві квітки, зібрані в суцвіття.
  3.               Наявність нектару.
  4.               Дрібні неяскраві квітки, зібрані в суцвіття.
  5.               Наявність нектарників.
  6.               Багато пилку.
  7.               Пилок дрібний, сухий, легкий.
  8.               Пилок великий, липкий.
  9.               Утворюють зарості.
  10.          Цвітуть навесні до розпускання листків.

Відповіді: І варіант — 4, 6, 7, 9, 10; II варі­ант — 1, 2, 3, 5, 8

VІІІ. Підсумок уроку

  1. Рефлексія

-         Чи сподобався вам урок?

-         Що найбільш запам’яталося?

  1. Оголошення оцінок

ІX. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал за підручником.

                   Скласти кросворд з перевірочним словом «запилення».

 

docx
Додано
31 жовтня 2023
Переглядів
96
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку