Урок " Запилення та запліднення у квіткових рослин"

Про матеріал
Конспект уроку біологіїя 6 клас з теми " Запилення та запліднення у квіткових рослин"
Перегляд файлу

Тема: Запилення та запліднення у рослин

 

Мета. Ознайомити учнів з різними способами запилення у квіткових рослин, розглянути пристосування рослин до різних способів запилення; розкрити значення запилення в житті рослин.

Основні поняття і терміни: запилення, вітрозапильні, комахозапильні рослини, рослини, які запилюються водою і птахами, запліднення, подвійне запліднення, штучне запліднення.

Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда (підготовча, контрольно-оцінна), розповідь з елементами бесіди, пояснення); наочні (демонстрація обладнання); репродуктивні (бесіда) та пошукові (евристична бесіда).

Обладнання: таблиці “Будова квітки”, “Запилення квіток комахами”, “Вітрозапильні рослини”, “Запліднення квіткових рослин”,  картки із зображенням рослин, картки із завданнями.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

              «Природа – це єдина книга з великим змістом на кожній сторінці»

( Й.В. Гете)

 

Хід уроку

1. Організаційний момент.

2. Актуалізація знань, повідомлення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

1. Експрес опитування.

1) Що таке квітка?

2)Назвіть органи квітки.

3) Яку будову мають тичинки?

4) Яка будова маточки?

2. Вправа « Лови помилку».

Квіткове місто , де жили коротуни,так називали тому,що в ньому росло багато гарних і запашних квітів. Жителі міста із задоволенням гуляли серед квіткових рослин.

Незнайко вирішив показати перед пончиком свої знання.

-         Дивись, - сказав він, - яка красива чашечка квітки. Це вона привернула увагу  пташки. А пилку скільки в маточці: сила силенна!  А ось і тичинка у кожній завязі. Ото вже насіння буде.

-         Пончик почухав потилицю і замислився.

-         Ні, незнайку, щось ти переплутав і не те говориш. Нам Синьоочка інакше пояснювала.

-         Це ти нічого непамятаєш, -закричав Незнайко, - Я все правильно кажу!

- А ходімо до Синьоочки, запитаємо,- запропонував Пончик.

-         Ходімо, - погодився Незнайко.

І покрокували доріжкою. Але Синьоочки вдома не було. Хто ж розсудить Незнайка і Пончика?

Формулювання проблемного питання. На попередньому уроці ми детально розглянули будову квітки. Як ви думаєте, чому природа створила таке величезне різноманіття квіток ? Навіщо це потрібно і з чим це пов’язано?

(Учні висувають припущення, що таке велике різноманіття квіток є пристосуванням квіткових рослин до того, щоб утворилось насіння, тобто до розмноження.)

Сьогодні на уроці ми розглянемо, як відбувається запилення і запліднення, як утворюється насінина і плід.

 

3. Сприйняття і первинне осмислення нового матеріалу.

Запилення

1. Підготовча бесіда. Яку будову мають тичинки і маточка? Як ви гадаєте, чому саме така у них будова?

2. Розповідь з елементами бесіди. Запилення — це процес перенесення пилку з пиляків на приймочку маточки, що відбувається під час цвітіння рослин. Початок цвітіння і його тривалість залежать від віку рослин і умов існування.

Розрізняють два способи запилення: самозапилення і перехресне запилення. Можна розрізнити запилення за іншою ознакою — природне і штучне.

       Самозапилення — це процес перенесення пилку двостатевої квітки на приймочку цієї самої квітки. Які квітки називають двостатевими? В рослинному світі спостерігається рідко. Самозапилюються такі рослини, як горох, квасоля, помідори, бавовник, льон, пшениця, ячмінь, овес тощо. Є самозапильні рослини з квітками, що зовсім не розкриваються (арахіс, копитняк, розрив-трава, фіалка, деякі види проса). Самозапилення обмежує пристосованість рослинних організмів до умов зовнішнього середовища і тому не сприяє розвитку виду. Слід зауважити, що самозапильні рослини часто можуть запилюватися і перехресно.

      Перехресне запилення — дуже поширений спосіб запилення. Властивість рослин перехресно запилюватись склалася в процесі еволюції як така, що забезпечує процвітання виду і можливість рости в різних умовах середовища. При такому запиленні зародок збагачується різною спадковою інформацією від обох батьківських форм.

    За способом перенесення пилку перехреснозапильні рослини поділяють на вітрозапильні, комахозапильні, запилювані птахами і запилювані за допомогою води. Кожна з цих груп рослин має характерні особливості в будові квітки, що забезпечує запилення.

     Запилення вітром властиве багатьом трав’янистим і деревним рослинам. До вітрозапильних рослин належить більшість лісових порід — дуб, бук, береза, вільха, граб, ліщина, тополя, осика,  а з трав’янистих — представники родин лободових, подорожникових, коноплевих, осокових, ситникових, більшість злаків тощо. Серед культурних рослин вітром запилюються волоський горіх, шовковиця, жито, кукурудза, хміль, конопля, частково цукровий буряк.

      Вітрозапильні рослини виробляють багато дрібного легкого пилку, який переноситься на далекі відстані. Багато представників таких рослин цвіте до розпускання листків, що сприяє кращому перенесенню пилку вітром (ліщина, береза).

     Комахозапильними називають рослини, які запилюються перехресно за допомогою комах (бджіл, ос, джмелів, мух, метеликів, жуків, мурашок та ін.). Приблизно 90 % усіх видів квіткових рослин запилюються комахами. Пригадайте, які ви бачили рослини, що запилювалися комахами. Що привабило комаху до цієї рослини?

     У комахозапильних рослин спостерігаються різноманітні пристосування, що сприяють запиленню комахами. Це – нектарники, яскраве забарвлення оцвітини, суцвіття, запах та інші. Перенесенню пилку комахами сприяють його клейкість і горбкувата поверхня.

      Запилення птахами властиве тропічним рослинам. Рослини запилюються дрібними птахами (колібрі, медососами та ін.). Квітки цих рослин мають багато нектару й яскраве забарвлення (демонстрування фото орхідеї). Птахи, не сідаючи на квітку, висмоктують нектар, тримаючись на крилах у повітрі, при цьому клейкий пилок пристає до їхньої голови. Перелітаючи з квітки на квітку, птахи переносять пилок.

     До рослин, які запилюються водою, належать кушир, валіснерія, стрілолист. Характерна їхня ознака — утворення пилку, який не змочується і не гине у воді. У більшості цих рослин пилок ниткоподібний, що забезпечує кращий контакт з приймочкою.

      Запилення, в яке втручається людина, називається штучним. Його застосовують при виведенні нових сортів або для підвищення врожайності на виробничих посівах перехреснозапильних рослин.

 

 3.Запліднення

Пояснення. Пилок, потрапивши на приймочку маточки, набрякає, одна з клітин пилку витягується у довгу пилкову трубку. Проростанню сприяють різні речовини, що їх ВИДІЛЯЄ приймочка, а також відповідні температура, вологість та інші умови зовнішнього середовища. Пилкова трубка росте в напрямку до насінного зачатка, проходячи крізь пухку тканину стовпчика і пилковий вхід. Вміст пилкової грубки — вегетативне ядро і генеративна клітина — переходять у трубку ближче до її кінчика. Під час проростання трубки або, що значно рідше, до початку цього процесу генеративна клітина поділяється на дві чоловічі гамети — спермії. Пилкова трубка вводить спермії в зародковий мішок. Кінець трубки, зіткнувшись з яйцеклітиною, розчиняється, а весь її вміст виливається в зародковий мішок. З двох сперміїв, що звільнилися, один прямує до жіночої клітини — яйцеклітини і зливається з нею, утворюючи диплоїдну зиготу, а другий зливається з центральним (диплоїдним) ядром, у результаті чого утворюється триплоїдна клітина, яка дає початок ендосперму — запасу поживних речовин для зародка.

Цей процес відкрив у 1878 р. професор Київського університету Сергій Гаврилович Навашин, назвавши подвійним заплідненням. Воно характерне тільки для покритонасінних і є новим кроком в еволюційному розвитку рослин.

 

4. Узагальнення і систематизація вивченого.

Ігровий прийом — змагання кмітливих.

Конкурс “Склади букет ”

Групам учнів пропонуються картки з зображенням рослин. Одна група складає букет з комахозапильних рослин, а інша — з вітрозапильних.

Кожна команда пояснює свій вибір. Учитель доповнює відповіді дітей.

Після цього групи заповнюють таблицю “Ознаки вітрозапильних і комахозапильних рослин”. Якщо названа ознака характерна для даної групи рослин, ставиться знак “+”, якщо ні, то “-”.

 

Ознаки вітрозапильних і комахозапильних рослин

Ознаки

 

Комахозапильні

 

Вітрозапильні

 

1. Великі та яскраві квітки

 

 

 

 

2. Дрібні яскраві квітки, зібрані у суцвіття

 

 

 

 

3. Наявність нектару

 

 

 

 

4. Дрібні неяскраві квітки, зібрані у суцвіття

 

 

 

 

5. Аромат

 

 

 

 

6. Багато пилку

 

 

 

 

7. Пилок великий, липкий

 

 

 

 

8. Утворюють зарості

 

 

 

 

9. Цвітуть навесні до

розпускання листків

 

 

 

 

 

 

Пропоную вам попрацювати зі схемами. Юний біолог почав роботу, але через відсутність знань не закінчив розпочатого. Давайте спробуємо це зробити.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Підсумки уроку, аргументація оцінок.

Вчитель ставить  запитання:

Ø Чи досягли ми очікуваних результатів;

Ø Що вам найбільше сподобалось на уроці;

Ø Що б хотіли виконати на наступному уроці;

Оцінювання вчителя з аргументацією.

 

6. Домашнє завдання.

Опрацювати &33 за підручником, відповісти на запитання після параграфа, виконати завдання 1,2 с.152 підручника

 

docx
Додано
9 січня
Переглядів
95
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку