Розробка уроку з професії складальник верху взуття
на тему: Заправка швейної машини. Регулювання натягу верхньої та нижньої ниток.
ДНЗ «Центр легкої промисловості та побутового обслуговування
м. Житомира»
РОЗРОБКА УРОКУ
з професії
складальник верху взуття
на тему:
Заправка швейної машини. Регулювання натягу верхньої та нижньої ниток
Підготувала: майстер в/н Алла ЛАВРУК
Тема програми: НАВЧАННЯ РОБОЧИМ ПРИЙОМАМ ПО З‘ЄДНАННЮ ДЕТАЛЕЙ ВЕРХУ ВЗУТТЯ НИТКОВИМИ ШВАМИ
Тема уроку: Заправка швейної машини. Регулювання натягу верхньої та нижньої ниток.
Мета уроку: навчати загально професійних вмінь та навичок, які забезпечують широчінь профілю підготовки; розвивати навички та звички планувати та контролювати свою працю; виховувати потребу у дисципліні, сумлінності, відповідальності
Тип уроку: урок формування вмінь та навичок
Форма організації діяльності здобувачів: індивідуальна
Форма навчання: практична робота
Міжпредметні зв’язки: технологія взуттєвого виробництва, матеріалознавство, обладнання, охорона праці.
Матеріально-технічне забезпечення:
Інструменти та пристрої для машинних робіт:
ножиці; дротяний гачок або пінцет; щітка; пристрій для змащування машини; викрутка.
Комплексно - методичне забезпечення
Друковане: Критерії кваліфікаційної атестації випускників з професії складальник верху взуття 2 розряду, освітньо-кваліфікаційна характеристика випускника професійно-технічного начального закладу з професії складальник верху взуття 2 розряду, відомість результатів оцінювання досягнень здобувачів, план уроку, журнал виробничого навчання, графік чергування, опорний конспект, кросворд, карта з неповними даними, технологічні картки.
Екранні: проектор, мультимедійна дошка, ноутбуки, презентація.
ХІД УРОКУ:
Ми продовжуємо вивчати тему програми: Навчання робочим прийомам по з‘єднанню деталей верху взуття нитковими швами.
(Слайд 1)Сьогодні, тема нашого уроку: Заправка швейної машини. Регулювання натягу верхньої та нижньої ниток.
Мета уроку: Основою такого уроку є навчати загально професійних вмінь та навичок, які забезпечують широчінь профілю підготовки; розвивати навички та звички планувати та контролювати свою працю; виховувати потребу у дисципліні, сумлінності, відповідальності.
Мотивація: Вивчення цієї теми дасть Вам можливість вірно заправляти швейну машинку та регулювати натяг верхньої на нижньої ниток, ці навички потрібні систематично, при виконанні робочих прийомів по з’єднанню деталей верху взуття нитковими швами. Адже якщо невірно виконати заправку машинки чи регулювання ниток, можливе: петляння строчки, обрив ниток, поломка голки, пропуск стібків, погане пересування матеріалу. Що призводить до втрати часу, на пошуки причини, на усунення причини, а це зменшує кількість зшитих деталей взуття а як наслідок і меншої зарплати. (Слайд 2)
Сьогоднішній урок ми розпочнемо з повторення раніше вивченого матеріалу.
Давайте згадаємо, тему попереднього уроку?
Прогнозована відповідь (Підбір голок, ниток, підготовка швейних машин до роботи)
Черговий зараз буде роздавати інтерактивне завдання головоломку «Знайди слова», потрібно знайти 9 слів, на нього дається (2хв.) (Слайд 3)
Наступне завдання на спостережливість! кросворд (Слайд 4)
Правила проведення опитування на спостережливість:
А зараз давайте згадаємо будову голки. (Слайд 5)
6 |
короткий жолобок |
4 |
вушко |
2 |
стрижень |
3 |
довгий жолобок |
5 |
вістря |
1 |
колба |
Правила такі самі як для попереднього завдання.
Я бачу Ви добре засвоїли пройдений матеріал.
Зверніть увагу : (Слайд 6)
Протягом уроку ваші досягнення будуть оцінюватися у відповідності до критеріїв оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти.
Ознайомлення з «Освітньо-кваліфікаційної характеристики випускника Центру з професії складальник верху взуття 2 розряду»
ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Під час уроку слідкуйте за технологічною карткою, (Слайд 7) Qr, код для генерування. В кого немає можливості згенерувати, підніміть руки, черговий роздасть друковані технологічні картки та методичку вивчення швейної машини.
Робоче місце повинно бути забезпечене: столом на якому розташовується швейна машина, стільцем який регулюється по висоті, корзиною для зберігання напівфабрикатів, частиною конвеєра.
Правильна робоча поза має велике значення для покращення самопочуття робітників, полегшує їх працю. Неправильна робоча поза визиває стомленість, знижує продуктивність праці.
Стілець повинен стояти навпроти голководія машини. Сидіти потрібно прямо, корпус працюючого повинен бути розташований від краю стола на 10-15 см, а відстань від очей працюючого до оброблюваної деталі має бути 30 см.
Відстань між машинами має бути 130-145 см.
Поверхня робочих столів має бути гладкою і відполірованою.
Забороняється працювати на несправному обладнанні несправним інструментом, а також при відсутності і несправності огороджувальних пристроїв.
Не забуваємо переконатися шляхом зовнішнього огляду в наявності і кріплення заземлюючого проводу, переконатися у відсутності механічного пошкодження електричного шнура, відсутності оголених проводів та справності швейної машини включивши машину та перевірити її на холостому ході.
Небезпечні місця швейних машин: голка, голководій, ниткопритягувач притискний ролик, пасова передача, електродвигун.
Сьогодні ми будемо працювати на одноголковій швейній машині 330-8кл. Давайте згадаємо з уроку обладнання про призначення одноголкової швейної машини 330-8 класу.
Прогнозована відповідь (Вона призначена для пошиття заготовок верху взуття з легких, середніх натуральних та штучних шкір човниковим стібком в одну строчку з неприривною подачею матеріалу).
Інструменти та пристрої для машинних робіт (паралельно демонструю) ножиці, дротяний гачок, щітка, пристрій для змащування машини, викрутка, голки 0335-33-90(100), 0445-33-90(100), капронові нитки №: 50 К., швейна машина одноголкова 330-8кл., шпулька, шпульний ковпачок.
ЗАПРАВКА ВЕРХНЬОЇ НИТКИ
Пропоную спочатку переглянути відео (Cлайд 9)
Дуже важливо правильно виконати заправку верхньої нитки, від цього залежатиме якість роботи і відсутність проблем в процесі шиття.
Нитка з бобіни 13, проводиться до голки через нитконаправляч 12, катушечної стійки в такій послідовності:
Пропоную 2-3 бажаючим здобувачам виконати заправку верхньої нитки.
НАМОТУВАННЯ ШПУЛЬКИ
Машина має моталку, яка вмонтована в рукав машини. Нитка з бобіни проводиться на ниткопритягувач 2 катушечної стійки, потім в нитконаправляч 7, далі між шайбами регулятора натягу на шпульку 5 через отвір 6 нитконаправляча. Обмежувач 4 регулюється двома гвинтами 3 і призначений для автоматичного відключення намотаної до встановленого рівня шпульки 5 (рівень отвору 6 ниткопритягувача і середина шпульки повинні співпадати.
Пропоную 2-3 бажаючим здобувачам виконати намотування нитки на шпульку.
ЗАМІНА ШПУЛЬКИ І ЗАПРАВКА НИЖНЬОЇ НИТКИ
Повертаючи маховик ставлять стержень голководія в верхнє положення, а потім, відсуваючи задвижну пластину, відкривають защіпку на човниковому устрої, підсовують ніготь великого пальця під виступаючий фланець шпульного ковпачка і двома пальцями- великим і вказівним - піднімають і виймають шпульний ковпачок на ззовні. Шпулька лежить вільно в шпулетримачі і легко може бути вийнята на зовні. Намотана шпулька повинна вкладатися в шпульний ковпачок таким чином, щоб заправлений кінець нитки був направлений до прорізу в шпульному ковпачку. Притримуючи злегка шпульку, проводять нитку під пружину натягу. Вільний кінець нитки повинен мати довжину близько 7 см. Шпульний ковпачок з намотаною шпулькою вкладають в шпулетримач на направляючий стержень і защіпка знову закривається.
Давайте з вами передивимся відео (Слайд 10)
Пропоную 2-3 бажаючим здобувачам виконати заправку нижньої нитки.
РЕГУЛЮВАННЯ НАТЯГУ НИЖНЬОЇ НИТКИ.
Неправильне регулювання натягу верхньої й нижньої ниток призводить до дефектів машинної строчки.
Виймають шпульний ковпачок і за допомогою викрутки повертають гвинт натягу , якщо існуючий натяг занадто слабкий повертають за годинниковою стрілкою, якщо натяг занадто сильний - повертають проти годинникової стрілки. Дивимось відео, (Cлайд 11)
Натяг верхніх і нижніх ниток має бути відрегульований таким чином, щоб їх переплетення забезпечувало затягування стібка.
В такому випадку строчка як на лицьовому, так і на внутрішньому боці матеріалу має однаковий вигляд, правильна строчка (див. табл.1).
Якщо натяг верхньої нитки буде занадто слабким, тоді нижня нитка втягне верхню нитку вниз, утворюючи на нижньому боці матеріалу невеликі вузлики, як показано (див. табл.1). Машина буде петляти знизу. Утвориться негарний і не міцний шов.
Якщо навпаки, натяг верхньої нитки буде занадто сильним, тоді нижня нитка буде втягуватися вверх, як показано (див. табл.1). Машина буде петляти зверху, можливий обрив ниток.
При правильному регулюванні натягу переплетення верхніх і нижніх ниток повинно завжди проходити всередині зшиваємих матеріалів, як показано (див. табл.1). (Слайд 12)
Види дефектів машинної строчки (табл.1)
Назва дефектів і їхнє графічне зображення |
Причини виникнення |
Способи усунення |
|
|
Слаба строчка |
Недостатній натяг обох ниток |
Відрегулювати натяг ниток, починаючи з нижньої |
|
|||
|
Строчка петляє зверху |
Надмірний натяг верхньої нитки або недостатній натяг нижньої |
|
|
|||
|
Строчка петляє знизу |
Недостатній натяг верхньої нитки, надмірний натяг нижньої |
Відрегулювати натяг ниток починаючи з верхньої |
|
|||
|
Туга строчка |
Надмірний натяг обох ниток |
|
|
Щоб не доводилось звертатися до лікарів з виробничими травмами дотримуйтесь охорони праці.
Вимоги безпеки під час роботи на швейному обладнанні
Вимоги безпеки в кінці роботи
Памятайте що! (Слайд 13)
Заправка швейної машини, регулювання натягу верхньої та нижньої ниток виконується при виключеному електродвигуні та знятій нозі з важела машини.
Не допускати гальмувати шків руками під час роботи машини, після вимикання двигуна, а також одночасно натискуючи на важіль машини та на шків рукою, із метою прискорення зупинки двигуна. Це може привести до травми долоні руки.
Аналіз можливих помилок (Слайд 14)
Правильна заправка швейної машинки – це основа якісного шиття. Навіть незначні помилки можуть призвести до проблем під час роботи. Ось деякі з найпоширеніших помилок:
Помилки при заправці верхньої нитки:
Помилки при заправці нижньої нитки:
Як уникнути помилок: (Слайд 15)
Активізація розумової діяльності здобувачів
Давайте повторимо пройдений матеріал заповнимо таблицю з неповними даними та заповніть пропущенні данні.
Правила проведення опитування:
після обговорення уточнюється правильна відповідь
Заповнення карти з неповними даними. (Слайд 16)
Найменування несправності |
Причини виникнення |
Способи усунення |
Петляння строчки зверху |
1. Сильний натяг голкової нитки |
1. |
Петляння строчки знизу |
1.Сильний натяг човникової нитки |
1. |
Обрив ниток |
1. Неправильна заправка ниток. 2. Сильний натяг ниток. 3. Неправильно підібрані нитки. 4. Задирки, подряпини на поверхні ниткопровідникових отворів або в отворі голки. 5. Гостре вушко голки. |
1. 2. 3. 4. 5. |
Поломка голки |
1. Голка встановлена дуже низько в голкотримачі. 2. Невідповідність номера голки товщині матеріалу. 3. Неправильна взаємна установка голки і човника. |
1. 2. 3. |
Пропуск стібків |
1. Дуже високо встановлено голку. 2. Неправильна взаємна установка голки і човника. 3. Поломка голки або носика човника. 4. Неправильна заправка ниток. 5. Невідповідність номера голки товщині матеріалу. |
1. 2. 3. 4. 5. |
Погане пересування матеріалу |
1. Неправильна взаємна установка рейок по висоті (дуже низько). 2. Слабкий або сильний натиск лапки. 3. Неправильна установка лапки. 4. Задирки на поверхні голкової пластини або лапки. |
1. 2. 3. 4. |
Найменування несправності |
Причини виникнення |
Способи усунення |
Петляння строчки зверху |
1. Сильний натяг голкової нитки |
1. Відрегулювати натяг голкової нитки |
Петляння строчки знизу |
1.Сильний натяг човникової нитки |
1. Відрегулювати натяг човникової нитки |
Обрив ниток |
1. Неправильна заправка ниток. 2. Сильний натяг ниток. 3. Неправильно підібрані нитки. 4. Задирки, подряпини на поверхні ниткопровідникових отворів або в отворі голки. 5. Гостре вушко голки. |
1. Заправити правильно нитки. 2. Відрегулювати натяг ниток. 3. Правильно підібрати нитки. 4. Зачистити ниткопровідникові отвори та замінити голку. 5. Замінити голку. |
Поломка голки |
1. Голка встановлена дуже низько в голкотримачі. 2. Невідповідність номера голки товщині матеріалу. 3. Неправильна взаємна установка голки і човника. |
1. Відрегулювати положення голки по висоті. 2. Підібрати правильно голку. 3. Правильно встановити голку і човник. |
Пропуск стібків |
1. Дуже високо встановлено голку. 2. Неправильна взаємна установка голки і човника. 3. Поломка голки або носика човника. 4. Неправильна заправка ниток. 5. Невідповідність номера голки товщині матеріалу. |
1. Опустити голку. 2. Відрегулювати взаємне розташування голки і човника. 3. Замінити голку і човник. 4. Заправити правильно нитки. 5. Підібрати правильно голку. |
Погане пересування матеріалу |
1. Неправильна взаємна установка рейок по висоті (дуже низько). 2. Слабкий або сильний натиск лапки. 3. Неправильна установка лапки. 4. Задирки на поверхні голкової пластини або лапки. |
1. Правильно встановити рейки по висоті. 2. Відрегулювати натиск лапки. 3. Правильно встановити лапку. 4. Зачистити поверхні. |
Видача завдань здобувачам. А зараз кожен здобувач відповідно до виданих номерів займає окремі робочі місця та виконує завдання. (Слайд 17)
1) Заправте швейну машину верхньою та нижньою нитками відповідно до інструкції до вашої моделі.
2) Виконайте кілька строчок на різній тканині. Зверніть увагу на якість шва.
3) Змініть натяг верхньої нитки. Що змінилося в якості шва?
4) Змініть натяг нижньої нитки. Що змінилося в якості шва?
5) Спробуйте усунути недоліки шва, змінюючи натяг ниток.
III. Поточний інструктаж (~270 хв.)
1. Самостійна робота здобувачів самостійно виконують вправи.
2. Цілеві обходи:
І обхід - організація робочого місця здобувача;
ІІ обхід - моніторинг технологічної послідовності виконання робіт;
III обхід - перевірка дотримання здобувачами інструкцій з охорони праці;
IV обхід - спостереження за використанням здобувачами контрольно-вимірювальних приладів;
V обхід - перевірка і спостереження за економним використанням матеріалів і енергоносіїв;
VI обхід - прийом та оцінка навчально-виробничих робіт.
ІV. Заключний інструктаж (~ 30 хв.):
-аналіз діяльності здобувачів у процесі всього уроку;
- оцінка роботи здобувачів, її об’єктивне обґрунтування;
- аналіз причин помилок здобувачів та засоби їх усунення;
- повідомлення та обґрунтування оцінок;
- показ кращих робіт;
Підведення підсумків роботи
Ознайомлення з темою наступного уроку: Пуск і зупинка швейних машин.(Слайд 18).
Домашнє завдання: В. П. Коновал, Л. Т. Свістунова «Технологія взуттєвого виробництва» стор. 127-142, методичні рекомендації щодо вивчення швейної машини 330-8 класу.
Прибирання робочих місць.
Майстер виробничого навчання: Лаврук А. В.
Використані джерела:
1. В. П. Коновал, Л. Т. Свістунова «Технологія взуттєвого виробництва»
2. А. В. Лаврук «Збірник технологічних карт з професії: Складальник верху взуття -2 р»
3. Федюк М. І. «Методична розробка на тему: Вивчення швейної машини 330-8 класу»
4. https://youtu.be/g88w2MBmJ2A?si=NmxCi9NKYpFovWgZ
5. https://www.facebook.com/reel/640413085080229
6. https://youtu.be/Hbn4iI5Iq0E?si=ocqBnI2HyyhTZXCW
7. Чат Gemini