Розробка уроку належить до розділу "Історія та традиції єврейського народу". Мета уроку допомогти учням усвідомити особливий зв'язок народу Ізраїлю із Землею Ізраїлю; отримати знання про заповіді Землі Ізраїлю; зрозуміти сенс заповідей, пов'язаних із Землею Ізраїлю і сформувати у них переконання в необхідності їх дотримання.
Заповіді Землі Ізраїлю
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.
Цілі і завдання уроку:
- допомогти учням усвідомити особливий зв'язок народу
Ізраїлю із Землею Ізраїлю;
- розширити знання учнів про заповіді Землі Ізраїлю;
- розвинути уміння аналізувати, встановлювати причинно- наслідкові зв'язки на прикладі законів, пов'язаних із Землею
Ізраїлю;
- познайомити учнів з поняттями "шміта", "трума", "маасер",
"пеа", "лекет", "шхіха";
- допомогти учням зрозуміти сенс заповідей, пов'язаних із Землею Ізраїлю, і сформувати у них переконання в необхідності їх дотримання;
- допомогти учням усвідомити важливість і практичну значущість застосування знань по предмету.
Ілюстративний матеріал і устаткування:
Єврейський календар, Хумаш.(Тора)
Хід уроку
I. Вступна частина
Перевірка домашнього завдання.
Запис в робочому зошиті на стор.6 дати уроку.
Актуалізація пройденого матеріалу
Бесіда з класом. Підготовка до сприйняття теми.
- Майже у кожного народу є своя країна. Де знаходиться і як називається країна євреїв?
- В чому особливість зв'язку єврейського народу із Землею Ізраїлю? Чим не схоже відношення євреїв до Землі Ізраїлю на відношення інших народів до своїх країн?
- Якщо учні відповіли, що Земля заповідана Всевишнім, запитати, чи пам'ятають вони з Тори, як і коли це сталося?
- Кому з праотців першому була обіцяна Земле Ізраїлю? По імені кого з праотців названа ця земля? Як вона називалася раніше?
- Чи знаєте ви які-небудь заповіді Тори, які стосуються Землі Ізраїлю (підказка: пов'язані із землеробством)?
II. Основна частина
Робота по темі. Заповіді Землі Ізраїлю 1) Робота з підручником, стор.8-9.
Можна попросити учнів прочитати текст вголос або самому переказати його сенс. Обов'язково зачитати вірші з книги Ваікра.
Як ви думаєте, чому ці заповіді відносяться тільки до Землі Ізраїлю?
Як заповіді пеа, лекет і шхіха допомагають євреям зробити їх країну краще, а суспільство більш справедливим? 2) Робота з підручником, стор.10. Трума та маасер. Попросіть учнів згадати все, що вони знають про коєнів і левитів.
Хто такі левити? А коєни? Чиї це нащадки?
Яку роль вони виконували за часів Храму?
Додатково: чи знаєте ви, що сьогодні відрізняє коєнів і левитів від інших євреїв? Якщо якому- небудь євреєві відомо,
що він коєн,в яких ритуалах він бере участь?
(Наприклад, біркат коаним, підьон а-бен.)
3) Прочитайте разом з учнями текст підручника на стор.10-11 (до теми "Маасер" включно). Обговоріть прочитане.
Що таке трума і маасер? У чому їх відмінність один від одного?
Навіщо треба відділяти труму і маасер?
Як ви думаєте, кому було більше користі від цієї заповіді – коєнам і левитам які отримували труму і маасер, або іншим євреям, які віддавали їх? Чому?
Як ви думаєте, з якими поганими людськими якостями допомагають боротися ці заповіді? Як ці заповіді допомагають людині здолати гординю і почуття невдячності?
Як ви думаєте, як заповіді труми та маасера допомагали євре ям відчувати себе єдиним народом, який служить Всевишньому?
4) Граємо в гру
Можна пограти в гру, розділивши клас на три групи: коєнів, левитів і ісраелім. Кожна команда повинна розповісти (показати сценку) про один свій самий звичайний день, а також підготуват и два подарунки кожній з двох інших команд.
5) Виконайте завдання на стор.8 в робочому зошиті.
Два перші завдання можна виконати, працюючи в парах, третє завдання ("заповни таблицю") - самостійно.
6) Робота з підручником, стор.11-12. Бікурим.
Попросіть учнів згадати, що вони знають про бікурим.
Що таке бікурим? Як можна перекласти це слово українською мовою?
Одно з назв якого свята - хаг а-бікурим? Чому?
Прочитайте разом з учнями текст підручника на стор.11-12.
Обговоріть.
Від плодів яких рослин приносили бікурим до Храму?
Спробуйте назвати як можна більше рослин.
Під час яких свят приносили бікурим від ячменю та пшениці?
А від п'яти інших рослин?
Що загального між заповіддю бікурим, трума, маасер? А чим вони відрізняються?
7) Виконайте перше завдання на стор.9 в робочому зошиті.
Робота з підручником, стор.13. Шміта.
Попросіть учнів згадати, що в іудаїзмі пов'язано з числом сім.
Шабат - сьомий день.
Тішрей - сьомий місяць, особливий.
Песах і Суккот - сім днів свята.
Сім видів рослин.
(Може бути ще багато варіантів відповідей.)
Чи відома вам яка-небудь заповідь, пов'язана одночасно із Землею Израїлю і з числом 7?
8) Прочитайте разом з учнями текст підручника на стор.13 до уривка з Тори (Ваікра 25 : 2-7) включно.
Про яку іншу заповідь нагадує вам цей уривок з Тори?
Як ви думаєте, навіщо потрібний рік "спокою землі"?
9) Дочитайте текст підручника на стор.13 до кінця.
У чому духовний сенс суботнього року?
Що загального між заповідями суботнього року і суботнього дня?
III. Підсумок уроку
Що вивчали сьогодні на уроку? Що нового дізналися? Що здало ся найважливішим?
Виконайте завдання 2 на стор.9 в робочому зошиті. Завдання можна виконати самостійно після попереднього обговорення.
IV. Домашнє завдання
Виконайте завдання на стор.6-7 в робочому зошиті.