Урок біології у 6 класі
Тема уроку : Запилення у квіткових рослин.
Мета уроку : обговорити з учнями значення процесу запилення, ознайомити їх з основними типами та способами запилення,виховувати любов і бережливе ставлення до природи ,здійснювати природоохоронне й екологічне виховання.
Базові поняття й терміни : запилення, самозапилення, перехресне запилення, штучне запилення, запилення вітром, водою, комахами, птахами.
Тип уроку : комбінований.
Обладнання : таблиці “Будова квітки “, “Суцвіття “, кросворд, модель квітки.
Хід уроку.
I Організаційний момент.
II Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.
Перш ніж перейти до вивчення нової теми давайте :
1 Пригадаємо раніше вивчені біологічні поняття :
- Що таке квітка ? Які частини квітки ви знаєте ?
- Які функції виконують ці частини квітки ?
- Що таке суцвіття ?
- Якими вони бувають ?
- Яке їх біологічне значення ?
- Чи треба охороняти квіткові рослини?
2 Покажіть частини квітки на її моделі, визначте функції що вони виконують.
а) Маточка, тичинка ,корінь, чашечка, віночок.( зайве – корінь , бо це вегетативний орган рослини, а решта терміни – складові частини квітки )
б) колос, щиток, зонтик, кошик, сережка, волоть ( зайве- волоть, бо це складне суцвіття, а решта – прості )
4 Завдання : З’єднайте парами :
рослина суцвіття
черемха кошик
соняшник китиця
морква щиток
яблуня складний зонтик
III Вивчення нового матеріалу
Якщо пригадати період, коли цвітуть дарева та трави, ви звертали увагу на ту кількість комах, що зазвичай кружляє над квітами і лазить по них. Зі спеціальних утворень, що розташовані всередині квіток, комахи добувають собі їжу – солодкий нектар.При цьому вони, самі того не підозрюючи, надають рослинам неоціненну послугу.Справа в тому, що до тільця комахи легко прилипає пилок. Перелітаючи з квітки на квітку в пошуках нових порцій улюблених ласощів, комахи переносять пилок.У такий спосіб вони здійснюють запилення квіток – найважливіший етап статевого розмноження.
Отже : Запилення – це процес перенесення пилка з пиляків тичинок квітки на приймочку маточки.
Саме для приваблення комах рослини й утворюють квіти з великими та яскравими оцвітинами, з ароматними нектарниками, пилок великий, липкий .
У рослин є такий період , коли запах поширюється на великі відстані, але у певний період доби. Наприклад, виділення приємних запахів у петунії та гвоздики починається з настанням сутінків- ці рослини запилюють нічні метелики.Зі світанком ці квіти перестають поширювати запахи.А от яблуні, конюшина навпаки – цілий день ароматом сповнене повітря, а ввечері ці квіти перестають пахнути. Немає необхідності витрачати ароматичні речовини – оскільки це все для прваблення бджіл, а вночі бджоли відпочивають.
Рослини мають цілий ряд пристосувань до запилення .Якщо би квітки були поодинокі , то вони були б менш помітними.Тому такі рослини, які мають маленькі квітки збирають їх у суцвіття, і ті стають добре помітними для комах.
Пристосуванням до запилення є також розташування частин оцвітини. У багатьох нектар захований у глибині трубки, утвореної зрослими пелюстками віночка. Вільні його частини є чудовим посадковим місцем для комах, а довгий хоботок легко дістає нектар із квіткових “надр”.
Правда не всі рослини мають гарні та ароматні квітки. Є такі як дуб, береза, кропива , пшениця,кукурудза – квітки їх непоказні і без запаху. Їхній пилок переноситься вітром. Він дуже легкий і сухий і за допомогою вітру розноситься на різні відстані.Не весь він використовується, деякий губиться по дорозі , тому вітрозапильні рослини виробляють його в дуже великих кількостях.
Прорости може пилок в тому випадку, якщо він потрапив на квітку того ж виду рослин.Приймочка маточки й пилок мають унікальну здатність розпізнавати одне одного. Ніколи пилок дуба не проросте в маточці яблуні, а пилок кульбаби – у маточці берези.
Отже – статеве розмноження в природі можливо тільки між рослинами одного виду.
Якщо пилок потрапляє на приймочку маточки тієї самої квітки, то таке явище в природі називають – самозапиленням.Однак для більшості рослин характерне перехресне запилення.У цьому випадку пилок з тичинки однієї квітки потрапляє на рильце маточки іншої квітки. Зигота, що утворилася внаслідок запліднення, матиме спадкову інформацію від різних “батьків”.Вона успадкує всі ознаки : не тільки форму, розміри, забарвлення органів рослини, але й чутливість до температури, тривалості дня, вологості грунту.
Отже , рослина , утворена в результаті перехресного запилення, буде більш стійкою до змін навколишнього середовища.Штучне запилення здійснюється людиною.До нього вдаються для підвищення врожаю і під час створення нових сортів.
Типи запилення
|
Природне
|
Штучне (здійснюється людиною:яблуні,груші,персики) |
Природні способи запилення
|
Перехресне запилення(пилок з тичинки однієї квітки потрапляє на приймочку маточки іншої квітки ) |
Самозапилення( пилок потрапляє на приймочку маточки тієї самої квітки:арахіс,горох) |
Вітром водою комахами птахами (Анемогамія) ( гідрогамія) (ентомогамія) ( орнітогамія)дуб,ліщина,береза стрілолист мак, льон,шипшина орхідеї |
IV Відеоекскурсія у світ рослин
V Руханка “Медитація дерева “
VI Практичне використання набутих знань у нестандартних умовах.
Закінчіть речення :
А) найпоширеніше запилення – це ... ( перехресне)
Б) Після запилення квітки відбувається - .... (запліднення )
В) Нектар у квітках утворюється для того , щоб -..... ( приваблювати комах-запилювачів)
Г) Найбільше пилку утворюється у рослин , які запилюються - .... ( вітром )
Д) Яскраве забарвлення квітки мають для того , щоб .... ( приваблювати комах )
Е ) Перехресне запилення відбувається, якщо пилок з однієї квітки потрапляє на приймочку маточки ..... ( квітки іншої рослини того самого виду)
а) полегшується запилення; (+)
б) регулюється розвиток рослини;
в) бджоли легко збирають нектар;
г) збільшується ймовірність перехресного запилення.( + )
2 У деяких рослин пилок переноситься вітром на далеку відстань тому,що:
а) він має спеціальні пристосування для цього ; (+)
б) такі рослини ростуть на місцях, де часто дмуть сильні вітри ;
в) дуже легкий; (+)
г) ці рослини активно розкидають пилок.
а) тільки яскраві оцвітини великих розмірів;
б) яскраві оцвітини і нектар ;
в) яскраві оцвітини, їхня форма, нектар; (+)
г) час цвітіння і запах.
4 Для поширення насіння в природі квіткові рослини використовують :
а) світло,воду,тепло;
б) тварин, вітер, активні рухи;
в) тварин, воду, вітер, активні рухи ; (+)
г) тварин,воду,вітер,грунт.
5 У суцвіття зібрані здебільшого квітки :
а) білого кольору;
б) дрібні (+) в) великі г) запашні
1 Суцвіття черемхи. (Китиця)
2 Частина квітки, що утворена пелюстками. (Віночок)
3 Частина зародку насінини. (Сім’ядоля)
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
|
|
|
|
к |
в |
і |
т |
к |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 Суцвіття черемхи
2 Частина квітки, що утворена пелюстками
3 Частина зародку насінини.
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
|
|
|
|
к |
в |
і |
т |
к |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ЦІКАВО ЗНАТИ , ЩО.....
- Пилок берези переноситься на відстань до 40 м, а дуба – на 70 м.
VII Підсумок уроку
VIII Домашнє завдання
Опрацювати параграф № 35 , дати відповіді на запитання
Порівняння вітрозапильних і комахозапильних рослин
Ознака |
Вітрозапильні Комахозапильні |
1 Забарвлення віночка (яскраве, квітки безбарвні яскраві,великі
тьмяне) малопомітні
2 Наявність нектарників нема є
3 Наявність аромату нема приємний запах
4 Розмір пилка дрібний,легкий, більший,липкий
сухий,гладенький горбкуватий
5 Кількість пилка ( більше, дуже багато порівняно-менше
менше)
Отже , перехресне запилення здійснюється вітром, комахами, водою, птахами. Найбільше в природі рослин, які запилюються вітром і комахами.
Самозапилення незважаючи на те, що зменшує пристосованість організмів до умов середовища, надає рослинам певні переваги : забезпечує насінне розмноження особин за несприятливих умов довкілля.
Висновок :запилення в рослин здійснюється для того , щоб чоловічі гамети, які розвиваються в пилкових зернах, змогли зустрітися з жіночими гаметами, які формуються в зародковому мішку насінного зачатка, і відбулося – запліднення.
4 Завдання : З’єднайте парами :
рослина суцвіття
черемха кошик
соняшник китиця
морква щиток
яблуня складний зонтик
4 Завдання : З’єднайте парами :
рослина суцвіття
черемха кошик
соняшник китиця
морква щиток
яблуня складний зонтик
Закінчіть речення :
А) Найпоширеніше запилення – це ...
Б) Після запилення квітки відбувається - ....
В) Нектар у квітках утворюється для того , щоб -.....
Г) Найбільше пилку утворюється у рослин , які запилюються - ....
Д) Яскраве забарвлення квітки мають для того , щоб ....
Е ) Перехресне запилення відбувається, якщо пилок з однієї квітки потрапляє на приймочку маточки .....
1Біологічне значення суцвіть полягає в тому , що за їхньою допомогою :
а) полегшується запилення;
б) регулюється розвиток рослини;
в) бджоли легко збирають нектар;
г) збільшується ймовірність перехресного запилення.
2 У деяких рослин пилок переноситься вітром на далеку відстань тому,що:
а) він має спеціальні пристосування для цього ;
б) такі рослини ростуть на місцях, де часто дмуть сильні вітри ;
в) дуже легкий;
г) ці рослини активно розкидають пилок.
3Для приваблювання комах – запилювачів у квітках мають значення :
а) тільки яскраві оцвітини великих розмірів;
б) яскраві оцвітини і нектар ;
в) яскраві оцвітини, їхня форма, нектар;
г) час цвітіння і запах.
4 Для поширення насіння в природі квіткові рослини використовують :
а) світло,воду,тепло;
б) тварин, вітер, активні рухи;
в) тварин, воду, вітер, активні рухи ;
г) тварин,воду,вітер,грунт.
5У суцвіття зібрані здебільшого квітки :
а) білого кольору;
б) дрібні в) великі г) запашні