Урок "Запилення у квіткових рослин"

Про матеріал
На даному уроці є можливість обговорити з учнями значення процесу запилення, ознайомити їх з основними типами та способами запилення,виховувати любов і бережливе ставлення до природи ,здійснювати природоохоронне й екологічне виховання.
Перегляд файлу

Урок  біології у 6 класі

 

Тема   уроку  :  Запилення  у  квіткових  рослин.

 

Мета  уроку : обговорити з учнями значення процесу запилення, ознайомити їх з основними типами та способами запилення,виховувати любов і бережливе ставлення до природи ,здійснювати природоохоронне  й  екологічне виховання.

 

 

Базові  поняття  й  терміни : запилення, самозапилення, перехресне запилення, штучне запилення, запилення вітром, водою, комахами, птахами.

 

Тип  уроку : комбінований.

Обладнання : таблиці “Будова квітки “, “Суцвіття “, кросворд, модель квітки.

 

 

Хід уроку.

I  Організаційний  момент.

 

II Актуалізація  опорних  знань і мотивація  навчальної  діяльності.

 

Перш ніж перейти до вивчення нової теми давайте :

1 Пригадаємо раніше вивчені  біологічні поняття :

- Що таке квітка ?  Які частини квітки ви знаєте ?

-  Які функції виконують ці частини квітки ?

-  Що таке суцвіття ?

-  Якими вони бувають ?

- Яке їх біологічне значення ?

- Чи треба охороняти квіткові рослини?

2  Покажіть частини квітки на її моделі, визначте функції що вони виконують.

 

3        Гра “ Що зайве ? “

 

а) Маточка, тичинка ,корінь, чашечка, віночок.( зайве – корінь , бо це вегетативний орган рослини, а решта терміни – складові частини квітки )

б) колос, щиток, зонтик, кошик, сережка, волоть ( зайве- волоть, бо це складне суцвіття, а решта – прості )

 

4 Завдання :  Зєднайте   парами :

 

рослина                                  суцвіття

 

черемха                                   кошик

соняшник                               китиця

морква                                    щиток

яблуня                                    складний  зонтик

 

5 Визначення типу  суцвіття  по  малюнку
6  Розгадайте   кросворд

 

 

III  Вивчення  нового матеріалу

 

Якщо пригадати період, коли цвітуть дарева та трави, ви  звертали увагу на ту кількість комах, що зазвичай кружляє над квітами і лазить по них. Зі спеціальних утворень, що розташовані всередині квіток, комахи добувають собі їжу – солодкий нектар.При цьому вони, самі того не підозрюючи, надають рослинам неоціненну послугу.Справа в тому, що до тільця комахи легко прилипає пилок. Перелітаючи з квітки на квітку в пошуках нових порцій улюблених ласощів, комахи переносять пилок.У такий  спосіб вони здійснюють запилення квіток – найважливіший етап статевого розмноження.

Отже : Запилення – це процес перенесення  пилка з пиляків тичинок  квітки  на  приймочку маточки.

Саме для приваблення комах рослини й утворюють квіти з великими та яскравими оцвітинами, з ароматними нектарниками, пилок великий, липкий .

У рослин є такий період , коли запах поширюється на великі відстані, але у певний період доби. Наприклад, виділення приємних запахів у петунії та гвоздики починається з настанням сутінків- ці рослини запилюють нічні метелики.Зі світанком ці квіти перестають поширювати запахи.А от яблуні, конюшина навпаки – цілий день ароматом сповнене повітря, а ввечері ці квіти перестають пахнути. Немає необхідності витрачати  ароматичні речовини – оскільки це все для прваблення бджіл, а вночі бджоли відпочивають.

Рослини мають цілий ряд  пристосувань до запилення .Якщо би квітки були поодинокі , то вони були б менш помітними.Тому такі рослини, які мають маленькі квітки збирають їх у суцвіття, і ті стають добре помітними для комах.

Пристосуванням до запилення є також розташування частин оцвітини. У багатьох нектар захований у глибині трубки, утвореної зрослими пелюстками віночка. Вільні його частини є чудовим посадковим місцем для комах, а довгий хоботок легко дістає нектар із квіткових “надр”.

Правда не всі рослини мають гарні  та ароматні квітки. Є такі як дуб, береза, кропива , пшениця,кукурудза – квітки їх непоказні і без запаху. Їхній пилок переноситься вітром. Він дуже легкий і сухий і за допомогою вітру розноситься на різні відстані.Не весь він використовується, деякий губиться по дорозі , тому вітрозапильні рослини виробляють його в дуже великих кількостях.

Прорости може пилок в тому випадку, якщо він потрапив на квітку того ж виду рослин.Приймочка  маточки й  пилок мають унікальну здатність розпізнавати одне одного. Ніколи пилок дуба не проросте в маточці яблуні, а пилок кульбаби – у маточці берези.

Отже – статеве розмноження  в природі можливо тільки між рослинами одного виду.

Якщо пилок потрапляє на приймочку маточки тієї самої квітки, то таке явище в природі називають – самозапиленням.Однак для більшості рослин характерне перехресне запилення.У цьому випадку пилок з тичинки однієї квітки потрапляє на рильце маточки іншої квітки. Зигота, що утворилася внаслідок запліднення, матиме спадкову інформацію від різних “батьків”.Вона успадкує всі ознаки : не тільки форму, розміри, забарвлення органів рослини, але й чутливість до температури, тривалості дня, вологості грунту.

Отже , рослина , утворена в результаті перехресного запилення, буде більш стійкою до змін навколишнього середовища.Штучне запилення здійснюється людиною.До нього вдаються для підвищення врожаю і під час створення  нових сортів.

 

 

     Типи запилення

 

 

 

 

 

 

                              

 

     Природне

 


 

        

Штучне

(здійснюється людиною:яблуні,груші,персики)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Природні  способи  запилення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перехресне запилення

(пилок з тичинки однієї квітки потрапляє на приймочку маточки іншої квітки )

 

Самозапилення

( пилок потрапляє на приймочку маточки тієї самої квітки:арахіс,горох)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вітром                   водою                     комахами                  птахами                                     (Анемогамія)             ( гідрогамія)                      (ентомогамія)                  ( орнітогамія)

дуб,ліщина,береза         стрілолист                   мак, льон,шипшина          орхідеї

 

 

 

 

 

IV    Відеоекскурсія  у світ  рослин

 

V    Руханка  “Медитація  дерева 

 

VI  Практичне  використання  набутих  знань у  нестандартних  умовах.

 

  1. Робота в малих групах  (по 5 - 6 учнів )

 

Закінчіть речення :

А)  найпоширеніше запилення – це ...                      ( перехресне)

Б)  Після запилення квітки відбувається - ....                  (запліднення )

В)  Нектар у квітках утворюється для того , щоб -.....             ( приваблювати комах-запилювачів)

Г)  Найбільше пилку утворюється у рослин , які запилюються - ....              ( вітром )

Д) Яскраве  забарвлення  квітки  мають для того , щоб ....        ( приваблювати комах )

Е ) Перехресне запилення відбувається, якщо пилок з однієї квітки потрапляє на приймочку маточки .....                                  ( квітки іншої рослини того самого виду)

 

  1. Дайте  відповіді  на  тести :
    1. Біологічне значення суцвіть полягає в тому , що за їхньою допомогою :

а) полегшується запилення;                                           (+)

б) регулюється розвиток рослини;

в) бджоли легко збирають нектар;

г) збільшується ймовірність перехресного запилення.( + )

 

2 У деяких рослин пилок переноситься вітром на далеку відстань тому,що:

а) він має спеціальні пристосування для цього ;            (+)

б) такі рослини ростуть на місцях, де часто дмуть сильні вітри ;

в) дуже легкий; (+)

г) ці рослини активно розкидають пилок.

 

  1. Для приваблювання комах – запилювачів у квітках мають значення :

 а) тільки яскраві оцвітини великих розмірів;

б) яскраві оцвітини і нектар ;

в) яскраві оцвітини, їхня форма, нектар;         (+)

г) час цвітіння і запах.

 

4 Для поширення насіння в природі квіткові рослини використовують :

а) світло,воду,тепло;

б) тварин, вітер, активні рухи;

в) тварин, воду, вітер, активні рухи ;  (+)

г) тварин,воду,вітер,грунт.

 

 

               5  У суцвіття зібрані здебільшого квітки :

а) білого кольору;

б) дрібні    (+)             в) великі                       г) запашні

 

Кросворд

 

1 Суцвіття   черемхи. (Китиця)

 

                   2 Частина квітки, що утворена пелюстками. (Віночок)

 

                3 Частина зародку насінини. (Сімядоля)

 

  1. Головна частина квітки. (Маточка)

 

  1. Частина маточки. (Стовпчик)

 

  1. Процес переносу пилку на маточку квітки. (Запилення)

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

6

 

 

 

 

 

 

1

2

 

 

 

 

к

в

і

т

к

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кросворд

 

1 Суцвіття   черемхи

 

                   2 Частина квітки, що утворена пелюстками

 

                3 Частина зародку насінини.

 

  1. Головна частина квітки

 

  1. Частина маточки

 

  1. Процес  переносу пилку на маточку квітки

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

6

 

 

 

 

 

 

1

2

 

 

 

 

к

в

і

т

к

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  ЦІКАВО ЗНАТИ , ЩО.....

 

      - Пилок  берези переноситься на відстань до 40 м, а дуба – на 70 м.

  • пилок дуже поживний, у ньому є 40-50 % білків, 40 % вуглеводів,є жири, вітаміни та інші корисні речовини.
  • Рафлезія Арнольді – рослина, яка має найбільшу у світі квітку (до 1 м в діаметрі й масою 10 кг.Росте вона наФіліпінах, в Індонезії,. Має лише квітку, 5 величезних пелюсток, які маютьчервоний колір і дуже сильний неприємний запах.Запилюють її мухи.

 

 

VII    Підсумок  уроку

 

Коментування  роботи  класу в цілому і кожного учня  окремо. Виставлення  балів  у журнал

VIII   Домашнє  завдання

 

 Опрацювати  параграф № 35 , дати  відповіді на запитання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Порівняння  вітрозапильних  і  комахозапильних  рослин

 

 

                          Ознака

 

Вітрозапильні                     Комахозапильні

 

1 Забарвлення віночка (яскраве,                 квітки безбарвні                       яскраві,великі

тьмяне)           малопомітні

 

2 Наявність  нектарників                                        нема                                        є

 

 

3 Наявність  аромату                                               нема                              приємний запах

 

 

4 Розмір пилка                                               дрібний,легкий,                    більший,липкий

 сухий,гладенький     горбкуватий

 

 

5 Кількість  пилка ( більше,         дуже багато                      порівняно-менше

менше)

 

 

 

 

 

 

 

Отже , перехресне запилення здійснюється вітром, комахами, водою, птахами. Найбільше в природі рослин, які запилюються вітром і комахами.

Самозапилення незважаючи на те, що зменшує пристосованість організмів до умов середовища, надає рослинам певні переваги : забезпечує насінне розмноження особин за несприятливих умов довкілля.

Висновок :запилення в рослин здійснюється для того , щоб чоловічі гамети, які розвиваються в пилкових зернах, змогли зустрітися з жіночими гаметами, які формуються в зародковому мішку насінного зачатка, і відбулося – запліднення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 Завдання :  Зєднайте   парами :

 

рослина                                  суцвіття

 

черемха                                   кошик

соняшник                               китиця

морква                                    щиток

яблуня                                складний  зонтик

 

 

 

 

4 Завдання :  Зєднайте   парами :

 

рослина                                  суцвіття

 

черемха                                   кошик

соняшник                               китиця

морква                                    щиток

яблуня                                складний  зонтик

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Робота в малих групах  (по 5 - 6 учнів )

 

Закінчіть речення :

 

А)  Найпоширеніше запилення – це ...                     

Б)  Після запилення квітки відбувається - ....                 

В)  Нектар у квітках утворюється для того , щоб -.....            

Г)  Найбільше пилку утворюється у рослин , які запилюються - ....             

Д) Яскраве  забарвлення  квітки  мають для того , щоб ....       

Е ) Перехресне запилення відбувається, якщо пилок з однієї квітки потрапляє на приймочку маточки .....                                 

 

 

 

 

  1. Дайте  відповіді  на  тести :

 

1Біологічне значення суцвіть полягає в тому , що за їхньою допомогою :

а) полегшується запилення;                                          

б) регулюється розвиток рослини;

в) бджоли легко збирають нектар;

г) збільшується ймовірність перехресного запилення.

 

2 У деяких рослин пилок переноситься вітром на далеку відстань тому,що:

а) він має спеціальні пристосування для цього ;           

б) такі рослини ростуть на місцях, де часто дмуть сильні вітри ;

в) дуже легкий; 

г) ці рослини активно розкидають пилок.

 

3Для приваблювання комах – запилювачів у квітках мають значення :

 а) тільки яскраві оцвітини великих розмірів;

б) яскраві оцвітини і нектар ;

в) яскраві оцвітини, їхня форма, нектар;        

г) час цвітіння і запах.

 

4 Для поширення насіння в природі квіткові рослини використовують :

а) світло,воду,тепло;

б) тварин, вітер, активні рухи;

в) тварин, воду, вітер, активні рухи ; 

г) тварин,воду,вітер,грунт.

 

5У суцвіття зібрані здебільшого квітки :

а) білого кольору;

б) дрібні                 в) великі                       г) запашні

 

doc
Додано
9 лютого 2020
Переглядів
10225
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку