Урок "ЗАПИЛЕННЯ . Типи запилення.Бiологiчне значення запилення"

Про матеріал

Урок "Запилення. Типи запилення.Бiологiчне значення запилення" розроблений для використання на уроцi бiологii в 6 класi. В урок входить народознавсьво, IКТ

Перегляд файлу





Урок 16

 Тема ЗАПИЛЕННЯ

 Мета: підготувати учнів до проблемного сприйняття теми, сприяти підвищенню інтересу

  • до вивчення біології; розвивати навички роботи з підручником, додатковою літературою,
  • уміння логічно мислити; переконати учнів у необхідності охорони наколишнього середовища.

 Обладнання: презентація, підручники, довідковий матеріал, аудіозапис «Вальсу квітів»

Терміни і поняття: запилення, перехресне запилення, самозапилення, штучне запилення.

Хід уроку

І. Організаційний етап

 

 Доброго дня, діти!

 Пролунав дзвінок.

 Починаємо урок.

 Сіли, діти, всі рівненько.

 Усміхнулися гарненько.

 Настрій на урок взяли.

 Працювати почали.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Сьогоднішній урок я хочу розпочати словами вірша

 Я квітку лісову не стану
рвати,

Додому я її не понесу,

Бо вдома їй джмеля

не погойдати

І не попити ранками росу.

Хотілося б, щоб ці слова стали життєвим девізом кожного з вас.

На минулому уроці ми згадали, чому необхідно, щоб комахи помітили квітку.

На сьогоднішньому уроці ви зможете дати відповідь на це проблемне питання.

Але спочатку пригадаємо домашнє завдання.

 

 1.Робота в парах

У вас на столах лежить німий малюнок будови квітки, який ви повинні озвучити в парі.

 

 2. Пригадай:

- Продовжуємо працювати в парах. На слайді - плутаниця. Знайдіть біологічні помилки,

виправте їх та зачитайте істинні твердження.

- Яка група готова?

1. Квітки за розмірами бувають всілякими і дрібними.

2. Великі інколи розташовані поодиноко.

3. Дрібні ж зібрані в купки, які називаються групи.

4. Типи суцвіть бувають прості й непрості.

5. У рослини подорожник суцвіття китиця.

6. Суцвіття верби та грецького горіха – початок.

7. Яблуня, груша мають суцвіття зонтик.

8. За рахунок суцвіть зменшується ймовірність запилення.

 

3. Біологічний диктант

1.Генеративний орган рослини.

(квітка)

2.Головні частини квітки.

(тичинки, маточка)

 3.Квітка, що має тичинки і маточку, називається …

(двостатева)

4.Складові частини маточки.

(приймочка. стовпчик, зав’зь)

5.Оцвітина, до складу якої входить чашечка і віночок, називається…

(подвійна)

6.Частина квітки, що складається з тичинкової нитки й пиляка

(тичинка)

7.Рослина, у якої на одному стеблі розміщені чоловічі і жіночі квітки, називається…

(однодомна)

8.Тоненьке стебло, на якому тримається квітколоже, називається…

(квітконіжка)

9.Що міститься всередині зав’язі

(насінний зачаток)

10.Зелені листочки, розміщені навколо різнокольорових яскравих пелюсток…

(чашолистики)

11.Жіночі гамети……..

 (яйцеклітини)

12.Чоловічі гамети………

(спермії)

- Поміняйтеся зошитами, перевірте роботи за слайдом. Правильна відповідь – один бал.

Перевірили? Поверніть зошити.

 

В кого 12? 11? …

 

4. Евристична бесіда

 

- Що таке суцвіття?

(сукупність квіток, розташованих на загальній осі)

- Яке біологічне значення суцвіть?

(зібрання квіток підвищує ймовірність їх запилення)

- Яке значення оцвітини?

(захищає тичинки і маточку)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

- Ви вже знаєте, що рослина – такий складний живий організм, як і людина. Вона

народжується, живиться, дихає, росте, розмножується, помирає…

Вивчаючи сторінки підручника, ми крок за кроком розкриваємо світ, що оточує нас. І

от сьогодні перегорнемо ще одну сторінку літопису життя рослин.

(аудіозапис «Вальсу квітів»)


Вслухайтеся в цю мелодію. Це – «Вальс квітів». Я пропоную вам на

сьогоднішньому уроці стати квітами і разом з вітром та комахами побувати на балу.

 

 III. Оголошення теми і мети уроку

 

 IV. Вивчення нового матеріалу

 

Розповідь вчителя з демонстрацією презентації

Робота учнів з підручником

 забезпечення статевого розмноження необхідно, щоб відбулося злиття

двох статевих клітин – чоловічої та жіночої.

- Де містяться чоловічі статеві клітини?

(у пилковому зерні у пиляках тичинок)

- А жіночі?

(у насінному зачатку у зав’язі маточки)

пилкове зерно має потрапити на приймочку маточки з допомогою

зовнішніх чинників (вітру, комах, води тощо), тобто перед заплідненням повинне

відбутися запилення.

-Можливо хтось догадався, що ж таке запилення?

 запилення – це перенесення пилку з пиляка тичинки на приймочку

маточки.

Розрізняють самозапилення і перехресне запилення.

а) Подивіться на слайд і скажіть як же відбувається самозапилення?

(Самозапилення

відбувається внаслідок потрапляння пилку на приймочку маточки своєї ж квітки.)

-Таке запилення найчастіше відбувається всередині бутона, тобто до розкривання

квітки. Квітки, що самозапилюються, мають ряд особливостей. У них маточки й тичинки

дозрівають одночасно, при цьому тичинки зазвичай довші за маточки, що полегшує

потрапляння пилку на приймочку, запах і нектар відсутні.

Самозапилення властиве багатьом культурним рослинам

(слайд)

картоплі, помідорам,

пшениці, гороху, квасолі.

Проте слід пам’ятати, що самозапилення обмежує здатність організмів

пристосовуватися до змін довкілля. Під час самозапилення немає обміну спадковою

інформацією, тому таких рослин у природі мало.

Отже, назвіть ознаки самозапильних рослин

(слайд)

(запилення відбувається всередині бутона; маточки й тичинки дозрівають одночасно;

тичинки довші за маточки;немає запаху і нектару)

Самозапилення є пристосуванням до несприятливих умов або як запасний варіант при

неможливості перехресного запилення.

б) - Як же відбувається перехресне запилення?

(слайд)

 - Перехресне запилення відбувається, коли пилок із тичинки однієї квітки потрапляє на

приймочку маточки іншої квітки цієї самої або іншої рослини. Воно властиве більшості

видів квіткових рослин. За перехресного запилення відбувається обмін спадковою

інформацією, тому такі рослини краще пристосовані до існування.

Перенесення пилку

(слайд)

найчасше здійснюється вітром чи комахами, інколи

людиною, а в деяких видів – птахами, з допомогою води.

Запилення птахами

властиве тропічним рослинам, наприклад орхідеям.

(слайд)

Рослини запилюються дрібними птахами (колібрі, медососами та ін.). Квітки цих рослин

мають багато нектару й яскраве забарвлення.

Птахи, не сідаючи на квітку, висмоктують

нектар, тримаючись на крилах у повітрі, при цьому клейкий пилок пристає до їхньої голови.

Перелітаючи з квітки на квітку, птахи переносять пилок.

До рослин, які

запилюються водою,(слайд)

належать кушир, валіснерія,

стрілолист. Характерна їхня ознака — утворення пилку, який не змочується і не гине у

воді. У більшості цих рослин пилок ниткоподібний, що забезпечує кращий контакт з

приймочкою.

 -Назвіть ознаки рослин, що запилюються птахами.

- Які ознаки притаманні рослинам, які запилюються водою?

 

2.Робота за роздатковим матеріалом

Понад 80% перехреснозапильних видів квіткових рослин запилюється

комахами (бджоли, джмелі, оси, метелики, мурахи). Такі рослини називаються комахозапильними.

Велику роль виконують комахи-запилювачі. Судіть самі. Щоб зібрати 1кг меду, бджола повинна відвідати 6 млн. квіток. А щоб зібрати 10кг? Порахуйте!

Чому ж комахи прилітають до квіток, що приваблює там комах ?

Учні висловлюють свої думки.

 

VI. Узагальнення знань учнів.

  1.               Робота з дидактичним матеріалом.

Вчитель пропонує учням диференційовані дидактичні матеріали для перевірки їх знань. Учні обирають форму роботи самостійно.

а) Заповнити схему «Запилення».

б) Назвати типи запилення за малюнками.

в) Виконати біологічний диктант.

г) Виконати тестові завдання.

д) Розв’язати кросворд.

 

VII. Підбиття підсумків уроку.

  1.                    Виставлення оцінок.
  2.                    Метод «Мікрофон».

Доповніть речення: «Сьогодні на уроці, я вивчив (вивчила)……»

 

VIII. Домашнє завдання.

  1.                      Опрацювати відповідний параграф.
  2.                      Підготувати презентацію «Запилення комахами», «Запилення вітром».
  3.                       Знайти цікавинки про запилення квіткових рослин.
doc
Додано
7 листопада 2018
Переглядів
1969
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку