Розробка уроку з біології для учнів 6 класів

Про матеріал

Дана робробка уроку дає змогу ознайомити учнів з особливостями будови грибів та з еологічними групими грибів, основними відмінностями грибів від рослин та тварин.

Перегляд файлу

 

Тема: Загальна характеристика грибів. Екологічні групи грибів.

Мета. ознайомити учнів з характерними особливостями будови грибів;

пояснити риси подібності та відмінності грибів з рослинами та тваринами; розглянути екологічні групи грибів; розвивати біологічну мову, увагу, уяву, пізнавальну самостійність і пізнавальний інтерес, мислення (уміння здійснювати аналіз, синтез, порівняння, узагальнення), уміння працювати з медіатекстами; сприяти формуванню наукового світогляду; виховувати позитивне ставлення до навчання та інтерес до предмета.

Тип уроку: засвоєння нових знань

ХІД УРОКУ

1. Організаційний етап

Привітання. Перевірка відсутніх учнів.

2. Мотивація навчальної діяльності.

В божественне походження грибів та у їхній зв'язок з небом вірили греки, римляни, китайці, індуси, предки жителів Океанії й африканські народи. У північноамериканських індіанців ще й досі побутує повір'я, що гриби прийшли до нас з зірок. Мешканці багатьох континентів вірили в те, що гриби народжуються від грому. Давньогрецька назва одного з земляних грибів буквально означає «удар блискавки», в китайській мові є назва, що перекладається як «гриб громового рокоту». В Монголії до цього часу гриби називають «небесними плодами», а в Мексиці нащадки ацтеків — «божим тілом».

Зображення грибів, що поїдалися при ритуальних обрядах, знайдені на стінах храмів народів майя та у вигляді ритуальних статуеток, що належать до першого тисячоліття нашої ери.

Фантастичні зображення людиноподібних мухоморів були знайдені археологами серед наскельних зображень Чукотки.

Властивість деяких грибів впливати на людську психіку, мабуть, давали підстави для впевненості в тому, що хто з'їв «чарівних грибів», знає більше, ніж його одноплемінники і дійсно, може спілкуватися з надприродними силами.

3. Вивчення нового матеріалу

Отже, сьогодні на уроці ми розглянемо загальну характеристику грибів.

Пояснення вчителя.

Загальна характеристика грибів

Гриби — одна з найбільших груп організмів, до неї належить близько 100 тисяч описаних ученими видів (за К.М. Ситником). Вивченням грибів займається наука мікологія (від грецького слова “мікес”, що означає “гриб”).

Давайте розглянемо будову клітини грибів і порівняємо її з будовою рослин і тварин.

Слайд.

C:\Users\IR160917\Desktop\грибна кл..jpg

Після порівняння учні самі складають таблицю.

                                           Спільні ознаки

З рослинами

З тваринами

Є вакуолі

Кл. оболонка з хітину

Прикріплений спосіб життя

Гетеротрофи

Необмежений ріст

Мають ядро, цитоплазму, мітохондрії

Мають ядро, цитоплазму, мітохондрії

Відкладається глікоген

Пояснення вчителя

Розміри грибів варіюють від одноклітинних дріжджів до величезних “поганок” і дощовиків, тобто багатоклітинних. Гриби населяють різноманітні середовища існування — у воді та на суші.

На основі вище сказаного можна дати поняття, що таке гриби. (Учні формулюють поняття, вчитель корегує).

Гриби — це одноклітинні або багатоклітинні гетеротрофні організми, які не мають хлорофілу. Походження грибів ще до кінця не з’ясоване. Вважають, що одні групи грибів беруть початок від найпростіших тварин (безбарвних джгутикових), інші — від водоростей.

А зараз розглянемо яка будова гриба. Анімація «Будова гриба» (натиснути на об’єкт два рази)

Використання методу скрайбінг (де пояснення супроводжується графічною ілюстрацією)

     

 

 

 

Залежно від характеру живлення гриби поділяють на три типи.

C:\Users\IR160917\Desktop\схема1.jpg

 До сапротрофів належать гриби, що споживають органічні речовини решток рослин і тварин

Гриби-паразити живуть на поверхні або всередині живих тканин рослин і тварин. Живляться вони за рахунок організмів, на яких оселилися, і часто є збудниками інфекційних захворювань.

Інколи гриби вступають у симбіоз (співжиття) з водоростями і навіть вищими рослинами. У процесі симбіозу можуть виникати нові утворення, наприклад, лишайники, мікориза (співжиття гриба з коренями вищої рослини)

Гриби енергійно дихають і потребують кисню; лише деякі з них, наприклад, дріжджі, можуть одержувати енергію в процесі бродіння.

 

Слайд.

 

C:\Users\IR160917\Desktop\гриб6.jpg

 

1 — іржа пшениці; 2 — трутовик сірчано-жовтий; 3 — сажка кукурудзи; 4 — ріжки жита; 5 — парша яблуні; 6 — фітофтороз картоплі; 7 — борошниста роса троянд; 8 — плодова гниль груші

 

 

 

 

 

 

 

 

Гриби симбіотрофи

Слайд

C:\Users\IR160917\Desktop\симбыотрофи.jpg

 

Цвілеві гриби

C:\Users\IR160917\Desktop\7.jpg

 

Яке розмноження у грибів?

Для грибів характерні різні форми статевого процесу. Нестатеве розмноження відбувається за допомогою спор, але можливе відокремлення ділянок грибниці.(Пригадайте, як називається нестатеве розмноження, коли від організму відділяється багатоклітинна частина). (натиснути на об’єкт два рази)

 

 

 

 

4. Узагальнення і систематизація знань.

- Користуючись поданим нижче кросенсом, склади розповідь про вивчену тему.

C:\Users\IR160917\Desktop\крос1.jpgC:\Users\IR160917\Desktop\кр2.jpgC:\Users\IR160917\Desktop\кр3.jpg

C:\Users\IR160917\Desktop\кр44.jpgC:\Users\IR160917\Desktop\кр5.jpgC:\Users\IR160917\Desktop\кр6.jpg

C:\Users\IR160917\Desktop\кр7.jpgC:\Users\IR160917\Desktop\кркр8а-====+++.jpgC:\Users\IR160917\Desktop\9.jpg

 

Слайд.

Розгляньте схему. Знайди та виправи помилку в ній.

 

Ознаки спільні для грибів та інших організмів

                                                                         

                Рослини і гриби тварини і гриби

1.Здатні до руху  1.Є гетеротрофами

2.Наявна кл.стінка 2. Хлоропласти відсутні

3.Ростуть протягом усього життя 3. Запасна речовина - глікоген

4. Є гетеротрофами 4.Здатні утворювати мікоризу

5.Запасаюча речовина - крохмаль 5. Клітинна стінка містить хітин

 

5. Контроль знань

Познач правильні (+) і неправильні  (-) твердження.

1. Всі гриби, рослини і тварини — багатоклітинні організми.

2. Серед грибів, рослин і тварин є одноклітинні і багатоклітинні організми.

3. Гриби — це рослини.

4. Гриби і рослини належать до різних царств природи.

5. Усі гриби утворюють плодове тіло.

6. За способом живлення гриби є автотрофами.

7. Особливістю грибів є відсутність у їхньому тілі пластид.

8. В тілі грибів є пластиди.

9. За способом живлення гриби є гетеротрофами.

10. Клітини грибів оточені клітинною стінкою, основою якої зазвичай є хітин — речовина, властива комахам.

11. Клітини грибів оточені клітинною стінкою, основою якої зазвичай є хітин — речовина, властива рослинам.

12. Гриби ростуть упродовж усього життя.

13. Гриби ростуть до певного віку, як тварини.

14. До сапротрофів належать гриби, що живуть за рахунок відмерлих

організмів.

15. Гриби-паразити живуть на поверхні або всередині живих тканин рослин і тварин.

16. Гриби-паразити вступають у симбіоз (співжиття) з водоростями і навіть вищими рослинами.

 

7. Домашнє завдання

Опрацювати параграф підручника.

Підготувати творчу роботу «Значення грибів в природі та житті людини»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Левкова Лариса Валентинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 лютого 2020
Переглядів
1915
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку